Francis Picabia, Tableau
Rastadada. 1920.
«Είστε όλοι
κατηγορούμενοι, σηκωθείτε
Ο ομιλητής δε
μπορεί να σας μιλήσει παρά μόνο αν είστε όρθιοι
Όρθιοι όπως όταν
ακούτε τον εθνικό ύμνο
Όρθιοι όπως όταν
ακούτε τη Διεθνή
Όρθιοι όπως όταν
ακούτε το God save the king
Όρθιοι όπως
μπροστά στη σημαία.
Τέλος όρθιοι
μπροστά στο ΝΤΑΝΤΑ που αντιπροσωπεύει τη ζωή
Και που σας
κατηγορεί ότι αγαπάτε τα πάντα από σνομπισμό,
Καλύτερα, έτσι θα
με ακούτε με μεγαλύτερη προσοχή.
Μα τι κάνετε εδώ,
στοιβαγμένοι σαν σοβαρά στρείδια
-γιατί είστε
σοβαροί, έτσι δεν είναι;
Σοβαροί, σοβαροί,
σοβαροί μέχρι θανάτου.
Ο θάνατος όμως,
είναι κάτι σοβαρό, ε;
Πεθαίνουμε σαν ήρωες,
ή σαν ηλίθιοι, το ίδιο είναι.
Η Μόνη λέξη που
δεν είναι εφήμερη, είναι η λέξη θάνατος.
Αγαπάτε τον θάνατο
όταν αφορά τους άλλους.
Εις θάνατον, εις
θάνατον.
To μόνο αθάνατο,
είναι το χρήμα. Το χρήμα ταξιδεύει.
Είναι Θεός, το
σεβόμαστε –αξιοσέβαστο, αγαπητό στις οικογένειες.
Τιμή, τιμή στο
χρήμα: ο άνθρωπος που έχει χρήμα, είναι άνθρωπος με κύρος.
Η Τιμή πουλιέται
και αγοράζεται σαν τον κώλο. Ο κώλος,
Ο κώλος
αντιπροσωπεύει τη ζωή σαν τις τηγανητές πατάτες,
Και όλοι εσείς που
είστε σοβαροί, θα βρωμάτε χειρότερα
ΤΟ ΝΤΑΝΤΑ όμως δεν
αισθάνεται τίποτα, δεν είναι τίποτα.
Είναι σαν τις
ελπίδες σας: τίποτα,
Σαν τον παράδεισό
σας: τίποτα,
Σαν τα είδωλα σας:
τίποτα,
Σαν τους
πολιτικούς σας: τίποτα
Σαν τους ήρωες
σας; Τίποτα
Σαν τους
καλλιτέχνες σας: τίποτα
Σαν τις θρησκείες
σας: τίποτα
Μπορείτε να γιουχάρετε, να ουρλιάξετε, να μου σπάσετε τα
μούτρα: και μετά; ΚΑΙ ΜΕΤΑ;
Θα σας φωνάζω,
ξανά και πάλι, ότι είστε όλοι σας κορόιδα.
Σε τρεις μήνες,
εγώ και τα φιλαράκιά μου, θα σας πουλάμε τους πίνακες μας για μερικά φράγκα».
Francis Picabia, Dada
Movement, Dada, Number 5, 15 May 1919
Κανιβαλικό
Μανιφέστο Νταντά, Φρανσίς Πικαμπιά,
1920.
Dada Cannibalistic Manifesto (1920)
Francis Picabia,
Dresseur d'animaux. 1923
"You are all
accused; stand up The orator will speak to you only if you are standing.
Standing as for the
Marseillaise,
standing as for the
Russian hymn, standing as for God save the king
standing as before
the flag.
Finally standing
before DADA, which represents life and accuses you of loving everything out of
snobbism from the moment that it becomes expensive
Are you completely
settled? So much the better, that way you are going to listen to me with
greater attention.
What are you doing
here, parked like serious oysters for you are serious, right?
Serious serious,
serious to death Death is a serious thing, huh? One dies as a hero, or as an
idiot, which is the same thing. The only word which is not ephemeral is the
word death. You love death for others.
To death, death,
death.
Only money which
doesn't die, it just leaves on trips.
It is God, one
respects it, the serious p respect of families. Honour, honour to money; the
man who has money is an honourable man
Honour is bought
and sold like ass. Ass, ass represents life like fried potatoes, and all of you
who are serious, you will smell worse than cow shit.
DADA doesn't smell
anything, it is nothing, nothing, nothing.
It is like your
hopes: nothing
like your paradise:
nothing
like your idols:
nothing
like your political
men: nothing
like your heroes:
nothing
like your artists:
nothing
like your
religions: nothing
Whistle, cry, smash
my mouth and then, and then? I will tell you again that you are all pears. In
three months we, my friends and I, are going to sell you our paintings for
several francs".
Francis Picabia,
1919, Danse de Saint-Guy, 104.4 x 84
cm, Centre Georges Pompidou, Musée National d'Art Moderne. Reproduced in The Little
Review, Picabia number, Autumn 1922.