Arts Universe and Philology

Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.

Δευτέρα 9 Μαρτίου 2015

Μικροτσιπ με παλλόμενα καρδιακά κύτταρα. Bioengineers put human hearts on a chip to aid drug screening

UC Berkeley researchers have created a 'heart-on-a-chip' that effectively uses human cardiac muscle cells derived from adult stem cells to model how a human heart reacts to cardiovascular medications. The system could one day replace animal models to screen for the safety and efficacy of new drugs. Credit: Photo by Anurag Mathur/Healy Lab

Παλλόμενα καρδιακά κύτταρα πάνω σε ηλεκτρονική μικροσυσκευή τοποθέτησαν αμερικανοί ερευνητές, ανοίγοντας νέες προοπτικές για τον έλεγχο των καρδιαγγειακών φαρμάκων, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύονται στο επιστημονικό έντυπο Scientific Reports.

Επιστημονική ομάδα του Πανεπιστημίου Μπέρκλεϊ της Καλιφόρνια, με επικεφαλής τον καθηγητή Εμβιομηχανικής Κέβιν Χίλι, δημιούργησαν ουσιαστικά ένα μικροτσιπ από πυρίτιο, διαστάσεων περίπου δυόμισι εκατοστών, με στόχο την ανάπτυξη ταχύτερων και ακριβέστερων μεθόδων ελέγχου της τοξικότητας των φαρμάκων.

Πιο αναλυτικά, οι ερευνητές πήραν ανθρώπινα πολυδύναμα βλαστικά κύτταρα, τα οποία αναπρογραμμάτισαν ώστε να εξελιχθούν σε εξειδικευμένα καρδιακά κύτταρα. Στη συνέχεια, σχεδίασαν μια τρισδιάστατη δομή παρόμοια με αυτή μιας φυσικής καρδιάς, όπου εισήγαγαν τα κύτταρα. Μετά από 24 ώρες, τα καρδιακά κύτταρα άρχισαν να πάλλονται συντονισμένα με φυσιολογικό ρυθμό (55 έως 80 παλμούς το λεπτό).

Οι επιστήμονες δοκίμασαν την μικροσυσκευή με διάφορα φάρμακα, όπως η ισοπροτερενόλη κατά της βραδυκαρδίας και διαπίστωσαν ότι όντως οι παλμοί των καρδιακών κυττάρων αυξήθηκαν.

Wafers like the one shown here are used to create “organ-on-a-chip” devices to model human tissue. (Photo by Anurag Mathur, Healy Lab)

«Τέτοιου είδους μικροτσιπ θα αντικαταστήσουν τα πειράματα σε ζώα κατά τον έλεγχο της ασφάλειας και αποτελεσματικότητας των φαρμάκων», εξηγεί ο Δρ Χίλι. Να σημειωθεί ότι, ο καρδιακός ιστός διατηρείται λειτουργικός για πολλές εβδομάδες, οπότε υπάρχει αρκετός χρόνος προκειμένου να γίνουν ολοκληρωμένες μελέτες.

Η μέχρι σήμερα εμπειρία έχει δείξει ότι υπάρχει υψηλό ποσοστό αποτυχίας κατά την δοκιμή των νέων φαρμάκων σε πειραματόζωα, σε αφορά την επικινδυνότητα και αποτελεσματικότητα τους σε ανθρώπους. Αυτό συμβαίνει επειδή, εκ των πραγμάτων, υπάρχουν θεμελιώδεις διαφορές στη βιολογία των ανθρώπων από εκείνη των πειραματόζωων.

Σήμερα, κατά μέσο όρο χρειάζονται 5 δισεκατομμύρια δολάρια για την ανάπτυξη ενός νέου φαρμάκου και το 60% αυτού του ποσού αφορά το στάδιο της έρευνας και ανάπτυξης, το οποίο περιλαμβάνει τις δοκιμές σε πειραματόζωα. Μικροσυσκευές όπως αυτή που σχεδίασαν οι αμερικανοί ερευνητές αναμένεται να εξοικονομήσουν χρόνο και χρήμα.

Εκτός από τον έλεγχο των νέων φαρμάκων, η πρωτοποριακή μικροσυσκευή θα μπορούσε να αξιοποιηθεί μελλοντικά για τη μελέτη γενετικών παθήσεων.

«Φυσικό αντικαταθλιπτικό» το ψάρι. Fish is nature's antidepressant

Τα υψηλά επίπεδα σε ω-3 λιπαρά οξέα, βιταμίνες και φυτικές ίνες που περιλαμβάνει η μεσογειακή διατροφή, σύμφωνα με τους επιστήμονες, αποτελούν το «κλειδί» για την ομαλή λειτουργία του εγκεφάλου και την προστασία από την κατάθλιψη. Omega-3, a fatty acid found in fish, plays a vital role in maintaining and improving mental health and stability.

Η συχνή κατανάλωση ψαριού έχει συνδεθεί κατά το παρελθόν από τους επιστήμονες με χαμηλό κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων, ενώ από πολλούς θεωρείται το «μυστικό» της μακροζωίας. Νέα ευρήματα αυστραλών ερευνητών αναφέρουν ότι η πλούσια σε ψάρι μεσογειακή διατροφή μπορεί να βοηθήσει ακόμα και άτομα που πάσχουν από κατάθλιψη.

Σύμφωνα με ειδικούς από το Πανεπιστήμιο της Νότιας Αυστραλίας, όσοι εθελοντές ακολουθούσαν τη μεσογειακή διατροφή δήλωναν πιο ευτυχισμένοι και λιγότερο στρεσαρισμένοι, ενώ έκριναν την ποιότητα ζωής τους ως βελτιωμένη, συγκριτικά με όσους ακολουθούσαν άλλες διατροφικές συνήθειες.

Οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι τα ω-3 λιπαρά οξέα τα οποία εντοπίζονται στα ψάρια, παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο ως προς την ισορροπία της ψυχικής μας υγείας. Η μεσογειακή διατροφή είναι πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, ξηρούς καρπούς, όσπρια, ελαιόλαδο, ψάρια, ενώ περιλαμβάνει ήπια κατανάλωση κόκκινου κρασιού, το οποίο περιέχει την ευεργετική ουσία ρεσβερατρόλη που κρύβεται στη φλούδα του κόκκινου σταφυλιού.

«Ασπίδα» του οργανισμού η μεσογειακή διατροφή

Sometimes depression is 'biological', the researchers said. It can be a deficiency in some of the nutrients that keep the brain functioning properly.

Στο πλαίσιο της μελέτης των Αυστραλών, έλαβαν μέρος 82 ενήλικες με κατάθλιψη, ηλικίας 18-65 ετών, από τους οποίους ζητήθηκε να αξιολογήσουν την ψυχική τους υγεία και την ποιότητα ζωής τους, απαντώντας σε δύο ερωτηματολόγια (Depression Anxiety Stress Scales - DASS και Positive and Negative Affect Scale - PANAS). Στη συνέχεια, μέσα από 14 ερωτήσεις, τους ζητήθηκε να αξιολογήσουν κατά πόσο ακολουθούσαν τις προσταγές της μεσογειακής διατροφής.

Βάσει των ευρημάτων φάνηκε ότι τα άτομα που ακολουθούσαν το μεσογειακό διατροφικό μοτίβο, εμφάνιζαν χαμηλότερο σκορ ως προς τα επίπεδα της ψυχικής νόσου τους.

«Διαπιστώσαμε ότι η κακή διατροφή θα μπορούσε να αποτελεί δείκτη πρόβλεψης ως προς την εκδήλωση της κατάθλιψης» εξηγεί η δρ Νάταλι Παρλέτα. «Τα συγκεκριμένα άτομα δηλαδή, δεν εκδηλώνουν πρώτα κατάθλιψη και μετά αμελούν τη διατροφή τους, αντίθετα η κακή διατροφή είναι εκείνη που πιστεύουμε ότι προκαλεί την κατάθλιψη εξ αρχής».

Κοινός μηχανισμός με τα καρδιαγγειακά

When the body is stressed or anxious, it goes into fight or flight mode which shuts down digestion and healing. Eating Vegetables, fruits and legumes ensures it has the nutrients it needs to function properly.

Οι ερευνητές εντόπισαν αρκετά κοινά στοιχεία ως προς την εμφάνιση των καρδιαγγειακών νοσημάτων και της κατάθλιψης, γεγονός που τους οδήγησε στο συμπέρασμα ότι και οι δύο περιπτώσεις ενδεχομένως να έχουν τη βάση τους σε έναν κοινό μηχανισμό του οργανισμού. Για παράδειγμα, οι φλεγμονές και η ινσουλινοαντίσταση οι οποίες ευθύνονται – μεταξύ άλλων - για την εμφάνιση καρδιαγγειακών προβλημάτων θα μπορούσαν να πυροδοτούν και την κατάθλιψη.

«Ο εγκέφαλος είναι ένα όργανο, όπως όλα τα υπόλοιπα» λέει η δρ Παρλέτα. «Μάλιστα έχει πολύ υψηλότερες απαιτήσεις από άλλα όργανα για την ομαλή λειτουργία του – από την κυκλοφορία του αίματος και τη σωστή αιμάτωση των διαφόρων περιοχών του, μέχρι την οξυγόνωσή τους και τον εφοδιασμό τους με γλυκόζη και άλλες θρεπτικές ουσίες».

«Η αλήθεια είναι ότι η ζωή είναι γεμάτη προκλήσεις, και οι παράγοντες για την εμφάνιση της κατάθλιψης είναι πολλοί. Ωστόσο, αν δημιουργήσουμε μια δυνατή βάση για την ομαλή λειτουργία του εγκεφάλου μας προσφέροντάς του όλες τις απαραίτητες θρεπτικές ουσίες, μέσω της διατροφής μας, θα είμαστε σε θέση να αντιμετωπίσουμε καλύτερα τις προκλήσεις της ζωής» καταλήγει η ειδικός.

Φρίντριχ Νίτσε, Η γέννηση της φιλοσοφίας στα χρόνια της ελληνικής τραγωδίας. Friedrich Nietzsche, Philosophy in the Tragic Age of the Greeks

Theatre mask, dating from the 4th/3rd century BC. On display in the Ancient Agora Museum in Athens, housed in the Stoa of Attalus.

«Σκοπός σ΄ αυτή τη μελέτη είναι να κάνουμε μια σύγκριση των φιλοσόφων άλλων καιρών και άλλων λαών μ' αυτή τη σειρά των φυσιογνωμιών, που αρχίζει απ' το Θαλή και τελειώνει στο Δημόκριτο, να φέρουμε, ακόμη, σ' αντιπαράσταση μ΄αυτούς το Σωκράτη και τους μαθητές του κι όλους τους κατοπινoύς. Φαντάζομαι, πώς οι σκέψεις αυτές θα καταλήγουν πάντα μ’ αυτή την αναφώνηση: “Πόσο ήσαν ωραίοι!”

