Άγγελος
Γιαλλινάς, Ακρόπολη, υδατογραφία σε
χαρτί. Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών. Aggelos Giallinas, Acropolis, watercolour on paper.
Municipal Gallery of Athens. The exhibition “Athens, 180 years the capital of Greece” marks the re-opening of
the historical building of the Municipal Gallery, at Peiraios str. 51 in
Athens. The year 2014 marks 180 years since the “once prettier city of the
world”, as characterized by Strabo, became the capital of the newly established
Greek State (1834) and 100 years since the founding of the Municipal Art
Gallery of Athens. The exhibition includes more than a hundred paintings,
engravings, and sculptures from the collections of the Municipal Gallery,
inviting the public in a dialogue between present and past.
«Αθήνα, 180 χρόνια πρωτεύουσα της Ελλάδας»
είναι ο τίτλος της έκθεσης που διοργάνωσε ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού
και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων σηματοδοτώντας την επαναλειτουργία του
ιστορικού κτιρίου της Δημοτικής Πινακοθήκης, στην Πειραιώς. Μην ξεχνάμε άλλωστε
ότι φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από την ίδρυσή της (1914).
Αλέξανδρος
Χριστόφης, Τζαμί Μοναστηράκι,
ελαιογραφία σε μουσαμά. Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών. Alexandros Christofis, Monastiraki mosque, oil on canvas.
Municipal Gallery of Athens.
Περισσότερα
από εκατό έργα ζωγραφικής, χαρακτικής και γλυπτικής από τις συλλογές της
Δημοτικής Πινακοθήκης παρουσιάζονται στην έκθεση, που είναι αφιερωμένη στους
καλλιτέχνες που αγάπησαν και απαθανάτισαν με την τέχνη τους γωνιές και
στιγμιότυπα, ανθρώπους, μνημεία και ιδέες μιας από τις ιστορικότερες πόλεις της
Ευρώπης.
Κώστας Πλακωτάρης, Λυκαβηττός, υδατογραφία σε χαρτί. Δημοτική
Πινακοθήκη Αθηνών. Kostas Plakotaris, Lycabettus,
watercolour on paper, Municipal Gallery of Athens. “The exhibition narrates via the artists’
expressive language and wealth of perspectives, drawing inspiration from city’s
history, monuments, picturesque neighborhoods, charming neoclassical buildings,
Athenian sunlight, chromatic spots game, everyday civic life, that once lived
and loved, that still live and love” says Kalli Petrochilou, curator to the
Municipal Gallery.
«Η
έκθεση διηγείται, με την εκφραστική γλώσσα και τον πλούτο των απόψεων των
καλλιτεχνών που εμπνεύστηκαν από την ιστορία της, τα μνημεία, τις γραφικές
γειτονιές, τα γοητευτικά νεοκλασικά κτίρια, το αθηναϊκό φως, το παιχνίδι των
χρωματικών κηλίδων, την καθημερινή πλευρά της πόλης, που έζησαν και αγάπησαν,
που ζουν και αγαπούν. Μια καθημερινότητα γεμάτη βαθιές αντιθέσεις, μιας πόλης
σκληρής και απρόσωπης μα και την ίδια στιγμή μια καθημερινότητα τρυφερή και
οικεία γεμάτη από τα όνειρα και τις προσδοκίες των κατοίκων της. Ρεαλιστικές
τάσεις, εννοιολογικές αναφορές, αφαιρετικές προσεγγίσεις, καταγράφουν τις διαφορετικές
απόψεις των καλλιτεχνών» αναφέρει σχετικά με την έκθεση η Έφορος της Δημοτικής
Πινακοθήκης Κάλλη Πετροχείλου.
Σταύρος
Παπαπαναγιώτου, Παλιά Αθήνα,
ελαιογραφία σε μουσαμά. Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών. Stavros Papapanagiotou, Old Athens, oil on canvas. Municipal Gallery of Athens.
