Παρασκευή, 6 Σεπτεμβρίου 2013

H νέα εξίσωση που υπολογίζει τον αριθμό των εξωγήινων πολιτισμών. A New Equation Reveals Our Exact Odds of Finding Alien Life

It’s been over half a century since Frank Drake developed an equation to estimate the probability of finding intelligent life in our galaxy. We’ve learned a lot since then, prompting an astrophysicist from MIT to come up with her own take on the equation. Here’s how the new formula works — and how it could help in the search for alien life.

Πριν από παραπάνω από μισό αιώνα, ο αστρονόμος Frank Drake, κατασκεύασε μια εξίσωση που υπολόγιζε την πιθανότητα να βρίσκονται και άλλοι νοήμονες πολιτισμοί στο Γαλαξία πέρα από εμάς. Αξιολογώντας τα στοιχεία και τη γνώση που αποκομίσαμε έκτοτε, η Sara Seager, καθηγήτρια φυσικής και πλανητολογίας στο MIT, κατέληξε σε μια εναλλακτική εξίσωση, λαμβάνοντας υπόψη διαφορετικές παραμέτρους από ότι η  εξίσωση Drake.


Η εξίσωση Drake

Το 1961, οι παράμετροι που έλαβε υπόψη του o Drake, ήταν ο μέσος ρυθμός δημιουργίας αστέρων στο Γαλαξία, το κλάσμα αυτών των άστρων που έχουν πλανήτες οι οποίοι μπορούν να συντηρήσουν ζωή και όντως αναπτύσσουν νοήμονα ζωή, και τέλος αναπτύσσουν πολιτισμό και αποκτούν τεχνολογία ικανή ώστε να γνωστοποιήσουν την ύπαρξή τους. Επίσης συνυπολόγισε και τη χρονική διάρκεια που οι πολιτισμοί αυτοί συνεχίζουν να υπάρχουν συντηρώντας τη τεχνολογία τους.

Σύμφωνα με τον Drake και τους συνεργάτες του, η καλύτερη εκτίμηση που μπορούσαν να κάνουν την εποχή εκείνη, υποδείκνυε τουλάχιστον 1000 νοήμονες πολιτισμούς στο Γαλαξία μας. Έκτοτε έχουν υπάρξει πολλές ακόμη εκτιμήσεις, με τεράστια όμως απόκλιση μεταξύ τους: από έναν πολιτισμό στο Γαλαξία (εμάς) έως και πολλά εκατομμύρια.

Η κατάσταση αλλάζει

Οι κυνηγοί πλανητών συνεχίζουν να ανακαλύπτουν εξωπλανήτες, εστιάζοντας σε εκείνους τους κόσμους που μοιάζουν περισσότερο με το δικό μας. Αν και έχουν ανακαλυφθεί ομοιότητες, στο μέγεθος ή στη θερμοκρασία, κανένας εξωπλανήτης μέχρι στιγμής δεν έχει πραγματικά απειλήσει να βάλει τέλος στη «μοναξιά» της Γης ως του μοναδικού πλανήτη που γνωρίζουμε στο Σύμπαν πως συντηρεί ζωή.

Sara Seager is a Professor of Planetary Science and Physics at the Massachusetts Institute of Technology. She holds the Class of 1941 Professorship Chair.

Αυτό όμως πρόκειται να αλλάξει σύντομα, πιστεύει η Sara Seager. Μελλοντικές διαστημικές αποστολές όπως το τηλεσκόπιο James Webb, θα είναι σε μερικά χρόνια σε θέση να ανιχνεύσουν πλανήτες πανόμοιους με τη Γη. Η παρατήρηση χαρακτηριστικών της ατμόσφαιράς τους, όπως η σύνθεση των ατμοσφαιρικών αερίων θα μπορούσε να αποτελεί την πρώτη απόδειξη για ζωή σε άλλους πλανήτες, δίχως την απαίτηση του Frank Drake για απόκτηση τεχνολογίας από νοήμονες πολιτισμούς.

