Leonor Fini, Autoportrait aux chats, New York,
Christie's
Close up of Leonor,
1947 by John Phillips
Γεννημένη
στο Μπουένος Άιρες στις 30 Αυγούστου του 1907, με ισπανικές και αργεντίνικες
ρίζες, η Λεονόρ Φίνι, μεγάλωσε στην Τεργέστη της Ιταλίας. Αυτοδίδακτη
καλλιτέχνης, νεαρή ακόμη μελετούσε την αναγεννησιακή και μανιεριστική ζωγραφική
των ευρωπαϊκών μουσείων και ανατομία στο νεκροτομείο της Τεργέστης.
Les deux cranes, 1950
Visage Etude pour Fleurs du Mal, Watercolor, 1964
Ophélia, 1963
Οι
επισκέψεις της στο νεκροτομείο, δεκατριών ετών μόλις, της εξήψαν το ενδιαφέρον
για τη ζωή και το θάνατο, τη φθορά και την αναγέννηση. Οι αναζητήσεις της αυτές
την επηρέασαν βαθιά στην τέχνη της.
L'amitié, 1958
Les Quatre saisons, 1972
Στους
πίνακές της παρατηρούμε συχνά κρανία και κόκαλα που σημαδεύουν το νήμα ανάμεσα
στο εφήμερο και το αιώνιο.
Gala, Dali, Leonor
Fini and André Pieyre de Mandiargues (l. to r.), Arcachon, 1940
Στα
17 της μετακόμισε στο Μιλάνο και έπειτα στο Παρίσι όπου και γνώρισε
προσωπικότητες όπως τους Πολ Ελυάρ, Μαξ Ερνστ, Αντρέ Πιερ ντε Μαντιάργκ, Χένρι
Καρτιέ-Μπρεσσόν, Πικάσο και Νταλί.
Leonor Fini by
Henri Cartier-Bresson, Paris, c.1933
Γύρισε
την Ευρώπη με αμάξι έχοντας για παρέα τους Μπρεσσόν και Μαντιάργκ, με τον
Μπρεσσόν να τη φωτογραφίζει γυμνή σε μια πισίνα, μια φωτογραφία που πουλήθηκε
το 2007 για 305,000 δολάρια, την υψηλότερη τιμή που είχε αποκτήσει έργο του
μέχρι εκείνη τη στιγμή.
De l'un jour à l'autre I & II (From One Day to Another I & II), 1938
Comtesse Mita Corti, Née Mita Colonna di Cesaro, 1948
Elles aimes se déguiser (They
Love to Dress Up, Portrait of Joy Williams and Margot Fonteyn), 1948
Ζωγράφισε
πορτρέτα των Ζαν Ζενέ, Άννα Μανιάνι, Ζακ Οντιμπερντί, Αλίντα Βάλι, Ζαν
Σλάμπεργκερ, και άλλων δημοσιοτήτων που ζούσαν στο Παρίσι. Αναλάμβανε τις
διακοσμήσεις και σχεδίαζε κουστούμια για θεατρικά έργα, όπερες, μπαλέτα και τον
κινηματογράφο.
Les Tragediennes,
1931-32
Métamorphoses equivoques (Ambiguous Metamorphosis), 1953
La Gardienne des Phénix, 1954
Παρ’
ότι από πολλούς συνδέεται με τον σουρεαλισμό, η τέχνη της είναι βαθιά
προσωπική. Μας παρουσιάζει έναν μυστηριώδη και παρεμφατικό κόσμο που
κυριαρχείται από τις γυναίκες. Ο σουρεαλισμός ήταν στην πραγματικότητα ένα
κομμάτι της ζωής της. Το 1936 όταν εξέθεσε έργα της μαζί με άλλους σουρεαλιστές
στο Παρίσι, και είδαν τα έργα της, της ζήτησαν να την γνωρίσουν από κοντά και
εκείνη εμφανίστηκε στο καφέ που είχαν ραντεβού, φορώντας μια στολή καρδιναλίου
και εξήγησε ότι αρέσκεται στο «ανοσιούργημα» της γυναίκας που φορά αντρικά
ρούχα.
Leonor
Fini by André Ostier, Paris, 1948
Leonor Fini in her
studio
Leonor Fini by Eddy
Brofferio, Corsica, 1965
Κάποτε
είπε: «Ο γάμος ποτέ δεν με τράβηξε. Δεν έχω ζήσει ποτέ με έναν άνθρωπο μόνο.
Από τότε που είμαι 18, πάντα επέλεγα να ζω σε αυτό που θα λέγαμε κοινόβιο. Ένα
μεγάλο σπίτι με το ατελιέ μου, γάτες και φίλους, και με έναν άνδρα που θα ήταν
μάλλον εραστής παρά φίλος. Και πάντα πετύχαινε.»