Rembrandt, Philosophe en meditation, Philosopher in meditation, 1632, 28x34,5 cm.

»Ανάμεσά τους δεν βλέπω μορφές με βλοσυρές γκριμάτσες, ούτε φανατικούς υμνολόγους του παρόντος, ούτε κιβδηλοποιούς της θεολογίας, ούτε χλωμούς και σκυθρωπούς σχολαστικούς δασκάλους, μ' όλο, που το σπέρμα όλων αυτών ενυπήρχε κι αρκούσε μια μολυσμένη του ανέμου πνοή, για να λουλουδίσει το σαπρόφυτο.

Rembrandt, Philosophe lisant, 1631, 61x47,5 cm.

»Σ΄ άλλους καιρούς ο φιλόσοφος είν΄ ένας μοναχικός ταξιδιώτης, που βρίσκεται κατά τύχη σ΄ένα εχθρικό περιβάλλον και που χώνεται ανάμεσά τους λαθραία ή εκβιάζει την είσοδό του με γροθιές. Όμως, στους έλληνες ο φιλόσοφος δεν βρίσκεται εκεί από τύχη, όταν εμφανίζεται στον στ’ και ε’ αιώνα ανάμεσα στους καταπληκτικούς κινδύνους και στους πειρασμούς μιας ζωής ολοένα και τολμηρότερα κοσμικές, όταν προχωρεί, σα βγαλμένος από το άντρο του Τροφωνίου μέσα σ' αυτή την ατμόσφαιρα της χλιδής, του εγωισμού της ανακάλυψης, του πλούτου και της ηδυπάθειας, που είναι συνήθως η ατμόσφαιρα των ελληνικών αποικιών, μαντεύουμε, πως παρουσιάζεται ένας επιβλητικός αγγελιαφόρος φέρνοντας το ίδιο εκείνο μήνυμα, που τον αιώνα αυτό θα διακηρυχθεί από την τραγωδία και θα υποδηλωθεί από τα ορφικά μυστήρια στα παράξενα ιερογλυφικά των τελετουργιών τους.

Rembrandt, Deux philosophes en conversation, Two philosophers in conversation, 1628, 72,5x59,5 cm, Melbourne, National Gallery of Victoria.

»Η κρίση λοιπόν, των φιλοσόφων αυτών για τη ζωή και την ύπαρξη γενικά, έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία από μια σύγχρονη κρίση, γιατί αυτοί είχαν μπρος στα μάτια τους την πληθωρική πληρότητα της ζωής και σ' αυτούς το αίσθημα του φιλόσοφου δεν ταλαντευόταν, όπως σε μας, ανάμεσα στον πόθο μιας ελεύθερης, ωραίας και μεγάλης ζωής και στο ένστικτο τού αληθινού, που δεν πληροφορείται παρά για την αξία της ζωής καθ' εαυτή. Είναι δύσκολο για μας να διαισθανθούμε, με τη φύση και το χαρακτήρα μας, ποιο μπορούσε να ήταν το έργο των φιλοσόφων μέσα σ' ένα γνήσιο πολιτισμό προικισμένο με ρωμαλέα ενότητα ύφους, γιατί τέτοιο πολιτισμό εμείς δεν τον έχουμε σήμερα. Αντίθετα, μόνο ένας πολιτισμός, όπως ο ελληνικός, μπορεί ν' ανακάλυψει ποιο είναι το έργο του φιλοσόφου. Μόνος αυτός μπορεί να δικαιώσει τη φιλοσοφία, γιατί μόνος αυτός ξέρει και μπορεί ν' αποδείξει, γιατί και πώς ο φιλόσοφος δεν είναι ένας οποιοσδήποτε ταξιδιώτης, που φανερώθηκε τυχαία και που ξεφυτρώνει χωρίς να τον περιμένουν εδώ ή εκεί. Υπάρχει ένας νόμος σιδερένιος, που αλυσοδένει το φιλόσοφο μ΄ ένα γνήσιο πολιτισμό. 

Jean-Léon Gérôme, Diogenes sitting in his tub, 1860.