Η εξίσωση Seager

Η εξίσωση Seager (www.cfa.harvard.edu)

Αντί για εξωγήινους που επικοινωνούν με ραδιοκύματα, η εξίσωση της Seager εστιάζει στην παρουσία εξωγήινης ζωής γενικότερα. Η εξίσωσή της υπολογίζει τους πλανήτες που είμαστε σε θέση να παρατηρήσουμε πως συντηρούν ζωή στο Γαλαξία και έχει τη μορφή: N = N*FQFHZFOFLFS. Οι παράγοντες που λαμβάνει υπόψη είναι κατά σειρά ο αριθμός των άστρων στο Γαλαξία, το κλάσμα των οποίων είναι σχετικά «ήρεμα», το κλάσμα των οποίων φιλοξενεί βραχώδεις πλανήτες στην κατοικήσιμη ζώνη (σε σωστή απόσταση από το άστρο ώστε το νερό να βρίσκεται σε υγρή μορφή), το κλάσμα των οποίων μπορούν να παρατηρηθούν, το κλάσμα των οποίων φιλοξενούν ζωή και το κλάσμα των οποίων η ζωή αφήνει ίχνη στην ατμόσφαιρα.

Η εκτίμηση

Υιοθετώντας τις πιο αξιόπιστες τιμές που δίνει η αστρονομία για κάθε μία από τις παραπάνω παραμέτρους, η καθηγήτρια Seager υπολογίζει πως θα ανακαλύψουμε στην προσεχή δεκαετία δύο πλανήτες με ίχνη εξωγήινης ζωής. Εάν επαληθευτούν οι προβλέψεις της, θα πρόκειται για μια από τις πιο σημαντικές ανακαλύψεις στην ιστορία της ανθρωπότητας.

Επιστολή σε μαθητές και γονείς

José Clemente Orozco, Detail of Mural "Gods of the Modern World," Dartmouth College, New Hampshire. Photographer credit: Rick Tejada-Flores

Αγαπητοί γονείς και μαθητές,

Μια νέα σχολική χρονιά αρχίζει με τους χειρότερους οιωνούς. Δυόμιση χρόνια μετά την έκρηξη της καπιταλιστικής κρίσης και ο λαός μας υφίσταται μια πραγματική κοινωνική καταστροφή: το εισόδημα των εργαζομένων έχει μειωθεί κατά 50%, η πραγματική ανεργία στο  30% και για μια ολόκληρη γενιά η ξεχασμένη από τη δεκαετία του ’60 έννοια της μετανάστευσης ξαναμπαίνει στην ημερήσια διάταξη. Η πολιτική αυτή δε δημιουργεί μόνο ανέργους και φτωχούς, αλλά διαλύει και κάθε έννοια κοινωνικού αγαθού. Η παιδεία, η υγεία, ο πολιτισμός, είτε θεωρούνται άχρηστες δαπάνες, είτε πρέπει να γίνουν πεδία κερδοφορίας για το κεφάλαιο.

Μας απειλούν με χρεοκοπία, αν δεν πάρουμε το νέο δάνειο.  Μεγάλο ψέμα! Οι εργαζόμενοι δεν χρειάζονται κανένα δάνειο, ούτε αυτό  των 31 δις γιατί από αυτό ούτε ένα ευρώ δεν θα πάει στους μισθούς, τις συντάξεις, την υγεία, την παιδεία. Αντίθετα! Θα δοθούν στις τράπεζες και για την αποπληρωμή παλιών δανείων. Μας δανείζουν, με λίγα λόγια, για να τους ξεπληρώνουμε τα προηγούμενα δάνεια. Μόνο που το χρέος όλο και μεγαλώνει – ήταν 120% του ΑΕΠ όταν έγινε το πρώτο μνημόνιο και θα φτάσει 180% φέτος, για να ξαναβρεθεί στο 120% το 2020. Η κυβέρνηση -εφαρμόζοντας το σχέδιο Ευρωπαϊκής Ένωσης, ΔΝΤ, ΟΟΣΑ, κεφαλαίου για την εκπαίδευση- συνθλίβει δικαιώματα και κατακτήσεις, οδηγώντας τους εκπαιδευτικούς στον εργασιακό μεσαίωνα και τη δημόσια εκπαίδευση στην πλήρη κατεδάφιση.

Το νέο πακέτο μέτρων προβλέπει δραματικές περικοπές στις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων, νέες σαρωτικές συγχωνεύσεις σχολείων (κυρίως στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση, όπου θεωρούν ότι δε μπορεί να λειτουργεί σχολείο κάτω από 300 μαθητές και ετοιμάζονται για μείωση ειδικοτήτων και καταργήσεις κλάδων στα ΕΠΑΛ.), παραπέρα μείωση των θέσεων εργασίας, νέες περικοπές στους μισθούς (ακόμα και μείωση του μισθού των νεοδιόριστων που σήμερα είναι 600 ευρώ. Ο ίδιος ο Υπουργός…Αμάθειας δηλώνει ότι η δωρεάν παιδεία έχει μετατραπεί «σε μια ακριβοπληρωμένη σπατάλη σε βάρος του Έλληνα φορολογούμενου» (Ελεύθερος Τύπος, 9 –9  2012).

