José Clemente
Orozco, Detail of Mural "Gods of the
Modern World," Dartmouth College, New Hampshire. Photographer credit:
Rick Tejada-Flores
Αγαπητοί
γονείς και μαθητές,
Μια
νέα σχολική χρονιά αρχίζει με τους χειρότερους οιωνούς. Δυόμιση χρόνια μετά την
έκρηξη της καπιταλιστικής κρίσης και ο λαός μας υφίσταται μια πραγματική
κοινωνική καταστροφή: το εισόδημα των εργαζομένων έχει μειωθεί κατά 50%, η
πραγματική ανεργία στο 30% και για μια
ολόκληρη γενιά η ξεχασμένη από τη δεκαετία του ’60 έννοια της μετανάστευσης
ξαναμπαίνει στην ημερήσια διάταξη. Η πολιτική αυτή δε δημιουργεί μόνο ανέργους
και φτωχούς, αλλά διαλύει και κάθε έννοια κοινωνικού αγαθού. Η παιδεία, η
υγεία, ο πολιτισμός, είτε θεωρούνται άχρηστες δαπάνες, είτε πρέπει να γίνουν
πεδία κερδοφορίας για το κεφάλαιο.
Μας
απειλούν με χρεοκοπία, αν δεν πάρουμε το νέο δάνειο. Μεγάλο ψέμα! Οι εργαζόμενοι δεν χρειάζονται
κανένα δάνειο, ούτε αυτό των 31 δις
γιατί από αυτό ούτε ένα ευρώ δεν θα πάει στους μισθούς, τις συντάξεις, την
υγεία, την παιδεία. Αντίθετα! Θα δοθούν στις τράπεζες και για την αποπληρωμή
παλιών δανείων. Μας δανείζουν, με λίγα λόγια, για να τους ξεπληρώνουμε τα
προηγούμενα δάνεια. Μόνο που το χρέος όλο και μεγαλώνει – ήταν 120% του ΑΕΠ
όταν έγινε το πρώτο μνημόνιο και θα φτάσει 180% φέτος, για να ξαναβρεθεί στο
120% το 2020. Η κυβέρνηση -εφαρμόζοντας το σχέδιο Ευρωπαϊκής Ένωσης, ΔΝΤ, ΟΟΣΑ,
κεφαλαίου για την εκπαίδευση- συνθλίβει δικαιώματα και κατακτήσεις, οδηγώντας
τους εκπαιδευτικούς στον εργασιακό μεσαίωνα και τη δημόσια εκπαίδευση στην
πλήρη κατεδάφιση.
Το
νέο πακέτο μέτρων προβλέπει δραματικές περικοπές στις λειτουργικές δαπάνες των
σχολείων, νέες σαρωτικές συγχωνεύσεις σχολείων (κυρίως στην Τεχνική Επαγγελματική
Εκπαίδευση, όπου θεωρούν ότι δε μπορεί να λειτουργεί σχολείο κάτω από 300
μαθητές και ετοιμάζονται για μείωση ειδικοτήτων και καταργήσεις κλάδων στα
ΕΠΑΛ.), παραπέρα μείωση των θέσεων εργασίας, νέες περικοπές στους μισθούς
(ακόμα και μείωση του μισθού των νεοδιόριστων που σήμερα είναι 600 ευρώ. Ο
ίδιος ο Υπουργός…Αμάθειας δηλώνει ότι η δωρεάν παιδεία έχει μετατραπεί «σε μια
ακριβοπληρωμένη σπατάλη σε βάρος του Έλληνα φορολογούμενου» (Ελεύθερος Τύπος, 9
–9 2012).
Tαυτόχρονα,
το Υπουργείο ετοιμάζει την ταξική κατηγοριοποίηση-κλείσιμο των σχολείων. Όλα
αυτά υπηρετούν ένα στόχο: να εδραιώσουν το σχολείο που θα ικανοποιεί κυρίαρχα
τις ανάγκες ενός συστήματος που θεοποιεί το κέρδος, προκρίνοντας τη δικτατορία
των αριθμών. Επίσης, σήμερα, περισσότερο από ποτέ θα παρέχει μια παιδεία που θα
προετοιμάζει τους αυριανούς εργαζόμενους για την παραγωγή εκείνων των υλικών
και πνευματικών αγαθών που έχει ανάγκη το κεφάλαιο για την απόκτηση κέρδους, σε
βάρος των πραγματικών κοινωνικών αναγκών.
ΟΧΙ
ΣΕ ΣΥΜΠΤΥΞΕΙΣ ΤΜΗΜΑΤΩΝ – ΜΕΧΡΙ 25 ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΚΑΙ 20 ΣΤΙΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ. Με νέα εγκύκλιο (αρ. πρωτ. 100835/Γ2,
04-Ο9-2012) ο Υφυπουργός παιδείας καθορίζει τη λειτουργία των τμημάτων
κατεύθυνσης ως εξής: Για τη δημιουργία τμήματος κατεύθυνσης απαιτούνται
τουλάχιστον 11 μαθητές, αν η Β’ ή Γ’ τάξη Γενικού Λυκείου λειτουργεί με ένα
τμήμα, 15 μαθητές , αν οι τάξεις αυτές λειτουργούν με 2 τμήματα , και 20
μαθητές, αν λειτουργούν με 3 ή περισσότερα τμήματα. Αν δεν εκπληρούνται οι
παραπάνω προϋποθέσεις, οι μαθητές μετακινούνται σε διπλανό Λύκειο. Είναι δραματικό ότι 400 τμήματα Β΄και
Γ΄λυκείου στη Δυτική θεσσαλονίκη έχουν από 26-30 μαθητές.
ΥΠΟΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ:
Ο φετινός χειμώνας θα βρει τα σχολεία χωρίς θέρμανση, αναλώσιμα, υποδομές. Η
περσινή επιχορήγηση ακόμα να έρθει. Για φέτος ούτε λόγος. Οι σχολικές επιτροπές
είναι καταχρεωμένες και αντί να πάρουν την τέταρτη δόση, αναμένουν ακόμα τη
δεύτερη.
Εμείς
όλοι ξέρουμε ότι αυτό το σχολείο δεν ικανοποιεί κανένα: ούτε τους μαθητές μας-
που το βλέπουν, στην καλύτερη περίπτωση αδιάφορα, στη χειρότερη, σαν σύγχρονο
κολαστήριο- ούτε εσάς, που και μόνο η λέξη δωρεάν παιδεία σας φαίνεται χωρίς
ουσία, όταν δις από του σύνολο του εργατικού εισοδήματος πάει στα φροντιστήρια,
στα βιβλία, σε απαραίτητες για την ανάπτυξη της προσωπικότητας των νέων
εξωσχολικών δραστηριοτήτων (μουσική, άθληση κ.λ.π.).
Teachers are
becoming more stressed and depressed. Gabe
Palmer / Alamy
Ούτε,
σας το βεβαιώνουμε και εμάς τους εκπαιδευτικούς που ασφυκτιούμε σε ένα
αντιδημοκρατικό περιβάλλον- άλλοι αποφασίζουν τι θα κάνουμε και πως και το
οποίο γίνεται ακόμα πιο αυταρχικό στο όνομα μιας αξιολόγησης που στόχο έχει να
κρύψει τους πραγματικούς υπαίτιους της επί δεκαετίες διαμορφωμένη εκπαιδευτική
πραγματικότητα, καθιστώντας κύριους και μοναδικούς υπεύθυνους τους δασκάλους.
Γι’
αυτό λέμε ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ : Θεωρούμε ότι για να «μιλήσει» κανείς για την
αξιολόγηση του εκπαιδευτικού πρέπει να απαντήσει σε ένα βασικό ερώτημα που
συνοψίζεται σε λίγες λέξεις: ποιος αξιολογεί, ποιον αξιολογεί, γιατί τον
αξιολογεί. Η αξιολόγηση έχει ως βασικό σκοπό να ελέγξει αν και κατά πόσο οι
εκπαιδευτικοί εξυπηρετούν το βασικό σκοπό της εκπαίδευσης. Παράλληλα,
εξοβελίζεται το ερώτημα «ποιος έχει την εξουσία» στην εκπαίδευση και την
κοινωνία, ποιος καθορίζει τα αναλυτικά προγράμματα και τα βιβλία, ποιος
οργανώνει τις εξετάσεις, ποιος φτιάχνει την εκπαιδευτική νομοθεσία, ποια είναι
η συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε όλα αυτά.
ΤΙ
ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΛΟΥΜΕ; Το σχολείο των
δεξιοτήτων, της κατακερματισμένης γνώσης, της εγκατάλειψης και της υποταγής δεν
είναι το όραμά μας.
Αγωνιζόμαστε
για ένα άλλο σχολείο: ενιαίο, δωδεκάχρονο σχολείο, πραγματικά δημόσιο και
δωρεάν που να ανταποκρίνεται στην ανάγκη του ανθρώπου να ανακαλύπτει τους
νόμους κίνησης της φύσης και της κοινωνίας, να τους χρησιμοποιεί για να
καλυτερέψει την ανθρώπινη ζωή, που να δημιουργεί δημοκρατικά ελεύθερες
προσωπικότητες, ανθρώπους που να μαθαίνουν να συνεργάζονται, να σέβονται τη
διαφορετικότητα και να δουλεύουν συλλογικά για την προσωπική , αλλά και
κοινωνική απελευθέρωση και ευτυχία. Σε αυτό το σχολείο θα αναπτύσσεται η άμιλλα
κι όχι ο ανταγωνισμός. Θα επιβραβεύεται η προσφορά του «συνόλου», ως αποτέλεσμα
των ατομικών προσπαθειών. Σε ένα τέτοιο σχολείο η «αξιολόγηση» θα έχει στόχο
την ανάπτυξη όλων των διδασκόντων και διδασκομένων κι όχι την απόρριψη, τον
εκβιασμό και τον εκμαυλισμό των συνειδήσεων.
Ένα
είναι το δίλημμα: κοινωνική καταστροφή ή ανατροπή τώρα;
Αγαπητοί
γονείς και μαθητές,
Σήμερα
που οι μάσκες έπεσαν, που το σύστημα δείχνει το αληθινό του πρόσωπο πρέπει να
απαντήσουμε στο ερώτημα που εμείς θέτουμε: Θέλουμε μια ζωή αξιοβίωτη για μας
και τα παιδιά μας ή βαρβαρότητα;
Εμείς
οι εκπαιδευτικοί ξέρουμε ποιους έχουμε απέναντί μας: την «ιερή συμμαχία» της κυβέρνησης, της ΕΕ,
του ΔΝΤ, των αγορών, των πολυεθνικών, των τοκογλύφων τραπεζιτών. Αυτών που
επιχειρήσουν να διαμορφώσουν μια σύγχρονη κοινωνική και πολιτική χούντα
δεκαετιών. Γι΄ αυτό αγωνιζόμαστε όχι μόνο
να μην περάσουν τα αντεργατικά μέτρα, αλλά και να απελευθερωθούμε από
αυτή τη σύγχρονη χούντα.
ΔΕΝ
ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΛΛΗ ΛΥΣΗ! Ή θα συνεχιστεί ο αργός μας θάνατος ή θα συστρατευθούμε σε
αγώνα για την ανατροπή της πολιτικής που οδηγεί στον εργασιακό μεσαίωνα,
σαρώνει δικαιώματα και κατακτήσεις στην Παιδεία, στην Υγεία, σε κάθε τομέα
Κοινωνικής Πρόνοιας, σκορπώντας τη φτώχεια, την ανεργία, τη δυστυχία.
Καλούμε
τους γονείς και τους μαθητές να συντονίσουμε τους αγώνες μας.
Συμμετοχή
στην συνέντευξη τύπου που θα διοργανωθεί από τις ΕΛΜΕ και τους διδασκαλικούς συλλόγους, την
Παρασκευή 5 Οκτωβρίου στην πλατεία Αριστοτέλους.
Συμμετοχή
στις καταλήψεις των Δ/νσεων δευτεροβάθμιας και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης την
Τετάρτη 10/10/2012.
Γ΄,
Δ΄, Ε΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης