Arts Universe and Philology

Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.

Τετάρτη 13 Φεβρουαρίου 2013

Λόγιες φράσεις και η σημασία τους

Portrait de jeune fille, dit « de Sappho », Pompéi, Ier siècle apr. J.-C., Fresque, diamètre: 29 cm. Musée archéologique national, Naples.

βρόχοις ποσίν : με στεγνά πόδια, χωρίς κόπο (μεταφορικά)
βυσσος ψυχή το νθρώπου : ανεξερεύνητη η ψυχή του ανθρώπου
γνωστοι α βουλαί το ψίστου : άγνωστες οι σκέψεις του Θεού
γομαι καί φέρομαι : καθοδηγούμαι, παρασύρομαι
γρόν γόρασε : αδιαφόρησε, δεν ενδιαφέρθηκε
(ν) δαμιαί περιβολ : ολόγυμνος
δήριτος νάγκη : επιτακτική, άμεση ανάγκη
αδώς ργεοι : ντροπή, κύριοι ! χρειάζεται και λίγο φιλότιμο !
αέν ριστεύειν : πάντοτε να είσαι πρώτος
αχμή δόρατος : το δυνατότερο σημείο, το ισχυρότερο ατού
κουσον, κουσον : τι θράσος, τι αναίδεια !
κρον ωτον : αποκορύφωμα
λήστου μνήμης : αλησμόνητος, αξέχαστος (ειρωνικά συνήθως)
λλοθι : αλλού – δικαιολογία, ελαφρυντικό (μτφ)
μα τ μφανίσει (γενέσει κ.α.) : με την εμφάνιση ….
μαχητί : χωρίς μάχη, χωρίς αντίσταση
μ’ πος μ’ ργον : μόλις το είπε και το έκανε
μισθί : χωρίς μισθό
μοιρος εθυνν : χωρίς ευθύνη
νάγκ καί θεοί πείθονται : στην ανάγκη υποκύπτουν ακόμη και θεοί
νακρούω πρύμναν : οπισθοχωρώ
νάστα Κύριος : χαμός, φασαρία (μτφ)
ναφανδόν : φανερά
νεπιστρεπτί : χωρίς επιστροφή
νευ χαρτοφυλακίου : υπουργός χωρίς υπουργείο
νήκεστος βλάβη : αθεράπευτη βλάβη
νθρακες θησαυρός : ο θησαυρός αποδείχτηκε ασήμαντος
ντίπαλον δέος : αντίπαλος ίσης αξίας που εξασφαλίζει την ισορροπία
ντί πινακίου φακς :για ένα ασήμαντο ποσό
νω ποταμν : εξωφρενικός, παράλογος
νωτέρα βία : εξωτερικός εξαναγκασμός
παγε τς βλασφημίας : μη το πεις αυτό (γιατί θα είναι βλασφημία)
π’ κρου ες κρον : παντού
παξ διά παντός : μια για πάντα
πείρου κάλλους : απαράδεκτα πράγματα
π’ ναντίας : αντίθετα
πεταξάμην τόν Σατανν : για πρόσωπο ή συνήθεια που εγκαταλείψαμε ή απαρνηθήκαμε (από το μυστήριο της βάφτισης)
πευκταον : δυσάρεστο, συμφορά
πέχω παρασάγγας : απέχω πάρα πολύ
πνευστί : χωρίς αναπνοή, μονορούφι
πό μνημονεύτων χρόνων : από τα αρχαιότατα χρόνια
ποδημ ες Κύριον : πεθαίνω
ποδιοπομπαος τράγος : εξιλαστήριο θύμα, αυτός που φορτώνεται τις ευθύνες των άλλων
ποκηρύσσω μετά βδελυγμίας : αποδοκιμάζω κάτι με αηδία
ποκύημα φαντασίας : δημιούργημα φαντασίας, ψέμα
πολωλός πρόβατον : παραστρατημένος, αυτός που βγήκε από το δρόμο του Θεού
πό μηχανς θεός : άνθρωπος που δίνει λύση στο αδιέξοδο
πονενοημένον διάβημα : πράξη απόγνωσης
πορία ψάλτου βήξ : λέγεται γι’ αυτούς που προβάλλουν εύκολα αβάσιμες δικαιολογίες, όταν βρεθούν σε δυσχερή θέση
πορ καί ξίσταμαι : τα’ χω εντελώς χαμένα
ποφράς μέρα : καταραμένη μέρα
ρατε πύλας : ανοίξτε τις πόρτες
ργία στί μήτηρ κακίας : η έλλειψη εργασίας γεννά κακές πράξεις
ρδην : τελείως, συθέμελα
ρον  ρον : με το έτσι θέλω (μεταφορικά)
ρτος καί θεάματα : μεγαλειώδη θεάματα για εντυπωσιασμό του λαού
ρχς γενομένης : αρχίζοντας από
σθενής καί δοιπόρος μαρτίαν οκ χει : για όσους παραβιάζουν τη νηστεία λόγω αρρώστειας ή ταξιδιού
σκαρδαμυκτί : χωρίς ανοιγοκλείσιμο των ματιών
σκός το Αόλου : αφήνω να ξεχυθούν μύρια κακά
ς ψεται (, κ.λ.π.) : φταίει ο, η …
συζητητί : χωρίς συζήτηση
σωτος υός : σπάταλος, διεφθαρμένος άνθρωπος
τιμωρητί : χωρίς τιμωρία
αθημερόν : την ίδια μέρα
αθωρεί καί παραχρμα : αμέσως, στη στιγμή
ατός φα : αυτός το είπε (κάποιος με κύρος, άρα δεν κάνει λάθος)
φεσις μαρτιν : συγχώρεση
φ΄ νός μέν … φ’ τέρου δέ : από τη μια … από την άλλη
φ’ ψηλο : από ψηλά, με περιφρόνηση
χίλλειος πτέρνα : αδύνατο σημείο ψε σβσε : πολύ γρήγορα

βαδίζω τήν πεπατημένην : ακολουθώ την παραδοσιακή πορεία
βαίνω κατ΄ εχήν : προχωρώ ευνοϊκά
βασιλικώτερος το βασιλέως : πιο βασιλικός από τον ίδιο το βασιλιά, πολύ φανατικός
βίος βίωτος : ζωή ανυπόφορη
βίος καί πολιτεία : άνθρωπος με ζωή γεμάτη περιπέτειες, ανήθικος άνθρωπος

Η Γαα. Anselm Feuerbach, Gaea, 1875. Ceiling painting, Academy of Fine Arts Vienna.

γαα πυρί μειχθήτω : ας καταστραφούν όλα
γελ μωρός κν τι μή γελοον : ο ανόητος γελά, ακόμα κι αν δεν υπάρχει τίποτα αστείο
γενεαί δεκατέσσαρες (τον πέρασε) : του έβρισε όλο του το σόι
γ καί δωρ (δίδω) : παραδίδομαι άνευ όρων
γηραιά λβιών : λέγεται για την παμπόνηρη Βρετανία
γηράσκω εί πολλά διδασκόμενος : όσο γερνώ τόσο μαθαίνω
γς Μαδιάμ : άνω κάτω, πλήρης καταστροφή
γ τς παγγελίας : επίγειος παράδεισος, εκπλήρωση προσδοκιών
γλσσα λανθάνουσα (τ΄ ληθ λέγει) : λέγεται όταν από απροσεξία λέμε κάτι που θέλουμε να αποκρύψουμε
γνθι σαυτόν : γνώρισε τον εαυτό σου
γόρδιος δεσμός : πρόβλημα δύσκολο να λυθεί
γραμματες καί Φαρισαοι ποκριταί : υποκριτές, διπρόσωποι άνθρωποι

δαίμων το τυπογραφείου : ο «υπεύθυνος» για τα τυπογραφικά λάθη
δαμόκλειος σπάθη : κίνδυνος που διαρκώς μας απειλεί
δερο ξω : βγες έξω (το είπε ο Χριστό στο νεκρό Λάζαρο)
δημοσί δαπάν : με έξοδα του κράτους
διά βίου : σε όλη τη ζωή
διά βος : με βοή, με φωνές
διά βραχέων : με λίγα λόγια
διαίρει καί βασίλευε : να προκαλείς διχόνοια για να μπορείς να εξουσιάζεις
διά γυμνο φθαλμο : με γυμνό μάτι, χωρίς μικροσκόπιο
διάγω βίον : περνώ ζωή
διά ζώσης : προφορικά
διά πυρός καί σιδήρου : με κάθε μέσο ακόμα και βίαια
διά ροπάλου : με βίαιο τρόπο
διαρρηγνύω τά μάτια : διαμαρτύρομαι εντονότατα
διαρρήδην : κατηγορηματικά
διά τς πλαγίας δο : μέσω της διπλωματίας
διά τόν φόβον τν ουδαίων : για κάθε ενδεχόμενο
διά χειρός : με το χέρι
διέλαθε τς προσοχς : ξέφυγε από την προσοχή
δίκαιον τς πυγμς : το δίκαιο του ισχυρότερου
δίκην + γενική : σαν, όπως ακριβώς
διυλίζοντες τόν κώνωπα, τήν δέ κάμηλον καταπίνοντες : για ανθρώπους υποκριτές που γκρινιάζουν για ασήμαντα πράγματα και ανέχονται άλλα πολύ σοβαρότερα
δοθείσης εκαιρίας : αν δοθεί ευκαιρία
δοναι καί λαβεν : δοσοληψίες, πάρε – δώσε
δούρειος ππος  : μέσο εξαπάτησης (μεταφορικά)
δρακόντεια μέτρα : πολύ σκληρά μέτρα
δράττομαι τς εκαιρίας : αρπάζω την ευκαιρία
δρυός πεσούσης πς νήρ ξυλεύεται : όταν κανείς δυστυχήσει, όλοι κοιτάζουν να επωφεληθούν από τη δυστυχία του
δρον δωρον : άχρηστο, ανώφελο

Απεικόνιση χρήσης του υγρού πυρός, στο χειρόγραφο Σκυλίτζη. Image from an illuminated manuscript, the Madrid Skylitzes, showing Greek fire in use against the fleet of the rebel.

γινε πρ καί μανία : θύμωσε πάρα πολύ
δέησε : έγινε δυνατό
εθισται : είναι συνηθισμένο
επα καί λάλησα, μαρτίαν οκ χω : ξεκαθάρισα από πριν τη θέση μου, τώρα δεν έχω καμία ευθύνη για ό,τι έγινε ή θα γίνει
ερήσθω ν παρόδ : ας πούμε με την ευκαιρία αυτή
ες (ς) αριον τά σπουδαα : ας αφήσουμε για αύριο τα πιο σημαντικά ζητήματα
ες πήκοον : φανερά, μπροστά σε όλους
ες κόρακας : στο διάβολο (μεταφορικά)
ες μάτην : μάταια
ες τά ξ ν συνετέθη : από τα οποία έχει φτιαχθεί ( για κάτι που διαλύεται)
ες τάς γκάλας το Μορφέως : σε βαθύτατο ύπνο
ες τάς λληνικάς καλένδας : για κάτι που αναβάλλεται ή δε θα γίνει ποτέ
ες τό διηνεκές : για πάντα
ες τόν λάκκον τν λεόντων : πολύ δύσκολη και επικίνδυνη κατάσταση
ες τόπον χλοερόν : σε μέρος δροσερό (από τη νεκρώσιμη ακολουθία)
ες τό πρ τό ξώτερον : στην κόλαση
ες τα μή κουόντων : για ανθρώπους που δεν ακούνε
κατέρωθεν : και από τις δύο πλευρές
κ βάθρων : από τα θεμέλια, από τις ρίζες
κ γενετς : από τη στιγμή της γέννησης
κ νέου : πάλι, ξανά
κπάγλου καλλονς : εξαιρετικής ωραιότητας
κ παραδρομς : από απροσεξία
κ περιτροπς : ο ένας μετά τον άλλο, διαδοχικά
κ προοιμίου : εξαρχής
κτοξεύω μύδρους : επιτίθεμαι με σφοδρές κατηγορίες
κ το μή ντος : από το τίποτε
κ το πονηρο : με κακή πρόθεση
κ τν νόντων : με ό,τι υπάρχει, όπως όπως
κ τν προτέρων : από πρωτύτερα (a priori)
κ τν στέρων : έπειτα (a posteriori)
κ τν ν οκ νευ : απαραίτητος, αναντικατάστατος
κών κων : θέλοντας και μη
λαφρ τ καρδί : επιπόλαια, αστόχαστα
λέ (το, τς …) : με την παρέμβαση, με τη βοήθεια …
να λλά λέοντα : για κάποιον που, αν και μόνος σε μια δύσκολη κατάσταση, τα καταφέρνει μια χαρά
ναρκτήριον λάκτισμα : σύνθημα έναρξης, έναρξη
ν βρασμ ψυχς : σε στιγμή ψυχικής σύγχυσης και ταραχής
ν διαστάσει : λέγεται για ανδρόγυνα που ετοιμάζονται να χωρίσουν
νδον σκάπτε : εξέταζε βαθιά τον εαυτό σου
ν δυνάμει – ν νεργεί : για κάτι ή κάποιον που δεν είναι τώρα αλλά μπορεί να γίνει στο μέλλον – για κάτι ή κάποιον που είναι ήδη
ν εθέτ χρόν : σε κατάλληλο χρόνο
νθάδε κεται : εδώ είναι θαμμένος
νθεν καί νθεν : και από τη μια και από την άλλη πλευρά
ν καιρ : κάποτε ν κατακλεδι : τελειώνοντας, στο τέλος
ν νόματι : στο όνομα
νός κακο μύρια πονται : το ένα κακό ακολουθούν πολλά άλλα
ν ριπ φθαλμο : ακαριαία, ξαφνικά
ν τάχει : γρήγορα, βιαστικά
ν τέλει : τελικά
ν τ ρύμ το λόγου : στη ροή της κουβέντας
ν χορ : όλοι μαζί, ταυτόχρονα
νώπιος νωπί : πρόσωπο με πρόσωπο, τετ α τετ
ξ γχιστείας : συγγένεια από γάμο (αντίθετο : ξ αίματος)
ξ παλν νύχων : από μικρό παιδί
ξ παντος : οπωσδήποτε
ξαπίνης : ξαφνικά, απροσδόκητα
ξάψαλμος (ψάλλω τον …) : του έκανε πολλές παρατηρήσεις
ξ μισείας : μισά μισά
ξ δίων τά λλότρια : όταν κρίνει κανείς ξένες υποθέσεις με βάση τις δικές του
ξ οκείων τά βέλη : επιθέσεις που προέρχονται από φιλικά πρόσωπα
ξ νυχος τόν λέοντα : όταν μπορούμε να καταλάβουμε το χαρακτήρα ενός ανθρώπου από μια μικρή ένδειξη
ξώλης καί προώλης : ανήθικος, διεστραμμένος
π’ ατοφόρ : τη στιγμή της κλοπής ή της παρανομίας
πεα πτερόεντα : λόγια του αέρα
πέκεινα : πέρα από, μακρύτερα
πεται συνέχεια : συνεχίζεται
πέχει θέσιν : αντικαθιστά
πί κεφαλς : αρχηγός
πί ξύλου κρεμάμενος : αδέκαρος, σε άθλια κατάσταση
πί ξυρο κμς : στην κόψη του ξυραφιού, σε κρισιμότατο σημείο
πιούσιος : το καθημερινό ψωμί
πί παντός πιστητο : για κάθε ζήτημα
πί τάπητος : υπό συζήτηση (μεταφορικά)
πί τόν τύπον τν λων : για ανθρώπους δύσπιστους που θέλουν απτές αποδείξεις για να πειστούν για κάτι
π’ οδενί : με κανένα λόγο, με τίποτε
ργα καί μέραι : πράξεις, κατορθώματα, ανήθικα πράγματα
ρήμην : χωρίς να είναι παρών
σχάτη τν ποινν : θανατική ποινή
τερον μισυ : ο σύζυγος ή η σύζυγος
εαγές δρυμα : φιλανθρωπικό ίδρυμα
εήκοον ος (τείνω) : ακούω με ευνοϊκή διάθεση
ερηκα, ερηκα : το βρήκα, το βρήκα
εσεβες πόθοι : μάταιες ελπίδες
χουσι γνσιν ο φύλακες : έχουν παρθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα
χω περί πολλο : τρέφω ιδιαίτερη εκτίμηση


Hans Richter, Ghosts Before Breakfast (Vormittagsspuk), 1928

ζντες καί τεθνετες : ζωντανοί και πεθαμένοι

γγικεν ρα : έφτασε η ώρα
ξωθεν καλή μαρτυρία : η επιδοκιμασία και καλή γνώμη του κόσμου
σχύς ν τ νώσει : η δύναμη στην ενότητα
κατιοσα : ο κατήφορος
κιστα : ελάχιστα
λίου φαεινότερον : ολοφάνερο
μαρτον : συγγνώμη
ξεις φήξεις : λέγεται για κάτι διφορούμενο ή ασαφές
σαου τό νάγνωσμα : μεγάλη ιστορία που δε μας ενδιαφέρει
σσονος σημασίας : μικρότερης σημασίας

Θεο θέλοντος : αν θέλει ο Θεός
θεράπων ατρός : ο γιατρός που μας παρακολουθεί
θο, Κύριε, φυλακήν τ στόματί μου : φύλαξέ με, Κύριε, να μην πω κάτι κακό

δίοις μμασιν : με τα ίδια του τα μάτια
δού Ρόδος δού καί τό πήδημα : πρόσκληση σε κάποιον να πραγματοποιήσει κάτι που ισχυρίζεται ότι μπορεί να κάνει
δού νυφίος ρχεται : απροσδόκητη εμφάνιση προσώπου καθοριστικού σε μια περίσταση
θύνουσα τάξις : η τάξη που κυβερνά
θύνων νος : αυτός που διευθύνει μια επιχείρηση, ο «εγκέφαλος» της
ώβειος πομονή : πολύ μεγάλη υπομονή

Georges Rouault, The Three Judges, c.1936

καθεστηκυα τάξις : κυρίαρχο σύστημα
καινά δαιμόνια : νέες, επαναστατικές ιδέες
καλ τ πίστει : καλοπροαίρετα
καλς χόντων τν πραγμάτων : αν η κατάσταση είναι καλή
κατά κόρον : σε υπερβολικό βαθμό
κατά κράτος : ολωσδιόλου, εντελώς
κατά πόδας (κολουθώ) : κυνηγώ
κατ’ ποκοπήν : για αμοιβή που υπολογίζεται εκ των προτέρων συνολικά για όλη την εργασία και καταβάλλεται εφάπαξ και όχι τμηματικά σε ημερομίσθια
κατά συνθήκην ψεύδη : συμβατικά , τυπικά ψεύδη
κατά συρροήν : συνεχόμενα
κατά τό δοκον : κατά τη γνώμη του, αυθαίρετα
κατά φαντασίαν σθενής : άρρωστος στη φαντασία του
κατ’ ξοχήν : κυρίως
κατόπιν ορτς : αργά πια, τώρα είναι ανώφελο
κεκλεισμένων τν θυρν : με κλειστές πόρτες, χωρίς την παρουσία κοινού
κεραυνός ν αθρί : για κάτι ξαφνικό και αναπάντεχο
κλεινόν στυ : ένδοξη πόλη (λέγεται κυρίως για την Αθήνα)
κοιμμαι τόν πνον το δικαίου : δεν παίρνω χαμπάρι τι γίνεται γύρω μου
κοιν συναινέσει : με κοινή συγκατάθεση
κομίζω γλακα ς θήνας : παρουσιάζω ως καινούριο κάτι ήδη γνωστό
κολοφών δόξης : αποκορύφωμα δόξας
κρανίου τόπος : κόλαση (μεταφορικά)
κράτος ν κράτει : κάθε ομάδα που συμπεριφέρεται ως αυτόνομη εξουσία στο πλαίσιο ενός αυτόνομου κράτους
κροκοδείλια δάκρυα : υποκριτικά δάκρυα
κτμα ς εί : αιώνιο απόκτημα
κύκνειον σμα : τελευταίο έργο ενός πνευματικού δημιουργού πριν το θάνατό του

λαμβάνει χώραν : συμβαίνει
λευκή περιστερά : εντελώς αθώος
λίθοι καί πλίνθοι καί κέραμοι τάκτως ρριμμένα : για πράγματα που βρίσκονται σε μεγάλη αταξία ή σύγχυση

μακάριοι ο πτωχοί τ πνεύματι : καλότυχοι οι κουτοί, οι αγαθιάρηδες
μάννα ξ ορανο : ανέλπιστη βοήθεια μάντις κακν : προφήτης συμφορών
ματαιότης ματαιοτήτων (τά πάντα ματαιότης) : όλα είναι μάταια
μάχαιραν δώσεις μάχαιραν λαμβάνεις : ό,τι κακό κάνει κανείς, ίδιο κακό θα τον βρει
μετά βαΐων καί κλάδων : θριαμβευτική υποδοχή
μεταξύ σφύρας καί κμονος : ανάμεσα σε δύο κακά, σε δύο εμπόδια
μέτρον ριστον : απόφευγε τα άκρα, ακολούθησε τη μεσότητα
μέχρι κεραίας : με απόλυτη ακρίβεια, με κάθε λεπτομέρεια
μέχρι μυελο στέων : ως το τέλος, τελείως
μέχρι ποδείξεως το ναντίου : μέχρι ν’ αποδειχτεί το αντίθετο
μέχρις σχάτων : ως το τέλος, ως το θάνατο
μηδέν γαν : μην κάνεις τίποτα υπερβολικό
μηδενός ξαιρουμένου : χωρίς καμία εξαίρεση
μλον τς ριδος : αντικείμενο διεκδίκησης, αιτία διαμάχης
μή μου πτου : πολύ ευαίσθητος, μυγιάγγιχτος
μνήσθητί μου, Κύριε : τι’ ναι τούτο πάλι (μτφ)
μόλις καί μετά βίας : με πολύ μεγάλη δυσκολία

νόστιμον μαρ : ημέρα επιστροφής στην πατρίδα από τα ξένα
νυχθημερόν : νύχτα και ημέρα

Marble eagle with open wings, from the sanctuary of Zeus Hypsistos, Archaeological Museum, Dion.

ξένιος Ζεύς : ο Δίας, ο προστάτης της φιλοξενίας
ξύλον πελέκητον : άνθρωπος αγράμματος και άξεστος

ξ πορρήτων : ο ιδιαίτερος γραμματέας, ο μυστικοσύμβουλος
ο καιροί ο μενετοί : οι περιστάσεις δεν επιτρέπουν αδράνεια
ο παροικοντες ν ερουσαλήμ : όσοι γνωρίζουν τα γεγονότα
κλαδόν : κάθισμα στο δάπεδο σταυροπόδι
κύβος ρρίφθη : λέγεται όταν παίρνεται μια κρίσιμη απόφαση (μτφ)
μή γένοιτο : πράγμα που εύχομαι να μη γίνει
μφαλός τς γς : το κέντρο της γης
νειρον θερινς νυκτός : επιθυμία που δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί
νον νοείτω : όποιος έχει μυαλό, ας καταλάβει
περ δει δεξαι : αυτό που έπρεπε να αποδειχθεί, αποδείχτηκε
που ο πίπτει λόγος πίπτει ράβδος : όπου δεν πιάνει «λόγος», πέφτει ξύλο
πρτος διδάξας : ο πρώτος που το δίδαξε
σονούπω : σε λίγο χρόνο, όπου να’ ναι
τελευταος τροχός τς μάξης : άνθρωπος που δεν έχει καμία εξουσία
οαί τος ττημένοις : αλίμονο στους νικημένους
ο γάρ ρχεται μόνον : λέγεται για τα γηρατειά και τα κακά που φέρνουν
οδείς γνωμονέστερος το εεργετηθέντος : κανείς πιο αχάριστος απ’ αυτόν που ευεργετήθηκε
οδείς μετά Χριστόν προφήτης : για όποιον ισχυρίζεται ότι ήξερε κάτι όταν πλέον είναι γνωστό σε όλους
οδέν κακόν μιγές καλο : δεν υπάρχει κάτι δυσάρεστο που να μην έχει και ευχάριστες πλευρές
οδέν κρυπτόν πό τόν λιον : τίποτε δεν μπορεί να παραμείνει κρυφό για πάντα
οδόλως : καθόλου, με κανένα τρόπο
οκ ν λάβοις παρά το μή χοντος : δεν μπορείς να πάρεις από εκείνον που δεν έχει
οκ ν τ πολλ τό ε : το καλό δε βρίσκεται στο πολύ, η ποιότητα όχι στην ποσότητα
οκ π’ ρτ μόν ζήσεται νθρωπος : ο άνθρωπος έχει και πνευματικές ανάγκες, εκτός από υλικές
ο παντός πλεν ς Κόρινθον : δεν μπορεί ο καθένας να ταξιδέψει στην Κόρινθο, ν’ αποκτήσει δηλ. ένα ακριβό πράγμα
οριος νεμος : ευνοϊκός αέρας
οτω καθ’ξς : και με όμοιο τρόπο στα επόμενα
οτως χόντων τν πραγμάτων : αφού έτσι έχουν τα πράγματα
οτως λλως : έτσι ή αλλιώς, οπωσδήποτε
φθαλμόν ντί φθαλμο : αντεκδίκηση, ό,τι μου έκανες θα σου κάνω
ψόμεθα : θα δούμε

Aττική ερυθρόμορφη υδρία, που απεικονίζει οικογενειακή σκηνή, (περ. 440-430 π.χ.), Mουσείο A.M. Sackler, Πανεπ. Harvard, δωρεά D.M. Robinson. Red-figure Hydria (Kalpis): Family Scene in a Domestic Setting, c. 430 BCE.

παιδιόθεν : από την παιδική ηλικία
παίζομεν ν ο παικτος : ασχολούμαστε επιπόλαια με πράγματα σοβαρά
πακτωλός χρημάτων : άφθονα χρήματα
πάλαι ποτέ : κάποτε στο παρελθόν
πάντα ρε : όλα αλλάζουν, τίποτε δε μένει σταθερό
πάππου πρός πάππον : από πολύ παλιά
παρανάλωμα το πυρός (γίνομαι) : καίομαι εντελώς, ολοκληρωτικά
παρά φύσιν : αντίθετα με τη φύση, μη φυσιολογικά
παρέδωκε τό πνεμα : πέθανε, τελείωσε
παρελθέτω π’ μο το ποτήριον τοτο : όταν θέλουμε ν’αποφύγουμε μια δύσκολη κατάσταση
παρ’λπίδα : χωρίς να το περιμένει κανείς
παρρησί : με θάρρος και ειλικρίνεια
πάσης φύσεως : κάθε είδους
πατες με πατ σε : λέγεται για μεγάλο συνωστισμό
πενία τέχνας κατεργάζεται : οι στερήσεις μας κάνουν εφευρετικούς
περαιτέρω : πιο πέρα, παρακάτω
περί έρων και δάτων : για άσχετα πράγματα
περί λλα τυρβάζ : ασχολείται με άσχετα πράγματα
περίοδος σχνν γελάδων : εποχή φτώχειας
περί ρέξεως οδείς λόγος : μη ρωτάτε για όρεξη, έχουμε πολλή
περιούσιος λαός : λαός εκλεκτός
περιπλανώμενος ουδαος : περιπλανώμενος άνθρωπος
πέτρα σκανδάλου : η αιτία του σκανδάλου
πλανμαι πλάνην οκτράν : ξεγελιέμαι
πλήρης μερν : άνθρωπος πολύ μεγάλης ηλικίας
πλούσια τά λέη σου : πλούσια τα αγαθά που μας χαρίζεις
πνέω (τά) μένεα : είμαι φοβερά θυμωμένος
πνέω τά λοίσθια : βρίσκομαι στα πρόθυρα του θανάτου
πόθεν σχες : από πού τα απέκτησες ; - φορολογική διάταξη με την οποία δηλώνουμε τον τρόπο με τον οποίο αποκτάμε τα χρήματα για την αγορά περιουσιακών στοιχείων
πρηνηδόν : μπρούμυτα
πρό μνημονεύτων χρόνων : εδώ και πάρα πολλά χρόνια
πρός πίρρωσιν : για ενίσχυση
πρός κέντρα λακτίζεις : ματαιοπονείς
πρόσω λοταχς : εμπρός με όλη την ταχύτητα
πρό τετελεσμένου γεγονότος : μπροστά σε τελεσίδικο γεγονός
πρό τν πυλν : πολύ κοντά
πύξ λάξ : με μπουνιές και κλωτσιές
πύρρειος νίκη : νίκη με τόσες απώλειες που ισοδυναμεί με ήττα

σαρδόνιος γέλως : γέλιο σαρκαστικό και μοχθηρό
σημεα καί τέρατα : τρομερά, απίστευτα ή απαράδεκτα πράγματα
σιγήν χθύος : απόλυτη σιωπή
σισύφειον ργον : ματαιοπονία
σιωπή τν μνν : για σφαγή αθώων που δεν μπορούν να διαμαρτυρηθούν
σολομώντειος λύσις : έξυπνη λύση ενός προβλήματος που ικανοποιεί όλους
σπείρω νέμους καί θερίζω θυέλλας : κάνω κάτι κακό που στρέφεται εναντίον μου
σπεδε βραδέως : προχώρα σ’ ό,τι έχεις σκοπό να κάνεις χωρίς βιασύνη αλλά με σύνεση
στεντόρεια φωνή : δυνατή και βροντώδη φωνή
στήλη λατος (μένω) : μένω ακίνητος από έντονη έκπληξη
στμεν καλς : ας σταθούμε με προσοχή και ευλάβεια
συλλήβδην : συνολικά, όλοι μαζί
συμβαίνει καί ες Παρισίους : το λέμε για παράξενα περιστατικά  που συμβαίνουν και σε πολιτισμένα μέρη
σύν θην και χερα κίνει : μην περιμένεις τα πάντα από το Θεό, προσπάθησε και συ
σύν γυναιξί καί τέκνοις : με τις οικογένειές τους
σύν τος λλοις : εκτός από τ’ άλλα, επίσης
σώας τάς φρένας (χω) : έχω τα λογικά μου, δεν είμαι τρελός

τ΄γαθά κόποις κτνται : τα αγαθά αποκτούνται με μόχθο
τά δυτα τν δύτων : τα πιο βαθιά και απροσπέλαστα μέρη
τά ν οκ μή ν δήμ : τα προσωπικά μας δεν πρέπει να βγαίνουν στη δημοσιότητα
τά ξ μάξης : προσβολές, βρισιές
τά καθέκαστα : τα γεγονότα, οι λεπτομέρειες
τά κακς κείμενα : το σύνολο των αρνητικών πλευρών μιας κατάστασης
τνάπαλιν : το αντίστροφο, το αντίθετο
τά παιδία παίζει : για ενήλικους που φέρονται με παιδικό τρόπο
τά (το) Καίσαρος (τ) Καίσαρι : ας αποδίδουμε στον καθένα ό,τι του αρμόζει
ταρος ν αλοπωλεί : τα έκανε γυαλιά καρφιά, άνω κάτω
τείνω χερα βοηθείας : προσφέρω βοήθεια
τήν γουσαν: (πήρε) το δρόμο προς …
τήν νάγκην φιλοτιμίαν ποιούμενος : προθυμοποιούμαι να κάνω κάτι που αναγκαστικά θα έκανα
τηρουμένων τν ναλογιν : όταν συγκρίνουμε πράγματα που ξέρουμε ότι δεν έχουν απόλυτη ομοιότητα
τηρ τά προσχήματα : υποκρίνομαι
τιμς νεκεν : για να τιμηθεί  (ένα πρόσωπο)
(αλτ) τίς ε ; : (στοπ), ποιος είσαι ;
τό δίς ξαμαρτεν οκ νδρός σοφο : το να κάνει κάποιος το ίδιο σφάλμα δύο φορές δε δείχνει σοφό άνθρωπο
τό ε ζν : το να ζει κανείς καλά
τό ζν πικινδύνως : το να ζει κάποιος επικίνδυνα
τό κατά δύναμιν : αυτό που μπορούμε
τό μέν πνεμα πρόθυμον, δέ σάρξ σθενής : έχω τη διάθεση αλλά όχι και τη δύναμη να κάνω κάτι
τό μή χερον βέλτιστον : από δύο κακά προτιμότερο είναι το λιγότερο κακό
τόν ρτον τον πιούσιον : την καθημερινή τροφή
τό πεπρωμένον φυγεν δύνατον : δεν μπορεί κανείς να ξεφύγει από τη μοίρα του
τό πλήρωμα το χρόνου : ο κατάλληλος καιρός
τό πρ το ξώτερον : η κόλαση
το λόγου τό σφαλές : η απόδειξη του λόγου
τούς ζυγούς λύσατε : διαλυθείτε (γυμναστικό παράγγελμα)
τοτέστιν : δηλαδή
τραγέλαφος : αλλόκοτο και αφύσικο πράγμα
τρικυμία ν κρανί : σύγχυση, τα’ χω χαμένα
τύπος καί πογραμμός : υπόδειγμα ανθρώπου
τύχ γαθ : με καλή τύχη
τν παθν μου τόν τάραχον : μεγάλα βάσανα
τ ντι : πράγματι


George Grosz, The temptation

παγε πίσω μου, σαταν : λέγεται όταν παρουσιάζεται κάποιος επικίνδυνος πειρασμός που θέλουμε ν’ αποφύγουμε
π΄ τμόν (είμαι) : είμαι σ’ αναμονή για να φύγω ή σ’ ετοιμότητα να κάνω κάτι
περάνω πάσης ποψίας : για άτομα που με τίποτα δεν υποπτευόμαστε
περβαίνω τά σκαμμένα : ξεπερνώ τα όρια
πέρ βωμν καί στιν : για τα όσια και τα ιερά της πατρίδας μας
πέρ πίστεως καί πατρίδος : για την  πίστη και την πατρίδα
πέρ τό δέον : περισσότερο απ’ όσο πρέπει
πό μάλης : κάτω από τη μασχάλη (στρατιωτικό παράγγελμα για τα όπλα)
πό τήν αγίδα : υπό την προστασία
πό τήν πήρειαν : κάτω από την επίδραση

φάσκω καί ντιφάσκω : λέω και ξελέω
φαλος κύκλος : ανώμαλη κατάσταση που δεν έχει διέξοδο
φείδου χρόνου : μη σπαταλάς το χρόνο σου
φέρ’ επεν : παραδείγματος χάρη
φέρω βαρέως : μου είναι αφόρητο
φέρω ες πέρας : ολοκληρώνω
φοβο τούς Δαναούς καί δρα φέροντας : να φοβάσαι τους εχθρούς, έστω κι αν φέρνουν δώρα, να είσαι δηλ. επιφυλακτικός
φύλλον συκς : κάθε μικρό ή τολμηρό ρούχο που αφήνει ακάλυπτο μεγάλο μέρος του σώματος
φύρδην μίγδην : ανάκατα, άνω – κάτω
φύσει καί θέσει : εκ φύσεως και εκ θέσεως
φωνή βοντος ν τ ρήμ : όταν μια χρήσιμη συμβουλή αντιμετωπίζεται με αδιαφορία
φωνή λαο ργή Θεο : η κινητοποίηση  του λαού έχει μεγάλη δύναμη

χαίρω κρας γείας : είμαι πολύ καλά στην υγεία μου
χαρς εαγγέλια (χω) : νιώθω μεγάλη χαρά
χάρμα φθαλμν : απόλαυση των ματιών
χος ε καί ες χον πελεύσει : χώμα είσαι και στο χώμα θα καταλήξεις (από τη νεκρώσιμη ακολουθία)
χριστιανά τά τέλη τς ζως μν : ας έχουμε χριστιανικό τέλος
ψυχ τε καί σώματι : με όλες τις δυνάμεις

δινεν ρος καί τεκε μν : κατέβαλε πολλές προσπάθειες με μηδαμινό αποτέλεσμα
σαννά ν τος ψίστοις : δόξα στον ύψιστο Θεό
ς δέλεαρ : σα δόλωμα
ν οκ στιν ριθμός : αμέτρητος
ς διά μαγείας : με τρόπο μαγικό
ς εθισται : καθώς συνηθίζεται
σεί παρών : σα να ήταν παρών
ς κ θαύματος : σα να έγινε θαύμα
ς κ τούτου : για το λόγο αυτό, επομένως
ς πί τό πλεστον : τις περισσότερες φορές
ς κόρην φθαλμο : σαν κάτι το εξαιρετικά πολύτιμο και ευπαθές

ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ

Μολών λαβέ : έλα να τα πάρεις (ο Λεωνίδας στον Ξέρξη όταν του ζήτησε να παραδόσει τα όπλα στις Θερμοπύλες)
τε , παδες λλήνων : εμπρός Έλληνες ! (στη ναυμαχία της Σαλαμίνας)
Μηδένα πρό το τέλους μακάριζε : μη λες για κανένα πόσο τυχερός είναι πριν δεις το τέλος του (ο Σόλωνας στον Κροίσο)
άλω  πόλις : κυριεύτηκε η Κωνσταντινούπολη (από τους Τούρκους)
Νίπτω τάς χείρας μου : ο Πόντιος Πιλάτος στη δίκη του Χριστού
ν οδα, τι οδέν οδα : ένα ξέρω, ότι δεν ξέρω τίποτα (Σωκράτης)
Νενίκηκά σε Σολομών : σε νίκησα Σολομώντα (ο Ιουστινιανός στα εγκαίνια της Αγια –Σοφιάς)
Δυστυχς πτωχεύσαμεν : ο πρωθυπουργός Χαρίλαος Τρικούπης για τη χρεοκοπία της Ελλάδας το 1897
Τις γορεύειν βούλεται ; : ποιος θέλει να μιλήσει δημόσια στο λαό ;
Και σύ τέκνον, Βρούτε ; : για δικό μας άνθρωπο όταν αναπάντεχα ανακαλύπτουμε ότι μας πρόδωσε ( τα τελευταία λόγια του Ιούλιου Καίσαρα πριν δολοφονηθεί).





























«Μακεδονικοί θησαυροί» στο νέο Mουσείο Πέλλας

Τμήμα από το χρυσό έλασμα οχάνου ασπίδας, με παράσταση πολεμιστών. Προέρχεται από την Βασιλική Ταφική Συστάδα των Τημενιδών στις Αιγές.

Περισσότεροι από 500 θησαυροί της μακεδονικής γης, ανάμεσά τους χρυσά στεφάνια, χρυσές μάσκες, κοσμήματα, κράνη πολεμιστών, περίτεχνα αγάλματα, αγγεία και πολλές ακόμη αρχαιότητες θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό σε μεγάλη έκθεση που θα εγκαινιαστεί την άνοιξη στο Μουσείο της Πέλλας.

Το 2011 οι Μακεδόνες κατέκτησαν με δύο μεγάλες εκθέσεις την Οξφόρδη (Μουσείο Ashmolean) και το Παρίσι (Λούβρο). Το 2013 έρχεται η ώρα να πατήσουν ξανά στη γενέτειρά τους.

Η περιοδική έκθεση που προετοιμάζεται αυτό τον καιρό από την ΙΖ' Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων έχει τίτλο «Μακεδονικοί θησαυροί» και θα φιλοξενηθεί στον πάνω όροφο του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου, που ήδη εξοπλίζεται κατάλληλα για να υποδεχτεί το μεγάλο γεγονός.

Το χρυσό στεφάνι βελανιδιάς που βρέθηκε στην Αγορά των Αιγών το 2008 θα παρουσιαστεί στην έκθεση.

«Πρόκειται για μία εξαιρετικά εντυπωσιακή έκθεση. Θα παρουσιαστούν ευρήματα κυρίως από το Αρχοντικό Πέλλας και τις Αιγές, τα οποία αποτελούν προϊόν της αρχαιολογικής έρευνας των τελευταίων 25 χρόνων. Ελάχιστα από αυτά έχουν παρουσιαστεί στις εκθέσεις στο Ashmolean και στο Λούβρο αλλά όχι στο ελληνικό κοινό. Τα περισσότερα μάλιστα δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ και πουθενά», εξηγεί η δρ Αγγελική Κοτταρίδη, προϊσταμένη της ΙΖ' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. «Μας ενδιαφέρει να αναδείξουμε την πλήρη εικόνα του πολιτισμού που αναδύεται από αυτά, ενός πολιτισμού που αναπτύσσεται στη μακεδονική γη, επιδιώκουμε μέσα από την έκθεση να δούμε όλες τις απόψεις του. Δυστυχώς στους περισσότερους δεν μας είναι οικείος ο μακεδονικός πολιτισμός, σκεφτόμαστε με στερεότυπα του ‘70, δεν έχουμε αφομοιώσει τα αποτελέσματα της νεότερης έρευνας».

Παράλληλα, θα εγκαινιαστεί την άνοιξη στο Μουσείο της Πέλλας μία ακόμη έκθεση που θα αναφέρεται στο Ανάκτορο (μικρός εκθεσιακός χώρος).

Επίσης η ΙΖ' ΕΠΚΑ προετοιμάζει την ίδια περίοδο φωτογραφική έκθεση που θα φιλοξενηθεί στο λόμπι του Μουσείου Πέλλας. Η έκθεση αυτή θα αφορά τη μνήμη του Αλέξανδρου και πώς αυτή αφομοιώνεται στην παγκόσμια τέχνη μέσα από περσικά και βυζαντινά χειρόγραφα, αριστουργήματα της αρχαίας τέχνης αλλά και καλλιτεχνικές δημιουργίες της Δύσης.

Ο τάφος του πολεμιστή του τάφου Τ 741.

«Θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα είμαστε έτοιμοι να εγκαινιάσουμε και τις τρεις αυτές εκθέσεις γύρω στο Μάιο με Ιούνιο ώστε να προσελκύσουμε και το ενδιαφέρον των τουριστών κατά τη θερινή περίοδο», τονίζει η κ. Κοτταρίδη. Όπως λέει, αυτό τον καιρό ολοκληρώνεται και η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου του Μουσείου της Πέλλας, επιβλητικού κτιριακού συγκροτήματος που εγκαινιάστηκε το 2009.

Τα εκθέματα

Πήλινη κεφαλή Περσεφόνης (περ. 480 π.Χ.) από τάφο της Συστάδας των Βασιλισσών στη Βασιλική Νεκρόπολη των Αιγών.

Στην έκθεση «Μακεδονικοί θησαυροί» θα παρουσιαστούν περισσότερα από 500 αρχαιολογικά ευρήματα. Η παρουσίασή τους στοχεύει να αναδείξει τη συνέχεια του μακεδονικού βασιλείου από την Εποχή του Σιδήρου ως την Ελληνιστική Περίοδο.

Το χάλκινο κράνος, το χρυσό «εποφθάλμιο» και το χρυσό επιστήθιο του πολεμιστή του τάφου Τ 741.

Η αρχαιολογική ομάδα που ετοιμάζει την έκθεση δεν επιδιώκει να δώσει έμφαση στο χρυσό, όμως το βλέμμα του επισκέπτη θα τραβήξουν χωρίς αμφιβολία τα χρυσά αντικείμενα, σαφής ένδειξη της οικονομικής ευμάρειας και της δόξας του μακεδονικού βασιλείου. Έτσι θα παρουσιαστούν πάνω από 10 χρυσές μάσκες και κράνη πολεμιστών από το Αρχοντικό, χρυσά και αργυρά κοσμήματα διαφόρων περιόδων, όπλα. Πολυάριθμα θα είναι τα αντικείμενα της βασιλικής οικογένειας των Αιγών, όπως το χρυσό στεφάνι από το ιερό της Εύκλειας και άλλο χρυσό στεφάνι από την Πέλλα.

Η ταφή της Δέσποινας του τάφου Τ 738.

Πρωταγωνιστικό ρόλο θα έχει η περίφημη Δέσποινα των Αιγών, πολύχρυσο ταφικό σύνολο που αυτό το διάστημα φιλοξενείται στην έκθεση «Πριγκίπισσες της Μεσογείου στην αυγή της Ιστορίας» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στην Αθήνα.

Κι ακόμη, ξεχωριστής ομορφιάς είναι οι πήλινες κεφαλές που βρέθηκαν σε τάφο βασίλισσας του 5ου αιώνα στις Αιγές, ενώ στα πιο ασυνήθιστα εκθέματα συμπεριλαμβάνονται... αβγά στρουθοκαμήλου που βρέθηκαν σε τάφο του 330 π.Χ. «Τα εξωτικά αυτά αβγά χρησιμοποιούνταν ως μυροδοχεία και μαρτυρούν τις επαφές της αρχαίας Μακεδονίας με το εξωτερικό», εξηγεί η κ. Κοτταρίδη.

Μεγάλο μέρος της έκθεσης «Μακεδονικοί θησαυροί» θα καταλαμβάνουν τα κοσμήματα, τα πρωιμότερα των οποίων χρονολογούνται ήδη στην εποχή του σιδήρου.

Αρχοντικό και Αιγές

Χρυσοφόρος πολεμιστής του Αρχοντικού Πέλλας.

Οι Αιγές και η Πέλλα (μέσα από τα ευρήματα του Αρχοντικού), η παλαιότερη και η νεότερη πρωτεύουσα των Μακεδόνων, στις δύο πλευρές του Θερμαϊκού κόλπου (κατά την αρχαιότητα έφτανε στην περιοχή αυτή ως γνωστόν η θάλασσα) θα αποτελέσουν τους δύο πόλους της έκθεσης. «Από τη μια η Πέλλα είναι μία σπουδαία ελληνιστική πόλη, οικουμενική, που αντίστοιχή της δεν υπάρχει στον ελληνικό κόσμο, κι από την άλλη οι Αιγές, ο αρχέγονος πυρήνας των Μακεδόνων», εξηγεί η κ. Κοτταρίδη.

Ο οικισμός του Αρχοντικού, που βρίσκεται σε απόσταση 5 χλμ. από την Πέλλα, κατοικείται από την αρχαιότερη νεολιθική περίοδο (6η χιλιετία) έως και τα υστεροβυζαντινά χρόνια (14ος αι.). Έως και το τέλος του 5ου αι. π.Χ., όταν η Πέλλα επιλέχθηκε από το νεωτεριστή βασιλιά Αρχέλαο να γίνει η νέα πρωτεύουσα της Μακεδονίας, αποτελούσε τη σημαντικότερη πόλη της βόρειας Βοττιαίας (η χώρα των βουκόλων, μεταξύ των ποταμών Αξιού και Λουδία). Το αστικό αυτό κέντρο πάνω στο σταυροδρόμι των βασικών οδικών αξόνων της Κάτω Μακεδονίας και κοντά στην τότε ακτογραμμή του Θερμαϊκού Κόλπου, αποτελώντας νευραλγικό σημείο ελέγχου και ορμητήριο των Αργεάδων Μακεδόνων με επικεφαλής τους Τημενίδες. Η χρονολόγηση των παλαιότερων τάφων του δυτικού νεκροταφείου του Αρχοντικού, τους οποίους ερευνά συστηματικά εδώ και περισσότερα από 15 χρόνια ο αρχαιολόγος της ΙΖ' ΕΠΚΑ Παύλος Χρυσοστόμου, πιστοποιεί ότι η εγκατάσταση των Μακεδόνων στην περιοχή είχε γίνει ήδη στο β' μισό του 7ου π.Χ.

Τα χρυσά κοσμήματα της Δέσποινας του τάφου Τ 738.

Οι ανασκαφές έχουν αποκαλύψει μεταξύ άλλων, πολυάριθμες ταφές πολεμιστών που εντυπωσιάζουν με τα σύμβολα της υπεροχής τους και την τεχνολογία του οπλισμού τους και που μαζί με τις πλούσιες γυναικείες υποδεικνύουν τον ηρωικό χαρακτήρα και τον ηγετικό ρόλο ορισμένων οικογενειών της στρατιωτικής αριστοκρατίας του Αρχοντικού.

Από την πλευρά της η προϊσταμένη της ΙΖ' ΕΠΚΑ είναι πεπεισμένη, βάσει των ευρημάτων, ότι οι τάφοι του Αρχοντικού δεν είναι απλώς αριστοκρατών αλλά βασιλικοί. Έτσι, στην έκθεση ο επισκέπτης θα μπορεί να δει δίπλα - δίπλα αρχαιότητες που σχετίζονται με τους ηγεμόνες του Αρχοντικού και με τους βασιλείς των Αιγών. «Θα δούμε τα κοινά στοιχεία και τις διαφορές ανάμεσα στις δύο κοινότητες και τις συνήθειές τους. Για παράδειγμα, στο Αρχοντικό δεν έχουμε καύσεις, ενώ στις Αιγές έχουμε. Από την άλλη, στο Αρχοντικό έχουμε χρυσές μάσκες ενώ στις Αιγές όχι», λέει η κ. Κοτταρίδη.

Καθώς ο επισκέπτης θα περνά από το ισόγειο του Μουσείου της Πέλλας όπου φιλοξενείται η μόνιμη έκθεση με κυρίως ελληνιστικά αντικείμενα, θα έχει την ευκαιρία ανεβαίνοντας στη νέα έκθεση του πρώτου ορόφου να δει αρχαϊκά και κλασικά ευρήματα αποκτώντας μία πληρέστερη εικόνα της αρχαίας Μακεδονίας.

ΠΗΓΗ: Αγγελιοφόρος





























Θέλετε να γίνετε νονός ενός φεγγαριού; Astronomers Ask Public to Help Name Pluto's New Moons


Το 1978 οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι ο μακρινός, παγωμένος Πλούτωνας διέθετε ένα δορυφόρο τον οποίο ονόμασαν Χάροντα. Πέρασαν 27 χρόνια για να εντοπιστούν άλλοι δύο, η Νύχτα και η Ύδρα. Ομάδα ερευνητών από το Ινστιτούτο αναζήτησης εξωγήινης ζωής SETI εντόπισε το 2011 και το 2012 άλλα δύο σώματα που κινούνται σε τροχιά γύρω από τον Πλούτωνα.

These images by the Hubble Space Telescope show the new moon discovered around Pluto.

Η ομάδα των ερευνητών ζητά τώρα από τους φίλους του Διαστήματος να τους βοηθήσουν στην επιλογή των ονομάτων των δύο φεγγαριών. Έφτιαξαν μια λίστα από υποψήφια ονόματα και δημιούργησαν έναν δικτυακό τόπο (http://www.plutorocks.com/) στον οποίο οι επισκέπτες μπορούν να ψηφίσουν δύο από αυτά.

Gustave Dore, Charon from the Divine Comedy


 Hades with Cerberus (Heraklion Archaeological Museum)

Charles-François Lebœuf, Dying Eurydice (1822), marble

One of the most famous depictions of Heracles, originally by Lysippos (Marble, Roman copy called Hercules Farnese, 216 CE)

Orpheus (left, with lyre) among the Thracians, from an Attic red-figure [bell-krater (ca. 440 BC)

Persephone opening a liknon, on a pinax from Locri

Hypnos and Thanatos carrying dead Sarpedon, while Hermes watches. Inscriptions in ancient Greek: HVPNOS-HERMES-θΑΝΑΤΟS (here written vice versa). Attic red-figured calyx-krater, 515 BC.


Τα υποψήφια ονόματα σχετίζονται φυσικά με τον μυθικό κόσμο του Πλούτωνα, τον κάτω κόσμο όπου μεταβαίνουν οι ψυχές μετά τον θάνατο. Η λίστα περιέχει ονόματα όπως: Αχέροντας, Κέρβερος, Ευρυδίκη, Ηρακλής, Ορφέας, Περσεφόνη, Ύπνος.












Τρίτη 12 Φεβρουαρίου 2013

Ο τάφος με το χρυσό στεφάνι έκρυβε μία από τις πρώτες Θεσσαλονικιές!

Η 25χρονη Θεσσαλονικιά που ζούσε δίπλα στο Μετρό…τον 3ο αιώνα π.Χ!

Ένα εύρημα σπουδαίας αρχαιολογικής αξίας ήρθε στο φως κατά τη διάρκεια των εργασιών του μετρό στο εργοτάξιο, στο Σταθμό Δημοκρατίας. Πρόκειται για μια ενταφιασμένη νεαρή γυναίκα που ήταν στεφανωμένη και έφερε στα αφτιά χρυσά σκουλαρίκια. Εντός του τάφου βρέθηκε ακόμη ένας χάλκινος καθρέφτης, αλλά και μια εγχάρακτη επιγραφή. Η γυναίκα αυτή ήταν μια από τις πρώτες κατοίκους της Θεσσαλονίκης, αφού η ταφή της προσδιορίζεται τις πρώτες δεκαετίες του 3ου αι. π.Χ.

«Ήταν ένα απρόβλεπτο εύρημα. Είναι και αυτό χρυσό και εξίσου περίτεχνο και σπάνιο», είπε για το χρυσό στεφάνι η κ. Μισαηλίδου. «Στο ανατολικό νεκροταφείο υπήρχαν δυο τάφοι, όπου είχαν εντοπιστεί από τέσσερα στεφάνια στον καθένα. Εδώ, στη συγκεκριμένη ταφή βρέθηκε μόνο αυτό, πάνω στο κρανίο μιας γυναίκας που υπολογίζουμε κάπου στα 25 χρόνια. Φαίνεται ότι είναι παρόμοιας τεχνικής με τα πρώτα που εντοπίστηκαν. Εξάλλου, δεν πρέπει να υπήρχαν και πολλά εργαστήρια που ασχολούνταν με την κατασκευή αντίστοιχων στεφανιών. Επίσης, η νεκρή φορούσε χρυσά ενώτια (σκουλαρίκια) στα αφτιά, ενώ μέσα στον τάφο βρέθηκε και ένα χάλκινο κάτοπτρο (καθρέφτης), αλλά και μια εγχάρακτη επιγραφή, την οποία ωστόσο μελετάμε ακόμα. Είναι ενδιαφέρον ότι ο τάφος στον οποίο βρέθηκε ήταν μεν σχετικά απλός, αλλά μεγάλος για τα δεδομένα του νεκροταφείου, που είναι πολύ πυκνοί οι τάφοι. Κάποιες φορές, όταν οι τάφοι είναι απλοί, διαθέτουν πιο σημαντικά κτερίσματα. Άλλες φορές, όταν είναι πιο φροντισμένος εξωτερικά ο τάφος, μπορεί να μη μένουν λεφτά για να τοποθετήσουν σημαντικά κτερίσματα. Πάντως, η γυναίκα αυτή πρέπει να είναι από τις πρώτες κατοίκους και τις πρώτες νεκρές της Θεσσαλονίκης. Η ταφή χρονολογείται στις πρώτες δεκαετίες του 3ου αιώνα π.Χ. ενώ η πόλη ιδρύεται το 316 π.Χ.», πρόσθεσε.

Ο «γραμματέας» και ο «αθλητής»

Όπως τόνισε, η σημασία του νεκροταφείου, που χρονολογείται από τις αρχές του 3ου αι. π.Χ. μέχρι τον 4ο αι. μ.Χ., είναι μεγάλη. «Αυτό το νεκροταφείο είναι κοντά στην πόλη και έχει ιδιαίτερη αξία, επειδή είναι αρκετά πυκνό και επειδή αναπτύχθηκε δίπλα σ' ένα δρόμο. Ένα τμήμα του δε σώζεται, επειδή εκ των υστέρων λειτούργησε ως αποθηκευτικός χώρος, με αποτέλεσμα να ισοπεδωθούν παλιότερα τμήματά του. Έχουν αποκαλυφθεί περισσότεροι από 200 τάφοι σε μια αναλογικά μικρή έκταση, με ποικίλες μορφές (κιβωτιόσχημοι, λακκοειδείς, κεραμοσκεπείς), ενώ προκύπτουν και σημαντικά ταφικά έθιμα. Έχουμε, λοιπόν, και καύση και ενταφιασμό. Γίνονταν επιτόπιες μεγάλες πυρές σε μεγάλους λάκκους και μετά έπαιρναν τα οστά και τα πήγαιναν σε τεφροδόχα αγγεία και τα έθαβαν εκεί. Τόσες πολλές πυρές και δεδομένης και της έλλειψης χώρου, συναντούμε πρώτη φορά. Ίσως να πρόκειται και για οικογενειακές πυρές, έχουν μάλιστα και περιβόλους γύρω γύρω, ενώ μια από τις ιδιομορφίες είναι και οι βωμοί ή βωμοειδείς κατασκευές που λειτουργούσαν ως σήμανση για τους τάφους. Δηλαδή μπορεί κάτω ή δίπλα από τους τάφους να υπήρχαν βωμοί που έμοιαζαν με κύβο ή που είχαν κυκλικό σχήμα και που μάλιστα κάποιες φορές ήταν επιχρυσωμένοι εξωτερικά», επισήμανε.

Σε 28.225 ανέρχονται, μέχρι στιγμής, τα κινητά ευρήματα από τις ανασκαφές του μετρό ενώ ανάμεσά τους υπάρχουν και οκτώ χρυσά στεφάνια.

Εντυπωσιακά είναι τα κτερίσματα που εντοπίστηκαν στην ανασκαφή και που πολλές φορές μαρτυρούν στοιχεία για την κοινωνική τάξη, την επαγγελματική ιδιότητα, ακόμα και για τις συνήθειες του νεκρού. «Εντοπίστηκαν κοσμήματα, μυροδοχεία, γυάλινα αγγεία (κάποια μάλιστα βρέθηκαν "τσαλακωμένα" επειδή ρίχνονταν στις πυρές, αλλά είναι ευδιάκριτο το προ της πυράς σχήμα τους), βρέθηκαν ειδώλια (γυναικείες μορφές, και βοοειδή), ενώ κάποια από τα κτερίσματα χαρακτηρίζουν το νεκρό και ως προς την επαγγελματική του ιδιότητα. Για παράδειγμα, σε κάποιες ταφές βρέθηκαν οστέινα μελανοδοχεία με τις γραφίδες τους, οπότε μπορούμε να συμπεράνουμε ότι επρόκειτο για κάποιο είδος γραμματέα. Αλλού πάλι ήρθαν στο φως στιλαγγίδες (συγκεκριμένα ένας κρίκος με δυο στιλαγγίδες), ένα είδος εργαλείου που χρησιμοποιούνταν για να μαζεύει το λίπος από τα σώματα των αθλητών μετά τους αγώνες. Συμπεραίνουμε, λοιπόν, ότι ο νεκρός αυτός είχε σχέση με τον αθλητισμό. Τέλος, εντοπίστηκαν νομίσματα, αλλού ο κλασικός χαρώνειος οβολός, το απαραίτητο κατά τις αρχαίες παραδόσεις νόμισμα για το πέρασμα των νεκρών στον Κάτω Κόσμο, και αλλού νομίσματα μέσα σε πουγγί, που κρατούσε στο χέρι ο νεκρός», τόνισε.

ΠΗΓΗ: Αγγελιοφόρος






«Σουίτ Μούβι» του Ντούσαν Μακαβέγιεφ. “Sweet Movie” by Dušan Makavejev

Ο Σέρβος Dusan Makavejev, όταν έκανε το 1974 το Sweet Movie, ήταν ακόμα Γιουγκοσλάβος και είχε ήδη εξοριστεί από την χώρα του για το  W.R.: Mysteries of the Organism (1971), ενώ η Anna Pruncal εξορίστηκε για 7 χρόνια από την Πολωνία για την συμμετοχή της στο Sweet Movie. Η ταινία είναι απαγορευμένη στην Αγγλία, τον αγγλόφωνο Καναδά και τη Νότιο Αφρική (σίγουρα ήταν μέχρι το 2000).

Το Sweet Movie ασχολείται με το θέμα της πολιτικής – σεξουαλικής επανάστασης, επηρεασμένη ιδεολογικά οπωσδήποτε από τον Βίλχελμ Ράιχ, αλλά και γενικότερα τον μαρξισμό. Είναι μια μελέτη πάνω στις περίπλοκες εσοχές της σεξουαλικότητας στο μυαλό του ανθρώπου, της εμπορευματοποίησής της, της καταπίεσής της από καθεστώτα τύπου Στάλιν. Όταν πρωτοκυκλοφόρησε σκανδάλισε τις μικροαστικές συνειδήσεις˙ αλλά ακόμα και σήμερα, ο σύγχρονος άνθρωπος πέφτει εύκολα στην παγίδα των προκαταλήψεων και της μικροαστικής ηθικής, με αποτέλεσμα να θεωρεί την ταινία  μία υπερβολή απελευθέρωσης ζωικών ενστίκτων, ύμνο στην “ανάρμοστη” σεξουαλική συμπεριφορά, που σκοπό έχει να σοκάρει. Μια από τις διαδικασίες σύνθεσης της ταινίας ήταν η εξής: οι σεκάνς μπήκαν σε μία λίστα και σε κάθε μία δινόταν ένας χαρακτηρισμός, όπως βίαιη, γλυκιά, σεξουαλική, παιδική, ιστορική, κτλ. Μετά ενώνονταν έτσι ώστε να προκύψουν αντιθέσεις και ομοιότητες. Επίσης χρησιμοποιούνται κομμάτια από παλιά "επίκαιρα".


Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις (''Τα παιδιά κάτω στον κάμπο'')

Σκηνοθεσία: Dusan Makavejev

Τραγούδι: Anne Lonnberg (''Is there life on the Earth?'')

Παίζουν: Carol Laure, Pierre Clementi, Anna Prucnal

Ξεκινά με μια διασκεδαστική σάτιρα σχετικά με τα ΜΜΕ και την εμπορευματοποίηση που έκαναν στο σεξ. Ένας πάμπλουτος, σαν σε ριάλιτι, δημιουργεί ένα παιχνίδι μέσα από το οποίο θα επιλεγεί μια παρθένα για να γίνει γυναίκα του. Υπάρχει ακόμα και γιατρός που θα εξετάσει τη νεαρή κοπέλα. Η Μις Καναδάς (Carole Laure) η νικήτρια, τρομαγμένη όμως από το χρυσό πέος του μεγιστάνα άντρα της το σκάει. Στο Παρίσι όπου και θα βρεθεί μετά από περιπέτειες, θα συναντήσει μια «αναρχική» κοινότητα με την οποία θα κολλήσει, συμμετέχοντας σε απελευθερωτικές συνεδρίες, μέσω μιας αναγεννησιακής εμπειρίας σεξουαλικής κάθαρσης. Η ταινία από ‘κει και μετά γίνεται ένα λυρικό, συναρπαστικό αριστούργημα γεμάτο συμβολισμούς, που αποδεικνύει ότι η απλή λογική δεν έρχεται σε καμία επαφή με τις αισθήσεις που απαρτίζουν τη σεξουαλικότητα, ενώ έχει πολύ δυνατές σκηνές, οι οποίες είτε είναι μία αισθητική γροθιά στο στομάχι είτε είναι ένα λογικό γρονθοκόπημα στον εγκέφαλο. 

Όπως ήταν φυσικό δέχτηκε καταιγιστικές κριτικές, κάποιοι την χαρακτήρισαν μεταξύ άλλων κοπροφιλική και εμετοφιλική. Ακόμα και σήμερα είναι απαγορευμένη σε διάφορες χώρες. Αυτό το συναρπαστικό πολιτικο-σεξουαλικό μανιφέστο όμως, φτιαγμένο με τη λογική του σινεμά-κολάζ και ευλογημένο με τη μοναδική μουσική του Χατζιδάκι, είναι δύσκολο να μη σε στοιχειώσει ως μια… ιστορία φαντασμάτων. Διότι τι άλλο είναι η Άννα Πλανέτα με το πλοίο- φάντασμά της και την εμβληματική φιγούρα του Μαρξ στην πλώρη, που γυρίζει τον κόσμο, ή ο ναύτης με το πηλήκιο «Ποτέμκιν» που υποκύπτει στο ερωτικό κάλεσμά της; 

Dusan Makavejev

Ευκρινής όσο το μοτίβο ενός παιδικού παραμυθιού, η σπαρακτικά ελεύθερη αλληγορία του Makavejev κάποτε είχε την τιμή να σκανδαλίσει μικροαστικές συνειδήσεις και να διωχθεί με μανία ως ανήθικη. Και παρόλο που οι πολλές εξάρσεις πέφτουν βαριές στους δικούς μας καιρούς της «συμφιλίωσης» (και των ανέραστων ψευδο-επαναστάσεων τύπου «Shortbus» που μοιάζουν μάλλον συντηρητικές), η πρωτόγονη χαρά που αναδύουν μερικά κολάζ εικόνων ποτέ δε θα αφομοιωθεί / χωνευτεί ως «κλασική». Τόσο το καλύτερο, για όποιον επιθυμεί να απολαύσει το γλύκισμα του Makavejev με την έξαψη μιας άτυπης απαγόρευσης. «Τα παιδιά κάτω στον κάμπο / κυνηγάνε τους αστούς / πετσοκόβουν τα κεφάλια / από εχτρούς κι από πιστούς»...

Νέα στοιχεία για τον αστεροειδή που αφάνισε τους δεινόσαυρους. Dinosaurs 'made extinct by Mexico asteroid strike'


The dinosaur extinction – which wiped out the large land-based behemoths as well as many ocean creatures – was first linked to an asteroid or comet strike in 1980, by UC Berkeley professor Luis Alvarez and his son Walter. Photo: ALAMY


Διεθνής ερευνητική ομάδα από τα πανεπιστήμια της Γλασκώβης, του Άμστερνταμ και του Μπέρκλεϋ πιστεύουν πως προσδιόρισαν τους λόγους και την ακριβέστερη ημερομηνία της εξαφάνισης των δεινοσαύρων, η οποία συμπίπτει με την πρόσκρουση ενός αστεροειδή ή κομήτη στη Γη.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν τεχνικές χρονολόγησης σε δείγματα πετρωμάτων και στάχτης και υπολόγισαν ότι οι δεινόσαυροι εξαφανίστηκαν πριν από περίπου 66.038.000 χρόνια, με περιθώριο σφάλματος 11.000 χρόνια. Η τεχνική ονομάζεται «χρονολόγηση αργού-αργού» και βασίζεται στην κανονικότητα με την οποία το κάλιο αποσυντίθεται εντός του αργού για να προσδιορίσει την ηλικία του δείγματος.