Tαυτόχρονα, το Υπουργείο ετοιμάζει την ταξική κατηγοριοποίηση-κλείσιμο των σχολείων. Όλα αυτά υπηρετούν ένα στόχο: να εδραιώσουν το σχολείο που θα ικανοποιεί κυρίαρχα τις ανάγκες ενός συστήματος που θεοποιεί το κέρδος, προκρίνοντας τη δικτατορία των αριθμών. Επίσης, σήμερα, περισσότερο από ποτέ θα παρέχει μια παιδεία που θα προετοιμάζει τους αυριανούς εργαζόμενους για την παραγωγή εκείνων των υλικών και πνευματικών αγαθών που έχει ανάγκη το κεφάλαιο για την απόκτηση κέρδους, σε βάρος των πραγματικών κοινωνικών αναγκών.

ΟΧΙ ΣΕ ΣΥΜΠΤΥΞΕΙΣ ΤΜΗΜΑΤΩΝ – ΜΕΧΡΙ 25 ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΚΑΙ 20 ΣΤΙΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ.  Με νέα εγκύκλιο (αρ. πρωτ. 100835/Γ2, 04-Ο9-2012) ο Υφυπουργός παιδείας καθορίζει τη λειτουργία των τμημάτων κατεύθυνσης ως εξής: Για τη δημιουργία τμήματος κατεύθυνσης απαιτούνται τουλάχιστον 11 μαθητές, αν η Β’ ή Γ’ τάξη Γενικού Λυκείου λειτουργεί με ένα τμήμα, 15 μαθητές , αν οι τάξεις αυτές λειτουργούν με 2 τμήματα , και 20 μαθητές, αν λειτουργούν με 3 ή περισσότερα τμήματα. Αν δεν εκπληρούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις, οι μαθητές μετακινούνται σε διπλανό Λύκειο.  Είναι δραματικό ότι 400 τμήματα Β΄και Γ΄λυκείου στη Δυτική θεσσαλονίκη έχουν από 26-30 μαθητές.

ΥΠΟΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ: Ο φετινός χειμώνας θα βρει τα σχολεία χωρίς θέρμανση, αναλώσιμα, υποδομές. Η περσινή επιχορήγηση ακόμα να έρθει. Για φέτος ούτε λόγος. Οι σχολικές επιτροπές είναι καταχρεωμένες και αντί να πάρουν την τέταρτη δόση, αναμένουν ακόμα τη δεύτερη.

Εμείς όλοι ξέρουμε ότι αυτό το σχολείο δεν ικανοποιεί κανένα: ούτε τους μαθητές μας- που το βλέπουν, στην καλύτερη περίπτωση αδιάφορα, στη χειρότερη, σαν σύγχρονο κολαστήριο- ούτε εσάς, που και μόνο η λέξη δωρεάν παιδεία σας φαίνεται χωρίς ουσία, όταν δις από του σύνολο του εργατικού εισοδήματος πάει στα φροντιστήρια, στα βιβλία, σε απαραίτητες για την ανάπτυξη της προσωπικότητας των νέων εξωσχολικών δραστηριοτήτων (μουσική, άθληση κ.λ.π.).

 Teachers are becoming more stressed and depressed. Gabe Palmer / Alamy

Ούτε, σας το βεβαιώνουμε και εμάς τους εκπαιδευτικούς που ασφυκτιούμε σε ένα αντιδημοκρατικό περιβάλλον- άλλοι αποφασίζουν τι θα κάνουμε και πως και το οποίο γίνεται ακόμα πιο αυταρχικό στο όνομα μιας αξιολόγησης που στόχο έχει να κρύψει τους πραγματικούς υπαίτιους της επί δεκαετίες διαμορφωμένη εκπαιδευτική πραγματικότητα, καθιστώντας κύριους και μοναδικούς υπεύθυνους τους δασκάλους.

