Arts Universe and Philology

Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.

Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2017

«Επιλογές ενός τολμηρού συλλέκτη» - Έκθεση της Συλλογής Τσιγκόγλου στο Τελλόγλειο

Έργο του Γιάννη Τσαρούχη από τη Συλλογή Τσιγκόγλου (φωτ. Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών).

Η πρώτη παρουσίαση της Συλλογής Τσιγκόγλου, η οποία αναδεικνύει με μοναδικό τρόπο τη διαδρομή της μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα μέσα από περισσότερα από 200 έργα ζωγραφικής, χαρακτικά και γλυπτά σημαντικών δημιουργών, θα γίνει στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ.

Πρόκειται για την έκθεση με τίτλο «Επιλογές ενός τολμηρού συλλέκτη. Συλλογή Σταύρου Τσιγκόγλου», η οποία εγκαινιάζεται τη Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2017, στις 19.00, στον ισόγειο εκθεσιακό χώρο του Τελλογλείου.

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πλαισιωθούν από ένα ξεχωριστό χάπενινγκ: Ο εικαστικός, ηθοποιός, τραγουδιστής και περφόρμερ, Άγγελος Παπαδημητρίου, ο οποίος εκπροσωπείται με έργα του στην έκθεση, και ο συνθέτης Κώστας Βόμβολος έχουν ετοιμάσει μια μουσική έκπληξη για να τιμήσουν τον συλλέκτη.

Είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται στο κοινό, σχεδόν στο σύνολό της, η μεγάλη και πολύπτυχη αυτή συλλογή του Σταύρου Τσιγκόγλου, στην οποία εκπροσωπούνται: δημιουργοί του 19ου ή των αρχών του 20ού αι., με κατάληξη τη λεγόμενη γενιά του ’30, όπως οι Κ. Βολανάκης, Μαλέας, Παπαλουκάς, Κόντογλου, Μπουζιάνης, Τσαρούχης, Γουναρόπουλος, Στέρης, Χατζηκυριάκος Γκίκας, Βασιλείου, Ρέγκος, Πεντζίκης και μεταπολεμικοί, κυρίως μοντέρνοι όπως οι Γαΐτης, Μόραλης, Φασιανός, Κεσσανλής, Τσόκλης, Τέτσης, Μυταράς, Παύλος, Μπότσογλου, Ζογγολόπουλος, Ακριθάκης, Χουλιαράς. Επίσης παρουσιάζονται Έλληνες του εξωτερικού και διεθνή ονόματα μοντέρνων, όπως οι Picasso, Miró, Dalí, Malevitch, Kokoscka, Στάμος, Σαμαράς, Τάκης, Χρύσα, καθώς και νεότεροι σύγχρονοι Έλληνες δημιουργοί, όπως οι Χάρος, Σακαγιάν, Αδαμάκος, Μορταράκος, Μαντζαβίνος, Άγγελος Παπαδημητρίου, Λήδα Παπακωνσταντίνου, Φιλόλαος.

Όπως σημειώνει η γενική γραμματέας του ΔΣ του Τελλογλείου, καθηγήτρια του ΑΠΘ Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, που έχει τη γενική ευθύνη της έκθεσης: «Ο Τσιγκόγλου µε την έμπειρη ματιά του κάνει πράξη, επιβεβαιώνει και αναδεικνύει στη συλλογή του την αρμονική συνύπαρξη της μοντέρνας µε τη σύγχρονη γενιά καλλιτεχνών, όπως την παρακολούθησε στις πρόσφατες εκθέσεις μεγάλων μουσείων του εξωτερικού». Η κα Βουτυρά δίνει έμφαση στον τρόπο με τον οποίο στη συλλογή του Σταύρου Τσιγκόγλου «ισορροπούν και “συμβιώνουν” αρμονικά διαφορετικοί Έλληνες καλλιτέχνες µε ενδιαφέρουσες ποιοτικά δημιουργίες στο μεταίχμιο του μοντέρνου και σύγχρονου», όπως λέει η ίδια και προσθέτει: «Έτσι, η συλλογή του, συνειδητά και στοχευμένα παρουσιάζει αυτή τη μοναδικότητα στην παράλληλη προσέγγιση της μοντέρνας και σύγχρονης ελληνικής τέχνης, µε έναν τρόπο που δεν συναντούμε σε καμιά δημόσια συλλογή: μια ιδιαίτερα συστηματική, μακροχρόνια προσπάθεια να προσεγγίσει και να κατανοήσει το σήμερα ένας παιδοχειρουργός, βαθιά φιλότεχνος, χωρίς καμιά υστεροβουλία, προσωπικό όφελος ή προκατάληψη».

Ένας ξεχωριστός συλλέκτης

Η αφίσα της έκθεσης.

Ο Θεσσαλονικιός στην καταγωγή Σταύρος Τσιγκόγλου είναι μια ξεχωριστή περίπτωση συλλέκτη. Χειρουργός παίδων και καθηγητής Χειρουργικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, είναι επίσης κριτικός τέχνης και συγγραφέας βιβλίων για την τέχνη. Ο ίδιος δηλώνει «ενημερωμένος φιλότεχνος, ερασιτέχνης μερικής απασχόλησης, υβριδικός τεχνοκριτικός».

Η αγάπη του για την τέχνη έχει τις ρίζες της στα μαθητικά του χρόνια στο Πρότυπο Πειραματικό Σχολείο του ΑΠΘ, όπου είχε δάσκαλο τον Πολύκλειτο Ρέγκο και τον συνόδευσε καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του.

Είναι Γ.Γ. της Εταιρείας Ελλήνων Τεχνοκριτών και μέλος της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης (ΑICA). Έγραψε τα βιβλία Η τέχνη στο τέλος του αιώνα (Τα Νέα της Τέχνης, Αθήνα, 2000), Η τέχνη στις αρχές του 21ου αιώνα (Α. Α. Λιβάνη, 2005) και Σήμερα η τέχνη (Καστανιώτης, 2010). Έχει δώσει διαλέξεις στη Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών, στα Πανεπιστήμια Θεσσαλονίκης και Κρήτης, καθώς και στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Το 2004 οργάνωσε τη διεθνή έκθεση τέχνης «Πάσχον Σώμα» στο Κέντρο Σύγχρονης Εικαστικής Δημιουργίας Ρεθύμνης και έγραψε την ομώνυμη μελέτη. Το 2006 μαζί με την Ελένη Κυπραίου οργάνωσε τη διεθνή έκθεση «Τα λουλούδια στη σύγχρονη τέχνη» στο Μουσείο Μπενάκη. Το βιβλίο Τα λουλούδια στη σύγχρονη τέχνη (Μουσείο Μπενάκη – Κοrres Books, 2007) μεταφράστηκε και κυκλοφόρησε στα αγγλικά.

Και «Making of»

Έργο του Γιάννη Γαΐτη από τη Συλλογή Τσιγκόγλου (φωτ. Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ).

Λίγο πριν από τα εγκαίνια της έκθεσης, στις 17 και 18 Φεβρουαρίου (από τις 10.00 έως τις 13.00) θα γίνει στο Τελλόγλειο το «Making of» της έκθεσης της συλλογής του Σταύρου Τσιγκόγλου. Για μία ακόμη φορά, όπως έγινε με επιτυχία και στις εκθέσεις Ντελακρουά και Φιλιποτό τον περασμένο Οκτώβριο, το Τελλόγλειο, μέσω της πρωτότυπης αυτής δράσης, δίνει σε κάθε ενδιαφερόμενο την ευκαιρία να παρακολουθήσει από κοντά τα τελευταία στάδια των εργασιών που απαιτούνται για να παρουσιαστούν τα έργα στο κοινό.


Νέα πηγή ασυμμετρίας μεταξύ ύλης και αντιύλης. New source of asymmetry between matter and antimatter

Βήμα του CERN στην επίλυση του μεγαλύτερου «γρίφου» της συμπαντικής δημιουργίας. The LHCb experiment, shown above, has detected hints of an asymmetry between matter and antimatter in decays of particles known as lambda-b baryons. Credit: Maximilien Brice/CERN

Από την περιγραφή της ιστορίας του σύμπαντος, σύμφωνα τουλάχιστον με την καθιερωμένη θεωρία, λείπει ένα σημαντικό «κεφάλαιο», στο οποίο ούτε λίγο ούτε πολύ χρωστά την ύπαρξή του ο κόσμος που μας περιβάλλει, αλλά και εμείς οι ίδιοι.

Το «κεφάλαιο» αυτό αφορά τις πρώτες στιγμές της δημιουργίας του σύμπαντος όπου, σύμφωνα με το Καθιερωμένο Πρότυπο της φυσικής, θα έπρεπε να παράγονται ίσες ποσότητες ύλης και αντιύλης. Κάτι που, αν όντως συνέβαινε, τότε τα σωματίδια με τα αντισωματίδια θα εξαϋλώνονταν όταν θα συγκρούονταν, με συνέπεια ο κόσμος να παραμείνει μία «θάλασσα» φωτονίων.

Ωστόσο, με δεδομένο πως σήμερα το σύμπαν αποτελείται σχεδόν εξ ολοκλήρου από ύλη, αυτό σημαίνει πως οι νόμοι της φυσικής δεν ισχύουν ακριβώς με τον ίδιο τρόπο για την ύλη και την αντιύλη, αντίθετα από ό,τι προβλέπει το Καθιερωμένο Πρότυπο. Έτσι, οι επιστήμονες προσπαθούν να βρουν πού μπορεί να αποκλίνουν οι νόμοι της φύσης – ένα φαινόμενο που ονομάζεται «παραβίαση φορτίου-ομοτιμίας» («παραβίαση C-P»).

Έτσι, έπειτα από 50 χρόνια αναζήτησης, ερευνητές που εργάζονται στον Μεγάλο Επιταχυντή Αδρονίων (LHC) στο CERN φαίνεται πως βρήκαν ενδείξεις της παραβίασης C-P σε βαρυόνια. Τα βαρυόνια είναι μία κατηγορία υποατομικών σωματιδίων όπου συγκαταλέγονται τα πρωτόνια και τα νετρόνια, και η οποία σε περίπτωση ασυμμετρίας θα μπορούσε να δικαιολογήσει την επικράτηση της ύλης στο σύμπαν.

Χρησιμοποιώντας τον ανιχνευτή του πειράματος LHCb, η ομάδα παρήγαγε τεράστιες ποσότητες από έναν συγκεκριμένο τύπο βαρυονίου (Λb0) και των αντισωματιδίων του. Στη συνέχεια, μελέτησε τη διάσπασή τους σε πρωτόνια (αντιπρωτόνια) και τρία φορτισμένα σωματίδια που ονομάζονται πιόνια, καθώς συγκρούονται.

«Η διαδικασία είναι εξαιρετικά σπάνια, με συνέπεια να μην έχει μελετηθεί ξανά στο παρελθόν», γράφουν στην ιστοσελίδα του LHCb. «Η μεγάλη παραγωγή αυτών των βαρυονίων στον επιταχυντή του CERN, και οι δυνατότητες του ανιχνευτή του LHCb, μας επέλεξαν να συγκεντρώσουμε ένα δείγμα περίπου 6.000 τέτοιων διασπάσεων».

The LHCb collaboration has published in Nature Physics the first evidence for the violation of the CP symmetry in baryon decays with statistical significance of 3.3 standard deviations (σ). CP violation has been observed in K and B meson decays, but not yet in any baryon decay. If the measurement is confirmed with a statistical significance of 5σ using a larger data sample, it will be the first time that an asymmetry in the decay rate of baryon and an anti-baryon is observed. In the quark model of particle physics mesons are composed of a quark and antiquark pair while baryons (anti-baryons) are composed of three quarks (anti-quarks).