»Μετά τις παραπάνω σκέψεις δεν θ' απορήσει κανείς αν μιλήσω για τους προπλατωνικούς φιλοσόφους σαν για μια κοινωνία συμπαγή κι αν σκέπτομαι ν' αφιερώσω, σ' αυτούς μόνους, τούτη τη μελέτη. Με τον Πλάτωνα αρχίζει κάτι ολότελα διαφορετικό, ή, μπορεί κανείς να πει εξ ίσου δικαιολογημένα, από τον Πλάτωνα και δώθε λείπει από τους φιλοσόφους κάτι το ουσιαστικό, αν τους συγκρίνουμε μ' αυτή τη Δημοκρατία των μεγαλοφυιών, που εκτείνεται από τον Θαλή ως τον Σωκράτη. Αν θελήσει να κρίνει κανείς δυσμενώς αυτούς τους παληούς διδασκάλους, μπορεί να τους βρει με περιορισμένη αντίληψη και να πει, πώς οι επίγονοι τους, με τον Πλάτωνα επικεφαλής, είναι περισσότερο νοήμονες. Θάταν δικαιότερο και ειλικρινέστερο αν λέγαμε, πως οι τελευταίοι είναι τραγέλαφοι και οι πρώτοι τύποι αγνοί. Ο ίδιος ο Πλάτωνας είναι ο πρώτος μέγας τραγέλαφος, τόσο στη φιλοσοφία του όσο και στην προσωπικότητά του. Η θεωρία του περί των Ιδεών περικλείει στοιχεία σωκρατικά, πυθαγόρεια και ηρακλειτικά, γι' αυτό δεν είναι φαινόμενο τύπου αγνού. Κι ως άνθρωπος επίσης ο Πλάτωνας συγκεντρώνει στον εαυτό του τη βασιλική επιφύλαξη και την επιβλητική αταραξία του Ηράκλειτου, τη μελαγχολική ευαισθησία του νομοθέτη Πυθαγόρα και τη διαλεκτική του ψυχογνώστη Σωκράτη. Όλοι οι κατοπινοί φιλόσοφοι είναι τέτοιοι τραγέλαφοι. Όταν παρουσιάζονται με χαρακτήρα αρκετά έντονο, όπως οι Κυνικοί, δεν πρόκειται πια περί τύπου, πρόκειται περί γελοιογραφίας. 

Salvator Rosa, Studies for the Death of Empedocles, after 1666.

»Είναι αληθινή δυστυχία, που δεν μας διασώθηκαν παρά τόσα λίγα κείμενα απ' αυτούς τους πρώτους διδάσκαλους της φιλοσοφίας και δεν έφτασαν ίσαμ΄ εμάς παρά μόνο αποσπασματικά. Η απώλεια τούτη μας αναγκάζει αθέλητα να τους μετράμε με πλαστά μέτρα, κι από το εντελώς τυχαίο γεγονός, ότι από τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη δεν έλειψαν ποτέ οι θαυμαστές και οι  αντιγραφείς, γινόμαστε άδικοι προς τους προκατόχους τους. Παραδεχόμαστε πολλές φορές, πως και για τα βιβλία υπάρχει κάποια μοίρα, ένα fatum libellorum, μα θάναι μοίρα κακή αυτή, που έκρινε καλό να μας αφαιρέσει τον Ηράκλειτο, το θαυμάσιο ποίημα του Εμπεδοκλή, τα συγγράμματα του Δημόκριτου, πού οι αρχαίοι εξίσωναν με τον Πλάτωνα και που τέτοιος ακόμα, καθώς μάς απόμεινε, τον ξεπερνά σε απλότητα. Σ΄ αντάλλαγμα φιλοδωρηθήκαμε με τα συγγράμματα των Στωικών, των Επικούρειων και του Κικέρωνα. Φαίνεται λοιπόν, πως στερηθήκαμε από το λαμπρότερο μέρος του ελληνικού πνεύματος». (Αποσπάσματα από το βιβλίο).

O όρος «προσωκρατικοί» ή «προπλατωνικοί φιλόσοφοι» είναι σχετικά πρόσφατος στην ιστορία της δυτικής σκέψης και κάνει την εμφάνισή του γύρω στο 1800, στην κλασικο-ρομαντική περίοδο του γερμανικού ιδεαλισμού, τόσο στους στοχαστές (Χέγκελ) όσο και στους ποιητές (Χέλντερλιν). Ωστόσο, ένα βασικό πρόβλημα επισκιάζει την ιστορικο-φιλοσοφική «ανακάλυψη» αυτής της περιόδου: η προπλατωνική περίοδος δεν νοείται εξαρχής ως αυτόνομη και εντάσσεται συνήθως σε ένα οργανικό όλον (γέννηση, άνθηση, παρακμή) ονόματι «ελληνικός τρόπος σκέψης». Ο Νίτσε είναι ένας από τους πρώτους φιλοσόφους της νεωτερικότητας που αμφισβήτησε τον αποκλειστικό χαρακτηρισμό της προπλατωνικής φιλοσοφίας ως προδρομικού ρεύματος της περιόδου που ξεκινά με τον Πλάτωνα και κορυφώνεται με τον Αριστοτέλη. Η αποδόμηση του κυρίαρχου αυτού ιστορικού σχήματος άνοιξε τον δρόμο σε πολύ διαφορετικούς μεταξύ τους στοχαστές (όπως ο Χάιντεγκερ και ο Πόπερ) για να αντικρίσουν σε αυτή την πρώιμη ποιητικο-φιλοσοφική σκέψη μιαν αστείρευτη πηγή ανανέωσης της σύγχρονης φιλοσοφίας. Ο Φρίντριχ Νίτσε με τη μητέρα του σε φωτογραφία του 1892.

Το αναγνωστικό κοινό γνωρίζει περισσότερο το έργο του Φ. Νίτσε, «Η γέννηση της τραγωδίας», που και σήμερα ακόμη, παρ' όλες τις μεταγενέστερες έρευνες και τις αναπόφευκτες συμπληρώσεις των αρχικών στοιχείων της γνώσης μας για τους αρχαίους τραγικούς, αποτελεί τη βαθύτερη μύηση στο πνεύμα της τραγωδίας. Το έργο αυτό θα είχε ένα συμπλήρωμα, γιατί ο Νίτσε -υμνητής του προσωκρατικού ελληνικού πνεύματος- πίστευε, πως τραγωδία και φιλοσοφία είναι δυο κλάδοι αδελφοί, που φύτρωσαν ταυτόχρονα από τον ίδιο κορμό του πνεύματος της προκλασικής εποχής.