Γι’ αυτό λέμε ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ : Θεωρούμε ότι για να «μιλήσει» κανείς για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού πρέπει να απαντήσει σε ένα βασικό ερώτημα που συνοψίζεται σε λίγες λέξεις: ποιος αξιολογεί, ποιον αξιολογεί, γιατί τον αξιολογεί. Η αξιολόγηση έχει ως βασικό σκοπό να ελέγξει αν και κατά πόσο οι εκπαιδευτικοί εξυπηρετούν το βασικό σκοπό της εκπαίδευσης. Παράλληλα, εξοβελίζεται το ερώτημα «ποιος έχει την εξουσία» στην εκπαίδευση και την κοινωνία, ποιος καθορίζει τα αναλυτικά προγράμματα και τα βιβλία, ποιος οργανώνει τις εξετάσεις, ποιος φτιάχνει την εκπαιδευτική νομοθεσία, ποια είναι η συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε όλα αυτά.

ΤΙ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΛΟΥΜΕ; Το σχολείο  των δεξιοτήτων, της κατακερματισμένης γνώσης, της εγκατάλειψης και της υποταγής δεν είναι το όραμά μας.

Αγωνιζόμαστε για ένα άλλο σχολείο: ενιαίο, δωδεκάχρονο σχολείο, πραγματικά δημόσιο και δωρεάν που να ανταποκρίνεται στην ανάγκη του ανθρώπου να ανακαλύπτει τους νόμους κίνησης της φύσης και της κοινωνίας, να τους χρησιμοποιεί για να καλυτερέψει την ανθρώπινη ζωή, που να δημιουργεί δημοκρατικά ελεύθερες προσωπικότητες, ανθρώπους που να μαθαίνουν να συνεργάζονται, να σέβονται τη διαφορετικότητα και να δουλεύουν συλλογικά για την προσωπική , αλλά και κοινωνική απελευθέρωση και ευτυχία. Σε αυτό το σχολείο θα αναπτύσσεται η άμιλλα κι όχι ο ανταγωνισμός. Θα επιβραβεύεται η προσφορά του «συνόλου», ως αποτέλεσμα των ατομικών προσπαθειών. Σε ένα τέτοιο σχολείο η «αξιολόγηση» θα έχει στόχο την ανάπτυξη όλων των διδασκόντων και διδασκομένων κι όχι την απόρριψη, τον εκβιασμό και τον εκμαυλισμό των συνειδήσεων.

Ένα είναι το δίλημμα: κοινωνική καταστροφή ή ανατροπή τώρα;

Αγαπητοί γονείς και μαθητές,

Σήμερα που οι μάσκες έπεσαν, που το σύστημα δείχνει το αληθινό του πρόσωπο πρέπει να απαντήσουμε στο ερώτημα που εμείς θέτουμε: Θέλουμε μια ζωή αξιοβίωτη για μας και τα παιδιά μας ή βαρβαρότητα;

Εμείς οι εκπαιδευτικοί ξέρουμε ποιους έχουμε απέναντί μας:  την «ιερή συμμαχία» της κυβέρνησης, της ΕΕ, του ΔΝΤ, των αγορών, των πολυεθνικών, των τοκογλύφων τραπεζιτών. Αυτών που επιχειρήσουν να διαμορφώσουν μια σύγχρονη κοινωνική και πολιτική χούντα δεκαετιών. Γι΄ αυτό αγωνιζόμαστε όχι μόνο  να μην περάσουν τα αντεργατικά μέτρα, αλλά και να απελευθερωθούμε από αυτή τη σύγχρονη χούντα.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΛΛΗ ΛΥΣΗ! Ή θα συνεχιστεί ο αργός μας θάνατος ή θα συστρατευθούμε σε αγώνα για την ανατροπή της πολιτικής που οδηγεί στον εργασιακό μεσαίωνα, σαρώνει δικαιώματα και κατακτήσεις στην Παιδεία, στην Υγεία, σε κάθε τομέα Κοινωνικής Πρόνοιας, σκορπώντας τη φτώχεια, την ανεργία, τη δυστυχία.

Καλούμε τους γονείς και τους μαθητές να συντονίσουμε τους αγώνες μας.

Συμμετοχή στην συνέντευξη τύπου που θα διοργανωθεί από τις ΕΛΜΕ  και τους διδασκαλικούς συλλόγους, την Παρασκευή 5 Οκτωβρίου στην πλατεία Αριστοτέλους.

Συμμετοχή στις καταλήψεις των Δ/νσεων δευτεροβάθμιας και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης την Τετάρτη 10/10/2012.

Γ΄, Δ΄, Ε΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης