Egon Schiele (1890–1918), Death and the Maiden (1915), oil on
canvas, 150 x 180 cm, Österreichische Galerie Belvedere, Vienna, Austria.
Wikimedia Commons.
Τα γηρατειά, και
οι θάνατοι, και τα φαντάσματα
Εκείνη τώρα πια καθόλου
δεν με νοιάζεται. Πλήθος
οι τύψεις έρχονται και άδειο με βρίσκουν.
Δεν νομίζω πως αυτό θ’ αλλάξει.
Δεν θέλω ούτε πράγμα
Ούτε πρόσωπο, ξένο ή γνώριμο.
Νομίζω πως ποτέ ξανά
δεν θα τραγουδήσω παρά μονάχα
τώρα μία κι έξω. Πρέπει ν’ αρχίσω
να ζω μ’ ένα άχρηστο κρανίο
πάνω από μια καρδιά κενή.
Egon Schiele (1890–1918), Landscape with Ravens (1911), oil on
canvas, 95.8 × 89 cm, Die Sammlung Leopold, Vienna, Austria. Wikimedia Commons.
Μετάφραση: Γιάννης Λειβαδάς
“He Resigns”
Anonymous, Funerary Portrait of a Woman ‘Isidora’ (c 100 – 110 CE), encaustic
on panel, Getty Villa, Los Angeles. By Dave & Margie Hill / Kleerup from
Centennial, CO, USA (Getty Villa – Collection Uploaded by Marcus Cyron), via
Wikimedia Commons.
Age, and the deaths, and the ghosts.
Her having gone away
in spirit from me. Hosts
of regrets come & find me empty.
I don't feel this will change.
I don't want any thing
or person, familiar or strange.
I don't think I will sing
any more just now;
ever. I must start
to sit with a blind brow
above an empty heart.
Bartolomé Esteban Murillo (1617–1682),
Penitent Mary Magdalene (1640), oil,
dimensions not known, Private collection. Wikimedia
Commons.
Πηγές:
https://pickmeuppoetry.org/he-resigns-by-john-berryman/
- https://popaganda.gr/art/paretite-tou-tzon-berriman/