Η έρευνα, η οποία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Science, δίνει νέα πνοή στη συνεχιζόμενη συζήτηση για το αν οι δεινόσαυροι εξολοθρεύτηκαν αποκλειστικά λόγω της πρόσκρουσης, αν ήταν ήδη σε παρακμή, ή ακόμα αν η πρόσκρουση συνέβη 300.000 χρόνια μετά την εξαφάνισή τους.



Η θεωρία ότι για αυτή τη μαζική καταστροφή ήταν υπεύθυνη η σύγκρουση με έναν αστεροειδή ή κομήτη διατυπώθηκε πρώτη φορά τη δεκαετία του 1980 από τον φυσικό Λουίς Άλβαρεζ και τον γεωλόγο γιο του Βάλτερ. Σημάδια αυτής της πρόσκρουσης βρέθηκαν αργότερα κοντά στην πόλη Τσίκσελουμπ στο Μεξικό, με τη μορφή ενός γιγαντιαίου κρατήρα διαμέτρου 180 χιλιομέτρων. Ο αστεροειδής εκτιμάται πως είχε διάμετρο περίπου 10 χιλιομέτρων και η επακόλουθη έκρηξη απελευθέρωσε ένα δισεκατομμύριο φορές ισχυρότερη ενέργεια από τις ατομικές βόμβες στη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι, ή αλλιώς ισοδύναμη με ένα τρισεκατομμύριο τόνους δυναμίτιδας.

Μεταγενέστερες έρευνες υποστήριζαν πως η πρόσκρουση συνέβη 180.000 με 300.000 χρόνια μετά την εξαφάνιση των δεινοσαύρων, και οι επιστήμονες άρχισαν να εξετάζουν άλλες περιπτώσεις και τοποθεσίες κρατήρων. Τώρα, χάρις στην υψηλής ανάλυσης ραδιομετρική χρονολόγηση των δειγμάτων, φαίνεται πως η αρχική θεωρία ήταν σωστή ως προς τη χρονολογία, αν και η σύγκρουση δεν ήταν ο αποκλειστικός παράγοντας της εξαφάνισης.

«Αποδείξαμε ότι η πρόσκρουση και η μαζική εξόντωση των δεινοσαύρων συνέπεσαν όσο περισσότερο μπορούμε με τις υπάρχουσες τεχνικές», δήλωσε ο γεωχρονολόγος Πωλ Ρεν, μέλος της ερευνητικής ομάδας. «Η σύγκρουση ήταν ξεκάθαρα η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι, αλλά πιθανότατα δεν ήταν ο μοναδικός λόγος αυτής της εξόντωσης», πρόσθεσε.

Planet Dinosaur: Spinosaurus - the biggest predator ever to walk the Earth. Photo: BBC


Την περίοδο πριν την πρόσκρουση, δραματικές κλιματικές αλλαγές και ηφαιστειακές εκρήξεις έπαιξαν σημαντικό ρόλο στο να φέρουν πολλά είδη οργανισμών στο χείλος της εξαφάνισης. Τα προγενέστερα αυτά φαινόμενα έκαναν το οικοσύστημα πολύ πιο ευαίσθητο, και η χρονολόγησή τους είναι η επόμενη πρόκληση των επιστημόνων, ώστε να κατανοήσουν καλύτερα πόσο γρήγορα κλιμακώθηκε αυτή η κατάσταση πριν ολοκληρωθεί με τη σύγκρουση του αστεροειδούς.








Η πρώτη γεώτρηση στον πλανήτη Άρη. Curiosity Drills Historic 1st Bore Hole into Mars Rock for First Ever Science Analysis


Curiosity Rover snapped this new self portrait mosaic this week with the MAHLI camera while sitting on flat sedimentary rocks at the “John Klein” outcrop where the robot just conducted historic first sample drilling inside the Yellowknife Bay basin, on Feb. 8 (Sol 182) at lower left in front of rover. The photo mosaic was stitched from raw images snapped on Sol 177, or Feb 3, 2013, by the robotic arm camera – accounting for foreground camera distortion. Credit: NASA/JPL-Caltech/MSSS/Marco Di Lorenzo/Ken Kremer

Έξι ολόκληρους μήνες μετά την άφιξη του ρομπότ στον Άρη, οι μηχανικοί της NASA έκριναν ότι το Curiosity ήταν πια έτοιμο να βάλει μπρος το τρυπάνι του. Για πρώτη φορά στην ιστορία της διαστημικής εξερεύνησης, οι ερευνητές θα μπορέσουν να μελετήσουν δείγματα από το εσωτερικό ενός εξωγήινου βράχου.

Οι δυο τρύπες από το τρυπάνι του Curiosity – η δεξιά έχει 16 χιλιοστά πλάτος και 20 χιλιοστά βάθος, η αριστερή έχει βάθος 64 χιλιοστά. Curiosity’s First Sample Drilling hole is seen in this image at a rock called “John Klein”. The drilling took place on Feb. 8, 2013, or Sol 182 of operations. Several preparatory activities with the drill preceded this operation, including a test that produced the shallower hole on the right two days earlier, but the deeper hole resulted from the first use of the drill for rock sample collection. The image was obtained by Curiosity’s Mars Hand Lens Imager (MAHLI). The sample-collection hole is 0.63 inch (1.6 centimeters) in diameter and 2.5 inches (6.4 centimeters) deep. The “mini drill” test hole near it is the same diameter, with a depth of 0.8 inch (2 centimeters). Credit: NASA/JPL-Caltech/MSSS

Έπειτα από την πρόβα της περασμένης εβδομάδας, το περιστροφικό-κρουστικό δράπανο του Curiosity άνοιξε μια τρύπα βάθους 6 εκατοστών σε έναν επίπεδο, ιζηματογενή βράχο. Τις επόμενες ημέρες το δείγμα λεπτόκοκκης σκόνης θα μεταφερθεί στα ενσωματωμένα εργαστηριακά όργανα του ρομπότ προκειμένου να επιβεβαιωθεί ότι το πέτρωμα σχηματίστηκε παρουσία νερού.

Είναι πιθανότατα η πρώτη τεχνητή τρύπα στο Ηλιακό Σύστημα εκτός της Γης. Η μεγαλύτερη τρύπα έχει βάθος 64 mm. What a hole on Mars ! Alien hole on an Alien Planet. Curiosity precisely bores to a depth of 2.5 inches (64 mm) into water altered rock. Credit: NASA/JPL-Caltech/MSSS

Curiosity accomplished Historic 1st drilling into Martian rock at John Klein outcrop on Feb 8, 2013 (Sol 182), shown in this context mosaic view of the Yellowknife Bay basin taken on Jan. 26 (Sol 169) where the robot is currently working. The robotic arm is pressing down on the surface at John Klein outcrop of veined hydrated minerals – dramatically back dropped with her ultimate destination; Mount Sharp. Credit: NASA/JPL-Caltech/Ken Kremer (kenkremer.com)/Marco Di Lorenzo


Στη λεκάνη του Κρατήρα Γκέιλ τον οποίο εξερευνά, το Curiosity είχε ήδη εντοπίσει στρογγυλεμένες πέτρες που πιστεύεται ότι είναι βότσαλα ενός αρχαίου ποταμού. Οι χημικές αναλύσεις αναμένεται τώρα να προσφέρουν νέες ενδείξεις για το υγρό παρελθόν του Άρη, και ίσως οδηγήσουν στην ανακάλυψη οργανικών ουσιών που σχετίζονται με τη ζωή.

Το πρώτο τρυπάνι



Το τρυπάνι του Curiosity. Side view of Curiosity’s Drill Bit Tip. The bit is about 0.6 inch (1.6 centimeters) wide. This view from the remote micro-imager of the ChemCam instrument merges three exposures taken by the camera at different focus settings to show more of the hardware in focus than would be seen in a single exposure. Images taken on Sol 172, Jan 29, 2013. Credit: NASA/JPL-Caltech/LANL/CNES/IRAP/LPGNantes/CNRS


Το τρυπάνι του ρομπότ -το πρώτο τρυπάνι σε οποιαδήποτε διαστημική αποστολή μέχρι σήμερα- είναι έτσι σχεδιασμένο ώστε η σκόνη που δημιουργείται να περνά μέσα τα αυλάκια της μύτης και να καταλήγει σε μικρούς θαλάμους. Από εκεί μπορεί να μεταφερθεί στο ChemCam, μια κάμερα που προσδιορίζει τη χημική σύσταση, καθώς και στο SAM, μια σειρά από φασματόμετρα που δίνουν περισσότερες πληροφορίες για τη χημεία των δειγμάτων.



Το παραπάνω animation μας δείχνει πως το Curiosity πραγματοποίησε την γεώτρηση στην τοποθεσία που φέρει το όνομα John Klein. This animation depicts NASA's Mars rover Curiosity drilling a hole to collect a rock-powder sample at a target site called "John Klein." Credit: NASA/JPL-Caltech.


Σε πρώτη φάση, όμως, η σκόνη που συλλέχθηκε από την πρώτη τρύπα θα περιστραφεί μέσα στο εσωτερικό του τρυπανιού, προκειμένου να ξύσει και να απομακρύνει τυχόν σωματίδια γήινης σκόνης, τα οποία θα μπορούσαν να επηρεάσουν τα αποτελέσματα των αναλύσεων.

H διαδικασία καθυστερεί και λόγω της ελαφρώς μεγαλύτερης διάρκεια της ημέρας του Άρη σε σχέση με τη Γη. Κάθε αρειανή μέρα, γνωστή ως sol, διαρκεί 24 ώρες και 40 λεπτά, διαφορά που σταδιακά αποσυντονίζει την επικοινωνία με τους ερευνητές. Αυτό σημαίνει ότι κάθε κίνηση του ρομπότ να πρέπει να προγραμματίζεται δύο sol νωρίτερα.