George Grosz, Explosion, 1917, oil on panel, 47.8 x
68.2 cm, Museum of Modern Art, New York.
Μέσα
στον φόβο και στες υποψίες,
με
ταραγμένο νου και τρομαγμένα μάτια,
λυώνουμε
και σχεδιάζουμε το πώς να κάμουμε
για
ν’ αποφύγουμε τον βέβαιο
τον
κίνδυνο που έτσι φρικτά μας απειλεί.
Κι
όμως λανθάνουμε, δεν είν’ αυτός στον δρόμο·
ψεύτικα
ήσαν τα μηνύματα
(ή
δεν τ’ ακούσαμε, ή δεν τα νοιώσαμε καλά).
Άλλη
καταστροφή, που δεν την φανταζόμεθαν,
εξαφνική,
ραγδαία πέφτει επάνω μας,
κι
ανέτοιμους — πού πια καιρός — μας συνεπαίρνει.
Vasily Kandinsky, Composition VII, 1913.
(Από
τα Ποιήματα 1897-1933, Ίκαρος 1984)
C.P. Cavafy, “Things Ended”
C. R. W. Nevinson, A Bursting Shell
(L’explosion d’un obus), 1915, huile
sur toile, 76,2 x 55,9 cm, Tate Gallery, Londres.
Possessed by fear
and suspicion,
mind agitated, eyes
alarmed,
we desperately
invent ways out,
plan how to avoid
the inevitable
danger that
threatens us so terribly.
Yet we’re mistaken,
that’s not the danger ahead:
the information was
false
(or we didn’t hear
it, or didn’t get it right).
Another disaster,
one we never imagined,
suddenly,
violently, descends upon us,
and finding us
unprepared—there’s no time left—
sweeps us away.
Vasily Kandinsky, Composition VI, 1913.
Translated by
Edmund Keeley/Philip Sherrard