Arts Universe and Philology

Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.

Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου 2013

ΠΡΟΚΛΟΣ. PROCLUS

Naxos © Κωνσταντίνος Βακουφτσής

Όπως αν κανείς κοιμάται στον ήλιο και, επειδή ακριβώς κοιμάται, αγνοεί ότι φωτίζεται' όταν όμως ξυπνήσει, βλέπει τον εαυτό του να λούζεται από το φως και τότε αντιλαμβάνεται ότι υπάρχει το φως και ότι εξ αρχής βρισκόταν πάνω του, παρόλο που λόγω της άγνοιάς του δεν βρισκόταν στο φως.

Naxos © Κωνσταντίνος Βακουφτσής

Όπως ακριβώς, ενώ ο ήλιος φωτίζει πάντα, αυτό που δεν μπορεί να τον βλέπει πάντα και τον βλέπει μερικές φορές, δεν προσδίδει την παροδικότητα στο φως του ήλιου αλλά αφαιρεί από τον εαυτό του τη δυνατότητα να βλέπει συνεχώς το φως του ήλιου επειδή στρέφει το βλέμμα του αλλού.

Naxos © Κωνσταντίνος Βακουφτσής

Είναι σαν να υπάρχει ένα πρόσωπο σταθερό και κάποιο ον που είναι κατάλληλο και στρέφεται προς το πρόσωπο να ομορφαίνει από εκείνο, ωσάν το ον να είναι ένας λείος και λαμπερός καθρέφτης που τοποθετήθηκε απέναντι στο πρόσωπο και προσέλαβε από το πρόσωπο κάποιο αποτύπωμα' το όν, όμως, που είτε βρίσκεται μακριά λόγω της αδυναμίας του είτε είναι γυρισμένο αλλού, λαμβάνει αμυδρή χορηγία από το πρόσωπο, επειδή το ίδιο το ον είναι ανώμαλο και σκοτεινό' και γίνεται τέτοιο, αν προσλάβει ύλη.

PROCLUS (CA. 410-485 A.D.)

Nothing hinders the soul so much in attaining to the knowledge of God as time and place. Therefore, if the soul is to know God, it must know Him outside time and place, since God is neither in this or that, but One and above them. Meister Eckhart

Μύθος η αριστερή ή δεξιά «κυριαρχία» του εγκεφάλου, Researchers Debunk Myth of 'Right-Brained' and 'Left-Brained' Personality Traits

Significant lateralization of gray matter density. show more Colored regions included ROIs that showed significantly greater left- or right-lateralization of gray matter density across 1011 subjects, correcting for multiple comparisons using a false discovery rate correction of q<0.05 across 7266 ROIs. Color bars show t-statistics for the left and right hemispheres, respectively. Images are in radiologic format with subject left on image right. (Credit: Nielsen JA, Zielinski, Ferguson, Lainhart, Anderson. An Evaluation of the Left-Brain vs. Right-Brain Hypothesis with Resting State Functional Connectivity Magnetic Resonance Imaging. PLoS ONE, 2013 DOI: 10.1371/journal.pone.0071275)

Είναι το «θεμέλιο» επάνω στο οποίο βασίζονται ατελείωτα τεστ προσωπικότητας, βιβλία που στοχεύουν στο να μας κάνουν… καλύτερους ανθρώπους, αλλά και ασκήσεις για τη βελτίωση της συμπεριφοράς μας - αποδεικνύεται όμως ότι το θεμέλιο αυτό είναι όχι μόνο σαθρό αλλά και… ανύπαρκτο.

Ως σήμερα έχουμε ακούσει επανειλημμένως ότι στα άτομα που είναι μεθοδικά, λογικά και αναλυτικά κυριαρχεί το αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου, ενώ αντιθέτως σε όσα είναι δημιουργικές και καλλιτεχνικές φύσεις «βασιλεύει» το δεξιό ημισφαίριο. Το πρόβλημα είναι βέβαια ότι η σοβαρή επιστήμη δεν είχε ποτέ υποστηρίξει κάτι τέτοιο.

Ο αριστερός και δεξιός μύθος

Μύθος τα περί κυριαρχίας του δεξιού ή του αριστερού ημισφαιρίου σε ό,τι αφορά διαφορετικές λειτουργίες, όπως αποδεικνύει νέα μελέτη. Evidence from over 1,000 fMRI brain scans finds no evidence people are 'right-brained' or 'left-brained'.

Τώρα, ερευνητές του Πανεπιστημίου της Γιούτα αποκάλυψαν ότι οι… αριστερές και δεξιές θεωρίες του εγκεφάλου αποτελούν μύθο, μέσα από την ανάλυση περισσότερων από 1.000 εγκεφάλων. Συγκεκριμένα είδαν ότι οι εθελοντές της μελέτης δεν χρησιμοποιούσαν περισσότερο κάποιο από τα δύο ημισφαίρια αλλά ολόκληρο τον εγκέφαλό τους καθ' όλη τη διάρκεια του πειράματος.

Όπως σημειώνουν οι επιστήμονες με δημοσίευσή τους στην online επιστημονική πλατφόρμα PLoS ONE, πράγματι ο κάθε άνθρωπος χρησιμοποιεί μια περιοχή του εγκεφάλου περισσότερο από άλλες προκειμένου να επιτελέσει ορισμένες λειτουργίες (ο σχετικός όρος ονομάζεται πλευρικότητα ή πλευρίωση). Για παράδειγμα, σύμφωνα με τον δρα Τζεφ Αντερσον, διευθυντή του Τμήματος Νευροχειρουργικής Χαρτογράφησης του Πανεπιστημίου της Γιούτα, η ομιλία «βγαίνει» από την αριστερή πλευρά του εγκεφάλου στους περισσότερους δεξιόχειρες. Αυτό ωστόσο δεν σημαίνει ότι οι πιο χαρισματικοί ομιλητές χρησιμοποιούν περισσότερο το αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου τους απ' ό,τι το δεξιό, ή ότι το ένα ημισφαίριο είναι πιο πλούσιο σε νευρώνες από το άλλο.

«Κλειδί» οι συνάψεις σε όλον τον εγκέφαλο

Ο δρ Αντερσον εξήγησε μιλώντας στην ιστοσελίδα επιστημονικών ειδήσεων LiveScience ότι «δεν ισχύει πως το αριστερό ημισφαίριο συνδέεται με τη λογική περισσότερο απ' ό,τι το δεξιό. Παράλληλα, η δημιουργικότητα δεν έχει την "έδρα" της στο δεξιό ημισφαίριο και όχι στο αριστερό. Στην πραγματικότητα οι συνάψεις μεταξύ όλων των περιοχών του εγκεφάλου είναι εκείνες που κάνουν το κάθε άτομο να εμφανίζει δημιουργικότητα αλλά και αναλυτική και λογική σκέψη».

Η ομάδα του δρος Αντερσον ανέλυσε τις απεικονιστικές εξετάσεις του εγκεφάλου 1.000 ανθρώπων ηλικίας από επτά ως 29 ετών ενόσω εκείνοι ξεκουράζονταν. Οι επιστήμονες κατέγραψαν τη δραστηριότητα 7.000 περιοχών του εγκεφάλου και εξέτασαν τις νευρικές συνάψεις μέσα σε αυτές τις περιοχές, αλλά και μεταξύ των περιοχών. Παρ' ότι εντόπισαν μεγάλο «μποτιλιάρισμα» δραστηριότητας σε κάποιες περιοχές-«κλειδιά», κατά μέσον όρο είδαν ότι και τα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου ήταν ισοδύναμα σε ό,τι αφορούσε τα νευρικά τους δίκτυα και τη συνδεσιμότητα μεταξύ διαφορετικών περιοχών.

Πώς γεννήθηκε ο μύθος

Ο μύθος σχετικά με άτομα… δεξιά ή αριστερά (σε ό,τι αφορά τον εγκέφαλό τους) πιθανότατα γεννήθηκε μέσα από έρευνες - οι οποίες μάλιστα έλαβαν Νομπέλ - του Ρότζερ Σπέρι που διεξήχθησαν τη δεκαετία του 1960. Ο Σπέρι μελέτησε ασθενείς με επιληψία που υποβλήθηκαν σε χειρουργική θεραπεία στο πλαίσιο της οποίας ο εγκέφαλος «τεμαχίζεται» κατά μήκος μιας δομής που ονομάζεται μεσολόβιο. Καθώς το μεσολόβιο συνδέει τα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου, στους συγκεκριμένους ασθενείς τα δύο ημισφαίρια δεν επικοινωνούσαν πλέον μετά την επέμβαση. Η μελέτη αυτών των ασθενών προσδιόρισε έτσι ποια πλευρά του εγκεφάλου εμπλέκεται στη γλώσσα, στα μαθηματικά, στη ζωγραφική και σε άλλες λειτουργίες. Και άλλοι ερευνητές διεξήγαγαν παρόμοια πειράματα. Ωστόσο θιασώτες της «λαϊκής» ψυχολογίας πήραν αυτά τα ευρήματα και τα… παρατράβηξαν, αποδίδοντας τελικώς πλήθος χαρακτηριστικών στα δύο εγκεφαλικά ημισφαίρια.

Πάντως η κοινότητα των νευροεπιστημόνων δεν δέχθηκε ποτέ την υποτιθέμενη κυριαρχία ενός από τα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου σε ό,τι αφορά διαφορετικές λειτουργίες, και τώρα η νέα μεγάλη μελέτη αποδεικνύει ότι δεν υπάρχει κυρίαρχος στον εγκέφαλο. Ο δρ Αντερσον ξεκαθαρίζει βέβαια ότι στόχος της έρευνάς του δεν είναι να «αποκαθηλώσει» λαϊκούς μύθους, αλλά να κατανοήσει καλύτερα την πλευρίωση του εγκεφάλου ώστε να αναπτυχθούν αποτελεσματικότερες θεραπευτικές προσεγγίσεις για το Σύνδρομο Ντάουν, τον αυτισμό ή τη σχιζοφρένεια. 


Ναι, ο GJ 1214b είναι… νερουλός! Super-Earth 40 light years away 'is rich in water with a thick, steamy atmosphere', confirm Japanese astronomers

Καλλιτεχνική απεικόνιση του GJ 1214b που εικονίζεται με ως μια μικρή μαύρη σφαίρα ενώ κινείται γύρω από το μητρικό του άστρο το οποίο, αν και είναι κόκκινος γίγαντας, εικονίζεται με γαλάζιο χρώμα. Artist's rendition of a transit of GJ 1214 b in blue light. The blue sphere represents the host star GJ 1214, and the black ball in front of it on the right is GJ 1214 b. Credit: NAOJ

Εντοπίστηκε το 2009 και ανήκει στην κατηγορία των πλανητών που ονομάζονται «Υπερ-Γαίες» - είναι δηλαδή λίγο μεγαλύτερος από τον δικό μας πλανήτη αλλά πολύ μικρότερος από τους γίγαντες αερίων όπως ο Δίας. Οι πρώτες παρατηρήσεις έδειχναν ότι αν και ο GJ 1214b βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από το μητρικό του άστρο εντούτοις έχει μια πυκνή ατμόσφαιρα που πιθανότατα διαθέτει νερό και μάλιστα σε μεγάλες ποσότητες.

The planet GJ 1214b, shown here in an artist's conception with two hypothetical moons, orbits a star 40 light-years from Earth. The super-Earth is about 2.6 times Earth's diameter and weighs seven times as much.

Ο GJ 1214b που βρίσκεται σε απόσταση 40 ετών φωτός από τη Γη έχει διάμετρο 2,7 φορές μεγαλύτερη από αυτή του πλανήτη μας, ωστόσο το βάρος του είναι επταπλάσιο από αυτό της Γης. Νέες παρατηρήσεις που έκαναν Ιάπωνες αστρονόμοι με το επίγειο τηλεσκόπιο Subaru επιβεβαιώνουν τις αρχικές παρατηρήσεις.

If the sky has a hydrogen-dominated atmosphere (as shown in the top image) Rayleigh scattering disperses blue light from the atmosphere of the host. The middle image shows how Rayleigh scattering is much weaker in water-rich atmospheres while the bottom image show what would happen if the sky had extensive clouds.

Όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές, ο GJ 1214b διαθέτει ατμόσφαιρα με περισσότερο νερό από ό,τι υδρογόνο. Βέβαια το νερό αυτό είναι… βραστό αφού λόγω της κοντινής απόστασης από το άστρο του, στον πλανήτη αναπτύσσονται θερμοκρασίες πέριξ των 230 βαθμών Κελσίου. Είναι αυτονόητο ότι η παρουσία νερού δημιουργεί ελπίδες για ύπαρξη κάποιων μορφών ζωής, έστω και σε μικροβιακό επίπεδο, αλλά παράλληλα οι υψηλές θερμοκρασίες που επικρατούν στον GJ 1214b ψαλιδίζουν τις πιθανότητες. Τα νέα ευρήματα παρουσιάζονται στην επιθεώρηση «Αstrophysical Journal».

Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου 2013

Να μην Ζήσουμε σαν Δούλοι. Ne vivons plus comme des esclaves

Ταινία – Ντοκιμαντέρ όπου θίγονται πολλά και καυτά ζητήματα που έχουν να κάνουν με τις τύχες και προοπτικές της κοινωνίας: η βαρβαρότητα της καταστολής, το σαρωτικό ξεπούλημα των πάντων (όπως του νερού σε ιδιώτες), στέκια αυτοοργάνωσης, χώροι κοινωνικής ελευθερίας και διακίνησης γνώσεων και ιδεών και παροχής υγειονομικών υπηρεσιών, εγχειρήματα αυτοδιαχείρισης κι ανταλλακτικής οικονομίας χωρίς μεσάζοντες (όπως το παράδειγμα της ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΗΣ κι άλλα, όπως θα δείτε), δημιουργία παραγωγικών ανταλλακτικών κοινωνικών δικτύων σε όλη τη χώρα, η δημιουργία ΟΡΙΖΟΝΤΙΩΝ ΔΟΜΩΝ ενάντια στο καπιταληστρικό δουλεμπόριο, η αναγκαιότητα της ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ κι ΑΝΘΡΩΠΙΑΣ ενάντια στην "κοινωνία" της άκρατης κι άκριτης πληροφόρησης και ψυχικής απονέκρωσης, η αντίσταση...

Ας απαλλαχτούμε από τις παλιές συνήθειές μας κι ας γενούμε αφεντικά του εαυτού μας! ΕΝΗΜΕΡΩΣΟΥ – ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΕ – ΑΥΤΟΟΡΓΑΝΩΣΟΥ – ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΠΟΙΗΣΟΥ !

Μια ταινία γεμάτη ξεχωριστές μουσικές και ιδιαίτερες δονήσεις! Αύγουστος 2013, Διάρκεια 89'.

Μουσική: Τα Λιμάνια Ξένα, Cyril Gontier, Serge Utge-Royo, Jean-Francois Brient, Χασμωδία, Raoul Vaneigem, Madame Nesia, Martyn Jacques, Μεθυσμένα Ξωτικά, Horror Vacui, Alpha Bang.

NE VIVONS PLUS COMME DES ESCLAVES s’adresse à celles et ceux qui souffrent – en Grèce, en France et ailleurs –, qui peinent non pas seulement à vivre, mais, de plus en plus, à survivre…
- Nous ne voulons pas que l’accès à ce film leur coûte l’équivalent d’un repas, même le plus frugal.

NE VIVONS PLUS COMME DES ESCLAVES s’adresse à celles et ceux qui résistent, vivent à la marge, inventent d’autres modes d’existence moins absurdes, aliénés ou compromettants ; ceux dont la lutte courageuse est souvent au prix de sacrifices socio-professionnels et, par conséquent, budgétaires, par souci de cohérence ou, tout simplement, bannis par les dirigeants du monde du travail…
- Nous ne voulons pas que l’accès à ce film leur coûte le moyen de réaliser une action de résistance, même la plus modeste.

NE VIVONS PLUS COMME DES ESCLAVES s’adresse à celles et ceux qui s’interrogent, doutent de plus en plus du système actuel et de son évolution, s’attristent de voir toujours plus de souffrance et de dévastation autour d’eux et ne peuvent se satisfaire de chercher un bonheur précaire et discutable dans un océan de malheur qui s’étend et nous submerge les uns après les autres.
- Nous voulons que l’accès gratuit à ce film participe à les faire réfléchir et contribue à étendre le débat sur la nécessité de rompre avec la marchandisation du monde et de l’humain ; marchandisation qui frappe jusqu’aux outils et matériaux essentiels à l’amplification de la lutte et à la création d’alternatives.

A l’inverse, pour ces derniers, notre souscription de soutien est l’occasion de contribuer authentiquement – et non sous la forme d’une charité quelconque – à nourrir la pensée et l’action de ceux qui précèdent : donner à celles et ceux qui souffrent la force de se lever ou – au moins – de se sentir vraiment soutenus, et à celles et ceux qui résistent un témoignage d’affection, d’estime et d’encouragement à persévérer dans l’adversité.

En Grèce, en France et ailleurs, quotidiennement, des milliers de personnes humbles et extraordinaires croient encore qu’un autre monde est possible et le prouvent. Par leurs actes, ils témoignent que l’être humain est capable de grandes choses : non pas de constructions technologiques rutilantes ni de coups d’éclats sportifs, financiers ou militaires salués dans la gabegie par le spectacle, mais tout simplement de persévérance, d’amour et de dignité.

Alors que le système distille, chaque jour toujours plus, la résignation, l’égoïsme et la peur, il ne tient qu’à nous, partout, selon nos moyens, de répandre leurs antidotes: la persévérance, même dans l’adversité, l’amour indéfectible de l’humanité – parce qu’elle est capable d’autre chose – et la dignité de résister au système qui la tyrannise et la rend méconnaissable.

Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου 2013

H νέα εξίσωση που υπολογίζει τον αριθμό των εξωγήινων πολιτισμών. A New Equation Reveals Our Exact Odds of Finding Alien Life

It’s been over half a century since Frank Drake developed an equation to estimate the probability of finding intelligent life in our galaxy. We’ve learned a lot since then, prompting an astrophysicist from MIT to come up with her own take on the equation. Here’s how the new formula works — and how it could help in the search for alien life.

Πριν από παραπάνω από μισό αιώνα, ο αστρονόμος Frank Drake, κατασκεύασε μια εξίσωση που υπολόγιζε την πιθανότητα να βρίσκονται και άλλοι νοήμονες πολιτισμοί στο Γαλαξία πέρα από εμάς. Αξιολογώντας τα στοιχεία και τη γνώση που αποκομίσαμε έκτοτε, η Sara Seager, καθηγήτρια φυσικής και πλανητολογίας στο MIT, κατέληξε σε μια εναλλακτική εξίσωση, λαμβάνοντας υπόψη διαφορετικές παραμέτρους από ότι η  εξίσωση Drake.


Η εξίσωση Drake

Το 1961, οι παράμετροι που έλαβε υπόψη του o Drake, ήταν ο μέσος ρυθμός δημιουργίας αστέρων στο Γαλαξία, το κλάσμα αυτών των άστρων που έχουν πλανήτες οι οποίοι μπορούν να συντηρήσουν ζωή και όντως αναπτύσσουν νοήμονα ζωή, και τέλος αναπτύσσουν πολιτισμό και αποκτούν τεχνολογία ικανή ώστε να γνωστοποιήσουν την ύπαρξή τους. Επίσης συνυπολόγισε και τη χρονική διάρκεια που οι πολιτισμοί αυτοί συνεχίζουν να υπάρχουν συντηρώντας τη τεχνολογία τους.

Σύμφωνα με τον Drake και τους συνεργάτες του, η καλύτερη εκτίμηση που μπορούσαν να κάνουν την εποχή εκείνη, υποδείκνυε τουλάχιστον 1000 νοήμονες πολιτισμούς στο Γαλαξία μας. Έκτοτε έχουν υπάρξει πολλές ακόμη εκτιμήσεις, με τεράστια όμως απόκλιση μεταξύ τους: από έναν πολιτισμό στο Γαλαξία (εμάς) έως και πολλά εκατομμύρια.

Η κατάσταση αλλάζει

Οι κυνηγοί πλανητών συνεχίζουν να ανακαλύπτουν εξωπλανήτες, εστιάζοντας σε εκείνους τους κόσμους που μοιάζουν περισσότερο με το δικό μας. Αν και έχουν ανακαλυφθεί ομοιότητες, στο μέγεθος ή στη θερμοκρασία, κανένας εξωπλανήτης μέχρι στιγμής δεν έχει πραγματικά απειλήσει να βάλει τέλος στη «μοναξιά» της Γης ως του μοναδικού πλανήτη που γνωρίζουμε στο Σύμπαν πως συντηρεί ζωή.

Sara Seager is a Professor of Planetary Science and Physics at the Massachusetts Institute of Technology. She holds the Class of 1941 Professorship Chair.

Αυτό όμως πρόκειται να αλλάξει σύντομα, πιστεύει η Sara Seager. Μελλοντικές διαστημικές αποστολές όπως το τηλεσκόπιο James Webb, θα είναι σε μερικά χρόνια σε θέση να ανιχνεύσουν πλανήτες πανόμοιους με τη Γη. Η παρατήρηση χαρακτηριστικών της ατμόσφαιράς τους, όπως η σύνθεση των ατμοσφαιρικών αερίων θα μπορούσε να αποτελεί την πρώτη απόδειξη για ζωή σε άλλους πλανήτες, δίχως την απαίτηση του Frank Drake για απόκτηση τεχνολογίας από νοήμονες πολιτισμούς.

Η εξίσωση Seager

Η εξίσωση Seager (www.cfa.harvard.edu)

Αντί για εξωγήινους που επικοινωνούν με ραδιοκύματα, η εξίσωση της Seager εστιάζει στην παρουσία εξωγήινης ζωής γενικότερα. Η εξίσωσή της υπολογίζει τους πλανήτες που είμαστε σε θέση να παρατηρήσουμε πως συντηρούν ζωή στο Γαλαξία και έχει τη μορφή: N = N*FQFHZFOFLFS. Οι παράγοντες που λαμβάνει υπόψη είναι κατά σειρά ο αριθμός των άστρων στο Γαλαξία, το κλάσμα των οποίων είναι σχετικά «ήρεμα», το κλάσμα των οποίων φιλοξενεί βραχώδεις πλανήτες στην κατοικήσιμη ζώνη (σε σωστή απόσταση από το άστρο ώστε το νερό να βρίσκεται σε υγρή μορφή), το κλάσμα των οποίων μπορούν να παρατηρηθούν, το κλάσμα των οποίων φιλοξενούν ζωή και το κλάσμα των οποίων η ζωή αφήνει ίχνη στην ατμόσφαιρα.

Η εκτίμηση

Υιοθετώντας τις πιο αξιόπιστες τιμές που δίνει η αστρονομία για κάθε μία από τις παραπάνω παραμέτρους, η καθηγήτρια Seager υπολογίζει πως θα ανακαλύψουμε στην προσεχή δεκαετία δύο πλανήτες με ίχνη εξωγήινης ζωής. Εάν επαληθευτούν οι προβλέψεις της, θα πρόκειται για μια από τις πιο σημαντικές ανακαλύψεις στην ιστορία της ανθρωπότητας.