«Η γέννηση της φιλοσοφίας στα χρόνια της ελληνικής τραγωδίας» αποτελεί, συνεπώς, ένα είδος αναγκαίας συνέχειας στο γνωστό ήδη έργο του για την τραγωδία και το απαραίτητο συμπλήρωμα, που βοηθάει να δούμε τη νιτσεϊκή σκέψη σ' όλη την ευρύτητα και την πληρότητα της. Στους καιρούς μας, όπου η συστηματική μελέτη της κλασικής και της προκλασικής φιλοσοφίας πήρε την έκταση που αρμόζει, συντροφιασμένη με τις προσπάθειες για τη βαθύτερη κατανόηση του αισθητικού περιεχομένου της αρχαίας τραγωδίας, η μετάφραση του μέχρι πρό τινος άγνωστου και στο ευρύτερο ευρωπαϊκό κοινό αυτού του έργου του γερμανού φιλόσοφου γίνεται μια χρήσιμη συμβολή.

Κατεβάστε ολόκληρο το βιβλίο 200 σελίδες, αρχείο μορφής pdf (3,13 MB).

Ο Φράνκι το λυκόσκυλο οσφραίνεται τον καρκίνο. Frankie the dog 'sniffs out thyroid cancer'

Το εκπαιδευμένο ζώο είναι σε θέση να ανιχνεύει με μεγάλη ακρίβεια τον καρκίνο του θυρεοειδή στα ούρα. A German shepherd-mix similar to the one above was trained by researchers to be able to detect chemical markers for thyroid cancer in patients' urine. Photo courtesy of Shutterstock

Ένας γερμανικός ποιμενικός που εκπαιδεύτηκε στην αναγνώριση οσμών μπορεί να ανιχνεύει τον καρκίνο του θυρεοειδή σε δείγματα ούρων, και μάλιστα με ακρίβεια που πλησιάζει τα στάνταρτ διαγνωστικά τεστ.

Η περίπτωση του Φράνκι του λυκόσκυλου παρουσιάστηκε από την ομάδα του δρος Ντόναλντ Μπόντενερ στο Πανεπιστήμιο του Άρκανσο, σύμφωνα με τον οποίο «εκπαιδευμένοι σκύλοι θα μπορούσαν να χρησιμοποιούνται από γιατρούς για την ανίχνευση του καρκίνου του θυρεοειδή σε πρώιμο στάδιο, καθώς και για την αποφυγή αχρείαστων χειρουργικών επεμβάσεων».

Ωστόσο εκπρόσωπος της οργάνωσης Cancer Research UK, χαρακτήρισε απίθανο το ενδεχόμενο να προσληφθούν σκύλοι στα νοσοκομεία. Παρόλα αυτά, οι μελέτες αυτού του είδους θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην αναγνώριση των μορίων που ανιχνεύουν τα σκυλιά,  και τελικά στην ανάπτυξη διαγνωστικών συστημάτων «ηλεκτρονικής μύτης».

Σε κάθε περίπτωση, οι επιδόσεις του Φράνκι εντυπωσιάζουν, καθώς η διαγνωστική του ακρίβεια υστερεί ελάχιστα σε σχέση με τη βιοψία λεπτής βελόνας, μια επεμβατική εξέταση κατά την οποία λαμβάνεται μικρή ποσότητα ιστού από το θυρεοειδή αδένα στο λαιμό.

Εκπαιδεύοντας τον Φράνκι

Frankie gave the correct diagnosis in 30 out of 34 cases.

Σε πρώτη φάση, το λυκόσκυλο εκπαιδεύτηκε να αναγνωρίζει την οσμή του καρκίνου σε ούρα ασθενών που είχαν ήδη διαγνωστεί. Μετά την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης, κλήθηκε να μυρίσει δείγματα από 34 άτομα που είχαν προσέλθει στο νοσοκομείο για βιοψία σε όζους (ογκίδια) του θυρεοειδή.

Όταν ανίχνευε την οσμή του καρκίνου, ο Φράνκι ήταν εκπαιδευμένος να κάθεται δίπλα στο δείγμα, ενώ όταν τα ούρα ήταν καθαρά ο σκύλος απομακρυνόταν.

Για λόγους αξιοπιστίας, η δοκιμή ήταν τυφλή, καθώς ούτε ο σκύλος ούτε ο εκπαιδευτής του γνώριζαν ποιοι από τους εξεταζόμενους έπασχαν όντως από καρκίνο.

Η γνωμάτευση του σκύλου ταίριαζε με την τελική διάγνωση χειρουργικής παθολογίας στις 30 από τις 34 περιπτώσεις, ανέφερε ο δρ Μπόντενερ στο ετήσιο συνέδριο της αμερικανικής Εταιρείας Ενδοκρινολογίας στο Σαν Ντιέγκο.

Η ευαισθησία του Φράνκι, δηλαδή το ποσοστό των θετικών δειγμάτων που αναγνωρίστηκαν ως θετικά, έφτανε το 86,7%, ενώ η ειδικότητα της εξέτασης, δηλαδή το ποσοστό των αρνητικών δειγμάτων που αναγνωρίστηκαν ως αρνητικά, ήταν ακόμα μεγαλύτερη στο 89,5%.

«Ιχνηλάτες» του καρκίνου

H μύτη του σκύλου διαθέτει δέκα φορές περισσότερους οσφρητικούς υποδοχείς από ό,τι η ανθρώπινη. Dogs have 10 times the number of smell receptors as people.

Ο δρ Μπόντενερ σχεδιάζει τώρα να συνεχίσει τις έρευνες στρατολογώντας δύο σκύλους που έχουν εκπαιδευτεί στην ανίχνευση εκρηκτικών.

Ο Φράνκι φέρεται να είναι ο πρώτος σκύλος που εκπαιδεύεται στη διάγνωση του καρκίνου του θυρεοειδή, ωστόσο προηγούμενες μελέτες είχαν χρησιμοποιήσει σκυλιά για την ανίχνευση του καρκίνου του πνεύμονα και του μαστού, μεταξύ άλλων.

Οι σκύλοι έχουν τουλάχιστον δέκα φορές περισσότερους οσφρητικούς υποδοχείς από ό,τι ο άνθρωπος, και όπως φαίνεται αναγνωρίζουν τις πτητικές οργανικές ενώσεις που χαρακτηρίζουν κάθε καρκίνο, όπως για παράδειγμα τα παράγωγα των αλκανίων και του βενζολίου.

Κυριακή 8 Μαρτίου 2015

Σκοτεινή ύλη, σωματίδιο Higgs και υπερσυμμετρία. The Higgs particle can disintegrate into particles of dark matter, according to new model

Ένα σωματίδιο Higgs δημιουργήθηκε σε ανιχνευτή του Μεγάλου Επιταχυντή Αδρονίων (LHC), το οποίο στη συνέχει διασπάστηκε σε 4 μιόνια (οι 4 κόκκινες γραμμές). Σύμφωνα με το μοντέλο του Christoffer Petersson το σωματίδιο Higgs μπορεί να διασπαστεί επίσης σε φωτόνιο και σωματίδια σκοτεινής ύλης. A Higgs particle has been created in an LHC detector and has then disintegrated into four muons (the four red lines). According to Christoffer Petersson’s model the Higgs particle can also disintegrate into a photon and particles of dark matter. Picture: CERN

Το Καθιερωμένο Πρότυπο των στοιχειωδών σωματιδίων περιγράφει με επιτυχία τα ελάχιστα συστατικά της ύλης. Όμως το πρότυπο έχει τα όριά του, για παράδειγμα, δεν δίνει καμία εξήγηση για τα σωματίδια που αποτελούν την σκοτεινή ύλη του σύμπαντος.

The ‘Standard Model’ of particle physics successfully describes the smallest constituents of matter. But the model has its limitations – it does not explain the dark matter of the universe. Christoffer Petersson, a research scientist at Chalmers University of Technology, has found a solution. His theories are now being tested at the particle physics laboratory CERN. Christoffer Petersson. Photo by Anna Wallin.

Ο Christoffer Petersson, ένας ερευνητής του Πανεπιστημίου Chalmers, σε συνεργασία με τους Alberto Romagnoni και Riccardo Torre, είχαν προτείνει, το 2012, την δική τους λύση στο πρόβλημα με την εργασία: «Higgs decay with monophoton + ɆT signature from low scale supersymmetry breaking».

Η θεωρία τους θα δοκιμαστεί στα νέα πειράματα που ξεκινούν στον Μεγάλο Επιταχυντή Αδρονίων (LHC), στο CERN.

Illustration of the Large Hadron Collider (LHC) at the CERN laboratory. Picture: CERN

Το μοντέλο του Petersson και των συνεργατών του έχει ως βάση την θεωρία της Υπερσυμμετρίας. Αυτή η θεωρία περιέχει περισσότερα στοιχειώδη σωματίδια από το Καθιερωμένο Πρότυπο και θα μπορούσε να εξηγήσει την σκοτεινή ύλη. Επιπλέον, προσδίδει στο σωματίδιο Higgs διαφορετικές ιδιότητες από αυτές που προβλέπει το Καθιερωμένο μοντέλο. Έτσι, σύμφωνα με τους Petersson et al το σωματίδιο Higgs μπορεί να διασπαστεί σε ένα φωτόνιο και ένα σωματίδιο σκοτεινής ύλης – άγνωστο μέχρι σήμερα. Και τα δεδομένα που θα προκύψουν από τα νέα πειράματα στον LHC, μεταξύ άλλων, θα μπορούσαν να επιβεβαιώσουν ή να απορρίψουν αυτήν τη υπόθεση.

Υπάρχουν πολλά μοντέλα, εκτός από αυτό του Petersson, τα οποία ή θα επαληθευθούν στα νέα πειράματα του αναβαθμισμένου επιταχυντή στο CERN ή θα περάσουν άδοξα στην λήθη της ιστορίας. Το σίγουρο είναι πως η ανίχνευση του σωματιδίου Higgs το 2012 θα φαίνεται εντελώς ασήμαντη μπροστά στην ανακάλυψη ενός σωματιδίου σκοτεινής ύλης ή ενός υπερσυμμετρικού σωματιδίου.

Διαβάστε περισσότερα: 

Γαλλία: Ανακαλύφθηκε τάφος Κέλτη πρίγκηπα με σπάνια ελληνικά ευρήματα. Exceptional Celtic prince tomb found in France

Archaeologists in France recently unearthed the fifth century B.C. grave of a Celtic prince and his chariot. The biggest find at the site was a huge wine cauldron. Standing on the handles of the cauldron, is the Greek god Acheloos. The river deity is shown with horns, a beard, the ears of a bull and a triple mustache. © Denis Gliksman Inrap.

