Thomas Hope, «Ελληνικές
παραθαλάσσιες επαύλεις ή γιαλιά στο Βόσπορο». Υδατογραφία σε χαρτί. Αρ. Ευρ. 27338, τ. V. Μουσείο Μπενάκη. Thomas
Hope, Greek waterfront villas or yalıs on
the Bosporus and view of the Sultaniye valley on the Asian side.
Watercolours on paper Inv. no. 27338, 27339 v. V Benaki Museum.
Γόνος οικογένειας μεγιστάνων τραπεζιτών, ο Thomas Hope (1769-1831) πραγματοποίησε, κατά το τελευταίο τέταρτο του 18ου αιώνα, το Grand Tour· την καθιερωμένη για τους νέους της τάξης
του περιοδεία στην Ελλάδα και την Μέση Ανατολή. Πολυμαθής, φιλότεχνος, με
μοναδικές συλλογές αρχαιοτήτων, γλυπτικής και ευρωπαϊκής ζωγραφικής,
γενναιόδωρος χορηγός και ειδήμων σε θέματα αρχιτεκτονικής και διακόσμησης
ανέτρεψε τα καλλιτεχνικά δεδομένα της εποχής του, αφήνοντας το στίγμα του στην
καλλιτεχνική περίοδο Regency
(αρχές 19ου αιώνα).
Thomas Hope, «Διάφορες
ενδυμασίες της Κωνσταντινούπολης». Σχέδιο με μελάνι σε χαρτί. Αρ. Ευρ. 27112 τ. I. Μουσείο Μπενάκη. Thomas
Hope, Various Costumes of Istanbul.
Pen drawing on paper Inv. No. 27112 v. I Benaki Museum.
Δημιούργησε
το «στυλ Hope», το οποίο
εμπνέεται από αρχαίους πολιτισμούς της Μεσογείου, και το διέδωσε, εκδίδοντας
μια σειρά εικονογραφημένων εγχειριδίων με ενδυματολογικό ρεπερτόριο, καθώς και
προτάσεις για χρηστικά και διακοσμητικά αντικείμενα.
Thomas Hope, «Τα
διαμερίσματα της μητέρας του σουλτάνου στο θερινό ανάκτορο». Υδατογραφία
σε χαρτί. Αρ. Ευρ. 27368 τ. V. Μουσείο Μπενάκη. Thomas Hope, The Apartments of the Queen Mother in the
Summer Palace. Watercolour on paper Inv. no. 27368 v. V Benaki Museum.
Ο
ίδιος υπήρξε ένας εξαιρετικά ταλαντούχος σχεδιαστής και σχεδίασε επιμελώς
ποικίλα θέματα από τις περιοχές που επισκέφθηκε στη διάρκεια του Grand Tour. Τα έργα αυτά (σύνολο 350), ταξινομημένα
από τον ίδιο, φυλάσσονταν στην προσωπική του βιβλιοθήκη δεμένα σε πέντε τόμους,
οι οποίοι μετά το θάνατό του εξαφανίστηκαν. Ενώ η διεθνής επιστημονική
κοινότητα τους θεωρούσε χαμένους, στην πραγματικότητα είχαν αγοραστεί το 1930
από τον Αντώνη Μπενάκη και φυλάσσονταν στη βιβλιοθήκη του Μουσείου Μπενάκη. Η
ανακάλυψή τους το 1984 αποτέλεσε ένα γεγονός με διεθνή επιστημονική απήχηση,
δεδομένου ότι τα έργα συγκροτούν ένα θησαυρό οπτικών μαρτυριών για
αρχαιολογικές τοποθεσίες και μνημεία που έχουν εκ τότε αλλοιωθεί, από την
Ελλάδα, την Αίγυπτο και την Τουρκία, όπου πρωταγωνιστεί θεματικά η
Κωνσταντινούπολη.