Επιστολή σε μαθητές και γονείς

José Clemente Orozco, Detail of Mural "Gods of the Modern World," Dartmouth College, New Hampshire. Photographer credit: Rick Tejada-Flores

Αγαπητοί γονείς και μαθητές,

Μια νέα σχολική χρονιά αρχίζει με τους χειρότερους οιωνούς. Δυόμιση χρόνια μετά την έκρηξη της καπιταλιστικής κρίσης και ο λαός μας υφίσταται μια πραγματική κοινωνική καταστροφή: το εισόδημα των εργαζομένων έχει μειωθεί κατά 50%, η πραγματική ανεργία στο  30% και για μια ολόκληρη γενιά η ξεχασμένη από τη δεκαετία του ’60 έννοια της μετανάστευσης ξαναμπαίνει στην ημερήσια διάταξη. Η πολιτική αυτή δε δημιουργεί μόνο ανέργους και φτωχούς, αλλά διαλύει και κάθε έννοια κοινωνικού αγαθού. Η παιδεία, η υγεία, ο πολιτισμός, είτε θεωρούνται άχρηστες δαπάνες, είτε πρέπει να γίνουν πεδία κερδοφορίας για το κεφάλαιο.

Μας απειλούν με χρεοκοπία, αν δεν πάρουμε το νέο δάνειο.  Μεγάλο ψέμα! Οι εργαζόμενοι δεν χρειάζονται κανένα δάνειο, ούτε αυτό  των 31 δις γιατί από αυτό ούτε ένα ευρώ δεν θα πάει στους μισθούς, τις συντάξεις, την υγεία, την παιδεία. Αντίθετα! Θα δοθούν στις τράπεζες και για την αποπληρωμή παλιών δανείων. Μας δανείζουν, με λίγα λόγια, για να τους ξεπληρώνουμε τα προηγούμενα δάνεια. Μόνο που το χρέος όλο και μεγαλώνει – ήταν 120% του ΑΕΠ όταν έγινε το πρώτο μνημόνιο και θα φτάσει 180% φέτος, για να ξαναβρεθεί στο 120% το 2020. Η κυβέρνηση -εφαρμόζοντας το σχέδιο Ευρωπαϊκής Ένωσης, ΔΝΤ, ΟΟΣΑ, κεφαλαίου για την εκπαίδευση- συνθλίβει δικαιώματα και κατακτήσεις, οδηγώντας τους εκπαιδευτικούς στον εργασιακό μεσαίωνα και τη δημόσια εκπαίδευση στην πλήρη κατεδάφιση.

Το νέο πακέτο μέτρων προβλέπει δραματικές περικοπές στις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων, νέες σαρωτικές συγχωνεύσεις σχολείων (κυρίως στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση, όπου θεωρούν ότι δε μπορεί να λειτουργεί σχολείο κάτω από 300 μαθητές και ετοιμάζονται για μείωση ειδικοτήτων και καταργήσεις κλάδων στα ΕΠΑΛ.), παραπέρα μείωση των θέσεων εργασίας, νέες περικοπές στους μισθούς (ακόμα και μείωση του μισθού των νεοδιόριστων που σήμερα είναι 600 ευρώ. Ο ίδιος ο Υπουργός…Αμάθειας δηλώνει ότι η δωρεάν παιδεία έχει μετατραπεί «σε μια ακριβοπληρωμένη σπατάλη σε βάρος του Έλληνα φορολογούμενου» (Ελεύθερος Τύπος, 9 –9  2012).

Tαυτόχρονα, το Υπουργείο ετοιμάζει την ταξική κατηγοριοποίηση-κλείσιμο των σχολείων. Όλα αυτά υπηρετούν ένα στόχο: να εδραιώσουν το σχολείο που θα ικανοποιεί κυρίαρχα τις ανάγκες ενός συστήματος που θεοποιεί το κέρδος, προκρίνοντας τη δικτατορία των αριθμών. Επίσης, σήμερα, περισσότερο από ποτέ θα παρέχει μια παιδεία που θα προετοιμάζει τους αυριανούς εργαζόμενους για την παραγωγή εκείνων των υλικών και πνευματικών αγαθών που έχει ανάγκη το κεφάλαιο για την απόκτηση κέρδους, σε βάρος των πραγματικών κοινωνικών αναγκών.