Leonor Fini &
Sergio Gajardo, Italy, 1952
Παντρεύτηκε
μία φορά, για μια σύντομο περίοδο τον Φρεντερίκο Βενετσιάνο, αλλά χώρισαν μόλις
γνώρισε έναν Ιταλό διπλωμάτη, για χάρη της οποίας παράτησε την καριέρα του.
Leonor Fini by
Erwin Blumenfeld, Paris, 1938
Η
γνωριμία της με τον Πολωνό συγγραφέα Κωνστάντι Ζελένσκι, γνωστός στο
μεταπολεμικό Παρίσι ως Κοτ, την ενθουσίασε όταν έμαθε πως είναι ο νόθος αδερφός
ενός αγαπημένου της εραστή.
Leonor Fini &
Stanislao Lepri, 1945
Ο
Κοτ δέθηκε αμέσως με τη Φινί και τον πρώην διπλωμάτη Λέπρι, και έμεινε μαζί
τους στο διαμέρισμά τους με τους τρεις τους να γίνονται αχώριστοι μέχρι το
θανατό τους.
Leonor Fini in her
studio, Paris, 1961
Αγαπούσε
τις περσικές γάτες, έφτασε να έχει σύνολο 23, και ο θάνατός τους μπορούσε να
την οδηγήσει στην κατάθλιψη.
La Toilette Inutile, 1964
La serrure (The Lock), 1965
Une grande curiosité (A Great Curiosity), 1983
Έγραψε
τρεις νουβέλες, και ο κύκλος της περιελαμβάνε μεταξύ άλλων, ονόματα όπως του
Ζαν Κοκτώ και Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Ζωγράφισε για έργα όπως των Πόε, Μπωντλέρ
και Σαίξπηρ, αλλά και για σύγχρονους συγγραφείς με τους οποίους υπήρξε
ιδιαίτερα γενναιόδωρη χαρίζοντάς τους τις δουλειές της, διασφαλίζοντας πιο
άμεσα και εύκολα την έκδοση των βιβλίων τους.
Voyage, 1965
L’Entre deux (Between Two), 1967
Les aveugles (The Blind Ones), 1968
Έχει
ειπωθεί για την Φίνι πως απεικόνισε τη γυναίκα χωρίς τύψεις και απολογίες. Σε
πολλούς πίνακες, έχει ζωγραφίσει όμορφες γυναίκες, ενίοτε με αυτοβιογραφική
ματιά, σε προκλητικές και διασκεδαστικές στιγμές.
Rasch Rasch Mein Puppen Warten...(Hurry, Hurry, Hurry...My Dolls Are
Waiting), 1975
Zwei Frauen (Two Women), 1939
Η
ανεξαρτησία και η εμπιστοσύνη της Φίνι στο ένστικτο την συνδέουν με άλλες
γυναίκες καλλιτέχνιδες του σουρεαλισμού, όπως η στενή της φίλη Λεονόρα
Κάρινγκτον και η Φρίντα Κάλο.
L'Homme aux masques, 1949
Οι
άντρες από την άλλη, φαίνονται να χάνουν κάπως σε μέγεθος και πιθανότητα και σε
δύναμη, και μοιάζουν να τοποθετούνται υπό την προστασία των γυναικών. Ωστόσο, η
σχέσης της με άλλους άντρες καλλιτέχνες ήταν περισσότερο κοινωνική, παρά
ουσιαστική. Ο πουριτανισμός του Αντρέ Μπρετόν και η δυσανεξία των σουρεαλιστών
να αποδεχτούν την γυναικεία αυτονομία (παρ’ ότι μιλούσαν για απελευθέρωση) την
έβρισκαν αντίθετη.
Leonor Fini by
George Platt Lynes, New York, 1936
Η
πρώτη της σόλο έκθεση ήταν στην Julian Levy Gallery το 1939 στη Νέα Υόρκη. Κατά
τη διάρκεια του 2ου παγκοσμίου πολέμου, έζησε στο Μόντε Κάρλο και στη Ρώμη και
στη συνέχεια εργάστηκε ως εικονογράφος, σκηνογράφος και ζωγράφος με μεγάλη
αναγνώριση στη Ευρώπη. Πέθανε στο Παρίσι το 1996.
Sphinx: Leonor Fini
and Surrealism. A lecture given at Manchester Art Gallery as part of Angels of
Anarchy: Women Artists and Surrealism on 15 November 2009. With Dr Peter Webb,
author of Sphinx: The Life and Art of Leonor Fini. In his lecture, Dr Peter Webb
will investigate artist Leonor Fini’s role as a female artist in the
predominantly male surrealist group, and the contribution she made with her
self-images as empowered sphinxes and ancient deities. Dr Webb knew the artist
Leonor Fini well and interviewed her extensively in the years before her death.