Το γεγονός ότι αυτά τα σωματίδια διασπώνται σε διαφορετικά «συστατικά» είναι σημαντικό, επειδή η παραβίαση C-P θα μπορούσε να εκδηλωθεί στη διαφορά ή ασυμμετρία ανάμεσα στις ποσότητες ύλης και αντιύλης. Και αυτό ακριβώς βρήκαν οι ερευνητές.

«Τα δεδομένα από το LHCb αποκάλυψαν ένα σημαντικό αριθμό ασυμμετριών στις παραγόμενες ποσότητες, οι οποίες υποδεικνύουν τη δράση της παραβίασης C-P, σε μερικές περιπτώσεις μάλιστα με τις αποκλίσεις να φθάσουν έως και το 20%».

Αν και το αποτέλεσμα είναι σημαντικό, οι επιστήμονες προειδοποιούν πως το ποσοστό βεβαιότητας που έχει επιτευχθεί έως τώρα δεν αποκλείει πως πρόκειται για στατιστική διακύμανση. Έτσι, το επόμενο βήμα θα είναι να μελετήσουν μεγαλύτερο όγκο δείγματος, για να διαπιστώσουν αν θα επιβεβαιωθεί ή όχι το συμπέρασμά τους.

Πηγές: R. Aaij et al. Measurement of matter–antimatter differences in beauty baryon decays, Nature Physics (2017)DOI: 10.1038/nphys4021naftemporiki.gr


Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2017

Νικόλαος Κάλας, «Την Ευρυδίκη που θα χάσεις την έχεις ήδη χάσει...»

Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς, Ορφέας και Ευρυδίκη, 1636-1638

Την Ευρυδίκη που θα χάσεις την έχεις ήδη χάσει
ήσουν εσύ η Ευρυδίκη όταν ο χάρος
απ’ τη ζωή και την Ελένη σου
να σ’ αποσύρει τάχθηκε.

Σε ξαναείδε η μέρα.
Ρίξε πίσω σου το φως που μας προσδοκά
ατένισε άσβηστον φως. Φως κι ο λόγος.
Ζει του Ολυμπιονίκη μονάχα ο Πίνδαρος.
Ρήματα Σίβυλλας, αποφάσεις κύβων
το σεληνόφως της Ελένης
της φλογεράς λύρας η αδαμάντινη λάμψη
διακόπτουν το χάος.

Pieter Fris, Ο Ορφέας και η Ευρυδίκη στον Άδη, 1652

Νικόλαος Κάλας. 1977. Οδός Νικήτα Ράντου. Αθήνα: Ίκαρος

Διαφανές ρομπότ από υδροτζέλ που μπορεί να πιάνει ζωντανά ψάρια. Transparent, gel-based robots can catch and release live fish

Made from hydrogel, robots may one day assist in surgical operations, evade underwater detection. “Hydrogels are soft, wet, biocompatible, and can form more friendly interfaces with human organs,” says Xuanhe Zhao, associate professor of mechanical engineering and civil and environmental engineering at MIT. Photo: Hyunwoo Yuk/MIT Soft Active Materials Lab

Ερευνητές του ΜΙΤ δημιούργησαν ένα διαφανές θαλάσσιο ρομπότ από υδροτζέλ, το οποίο μοιάζει με ζελατινώδες χέρι και, μεταξύ άλλων, μπορεί να πιάσει ένα ζωντανό ψάρι και μετά να το απελευθερώσει πάλι, χωρίς να του έχει προξενήσει κάποια βλάβη.

Το υδροτζέλ είναι ένα ανθεκτικό, ελαστικό, σχεδόν διαφανές υλικό που αποτελείται κυρίως από νερό, πράγμα που καθιστά το ρομπότ σχεδόν αόρατο μέσα στο νερό.

Οι ερευνητές πειραματίσθηκαν με την υδρογέλη για να δημιουργήσουν ρομπότ με διάφορα σχήματα, που μπορούν να κάνουν διάφορα πράγματα μέσα στο νερό, π.χ. να κλωτσήσουν μια μπάλα.

Engineers at MIT have fabricated transparent gel robots that can perform a number of fast, forceful tasks, including kicking a ball underwater, and grabbing and releasing a live fish. Video: Melanie Gonick/MIT

Οι μηχανικοί, με επικεφαλής τον Σουανζέ Ζάο, αναπληρωτή καθηγητή της Σχολής Μηχανολόγων Μηχανικών, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Nature Communications", πιστεύουν ότι αυτού του είδους τα μαλακά και εύκαμπτα ρομπότ μελλοντικά μπορούν να αξιοποιηθούν για βιοϊατρικές εφαρμογές, π.χ. στη χειρουργική.



Δευτέρα 6 Φεβρουαρίου 2017

Έτσι θα γίνει ο Ήλιος πεθαίνοντας. Hubble captures brilliant star death in 'rotten egg' nebula

Μια από τις εικόνες που κατέγραψε το Hubble από το άστρο που πεθαίνει εκτοξεύοντας την ύλη του στο Διάστημα. Αυτή θα είναι και η κατάσταση του Ήλιου όταν εισέλθει στην ίδια διαδικασία. The Calabash Nebula, pictured here -- which has the technical name OH 231.8+04.2 -- is a spectacular example of the death of a low-mass star like the sun. This image taken by the NASA/ESA Hubble Space Telescope shows the star going through a rapid transformation from a red giant to a planetary nebula, during which it blows its outer layers of gas and dust out into the surrounding space. The recently ejected material is spat out in opposite directions with immense speed -- the gas shown in yellow is moving close to one million kilometers per hour (621,371 miles per hour). Credit: ESA/Hubble & NASA, Acknowledgement: Judy Schmidt

Το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble κατέγραψε εικόνες από ένα άστρο που βρίσκεται στις τελευταίες φάσεις της ζωής του. Πρόκειται για ένα άστρο παρόμοιο με τον Ηλιο και οι εικόνες μας δείχνουν πώς θα γίνει και το μητρικό μας άστρο όταν σε μερικά δισ. έτη αρχίσει την πορεία προς τον… θάνατο του.

Το φαινόμενο

Astronomers discovered a real "tell-tale heart" in space, 6,500 light-years from Earth. The "heart" is the crushed core of a long-dead star, called a neutron star, which exploded as a supernova and is now still beating with rhythmic precision. Evidence of its heartbeat are rapid-fire, lighthouse-like pulses of energy from the fast-spinning neutron star. The stellar relic is embedded in the center of the Crab Nebula, the expanding, tattered remains of the doomed star. Credits: NASA and ESA, Acknowledgment: M. Weisskopf/Marshall Space Flight Center

Κάποια άστρα όταν ολοκληρώνεται ο κύκλος της ζωής τους αυτοκαταστρέφονται σε βίαιες εκρήξεις (σουπερνόβα). Κάποια άστρα όταν ολοκληρώνεται ο κύκλος της ζωής τους δεν διαλύονται αλλά περνούν διάφορες φάσεις μέχρι να μείνει τελικά ένα κοσμικό απολίθωμα. Ο Ήλιος ανήκει στην δεύτερη κατηγορία και οι επιστήμονες υπολογίζουν ότι σε μερικά δισ. έτη θα ξεκινήσει η διαδικασία του θανάτου του. Αρχικά το μητρικό μας άστρο θα διογκωθεί και θα μετατραπεί σε αυτό που οι επιστήμονες ονομάζουν κόκκινο γίγαντα. Ο Ήλιος σε αυτή την διαδικασία αναμένεται να καταπιεί κυριολεκτικά τον Ερμή και την Αφροδίτη και αν δεν καταπιεί και την Γη θα την κάνει… κάρβουνο.

Στην συνέχεια θα αρχίσει να συρρικνώνεται και αυτό που θα απομείνει είναι ο υπέρθερμος πυρήνας του. Τα άστρα σαν τον Ήλιο στην διαδικασία μετάβασης από κόκκινο γίγαντα σε λευκό νάνο (όπως ονομάζεται το αστρικό απομεινάρι) περνούν από μια φάση όπου τα εξωτερικά στρώματα τους εκτοξεύουν αέρια και σκόνη στο Διάστημα.

Το άστρο

Σε απόσταση 5 χιλιάδων ετών φωτός από εμάς στον αστερισμό της Πρύμνας βρίσκεται το άστρο OH 231.8+04.2 γνωστό επίσης και ως Νεφέλωμα Calabash. Πρόκειται για ένα άστρο παρόμοιο με τον Ήλιο που οι αστρονόμοι του έχουν δώσει και ένα… ινδιάνικο όνομα αφού το έχουν ονομάσει και «Κλούβιο Αυγό» επειδή έχουν εντοπιστεί στην περιοχή υψηλά επίπεδα θείου η οσμή του οποίου είναι παρόμοια με αυτή των χαλασμένων αυγών.

Το άστρο αυτό έχει περάσει την φάση του κόκκινου γίγαντα και βρίσκεται στην διαδικασία της εκτόξευσης των υλικών του στο Διάστημα. Το άστρο εκτοξεύει αέρια με ταχύτητα ενός εκ. χλμ/.ωρα. Το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble κατέγραψε εικόνες από το φαινόμενο επιτρέποντας έτσι στους επιστήμονες να το μελετήσουν καλύτερα και να διαπιστώσουν τι θα συμβεί και στον Ήλιο.



Κυριακή 5 Φεβρουαρίου 2017

6 Φεβρουαρίου 1971: Ο Alan Shepard ρίχνει την πιο μακρινή μπαλιά του γκολφ. February 6, 1971: Alan Shepard Hits a Golf Ball on the Moon

Astronaut Alan Shepard practices his golf swing on the moon. Photo: NASA

Ο Alan Shepard τo 1961 έγινε ο πρώτος Aμερικανός που πέταξε στο διάστημα. Επιπλέον, καθοδηγούσε ο ίδιος χειροκίνητα το σκάφος του, κάτι που γινόταν επίσης για πρώτη φορά στην ιστορία της διαστημικής.

Along with Stuart Roosa (left) and Edgar Mitchel (right), commander Alan Shepard (center) became the first man to golf on another planet.

Το 1971, σε ηλικία 47 ετών, ήταν ο πέμπτος (και ο γηραιότερος άνθρωπος) που περπάτησε στη Σελήνη, στο πλαίσιο της αποστολής Apollo 14. O Shepard ήταν ένας φανατικός παίκτης του γκολφ, κι έτσι είχε προετοιμάσει μια έκπληξη για τα εκατομμύρια των Αμερικανών που παρακολουθούσαν την τηλεοπτική μετάδοση του σεληνιακού περιπάτου. Είχε πάρει κρυφά μαζί του μπάλες κι ένα μπαστούνι του γκολφ.

Όταν ο Shepard βρέθηκε στην επιφάνεια της Σελήνης, στις 6 Φεβρουαρίου του 1971, χτύπησε δυο μπάλες με το μπαστούνι του. Ήθελε να εκμεταλλευθεί την χαμηλή βαρύτητα της Σελήνης – η ένταση πεδίου βαρύτητας στην επιφάνεια της Σελήνης είναι 1,6 m/s2, ενώ στη Γη είναι  9,8 m/s2 -, αλλά και την έλλειψη αντίστασης αέρα, δεδομένου ότι στη Σελήνη δεν υπάρχει ατμόσφαιρα.

Έτσι λοιπόν, η πρώτη μπάλα του γκολφ έπεσε μέσα σε έναν κρατήρα, ενώ η δεύτερη, σύμφωνα με τον ίδιο, έφτασε «μίλια και μίλια» μακριά. Ιδού και το σχετικό, αλλά όχι τόσο καθαρό, βίντεο:

Near the end of the final EVA on Apollo 14, Alan Shepard hit several golf shots on the moon, captured on the television feed. Original footage courtesy NASA.

Για να υπολογίσουμε το βεληνεκές της πλάγιας βολής που εκτελεί ένα μπαλάκι του γκολφ στη Σελήνη χρειαζόμαστε: την ένταση του πεδίου βαρύτητας στη Σελήνη (1,622 m/s2), την αρχική ταχύτητα με την οποία εκτοξεύεται και την γωνία που σχηματίζει η ταχύτητα με την οριζόντια διεύθυνση. Κάποιοι που ξέρουν περισσότερα για το γκολφ εκτίμησαν ότι η αρχική ταχύτητα που έδωσε ο αστροναύτης στο μπαλάκι ήταν περίπου 80m/s (π.χ βλέπε ΕΔΩ). Yποθέτοντας ότι το μπαλάκι διάνυσε το μέγιστο βεληνεκές – η ταχύτητα σχημάτιζε γωνία 45ο με την οριζόντια διεύθυνση –  εκτίμησε ότι η μπάλα του γκολφ διάνυσε 3950 μέτρα ή περίπου 2,5 μίλια.

Πράγματι, δηλαδή, όπως είπε ο Shepard η μπάλα ταξίδεψε «μίλια και μίλια» μακριά. Το σίγουρο είναι ότι πρόκειται για την πιο μακρινή μπαλιά γκολφ στην ιστορία της ανθρωπότητας, έστω κι αν αυτή ρίχτηκε στην Σελήνη.

Πηγές: www.aps.org, physicsgg






























































































Σάββατο 4 Φεβρουαρίου 2017

India: A Celebration of Independence, 1947 to 1997

India: A Celebration of Independence features exquisite black-and-white duotone as well as four-color reproductions of the work of twenty-three photographers. 

Opening with the work of the great Indian photojournalist Sunil Janah, who witnessed and chronicled the fitful birth of India's democracy, the book also features powerful images by Henri Cartier-Bresson, taken during his numerous visits to India, a country he calls "a haven of the heart." 

Also included are a number of breathtaking images by Sebastião Salgado, who has produced indelible photographic tableaux of the Indian working communities. Embracing many regions and people from all walks of life, the compelling photographs by Raghu Rai represent a convergence of the traditional with the modern, and exhibit his love and profound understanding of his native India.

Among the most prominent younger Indian photographers is Dayanita Singh, whose intimate black-and-white images reveal a keen awareness of a changing cultural identity in her country. Pamela Singh's work compares some of the traditional and new roles available now to women in India. 

Mary Ellen Mark's portraits of Indian children and street scenes, in both color and black-and-white, provide another inside look at the country's people. Robert Nickelsberg, a resident of New Delhi, focuses on India's recent social and political conflicts, while Charles Lindsay's black-and-white panoramas represent a stiller, more poetic side of the nation's character. 

We travel with Mitch Epstein into the courtyards of New Delhi and Jaipur, and to the meditative garden of poet Rabindranath Tagore with Rosalind Solomon. Thomas L. Kelly guides us to the stunning Rashtrapati Bhavan, ablaze with lights for Republic of India Day. 

William Gedney's black-and-white photographs capture the unique rhythm of the Indian street. Steve McCurry has lived and worked for many years in India, developing a personal and comprehensive body of color work, which is represented here.

Both Alex Webb and Ketaki Sheth examine icons of India's so-called "Bollywood," countered by Sanjeev Saith's color images, which discover quiet moments of contemplation. Also featured is a study of Rajasthan's "Children's Parliament" by Italian photographer Dario Mitidieri. 

Finally, the elegant black-and-white images of Swapan Parekh provide an echo of the past as it meets with the present. Altogether, the work of this "new generation" of photographers attests that India-- a country virtually defined by its many traditions-- is today undergoing an epoch of profound change.













































































































































The compendium of images in India: A Celebration of Independence, 1947 to 1997 provides an invaluable and unprecedented photographic record of this country and the changes it has undergone over the past half century.