Μουσική
η οποία δημιουργήθηκε από τα δεδομένα που έχει μεταδώσει πίσω στη Γη το
διαστημόπλοιο Voyager 1,
καθ’όλη τη διάρκεια των τεσσάρων δεκαετιών της αποστολής του, παρουσιάζει η
NASA στο πλαίσιο της SC17 Supercomputing Conference στο Ντένβερ του Κολοράντο.
Excerpt of music
created by Dr Domenico Vicinanza (Anglia Ruskin University and GEANT) and Dr
Genevieve Williams (University of Exeter) using data measurements sent from the
Voyager 1 spacecraft. Image Credit: NASA
Το
διάρκειας τριών λεπτών μουσικό κομμάτι φτιάχτηκε για τα 40ά γενέθλια του
Voyager 1 και βασίζεται στις πληροφορίες που έχει συλλέξει το όργανο LECP (Low-Energy
Charged Particle), ένα ειδικό τηλεσκόπιο σχεδιασμένο για τον εντοπισμό
πρωτονίων και άλλων σωματιδίων στο διάστημα. Ο κάθε αριθμός, που αντιστοιχεί σε
έναν μέσο όρο μετρήσεων 26 ημερών που έχει ληφθεί από το Space Physics Data
Facility της ΝASA μέχρι και την προηγούμενη εβδομάδα, μετατρέπεται σε μουσική
νότα, με αποτέλεσμα τη δημιουργία μιας μελωδίας η οποία αντιπροσωπεύει όλο το
ταξίδι του διαστημοπλοίου.
Dr Vicinanza,
Director of the Sound And Game Engineering (SAGE) Research Group at Anglia
Ruskin University.
Για
να δημιουργήσουν τη μουσική, ο Dr. Ντομένικο Βιτσινάντζα, του Anglia Ruskin
University και του GEANT και η Dr. Ζενεβιέβ Γουΐλιαμς, του University of
Exeter, χρησιμοποίησαν μια διαδικασία με την ονομασία «data sonification», για
τη μετατροπή των μετρήσεων και των χαρακτηριστικών της πτήσης σε μελωδία,
αρμονία και ενορχήστρωση.
Artist’s concept of
Voyager 1. Circles represent the orbits of the major outer planets: Jupiter,
Saturn, Uranus, and Neptune. Image
via NASA, ESA, and G. Bacon (STScI)
Η
διαδικασία αυτή βασίζεται σε μετρήσεις του LECP οι οποίες αντικατοπτρίζουν τις
μεταβολές που ανίχνευσε το Voyager 1 όταν πλησίασε πρώτα τον Δία, μετά τον
Κρόνο και μετά όταν βγήκε εκτός ηλιακού συστήματος το 2012, βγαίνοντας στο
διαστρικό διάστημα. Η κύρια μελωδία προέρχεται από τις μετρήσεις πάνω στην
κοσμική ακτινοβολία, και παίζεται με βιολιά για τα δεδομένα μέχρι το 2012, και
στη συνέχεια με φλάουτο, πίκολο και μεταλλόφωνο. Στη «επισκέψεις» στον Δία και
τον Κρόνο συμμετέχουν επίσης πιάνο και γαλλικό κόρνο, υπογραμμίζοντας την
αύξηση και τη μείωση της κοσμικής ακτινοβολίας κατά την είσοδο και την έξοδο
από τις ατμόσφαιρες των πλανητών.
Όπως
υπογράμμισε ο Βιτσινάντζα, το data sonification μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο
ως προς το να «μοιραζόμαστε επιστημονικές ανακαλύψεις, και ελπίζουμε πως,
μετατρέποντας 40 χρόνια δεδομένων σε μουσική, οι ακροατές θα είναι σε θέση να
ακούσουν πλευρές του ταξιδιού του Voyager 1 οι οποίες ίσως να μην είναι τόσο
προφανείς όταν κοιτά κανείς γραφήματα δεδομένων».