Arts Universe and Philology

Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.

Παρασκευή 27 Δεκεμβρίου 2013

Εξερευνώντας το Βατικανό. Exploring the Vatican

Το Βατικανό είναι ανεξάρτητο κράτος, στη δυτική πλευρά της πόλης της Ρώμης στην Ιταλία και αποτελεί συνέχεια του εκκλησιαστικού (ή και παπικού) κράτους του Μεσαίωνα. Ιδρύθηκε στις 11 Φεβρουαρίου του 1929 με τη Συνθήκη του Λατερανού. Χαρακτηρίζεται ως το μικρότερο ανεξάρτητο κράτος, ως προς την έκταση του (0,44 τετρ. χλμ.) και τον πληθυσμό του (σύμφωνα με εκτιμήσεις του 2009) αριθμεί 826 ανθρώπους. 


Στο Βατικανό εδρεύει η Αγία Έδρα, που αποτελεί το πνευματικό και διοικητικό κέντρο της Καθολικής Εκκλησίας. Η εκλογή του Πάπα γίνεται από κονκλάβιο καρδιναλίων, οι οποίοι είναι ηλικίας κάτω των 80 ετών.


Διαθέτει δικό του ταχυδρομείο, τράπεζα, νόμισμα, ραδιοφωνικό και τηλεοπτικό σταθμό, σιδηρόδρομο, μία εφημερίδα, εκδοτικό οίκο και στρατό Ελβετών φρουρών που είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια του πάπα. Φορούν παραδοσιακή φανταχτερή κόκκινη, κίτρινη και μπλε στολή και κρατούν βαριά δόρατα του 15ου αι. Το μικρότερο ανεξάρτητο κρατίδιο έχει περίπου 1.000 κατοίκους που εργάζονται σε καταστήματα και διάφορες υπηρεσίες. Η εγκαθίδρυση της παπικής εκκλησίας έγινε τον 7ο αιώνα από τον πάπα Γρηγόριο τον Α. Μέσα από την παπική εξουσία πρόβαλε σταδιακά το νέο ύφος της πόλης, έντονα αναγεννησιακό και με στοιχεία του ρυθμού μπαρόκ.

Τα Μουσεία Βατικανού (ιταλ. Musei Vaticani) που στεγάζονται εντός του Βατικανού (Città del Vaticano) στη Ρώμη, είναι συγκρότημα μερικών εκ των κορυφαίων μουσείων του κόσμου με ετήσια επισκεψιμότητα άνω των 4,3 εκατ. τουριστών (2008). 

Διαθέτουν εκθέματα της μακραίωνης και τεράστιας συλλογής της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας, περιλαμβανομένων διάσημων αγαλμάτων του αρχαίου κόσμου και αριστουργημάτων της Αναγέννησης και του σήμερα. Για να τα θαυμάσει, ο επισκέπτης περνά από την Καπέλα Σιστίνα και τα «Δωμάτια του Ραφαήλ», που είναι πασίγνωστα για τη διακόσμησή τους με νωπογραφίες (frescoes). Τα μουσεία ιδρύθηκαν από τον Πάπα Ιούλιο Β’ στις αρχές του 16ου αιώνα.









Ο Απόλλων του Μπελβεντέρε είναι αρχαίο Ρωμαϊκό αντίγραφο της εποχής του Αδριανού ενός χάλκινου πρωτοτύπου του 4ου αιώνα π.Χ., πιθανώς του γλύπτη Λεωχάρη, ο οποίος είναι γνωστός για την εργασία του στο Μαυσωλείο της Αλικαρνασσού. Θεωρείται από τα τελειότερα έργα τέχνης της αρχαιότητας και έχει επηρεάσει βαθύτατα την ευρωπαϊκή τέχνη. Το άγαλμα βρίσκεται σήμερα στα Μουσεία Βατικανού.

Το άγαλμα έχει ύψος 2,24 μ και είναι φτιαγμένο από μάρμαρο Καράρας. Απεικονίζει τον Απόλλωνα να σκοτώνει τον Πύθωνα. Κρατάει το τόξο με το αριστερό του χέρι, ενώ έχει μόλις αφήσει το βέλος να φύγει και το δεξί χέρι αρχίζει να χαλαρώνει. Ο Απόλλωνας φοράει μόνο μια χλαμύδα, η οποία συγκρατιέται στο δεξί ώμο, καλύπτει τμήμα της πλάτης του και πέφτει πάνω στο αριστερό του χέρι.

Ο Απόλλων του Μπελβεντέρε βρέθηκε το 1489 κοντά στη Ρώμη σε ιδιοκτησία του καρδινάλιου Τζουλάνο ντέλα Ροβέρε, του μετέπειτα Πάπα Ιούλιου Β΄. Μεταφέρθηκε στο Κορτίλε ντελ Μπελβεντέρε από όπου πήρε και το όνομά του. Μετά την τοποθέτησή του εκεί το άγαλμα έγινε ευρέως γνωστό επειδή θεωρήθηκε ότι αντιπροσωπεύει το ιδανικό της αρχαίας ελληνικής τέχνης. Κατέχει σημαντική θέση στην ευρωπαϊκή τέχνη καθώς πάρα πολλά έργα επηρεάστηκαν από αυτόν. Χαρακτηριστικά είναι ο πίνακας Αδάμ και Εύα του Άλμπρεχτ Ντύρερ και το άγαλμα του Αντόνιο Κανόβα, Περσέας θριαμβευτής, που βρίσκεται επίσης στο Βατικανό.





Τα Μουσεία ξεκίνησαν με την αγορά μιας μαρμάρινης γλυπτικής σύνθεσης πριν από 500 χρόνια. Το άγαλμα αυτό ήταν του ιερέα Λαοκόοντα, που σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, προσπάθησε να πείσει τους αρχαίους Τρώες να μην δεχθούν σαν «δώρο» των Ελλήνων, τον Δούρειο Ίππο. Ανακαλύφθηκε σε αμπελώνα δίπλα στην βασιλική της Σάντα Μαρία Ματζιόρε της Ρώμης στις 14 Ιανουαρίου του 1506 και με εντολή του Πάπα Ιουλίου Β’ εξετάστηκε από τους αρχιτέκτονες του Βατικανού Μιχαήλ Άγγελο και Τζουλιάνο ντα Σανγκάλλο. Οι δυο τους πρότειναν την άμεση αγορά του αγάλματος, όπως και έγινε. Ο αρχαίος Ρωμαίος συγγραφέας Πλίνιος ο Πρεσβύτερος αποδίδει τη δημιουργία του αγάλματος σε τρεις Ρόδιους καλλιτέχνες, τους Αγήσανδρο, Αθηνόδωρο και Πολύδωρο. Το γλυπτό παριστάνει τον Τρώα ιερέα Λαοκόοντα και τους γιούς του Αντιφάντη και Θυμβραίο να στραγγαλίζονται από φίδια.


Η ανακάλυψη του Λαοκόοντα δημιούργησε μεγάλη εντύπωση στους Ιταλούς γλύπτες και επηρέασε σημαντικά την πορεία της τέχνης της ιταλικής Αναγέννησης. Είναι γνωστό ότι ο Μιχαήλ Άγγελος εντυπωσιάστηκε ιδιαίτερα από τη μεγάλη κλίμακα του έργου και τον αισθησιασμό της ελληνιστικής αισθητικής του, ειδικά από την αναπαράσταση των ανδρικών μορφών. Η επίδραση του Λαοκόοντα είναι εμφανής σε πολλά από τα κατοπινά έργα του Μιχαήλ Άγγελου, όπως τα Επαναστάτης σκλάβος και Θνήσκων σκλάβος, που δημιουργήθηκαν για τον τάφο του Πάπα Ιουλίου Β'. Η τραγική ευγένεια αυτού του αγάλματος είναι ένα από τα θέματα της πραγματείας Λαοκόων του Gotthold Lessing, ενός από τα πρώιμα κλασσικά έργα τεχνοκριτικής.
























































































Ο Διάδρομος των Γεωγραφικών Χαρτών (Galleria delle carte geografiche).



























H βασιλική του Αγίου Πέτρου είναι η δεύτερη μεγαλύτερη χριστιανική εκκλησία στον κόσμο. Είναι κτισμένη στην αρένα του Καίου Καλιγούλα (παλάτιουμ Νέρονις), γιού της Αγριππίνας (σε εκείνο το σημείο βρίσκονταν οι περίφημοι κήποι της), όπου κατά τον Τάκιτο, επί βασιλείας του Νέρωνα πραγματοποιούνταν μαρτύρια χριστιανών. Εκεί λοίπον μαρτύρισε, σταυρώθηκε και θάφτηκε ο Απόστολος Πέτρος, (εξου και το όνομα της βασιλικής) το 67 μ.χ. ο οποίος είχε διατελέσει πρώτος επίσκοπος στην Αντιόχεια και στη Ρώμη.

Στα ανατολικά της εκκλησίας του Αγίου Πέτρου βρίσκεται η ομώνυμη πλατεία (piazza di san Pietro), που κτίστηκε μεταξύ 1656 και 1667 στην οποία υπάρχει ένα παράξενο κτίσμα που περικλύεται απο δύο ζεύγη κολόνων δωρικού τύπου (ιδανικό παράδειγμα αρχιτεκτονικής Μπαρόκ). Το κτίσμα αυτό σχεδιάστηκε από τον Μπερνίνι, και στο κέντρο του υπάρχει ένας οβελίσκος ο οποίος χρονολογείται από τον 13ο αιώνα. Ο οβελίσκος αυτός προερχόταν από την Αίγυπτο από όπου μεταφέρθηκε για να διακοσμήσει την αρένα του Νέρωνα. Συμπεριλαμβάνοντας τον σταυρό στην κορυφή ο Οβελίσκος φτάνει περίπου τα 40 μέτρα! Στην κορυφή του βρισκόταν ένα χάλκινο δοχείο με τις στάχτες του Ιουλίου Καίσαρα, το οποίο όμως αφαιρέθηκε όταν μετακινήθηκε ο Οβελίσκος στην πλατεία.




Η κατασκευή ξεκίνησε από τον Πάπα Ιούλιο τον 2ο το 1505 και ολοκληρώθηκε το 1615 κατά τη θητεία του Πάπα Παύλου του 5ου. Πρώτος αρχιτέκτονας κλήθηκε να είναι ο Ντονάτο Μπραμάντε. Πολλοί διάσημοι καλλιτέχνες εργάστηκαν στη «Φάμπρικα του Σαν Πιέτρο» όπως αποκαλούσαν το εργοτάξιο. Ο Μιχαήλ  Άγγελος που διετέλεσε κύριος αρχιτέκτονας για κάποιο διάστημα σχεδίασε τον κυρίως ναό. Όταν ο Ιούλιος ο 2ος απεβίωσε, αναστάλθηκαν οι διαδικασίες για κάποιο διάστημα έως ότου ο Πάπας Παύλος ο 3ος ζήτησε από τον Μιχαήλ Άγγελο να σχεδιάσει το υπόλοιπο της εκκλησίας. Μετά τον θάνατο του Μιχαήλ Άγγελου, ήλθε ο μαθητής του Τζιακόμο ντε λα Πόρτα ο οποίος με τη βοήθεια του Ντομένικο Φοντάνα συνέχισε με τα ατελή σημεία του κτίσματος. Ο Κάρλο Μαντέρνο τελικά έγινε αργότερα ο κύριος αρχιτέκτονας και σχεδίασε την επιβλητική είσοδο.





Πάνω από την κύρια είσοδο συναντάται η επιγραφή: «IN HONOREM PRINCIPIS APOST PAYLYS BYRGHESIVS ROMANVS PONT MAX AN MDCXII PONT VII» (Σε δόξα του πρίγκιπα των αποστόλων-ο Παύλος ο 5ος, κάτοικος Ρώμης και πρώτος ποντίφικας κατά τον 7ο χρόνο της θητείας του).


Το αποτέλεσμα δικαιολογεί τον ένα αιώνα που χρειάσθηκε μέχρι να τελειώσουν οι εργασίες κατασκευής. Ο θόλος σχεδιάστηκε από τον Μιχαήλ Άγγελο. Οι δύο μικρότεροι τρούλοι είναι του Βινιόλα. Ο ουρανός που σκεπάζει τον παπικό βωμό σχεδιάστηκε από το Μπερνίνι.

Όμως τα βλέμματα όλων αποσπά η διάσημη Πιετά, μαρμάρινο γλυπτό του Μιχαήλ Άγγελου όταν ήταν 25 ετών.

Εντύπωση προκαλεί το νεανικό πρόσωπο της Παρθένου. Ο ίδιος ο καλλιτέχνης είχε πει ότι επίτηδες είχε σχηματίσει τη Παρθένο νέα έτσι ώστε να δημιουργεί την παραίσθηση στον θεατή ότι κρατάει το βρέφος της στη θέση του νεκρού Ιησού. Γιατί έτσι και αλλιώς για μια μάνα πάντα το παιδί της, όσο χρονών και να είναι, θα είναι για πάντα το βρέφος της.

Ο Μιχαήλ Άγγελος δυσκολεύτηκε να απεικονίσει τη Παναγία που κρατά τον νεκρό Ιησού καθώς είναι εξαιρετικά δύσκολο να αποδόσεις μια γυναικεία φιγούρα να κρατά μια αντρική με συμμετρία. Για να δώσει τη συμμετρία που επιθυμούσε δημιούργησε πολλές πτυχώσεις στο φόρεμα της Παρθένου και το άγαλμα πήρε το επιθυμητό σχήμα πυραμίδας.







Το δάπεδο της βασιλικής είχε πλούσιο μωσαϊκό με συμβολισμούς από τη ζωή του Χριστού και των Αποστόλων. Στο τέλος του ναού βρισκόταν μια καμάρα και ένα μωσαϊκό που παρίστανε τον Κωνσταντίνο να δωρίζει τη βασιλική. Πέρα από αυτό, η αψίδα είχε μια ψηφιδωτή απεικόνιση του Χριστού με τον Πέτρο και τον Παύλο. Στους τοίχους του ναού υπήρχαν ταπετσαρίες που απεικόνιζαν σκηνές από τη Βίβλο καθώς και τα πορτραίτα των ποντίφικων.


Πάνω σε μία βάση στο εσωτερικό του ναού αναγράφεται η περιβόητη φράση του Χριστού «εσύ είσαι ο Πέτρος και επάνω σε αυτή την πέτρα θα χτίσω την εκκλησία μου...θα σου δώσω τα κλειδιά του βασιλείου των ουρανών».





Κοντά στην οροφή του ναού βρίσκεται μια ακόμη επιγραφή «στην δόξα του αγίου Πέτρου», Πάπας Σέξτος ο 5ος το έτος 1590 κατά την 5η χρονιά της θητείας του. Στην αψίδα της εκκλησίας βρίσκεται ο θρίαμβος του θρόνου του Aγίου Πέτρου (1666) σχεδιασμένος από τον Μπερνίνι που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 22 Φεβρουαρίου, σύμφωνα με το ημερολόγιο των αγίων. Πάνω από το θρίαμβο βρίσκεται μια απεικόνιση του αγίου πνεύματος το οποίο περιτριγυρίζεται από δώδεκα ακτίνες οι οποίες συμβολίζουν τους αποστόλους. Στα δεξιά του θρόνου βρίσκονται οι πατέρες της ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας Αμβρόσιος και Αυγουστίνος.













































Την 22 Ιανουαρίου του 1506 οι πρώτοι 150 Ελβετοί στρατιώτες φτάνουν στο Βατικανό για να αποτελέσουν τη φρουρά του Πάπα (ελβετική φρουρά).

 Η υπηρεσία στην Παπική Ελβετική Φρουρά διαρκεί από 2 έως 25 έτη. Για την ένταξη στις τάξεις της πρέπει ο υποψήφιος να είναι Καθολικός στο θρήσκευμα, να έχει Ελβετική υπηκοότητα, να έχει λάβει βασική εκπαίδευση στον Ελβετικό στρατό και συστάσεις καλής διαγωγής, καθώς και ηλικία από 19 έως 30 έτη. Φημίζονται ιδιαίτερα για την πειθαρχεία και την αφοσίωση στους εργοδότες τους.