ΟΧΙ ΣΕ ΣΥΜΠΤΥΞΕΙΣ ΤΜΗΜΑΤΩΝ – ΜΕΧΡΙ 25 ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΚΑΙ 20 ΣΤΙΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ.  Με νέα εγκύκλιο (αρ. πρωτ. 100835/Γ2, 04-Ο9-2012) ο Υφυπουργός παιδείας καθορίζει τη λειτουργία των τμημάτων κατεύθυνσης ως εξής: Για τη δημιουργία τμήματος κατεύθυνσης απαιτούνται τουλάχιστον 11 μαθητές, αν η Β’ ή Γ’ τάξη Γενικού Λυκείου λειτουργεί με ένα τμήμα, 15 μαθητές , αν οι τάξεις αυτές λειτουργούν με 2 τμήματα , και 20 μαθητές, αν λειτουργούν με 3 ή περισσότερα τμήματα. Αν δεν εκπληρούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις, οι μαθητές μετακινούνται σε διπλανό Λύκειο.  Είναι δραματικό ότι 400 τμήματα Β΄και Γ΄λυκείου στη Δυτική θεσσαλονίκη έχουν από 26-30 μαθητές.

ΥΠΟΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ: Ο φετινός χειμώνας θα βρει τα σχολεία χωρίς θέρμανση, αναλώσιμα, υποδομές. Η περσινή επιχορήγηση ακόμα να έρθει. Για φέτος ούτε λόγος. Οι σχολικές επιτροπές είναι καταχρεωμένες και αντί να πάρουν την τέταρτη δόση, αναμένουν ακόμα τη δεύτερη.

Εμείς όλοι ξέρουμε ότι αυτό το σχολείο δεν ικανοποιεί κανένα: ούτε τους μαθητές μας- που το βλέπουν, στην καλύτερη περίπτωση αδιάφορα, στη χειρότερη, σαν σύγχρονο κολαστήριο- ούτε εσάς, που και μόνο η λέξη δωρεάν παιδεία σας φαίνεται χωρίς ουσία, όταν δις από του σύνολο του εργατικού εισοδήματος πάει στα φροντιστήρια, στα βιβλία, σε απαραίτητες για την ανάπτυξη της προσωπικότητας των νέων εξωσχολικών δραστηριοτήτων (μουσική, άθληση κ.λ.π.).

 Teachers are becoming more stressed and depressed. Gabe Palmer / Alamy

Ούτε, σας το βεβαιώνουμε και εμάς τους εκπαιδευτικούς που ασφυκτιούμε σε ένα αντιδημοκρατικό περιβάλλον- άλλοι αποφασίζουν τι θα κάνουμε και πως και το οποίο γίνεται ακόμα πιο αυταρχικό στο όνομα μιας αξιολόγησης που στόχο έχει να κρύψει τους πραγματικούς υπαίτιους της επί δεκαετίες διαμορφωμένη εκπαιδευτική πραγματικότητα, καθιστώντας κύριους και μοναδικούς υπεύθυνους τους δασκάλους.

Γι’ αυτό λέμε ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ : Θεωρούμε ότι για να «μιλήσει» κανείς για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού πρέπει να απαντήσει σε ένα βασικό ερώτημα που συνοψίζεται σε λίγες λέξεις: ποιος αξιολογεί, ποιον αξιολογεί, γιατί τον αξιολογεί. Η αξιολόγηση έχει ως βασικό σκοπό να ελέγξει αν και κατά πόσο οι εκπαιδευτικοί εξυπηρετούν το βασικό σκοπό της εκπαίδευσης. Παράλληλα, εξοβελίζεται το ερώτημα «ποιος έχει την εξουσία» στην εκπαίδευση και την κοινωνία, ποιος καθορίζει τα αναλυτικά προγράμματα και τα βιβλία, ποιος οργανώνει τις εξετάσεις, ποιος φτιάχνει την εκπαιδευτική νομοθεσία, ποια είναι η συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε όλα αυτά.

ΤΙ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΛΟΥΜΕ; Το σχολείο  των δεξιοτήτων, της κατακερματισμένης γνώσης, της εγκατάλειψης και της υποταγής δεν είναι το όραμά μας.

Αγωνιζόμαστε για ένα άλλο σχολείο: ενιαίο, δωδεκάχρονο σχολείο, πραγματικά δημόσιο και δωρεάν που να ανταποκρίνεται στην ανάγκη του ανθρώπου να ανακαλύπτει τους νόμους κίνησης της φύσης και της κοινωνίας, να τους χρησιμοποιεί για να καλυτερέψει την ανθρώπινη ζωή, που να δημιουργεί δημοκρατικά ελεύθερες προσωπικότητες, ανθρώπους που να μαθαίνουν να συνεργάζονται, να σέβονται τη διαφορετικότητα και να δουλεύουν συλλογικά για την προσωπική , αλλά και κοινωνική απελευθέρωση και ευτυχία. Σε αυτό το σχολείο θα αναπτύσσεται η άμιλλα κι όχι ο ανταγωνισμός. Θα επιβραβεύεται η προσφορά του «συνόλου», ως αποτέλεσμα των ατομικών προσπαθειών. Σε ένα τέτοιο σχολείο η «αξιολόγηση» θα έχει στόχο την ανάπτυξη όλων των διδασκόντων και διδασκομένων κι όχι την απόρριψη, τον εκβιασμό και τον εκμαυλισμό των συνειδήσεων.

Ένα είναι το δίλημμα: κοινωνική καταστροφή ή ανατροπή τώρα;

Αγαπητοί γονείς και μαθητές,

Σήμερα που οι μάσκες έπεσαν, που το σύστημα δείχνει το αληθινό του πρόσωπο πρέπει να απαντήσουμε στο ερώτημα που εμείς θέτουμε: Θέλουμε μια ζωή αξιοβίωτη για μας και τα παιδιά μας ή βαρβαρότητα;

Εμείς οι εκπαιδευτικοί ξέρουμε ποιους έχουμε απέναντί μας:  την «ιερή συμμαχία» της κυβέρνησης, της ΕΕ, του ΔΝΤ, των αγορών, των πολυεθνικών, των τοκογλύφων τραπεζιτών. Αυτών που επιχειρήσουν να διαμορφώσουν μια σύγχρονη κοινωνική και πολιτική χούντα δεκαετιών. Γι΄ αυτό αγωνιζόμαστε όχι μόνο  να μην περάσουν τα αντεργατικά μέτρα, αλλά και να απελευθερωθούμε από αυτή τη σύγχρονη χούντα.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΛΛΗ ΛΥΣΗ! Ή θα συνεχιστεί ο αργός μας θάνατος ή θα συστρατευθούμε σε αγώνα για την ανατροπή της πολιτικής που οδηγεί στον εργασιακό μεσαίωνα, σαρώνει δικαιώματα και κατακτήσεις στην Παιδεία, στην Υγεία, σε κάθε τομέα Κοινωνικής Πρόνοιας, σκορπώντας τη φτώχεια, την ανεργία, τη δυστυχία.

Καλούμε τους γονείς και τους μαθητές να συντονίσουμε τους αγώνες μας.

Συμμετοχή στην συνέντευξη τύπου που θα διοργανωθεί από τις ΕΛΜΕ  και τους διδασκαλικούς συλλόγους, την Παρασκευή 5 Οκτωβρίου στην πλατεία Αριστοτέλους.

Συμμετοχή στις καταλήψεις των Δ/νσεων δευτεροβάθμιας και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης την Τετάρτη 10/10/2012.

Γ΄, Δ΄, Ε΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης

Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου 2013

Εμφύτευμα ανοίγει «παράθυρο» στον εγκέφαλο, 'Brain window' implant devised

René Magritte, Le Thérapeute, 1936. ‘Window into Brain’ Offers New Treatment Options.

Ένα εμφύτευμα που ανοίγει «παράθυρο» στον εγκέφαλο, ανέπτυξαν αμερικανοί ερευνητές, εμφύτευμα το οποίο θα επιτρέπει στους γιατρούς να δουν μέσα από το κρανίο και, ενδεχομένως, αυτό να συμβάλλει στη θεραπεία των ασθενών.

Οι θεραπείες

Transparent cranial implants could serve as a critical enabler for laser-based diagnosis and treatment of many neurological disorders. However, the intrinsic brittleness of transparent implants reported thus far predisposes them to catastrophic fracture-based failure, thus limiting opportunity for clinical translation. Novel nanocrystalline transparent implants are reported herein that seek to address this limitation through use of zirconia, a tough ceramic with well-proven biocompatibility in other chronic implantation applications.

Η ερευνητική ομάδα από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας υποστηρίζει ότι θα μπορούσε το εμφύτευμα αυτό να επιτρέπει τις λέιζερ θεραπείες στο εγκέφαλο για τις νευρολογικές διαταραχές. Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι οι αναδυόμενες λέιζερ θεραπείες για τα εγκεφαλικά επεισόδια και τον καρκίνο, καθώς και η απεικόνιση του εγκεφάλου, απαιτούν την πρόσβαση στον εγκέφαλο. 

This is a version of the transparent skull implant developed by UC Riverside researchers. Image: UC Riverside

Ωστόσο, η πρόσβαση με τα μέχρι τώρα μέσα είναι περιορισμένη, καθώς ένα μέρος του κρανίου πρέπει να αφαιρεθεί και να αντικατασταθεί, κάθε φορά που εκτελείται μια θεραπεία. Αντ'αυτού, η ομάδα των επιστημόνων επινόησαν ένα διαφανές εμφύτευμα που θα αντικαταστήσει ένα μικρό τμήμα του κρανίου.