Ένας «εξαιρετικός» τάφος του 5ου π.Χ. αιώνα, ο οποίος πιθανώς να ανήκε σε κέλτη πρίγκιπα βρέθηκε στα περίχωρα του Λαβό, στην επαρχία Καμπανία της Γαλλίας.

An Iron Age Celtic prince lay buried with his chariot at the center of this huge mound in the Champagne region of France, according to the country's National Archaeological Research Institute (Inrap).

Στην καρδιά του ταφικού μνημείου βρισκόταν ο ταφικός θάλαμος, μεγέθους 14 τετραγωνικών μέτρων. Μέσα στον θάλαμο εντοπίστηκαν τα οστά του νεκρού, καθώς και το άρμα του.

The black-figure oinochoe. The late 6th century and early 5th century BC are marked by the development of the economic activity of Etruscan and Greek city-states of the West, especially Marseille. At that time Mediterranean traders came into contact with the continental Celtic communities, seeking slaves, metals and other precious goods (including amber). © Denis Gliksman Inrap.

Μία από τις πιο σημαντικές ανακαλύψεις είναι μία μπρoύτζινη, περίτεχνα στολισμένη χύτρα για την αποθήκευση κρασιού.

At the center of a 40m diameter tumulus, the deceased and his chariot lie at the heart of a 14 sq m burial chamber, one of the largest burial chambers which have been discovered by archaeologists for this period (early Iron Age, Hallstatt). The tomb contains grave goods worthy of the highest Hallstatt elites. The most outstanding of the finds, which are most likely of Greek or Etruscan manufacture, is a bronze wine cauldron with four circular handles decorated with heads of Greek river god Acheloos, represented horned, bearded, with bull’s ears and a triple moustache. The edge of the cauldron is decorated with eight lion heads. Inside the cauldron (measuring 1m in diameter) an Attic black-figure oinochoe was found, featuring Dionysus in a banquet scene. The cauldron would have represented a conspicuous display of its owners wealth and power when used during banquets or similar festivities. Uncovering the cauldron © Denis Gliksman Inrap.

Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, έχει φιλοτεχνηθεί από Ετρούσκους τεχνίτες και διακοσμείται στα χερούλια από κεφαλές που απεικονίζουν τον αρχαίο θεό Αχελώο, τη θεότητα του ποταμού, με κέρατα, μούσι, αυτιά  ταύρου και τριπλό μουστάκι. 

Eight lioness heads decorate the edge of the cauldron. © Denis Gliksman Inrap.

Στη χύτρα διακρίνεται επίσης ο Διόνυσος κάτω από μία κληματαριά να κοιτά μια γυναικεία μορφή.

Inside the cauldron, the archaeologists found a ceramic wine vessel, called oniochoe © Denis Gliksman Inrap.

Ο τάφος θεωρείται ότι αποκαλύπτει πλήθος στοιχείων για το εμπόριο στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου.

A team from the National Archaeological Research Institute, Inrap has been excavating the site since October last year. Pictured is part of the cauldron found.

Είναι πολύ σημαντικές οι ανακαλύψεις γιατί επιβεβαιώνουν τις εμπορικές συναλλαγές των Κελτών με τους λαούς της Μεσογείου, επισημαίνουν οι αρχαιολόγοι που κάνουν ανασκαφές στον χώρο από τον περασμένο  Οκτώβριο.

Πρώτη, ιστορική επίσκεψη σε πλανήτη νάνο. Scientists in Orbit Over Dawn’s Arrival at Ceres

Η αποστολή Dawn έφθασε, σύμφωνα με τη NASA, στην ανεξερεύνητη Δήμητρα. Dawn made it! After a 14-month tour of the asteroid Vesta and 2 1/2 years en route to Ceres, the spacecraft felt the gentle tug of Ceres gravity and slipped into orbit around the dwarf planet at 6:39 a.m. (CST) Friday morning.

Η NASA πανηγυρίζει την Παρασκευή μια ιστορική επιτυχία, την άφιξη της αποστολής Dawn στον ανεξερεύνητο πλανήτη νάνο Δήμητρα -είναι το μεγαλύτερο σώμα της Ζώνης των Αστεροειδών που εκτείνεται ανάμεσα στις τροχιές του Άρη και του Δία.

Πρώτη επίσκεψη, όχι όμως και τελευταία

The slim crescent of Ceres smiles back as the dwarf planet awaits the arrival of a robotic emissary from Earth. This image was taken by NASA’s Dawn spacecraft on March 1, 2015, just a few days before the mission achieved orbit around the dwarf planet. Because of its angle of approach (see video above) Dawn saw Ceres from its backside. From its perspective, Ceres was mostly in darkness. Credit: NASA/JPL

Είναι η πρώτη επίσκεψη σε πλανήτη νάνο, όχι όμως και η τελευταία: τον Ιούλιο, το σκάφος New Horizons της NASA θα φτάσει στον μακρινό Πλούτωνα, ο οποίος εξέπεσε από τη λίστα των κανονικών πλανητών το 2006.

Έπειτα από ταξίδι 7,5 ετών, το Dawn τέθηκε σε τροχιά γύρω από τη Δήμητρα στις 14.39 ώρα Ελλάδας. Το σήμα που επιβεβαίωνε την άφιξη ελήφθη από τη NASA περίπου μία ώρα αργότερα. 

Το διαστημικό σκάφος Αυγή εκτοξεύτηκε στις 27 Σεπτεμβρίου 2007, με στόχο την κύρια ζώνη των αστεροειδών, που βρίσκονται μεταξύ του Άρη και του Δία. Στις 26 Ιουνίου 2011 η Αυγή προσέγγισε τον αστεροειδή Εστία (Vesta) και παρέμεινε σε τροχιά γύρω του μέχρι το 2012 στέλνοντας στη Γη 30.000 φωτογραφίες του.

Η σπειροειδής προσέγγιση της Δήμητρας από διαστημικό σκάφος Αυγή. Η διακεκομμένη κόκκινη γραμμή παριστάνει τα τμήματα της τροχιάς που το σύστημα προώθησης ιόντων της Αυγής δεν θα λειτουργεί. Dawn’s spiral descent from survey orbit to the high altitude mapping orbit. The trajectory progresses from blue to red over the course of the six weeks. The red dashed segments are where the spacecraft is not thrusting with its ion propulsion system. Credit: NASA/JPL

Η Αυγή χρησιμοποιώντας το σύστημα προώθησης ιόντων που διαθέτει άρχισε την προσέγγιση του πλανήτη-νάνου Δήμητρα (Ceres) στις 6 Μαρτίου 2015.

As Dawn maneuvers into orbit, its trajectory takes it to the opposite side of Ceres from the sun, providing these crescent views. These additional pictures were taken on March 1 at a distance of 30,000 miles (49,000 km). Credit: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

Η Δήμητρα που ανακαλύφθηκε το 1801, αρχικά είχε θεωρηθεί πλανήτης, στη συνέχεια αστεροειδής, για να χαρακτηριστεί τελικά πλανήτης-νάνος. Πρόκειται για το μεγαλύτερο ουράνιο σώμα στη ζώνη των αστεροειδών μεταξύ Άρη και Δία. Το ταξίδι της Αυγής προς τη Δήμητρα είχε διάρκεια περίπου επτάμισι χρόνια και το σκάφος διήνυσε μια απόσταση 4,9 δισεκατομμυρίων χιλιομέτρων.

Οι πλανητολόγοι πιστεύουν ότι η Δήμητρα έχει βραχώδη πυρήνα που περιβάλλεται από ένα παχύ στρώμα πάγου, ή ακόμα και από έναν υπόγειο ωκεανό. Στην επιφάνεια, ο πάγος καλύπτεται από ένα στρώμα σκόνης και βράχων.

Στο βίντεο βλέπουμε τους ελιγμούς της Αυγής καθώς μπαίνει σε τροχιά γύρω από τη Δήμητρα. Dawn’s approach and trajectory as it begins its orbital “dance” with Ceres. As you watch, note the timeline at upper right.

Η Αυγή θα γίνει, όχι μόνο το πρώτο διαστημικό σκάφος που μπήκε σε τροχιά γύρω από έναν πλανήτη-νάνο, αλλά και το πρώτο που μπήκε σε τροχιά γύρω από δυο διαφορετικά σώματα του πλανητικού μας συστήματος.

Τον Απρίλιο η Αυγή θα πλησιάσει την Δήμητρα σε απόσταση 2730 μιλίων. Από το σημείο αυτό θα αρχίσει η λεπτομερής εξερεύνηση του πλανήτη-νάνου, μέχρι να φτάσει στην ελάχιστη απόσταση των 235 μιλίων.

Και ύστερα θα έρθει ο Πλούτωνας

Ο Πλούτωνας είναι τόσο μακριά, ώστε οι μακρές ημέρες του φωτίζονται μόνο με λυκόφως, όπως δείχνει αυτή η καλλιτεχνική αναπαράσταση με υπολογιστή. Ακόμα και τώρα, που βρίσκεται σχετικά πιο κοντά, ο Ήλιος φαίνεται 1.000 φορές πιο αμυδρός από όσο στη Γη. Στην ίδια αναπαράσταση, διακρίνεται η «σαν παγωμένη ομίχλη» ατμόσφαιρά του, όγκοι παγωμένου μεθανίου στην επιφάνειά του, καθώς και ο Χάροντας. Artist’s impression of how the surface of Pluto might look, according to one of the two models that a team of astronomers has developed to account for the observed properties of Pluto’s atmosphere, as studied with CRIRES. The image shows patches of pure methane on the surface. At the distance of Pluto, the Sun appears about 1000 times fainter than on Earth. Credit: ESO/L. Calçada

Έπειτα από τη μελέτη της Εστίας και της Δήμητρας, η NASA μετρά αντίστροφα για την άφιξη του New Horizons στον Πλούτωνα, ο οποίος θεωρείται πλέον πλανήτης νάνος.

Εκτός από τη Δήμητρα και τον Πλούτωνα, η λίστα περιλαμβάνει ακόμα τρία σώματα, όλα τους πέρα από την τροχιά του Ποσειδώνα: Έριδα, Χαουμέα και Μακεμάκε.

Η Δήμητρα (Ceres) παίρνει το όνομα της αρχαιοελληνικής θεάς της Γεωργίας. Οι κρατήρες που θα χαρτογραφήσει το Dawn θα λάβουν ονομασίες εμπνευσμένες από άλλες θεότητες που σχετίζονται με τη γεωργία και τη γη.