Σήμερα η ελβετική φρουρά δεν θεωρείται ότι ανήκει σε οποιαδήποτε μεγαλύτερη δύναμη, αλλά είναι αυτόνομος στρατός στο Βατικανό, που είναι ανεξάρτητο κράτος. Η δύναμη περιορίζεται συγκεκριμένα σε εκατό στρατιώτες και αποτελείται αυτήν την περίοδο από 4 ανώτερους υπαλλήλους, 23 NCOs, 70 λογχοφόρους στρατιώτες, 2 τυμπανιστές, και ο εφημέριος. Οι φρουρές εκπαιδεύονται πλήρως και εξοπλίζονται στο σύγχρονο εξοπλισμό και την στρατιωτική τακτική, λαμβάνουν επίσης οδηγίες για τη χρησιμοποίηση ξίφους και αλαβάρδας (είδος λόγχης).
















Πάντως η γοητεία της πόλης ξεκινάει από αυτή την πλατεία , που έχει μήκος 340μ., πλάτος 240μ. και 284 κίονες. Τα κυκλικά της τείχη συμβολίζουν την αγκαλιά του Θεού που χωράει τους πιστούς. Στη μέση υψώνεται ένας οβελίσκος, αιγυπτιακό γρανιτένιο μνημείο, που ήρθε από την Ηλιούπολη το 37 μ.Χ. Τοποθετήθηκε στη θέση αυτή το 1585 και χρησιμοποιήθηκαν γι αυτό 800 εργάτες και 75 άλογα. Στην κορυφή του υπάρχει ένας Σταυρός. Όσο κι αν τέτοιες λεπτομέρειες φαίνονται ασήμαντες μπροστά στη θέα του Άγ. Πέτρου, ο συμβολισμός είναι σημαντικός.


Πάνω στη πλατεία του Αγίου Πέτρου υπάρχουν δύο μπρούτζινοι κύκλοι. "Τα κέντρα της κιονοστοιχείας" όπως ονομάζονται. Εάν λοιπόν πατήσεις πάνω σε αυτά τότε βλέπεις το θαύμα της συμμετρίας και προσκυνάς τον Μπερνίνι. Οι τρεις σειρές από κίονες φαίνονται ως μία.

Φωτογραφίες:  © Κωνσταντίνος Βακουφτσής

Πηγή: Βικιπαίδεια



Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου 2013

Βασιλική χάρη μετά θάνατον για τον Άλαν Τούρινγκ. Enigma codebreaker Alan Turing receives royal pardon

O Alan Turing (δεξιά) με συνεργάτες του εργάζεται στον υπολογιστή Ferranti Mark. Alan Turing, right, with colleagues working on the Ferranti Mark I computer. Photograph: Science & Society Picture Librar/Getty Images

Βασιλική χάρη μετά θάνατον δόθηκε στον Άλαν Τούρινγκ, βρετανό μαθηματικό ο οποίος θεωρείται ένας από τους πρωτοπόρους των ηλεκτρονικών υπολογιστών και «πατέρας» της Τεχνητής Νοημοσύνης.

Pardoned: Almost 60 years after he killed himself with cyanide, gay Enigma codebreaker Alan Turing will be given a Royal pardon for the conviction which destroyed his life. Homosexual acts were only legalised in 1967.

Η χάρη αφορά στην καταδίκη του για ομοφυλοφιλία το 1952, η οποία του στέρησε τη διαβάθμιση ασφαλείας που είχε, σταματώντας έτσι τη δουλειά του στο «σπάσιμο» κωδικών, που είχε αποδειχθεί ζωτικής σημασίας για τους Συμμάχους κατά τα χρόνια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.

Codebreaker: The machine designed by Alan Turing which cracked the German Enigma code, thereby stripping the German U-boats which were blockading Britain of their cover during the Second World War.

Η χάρη δόθηκε κατόπιν αιτήματος του βρετανού υπουργού Δικαιοσύνης, Κρις Γκρέιλινγκ. Κατά τον Γκρέιλινγκ, η έρευνα και των υπολοίπων επιστημόνων του διάσημου Μπλέτσλεϊ Παρκ κατά τον πόλεμο αναμφίβολα έσωσε χιλιάδες ζωές, βοηθώντας στην αποκωδικοποίηση των γερμανικών μηνυμάτων που αποστέλλονταν μέσω της συσκευής «Αίνιγμα». Επίσης, πραγματοποίησε και πιο θεμελιώδεις έρευνες πάνω στην αποκωδικοποίηση, η οποίες δημοσιοποιήθηκαν μόλις τον Απρίλιο του 2012, καθώς, σύμφωνα με μαθηματικό της GCHQ (της βρετανικής, αντίστοιχης στην NSA, υπηρεσίας), ήταν τεράστιας σημασίας όσον αφορά στον τομέα στο σύνολό του.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε μελέτη του το 1936 είχε προβλέψει μία υπολογιστική συσκευή η οποία θα μπορούσε να πραγματοποιήσει διαφορετικές εργασίες μέσω αλλαγής του λογισμικού και όχι των εξαρτημάτων της. Επίσης, είχε προτείνει το διάσημο «Τεστ Τούρινγκ», για την εξακρίβωση της τεχνητής νοημοσύνης: στο πλαίσιό του, ένας άνθρωπος κάνει ερωτήσεις σε έναν υπολογιστή και έναν άλλο άνθρωπο, χωρίς να ξέρει ποιος είναι ποιος, για να καθορίσει ποιος από τους δύο είναι ο άνθρωπος και ποιος ο υπολογιστής. Εάν ο ερωτών περάσει τον υπολογιστή για άνθρωπο, τότε ο υπολογιστής θεωρείται νοήμων.

«Η ζωή του επισκιάστηκε από την καταδίκη του για ομοφυλοφιλική δραστηριότητα, μία καταδίκη που σήμερα θα θεωρούσαμε άδικη και αποτέλεσμα διακρίσεων» δήλωσε ο Γκρέιλινγκ, προσθέτοντας ότι στον Άλαν Τούρινγκ αξίζει να τον θυμούνται για τη συνεισφορά του στην πολεμική προσπάθεια και την κληρονομιά που άφησε στην επιστήμη. «Μία χάρη από τη βασίλισσα αποτελεί ταιριαστό φόρο τιμής σε έναν ξεχωριστό άνθρωπο» είπε.

A life destroyed: Alan Turing with friends in his youth. He was 41 when he poisoned himself with cyanide.

Ο Άλαν Τούρινγκ πέθανε τον Ιούνιο του 1954, σε ηλικία 41 ετών, από δηλητηρίαση από κυάνιο. Ο θάνατός του αποδόθηκε σε αυτοκτονία, ωστόσο βιογράφοι, φίλοι και μελετητές της ζωής του γενικότερα εκτιμούν ότι το περιστατικό ήταν κατά πάσα πιθανότητα ατύχημα.

Το 2009 ο τότε πρωθυπουργός, Γκόρντον Μπράουν, είχε προβεί σε επίσημη απολογία προς τον Άλαν Τούρινγκ, χαρακτηρίζοντας την αντιμετώπισή του «τρομακτική» και «εντελώς άδικη». Ωστόσο, η κυβέρνηση του Ντέιβιντ Κάμερον είχε αρνηθεί να απονείμει χάρη το 2012. Σχετικό online αίτημα είχε συγκεντρώσει 37.000 υπογραφές, σε μία καμπάνια την οποία υποστήριξαν πολλοί επιστήμονες, περιλαμβανομένου του Στίβεν Χόκινγκ.

Τετάρτη 25 Δεκεμβρίου 2013

Ο παράξενος δορυφόρος του Άρη, Φόβος. The strange satellite of Mars, Phobos

Mars Express HRSC (High Resolution Stereo Camera) image of Phobos taken on 9 January 2011 at a distance of 100 km with a resolution of 8.1 m/pixel. Use red-blue glasses to fully appreciate this image. Phobos is approximately 27 × 22 × 18 km and orbits Mars at a distance of 6000 km above the planet’s surface, or 9400 km from the centre of the planet. Copyright: ESA/DLR/FU Berlin (G. Neukum)

Στο βίντεο που ακολουθεί βλέπουμε τον δορυφόρο του Άρη, Φόβο, όπως τον φωτογράφησε η κάμερα υψηλής ανάλυσης του Mars Express της ESA. Οι εικόνες λήφθηκαν στο χρονικό διάστημα των δέκα ετών που διαρκεί η αποστολή.

Το πιο εντυπωσιακό χαρακτηριστικό στις εικόνες αυτές είναι οι παράλληλες ρίγες, καθώς επίσης και ο γιγαντιαίος κρατήρας διαμέτρου 9 χιλιομέτρων που κυριαρχεί στην μια πλευρά του δορυφόρου.

The High Resolution Stereo Camera (HRSC) onboard the ESA spacecraft Mars Express took this image of Phobos using the HRSC nadir channel on 7 March 2010, HRSC Orbit 7915. This image has additionally been enhanced photometrically for better bringing features in the less illuminated part. Resolution: about 4.4 meters per pixel. Copyright: ESA/DLR/FU Berlin (G. Neukum)

Σημειώνεται ότι οι διαστάσεις του Φόβου είναι 27 x 22 x 18 χιλόμετρα. Η προέλευση των αυλακώσεων είναι θέμα μεγάλης συζήτησης που δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη. Το Mars Express, στις 29 Δεκεμβρίου 2013, θα προσεγγίσει τον Φόβο στην ελάχιστη μέχρι τώρα απόσταση – μόλις 45 χιλιόμετρα από αυτόν.

Πόσο μεγάλο είναι το σύμπαν; How Big is the Universe?

Called the eXtreme Deep Field, or XDF, the photo was assembled by combining 10 years of NASA Hubble Space Telescope photographs taken of a patch of sky at the center of the original Hubble Ultra Deep Field. The XDF is a small fraction of the angular diameter of the full Moon. Credit: NASA, ESA, G. Illingworth, D. Magee, and P. Oesch (University of California, Santa Cruz), R. Bouwens (Leiden University), and the HUDF09 Team 

Η πρόοδος της επιστήμης και της τεχνολογίας μας έχουν βοηθήσει να προσδιορίσουμε με αρκετά μεγάλη ακρίβεια την ηλικία του Σύμπαντος το οποίο γεννήθηκε με μία Μεγάλη Έκρηξη πριν από περίπου 13.8 δισεκατομμύρια χρόνια.

Τον απόηχο από τη Μεγάλη Έκρηξη τον λαμβάνουμε ακόμη στη μορφή μιας ακτινοβολίας μικροκυμάτων. Το πόσο όμως μεγάλωσε το Σύμπαν στη διάρκεια της ζωής του είναι κάτι που παραμένει άγνωστο στους επιστήμονες αφού εξαρτάται από ένα πλήθος παραγόντων τους οποίους δε μπορούν ακόμη να προσδιορίσουν.

Καθώς το φως ταξιδεύει με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα στο Σύμπαν, γύρω από τον πλανήτη μας δημιουργείται μία νοητή σφαίρα με ακτίνα 13.8 δισεκατομμυρίων ετών φωτός, η οποία αντιστοιχεί στο μέρος του Σύμπαντος που μπορούμε να παρατηρήσουμε.

Το Σύμπαν όμως είναι μεγαλύτερο από τη σφαίρα αυτή, ενώ διαρκώς μεγεθύνεται αφού γνωρίζουμε πως διαστέλλεται και μάλιστα με επιταχυνόμενο ρυθμό. Έτσι, ένα άστρο που βλέπουμε σήμερα στις παρυφές του παρατηρήσιμου Σύμπαντος (13.8 δις έτη φωτός μακριά μας) στην πραγματικότητα απέχει πολύ περισσότερο (46 δις έτη φωτός) εξαιτίας της διαστολής του Σύμπαντος η οποία μπορεί να μεταφραστεί και ως διαστολή των ίδιων των αποστάσεων μεταξύ των αντικειμένων. Καταλήγουμε έτσι σε ένα Σύμπαν που γνωρίζουμε πως έχει διάμετρο τουλάχιστον ίση με 92 δισεκατομμύρια έτη φωτός, αν και δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην είναι πολύ μεγαλύτερο.

Ένα ακόμη ερώτημα που σχετίζεται με τον προσδιορισμό του μεγέθους του Σύμπαντος είναι το σχήμα του. Από τη γεωμετρία του που μπορεί να είναι επίπεδη, κλειστή ή ανοικτή προκύπτουν τα αντίστοιχα σχήματα: επίπεδο, σφαίρα ή ένας αρνητικά κυρτωμένος χώρος που μοιάζει με σέλλα.

The detailed, all-sky picture of the infant universe created from nine years of WMAP data. Credit: NASA / WMAP Science Team

Αν και το πιο απίθανο από τα παραπάνω σενάρια είναι ένα επίπεδο Σύμπαν, καθώς απαιτεί μία συγκεκριμένη σταθερά που ονομάζεται παράμετρος πυκνότητας Ω να έχει ακριβώς την τιμή 1, οι τελευταίες ενδείξεις από διαστημικές παρατηρήσεις (WMAP, Planck) υποδεικνύουν πως το Σύμπαν μας είναι μάλλον επίπεδο, με περιθώριο λάθους μόνο 0.4%.
 
Σχετικό με το σχήμα του Σύμπαντος είναι και το εάν είναι άπειρο ή πεπερασμένο καθώς ένα σφαιρικό Σύμπαν έχει πεπερασμένο μέγεθος (αλλά όχι όρια), ενώ ένα ανοικτό (αρνητικά κυρτωμένο) Σύμπαν είναι άπειρο. Για την ώρα αλλά και για το προσεχές μέλλον λοιπόν παραμένει ανοικτό ακόμη και το ερώτημα του αν θα καταφέρουμε ποτέ να προσδιορίσουμε το μέγεθος του Σύμπαντος και τη σχετική μας θέση μέσα σε αυτό.

Χριστούγεννα στην τέχνη. Christmas in art

Giotto, La Nativité, Détail, 1302-1305

Giotto, La Nativité, 1302-1305 

Vitale da Bologna, Nativité, 1345, fragments des fresques de Mezzaratta

Maître Anonyme, Nativité, 1350-1425, Panneau de Polyptyque, 0,33x 0,21 cm

Nativité du Christ, 1401-1500, Détrempe sur bois, Eglise de la Nativité, Zvenigorod Moscou

Ferdinand Georg Waldmüller, A traveling family of beggars is rewarded by poor peasants on Christmas Eve, 1834

Eastman Johnson, Christmas-Time, The Blodgett Family, 1864

 Claude Monet, Christmas roses, 1883


Childe Hassam, Street Scene, Christmas Morning, 1892


 Jacek Malczewski, Christmas Eve in Siberia, 1892

Paul Gauguin, Nuit de Noël, Christmas Eve, 1894, Huile sur Toile, 72x83 cm, Collection Josefowitz 

Alphonse Mucha, Etudes, Couverture pour le numéro de Noël de Paris Illustré, Studies, Cover for the number of Christmas of Illustrated Paris, 1903

József Rippl-Rónai, Christmas, 1903

Edvard Munch, Christmas in the brothel, 1904


Carl Larsson, Detail Of Christmas Eve, 1906

Natalia Gontcharova, Nativité, 1910, Moscou, collection Kroupivnitsky

József Rippl-Rónai, Christmas, 1910

William Glackens, Christmas Shoppers, Madison Square, 1912, Crayon and watercolor on paper, 44.5 x 77 cm (17 1/2 x 31 in.), Museum of Art, Fort Lauderdale, Florida

Boris Kustodiev, Christmas tree bargain, 1918

Norman Rockwell, Le Trio de Noël, The Trio of Christmas, 1923, Huile sur Bois, 75x55 cm

Stanley Spencer, The Nursery (Christmas Stockings), 1926

Florina Stettheimer, Christmas, 1930

Salvador Dali, Allegory of an American Christmas, 1934


Norman Rockwell, Christmas Santa Reading Mail, 1935

Archibald John John Motel, Christmas Eve, 1945


Horace Pippin, Christmas Morning Breakfast, 1945

Salvador Dali, Christmas (Noel), 1946


Grandma Moses, A Tramp on Christmas Day, 1946


Andy Warhol, Fairy and Christmas Ornaments, c.1953-c.1955


Gene Davis, Christmas Tree, 1956


Grandma Moses,Waiting for Christmas, 1960

James Rosenquist, Win a new House this Christmas, 1964

Hundertwasser, Missed christmas, 1966

Norman Rockwell, La Grand-Rue de Stockbridge à Noël, The Main street of Stockbridge with Christmas, 1967

Norman Rockwell, Nuit de Noël à Bethléem, Christmas Eve in Bethlehem, 1970

Richard Hamilton, I'm dreaming of a black Christmas, 1971

Leonora Carrington, Christmas. Triptych, 1989

Ann James Massey, Christmas In Paris, 1997

Michael Owl, Christmas is coming

Vadim Anatolyevich Stolyarov, Christmas. Waiting for a miracle, 2017

Elena Evgenievna Utenkova-Tikhonova, Christmas tree, 2019