Thomas Hope, «Άποψη
των Γλυκών Νερών της Ευρώπης ή Καγίτχανε». Υδατογραφία σε χαρτί. Αρ. Ευρ. 27362 τ. V. Μουσείο Μπενάκη. Thomas
Hope, View of the Sweet Waters of Europe
or Kağithane. Watercolour on paper Inv. no. 27362 v. V Benaki Museum.
Περισσότερα
από 30 χρόνια μετά την ανακάλυψη αυτή, το Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζει έκθεση με
τίτλο «Thomas Hope: Σχέδια της Οθωμανικής Κωνσταντινούπολης»
στους χώρους του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης.
Thomas Hope, «Άποψη
ενός περιπτέρου στον κήπο του Τοπκαπί». Σχέδιο με μελάνι σε χαρτί. Αρ. Ευρ. 27093 τ. I. Μουσείο Μπενάκη. Thomas
Hope, View of a Kiosk in the Garden of
the Topkapı. Ink drawing on paper Inv. no. 27093 v. I Benaki Museum.
Στην
έκθεση παρουσιάζονται 60 έργα με θέμα την Κωνσταντινούπολη. Η θεματική ποικιλία
και η λεπτομέρεια των σχεδίων είναι αξιοθαύμαστη και αποκαλύπτουν τη γοητεία
που άσκησε στον Thomes
Hope η πρωτεύουσα της
οθωμανικής αυτοκρατορίας. Τα θέματα απεικονίζουν: τοπογραφικά σχεδιαγράμματα
και διπλωτά πανοράματα της Κωνσταντινούπολης και των περιχώρων, οθωμανικά
παλάτια, αίθουσες του σεραγιού, πύλες, τζαμιά, ταφικά μνημεία, υπαίθριες κρήνες, τα γιαλιά πάνω στο Βόσπορο,
τις λέμβους διασκεδάσεων του σουλτάνου, επίσης απόψεις από γειτονιές και
προάστια, σκηνές στα μαγαζιά και στα καφενεία της αγοράς, παραστάσεις με
ενδυμασίες.
Thomas Hope, «Ταξιδιώτες
αναπαύονται στη Ρωμυλία». Σχέδιο με μελάνι σε χαρτί. Αρ. Ευρ. 27056 τ. I. Μουσείο Μπενάκη. Thomas
Hope, Travellers Resting on the Road in
Roumeli. Pen drawing on paper Inv. no. 27056 v. I Benaki Museum.
Όλα
αυτά με μια εξαιρετική σχεδιαστική ποιότητα, καθώς η απαράμιλλη δεξιοτεχνία του
Thomas Hope στη γραμμική διατύπωση αγγίζει την
ικανότητα μικρογράφου, ενώ η ευαίσθητη χρωματική του κλίμακα, του επιτρέπει να
αναδείξει λεπτομέρειες των κτηρίων και των ενδυμασιών που καταπλήσσουν το θεατή
και διεγείρουν τη φαντασία του.
Thomas Hope, «Άποψη
της πλατείας του Τοπχανέ». Υδατογραφία σε χαρτί. Αρ. Ευρ. 27327 τ. V. Μουσείο Μπενάκη. Thomas
Hope, View of the Tophane Square.
Watercolour on paper Inv. no. 27327 v. V Benaki Museum.
Ωστόσο,
η σημασία της συλλογής Thomas
Hope δεν εξαντλείται
στην αισθητική χαρά που προσφέρει στους φιλότεχνους. Για τους μελετητές του
οθωμανικού πολιτισμού τα έργα αποτελούν έναν μοναδικό θησαυρό, κυρίως γιατί η
χρονολογία σχεδίασής τους, δηλαδή ο 18ος αιώνας, τα καθιστά ένα σπάνιο
εικαστικό εύρημα, δεδομένου ότι η συγκεκριμένη χρονική περίοδος είναι σχετικά
φτωχή σε οπτικές μαρτυρίες για την Τουρκία.
Thomas Hope, «Ταφικό
μνημείο στο Σκουτάρι». Υδατογραφία σε χαρτί. Αρ. Ευρ. 27372 τ. V. Μουσείο Μπενάκη. Thomas
Hope, Tomb at Üsküdar. Watercolour on
paper Inv. no. 27372 v. V Benaki Museum.
Ένα
δεύτερο και εξίσου σημαντικό στοιχείο, το οποίο διαφοροποιεί τα έργα του Thomas Hope από άλλα εικονογραφικά σύνολα παρόμοιας
θεματικής, είναι η αυθεντικότητα των παραστάσεων. Όπως γνωρίζουν οι μελετητές,
πολλοί ζωγράφοι-περιηγητές -μολονότι σχεδίαζαν επιτόπου- συχνά παραμόρφωναν τα
τοπικά χαρακτηριστικά προκειμένου να εξωραΐσουν τις παραστάσεις. Αυτό είναι ένα
φαινόμενο που υποβαθμίζει την τεκμηριωτική τους αξία. Αυτή δεν είναι καθόλου η
περίπτωση του Thomas
Hope, ο οποίος σχεδίαζε
με ευσυνειδησία, καταγράφοντας τα θέματα με απόλυτη πιστότητα. Επιπλέον, η
αξεπέραστη θεματική ποικιλία της συλλογής την καθιστά σημείο αναφοράς για
μελετητές πολλαπλών ειδικοτήτων, όπως ιστορικούς, αρχιτέκτονες, λαογράφους,
ενδυματολόγους κ.λ.π. Ειδικά, δε, για την Κωνσταντινούπολη το έργο του αποτελεί
μία αστείρευτη δεξαμενή υλικού για όποιον επιθυμεί να ανασυστήσει ένα
πανοραμικό πορτρέτο της πόλης κατά τον 18ο αιώνα, με αυθεντικά δείγματα του
τοπίου, της αρχιτεκτονικής, των κατοίκων και της καθημερινότητας. Το
σημαντικότερο είναι ότι πρόκειται για ένα αρχείο, αδημοσίευτο στο σύνολό του, η
έκδοση του οποίου αναμένεται να εκτιμηθεί ιδιαίτερα από τη διεθνή επιστημονική
κοινότητα.
Η
έκδοση κυκλοφόρησε με την ευκαιρία της ομότιτλης έκθεσης από το Αρχείο των
προσωπικών Σχεδίων του Βρετανού καλλιτέχνη, που φιλοξενήθηκε στο Μουσείο
Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης (Μάρτιος – Σεπτέμβριος 2016). Τα σχέδια του Thomas
Hope, στο σύνολό τους, αποτελούν μία πολύτιμη συνεισφορά στη γνώση μας για την
Κωνσταντινούπολη στα τέλη του 18ου αιώνα.
Την
έκθεση συνοδεύει έκδοση δίγλωσση (ελληνικά/αγγλικά), η οποία περιλαμβάνει
φωτογραφίες των έργων και συνοδευτικά κείμενα σχετικά με τον καλλιτέχνη και την
εποχή του, από τις επιμελήτριες της έκθεσης δρα Φανή-Μαρία Τσιγκάκου, ιστορικό
της τέχνης, και Μίνα Μωραΐτου, επιμελήτρια του Μουσείου Μπενάκη Ισλαμικής
Τέχνης.
Sixty works of
Dutch and British merchant banker, author, philosopher and art collector Thomas
Hope (1769-1831), which present Istanbul during the era of the Ottoman Empire,
are hosted in an exhibition titled “Thomas Hope: Drawings of Ottoman Istanbul”
at the Benaki Museum of Islamic Art.
Η
έκθεση θα διαρκέσει έως τις 25 Σεπτεμβρίου 2016 και πραγματοποιείται με την
ευγενική υποστήριξη του Γραφείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκικής
Πρεσβείας στην Αθήνα.