Σε
μια άλλη πλευρά της έκθεσης στρέφει την προσοχή μας ο Γιάννης Κολοκοτρώνης,
Αναπληρωτής Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης του ΔΠΘ. «Η πρόκληση της εποχής μας
δεν αφήνει ανεκμετάλλευτη την ευκαιρία να ξαναδιαβάσουμε μέσα από τα έργα,
συσχετίζοντας το παρόν με το παρελθόν: το παρελθόν δεν επαναλαμβάνεται ούτε
ξαναγίνεται, αλλά επιμηκύνεται χρονικά μέσω των έργων αν δεν καταστραφούν. Όπως,
για παράδειγμα, οι 58 μικρές μαρμάρινες νεοκλασικές προτομές των αγωνιστών,
φιλελλήνων και πολιτικών που κοσμούσαν την, κατεδαφισμένη σήμερα, Έπαυλη του
Νικολάου Θων, οικοδομημένη το 1880, στη συμβολή των λεωφόρων Αλεξάνδρας και
Κηφισίας. Εξαιρετικά δείγματα νεοκλασικής γλυπτικής δεν εμπλουτίζουν από το
2007 απλά μόνο τις συλλογές της Δημοτικής Πινακοθήκης, αλλά μεταθέτουν την
προσοχή μας και στα λάθη, κατά καιρούς, των πολιτικών αποφάσεων απέναντι στην
ιστορία» επισημαίνει.
Γεράσιμος
Στέρης, Εργασία, ελαιογραφία σε
χαρτί. Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών. Gerasimos Steris, Work, oil on canvas. Municipal Gallery of Athens. The exhibition is
organised in five sections: (1) City Hall Decoration (2) Athenian Landscape
Painting – Archaeological sites (3)
Everyday Life – History (4) Physiognomies and (5) Sculpture.
Η
έκθεση διαρθρώνεται σε πέντε θεματικές ενότητες: «Διακόσμηση Δημαρχιακού
Μεγάρου», «Αθηναϊκή τοπιογραφία – Αρχαιολογικοί χώροι», «Καθημερινότητα –
Ιστορία», «Φυσιογνωμίες» και «Γλυπτική».
Ερνέστος
Τσίλλερ, Δημοτικό θέατρο (Αθηνών),
υδατογραφία σε χαρτί. Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών. Ernst Ziller, The Municipal Theatre of Athens,
watercolour on paper. Municipal
Gallery of Athens.
Ιωσηφίνα Δήμα-Ziller, Μέγαρο Δουκίσσης Πλακεντίας, ελαιογραφία σε ξυλοτέξ. Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών.
Βίκυ
Τσαλαματά, Πάντα στην πόλη αυτή θα
φτάνεις, χαρακτική - μεικτή τεχνική. Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών.
Το
φιλότεχνο κοινό θα περιηγηθεί ανάμεσα σε έργα, μεταξύ άλλων, των: Σταύρου
Παπαπαναγιώτου (πρώτος Έφορος της
Πινακοθήκης το 1914), Άγγελου Γιαλλινά,
Δημήτρη Φιλιππότη, Θεόφιλου Χάνσεν, Ερνέστου Τσίλλερ, Γεώργιου Ιακωβίδη,
Εμμανουήλ Ζαΐρη, Κωνσταντίνου Παρθένη, Φώτη Κόντογλου, Γεώργιου Γουναρόπουλου,
Περικλή Βυζάντιου, Δημητρίου Γαλάνη,
Αγήνωρα Αστεριάδη, Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, Ορέστη Κανέλλη, Γεώργιου
Προκοπίου, Δημητρίου Βιτσώρη, Γεράσιμου Στέρη, Θάλειας Φλωρά-Καραβία, Τάσου
Αλεβίζου, Ηλία Δεκουλάκου, Γιάννη Γαΐτη, Τάκη Μάρθα, Γιάννη Σπυρόπουλου, Αλέκου
Φασιανού.
Περικλής
Βυζάντιος, Κυριακάτικος περίπατος,
ελαιογραφία σε μουσαμά. Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών.
Στο
πλαίσιο της έκθεσης, την επιμέλεια της οποίας έχουν η Κάλλη Πετροχείλου και ο
Γιάννης Κολοκοτρώνης, θα πραγματοποιηθούν εκπαιδευτικά προγράμματα, ξεναγήσεις
και ποικίλες εκδηλώσεις τόσο για τη γνωριμία του κοινού με τις συλλογές όσο και
την ενθάρρυνση του διαλόγου για θέματα της πολιτισμικής ταυτότητας της Αθήνας.
Φώτης
Κόντογλου, Σχέδιο διακόσμησης Δημαρχείου,
μολύβι σε χαρτόνι. Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών.
Πληροφορίες
Η
Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών. The
Municipal Gallery of Athens.
Πινακοθήκη
Δήμου Αθηναίων, Πειραιώς 51, Πλατεία Κουμουνδούρου. Τηλ.: 210 3231841.
Ώρες
λειτουργίας έκθεσης: Τρίτη έως Σάββατο: 10.00-19.00, Κυριακή: 10.00-15.00.
Πηγή: Αρχαιολογία
Online