Το
υπουργείο Πολιτισμού έδωσε στη δημοσιότητα ένα σκίτσο αναπαράστασης του τύμβου στην
Αμφίπολη. Το σκίτσο παρουσιάζει την
πρώτη αξονομετρική σχεδιαστική αναπαράσταση του ταφικού μνημείου, από τον
αρχιτέκτονα κ. Μ. Λεφαντζή με τους δύο διαφραγματικούς τοίχους επί των οποίων
φέρονται, στον μεν πρώτο οι Σφίγγες, στο δε δεύτερο οι Καρυάτιδες. Οι
αρχαιολογικοί κύκλοι διαπιστώνουν πως οι ημιανάγλυφες αυτές Καρυάτιδες είναι
αρχαϊστικές, δηλαδή μιμούνται τις αρχαϊκές, μια τάση που παρατηρείται στα τέλη
του 2ου αι. π.Χ. The Greek Ministry of Culture released an axonometric
representation of the burial monument. Today, the first
design axonometric representation of the burial monument was presented by the
architect of the Ministry of Culture Mr. M. Lefantzis. On one can see two
diaphragm walls. The first is where the Sphinxes were found while the second
wall is where the two Caryatids are located.
Δύο
Καρυάτιδες από μάρμαρο Θάσου κοσμούν τον πεσσό πάνω από τη θύρα του νεκρικού
θαλάμου, που παραμένει κλειστή από δεύτερο σφραγιστικό τοίχο. Two tall
and beautiful women were discovered while Greek archaeologists were excavating
a massive Alexander the Great-era tomb in the Greek region of Serres. The
kicker? They're actually massive stone guardians meant to keep intruders from
entering the inner chamber's of the tomb. (Photo
: Greek Ministry of Culture)
Καρυάτιδες
στον τάφο της Αμφίπολης; Μέχρι τώρα ξέραμε τις Καρυάτιδες (Κόρες από τις Καρυές
της Σπάρτης) της Κλασικής Εποχής, που στηρίζουν την πρόσταση του Ερεχθείου
(421-415 π.Χ.) αντί για κίονες. Υπάρχουν και οι άλλες Καρυάτιδες στο
Θησαυροφυλάκειο των Σιφναίων στους Δελφούς, οι οποίες είναι Αρχαϊκής Εποχής
(525 π.Χ.).
Οι
Καρυάτιδες της Αμφίπολης φέρουν «κίστη» στο κεφάλι, όπως η περίφημη Καρυάτιδα
που στήριζε τη στέγη των μικρών Προπυλαίων της Ελευσίνας.
Εξαιρετική είναι επίσης και η Καρυάτιδα που στήριζε
τη στέγη των μικρών Προπυλαίων της Ελευσίνας, η οποία φέρει πάνω στο κεφάλι της
μια «κίστη», δηλαδή ένα ιερό κιβώτιο διακοσμημένο με σύμβολα της ελευσινιακής
λατρείας (παπαρούνες, ροζέτες, στάχυα), όπως αυτό που φέρουν πάνω στα κεφάλια
τους και οι Καρυάτιδες της Αμφίπολης. Πρέπει να πούμε ότι Καρυάτιδες στην
αρχιτεκτονική ονομάζονται οι ολόγλυφες ή ανάγλυφες Κόρες που στηρίζουν και
διακοσμούν πύλες, προσόψεις, γείσα, ζωφόρους, σκεπές κ.ά. Απαντώνται στην
αρχαία αρχιτεκτονική σε μνημεία ιωνικού ρυθμού, όπως είναι και αυτό της
Αμφίπολης. Στο δωρικό ρυθμό προτιμούσαν να τοποθετούν ανδρικά γεροδεμένα
κορμιά.
Μόνο
στο θρακικό τάφο Sveshtari της Βουλγαρίας έχουν βρεθεί Καρυάτιδες.
Καρυάτιδες
σε ταφικό μνημείο στον ελλαδικό χώρο, και μάλιστα σε μακεδονικό τάφο, δεν έχουν
ξαναδεί οι αρχαιολόγοι. Από αυτή την άποψη είναι μοναδικές. Παρόμοιες όμως
Καρυάτιδες έχουν βρεθεί στο θρακικό τάφο Sveshtari, 2,5 χλμ. από το ομώνυμο χωριό στα βόρεια
της Βουλγαρίας.
The interior of Thracian Tomb of
Sveshtari. Discovered in 1982 in a mound, this 3rd century BC Getic tomb
reflects the fundamental structural principles of Thracian cult buildings. The
tomb's architectural decor is considered to be unique, with polychrome
half-human, half-plant caryatids and painted murals. The ten female figures
carved in high relief on the walls of the central chamber and the decorations
of the lunette in its vault are the only examples of this type found so far in
the Thracian lands. It is a remarkable reminder of the culture of the Getae, a
Thracian people who were in contact with the Hellenistic and Hyperborean
worlds, according to ancient geographers. In 2012, Archaeologists uncovered a
significant treasure near the village. The treasure included a golden ring, 44
female figure depictions and 100 golden buttons, found in 150 tombs from the
4th century BC. It has been suggested that it is part of the site of the Getan
city of Helis.
Ο τάφος αυτός θεωρήθηκε σπάνιο δείγμα του πολιτισμού των Γετών, ενός θρακικού φύλου
που είχε επαφές με τον ελληνιστικό κόσμο, γι' αυτό ανακηρύχθηκε το 1985 μνημείο
παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO. Πρόκειται για βασιλικό τάφο (3ου αι.
π.Χ.) πιθανόν του Γέτη βασιλιά Δρομιχαίτη.
Δεν
πρέπει ωστόσο να λησμονούμε ότι στην περιοχή, αρχικά στα δυτικά του Στρυμόνα,
κατοικούσαν οι Οδομάντες ή Οδόμαντες ή Οδομαντοί, ένας αρχαίος θρακικός λαός,
οι οποίοι αργότερα εξαπλώθηκαν ώς το Παγγαίο όρος, εκμεταλλευόμενοι τα
χρυσωρυχεία μαζί με τους Πίερες και τους Σάτρες, στην περιοχή που ονομαζόταν
Οδομαντίδα ή Οδομαντική. Ο βασιλιάς των Οδομάντων Πόλλης, όταν ο Αθηναίος
στρατηγός Κλέων εκστράτευσε στη Θράκη (422 π.Χ.) ήταν πρόθυμος να ενισχύσει το
αθηναϊκό στράτευμα με πολλούς μισθοφόρους. Όμως αργότερα περιήλθαν κι αυτοί στο
κράτος του Φιλίππου του Β'.
Με
γλυκό πρόσωπο αποδίδονται, όπως ήταν και οι αρχαϊκές Καρυάτιδες. Amphipolis:
The western caryatid.
Η
αρχαιολογική ομάδα της Αμφίπολης δεν φαίνεται να κάνει προς το παρόν
συσχετισμούς ή να δίνει ερμηνείες. Ωστόσο, αρχαιολογικοί κύκλοι διαπιστώνουν
πως οι ημιανάγλυφες αυτές Καρυάτιδες είναι αρχαϊστικές, δηλαδή μιμούνται τις αρχαϊκές,
μια τάση που παρατηρείται στα τέλη του 2ου αι. π.Χ. Πάντως το 168 π.Χ. η
Μακεδονία κατελήφθη από τους Ρωμαίους.
Τι
γνωρίζουμε για τις Καρυάτιδες
Amphipolis: The
eastern caryatid’s face is missing.
Οι
δύο Κόρες, από τις οποίες μόνο η μία σώζει σχεδόν ακέραιο το πρόσωπό της,
φέρουν πλούσιους βοστρύχους που καλύπτουν τους ώμους τους, ενώτια και χειριδωτό
(με μανίκια) χιτώνα, ενώ υπάρχουν ίχνη κόκκινου και μπλε χρώματος. Μια ακόμα
ενδιαφέρουσα παράμετρος είναι τα δυο χέρια τους, το δεξί της μίας και το
αριστερό της άλλης, τα οποία, αν και δεν σώζουν το μεγαλύτερο μέρος τους, έχουν
φανερή κατεύθυνση: «Ήταν προτεταμμένα, ώστε με την κίνηση τους να αποτρέπουν
συμβολικά εκείνους οι οποίοι θα επιχειρούσαν την είσοδο στον τάφο και ήταν
ένθετα. Ακολουθείται, δηλαδή, η ίδια τεχνική, όπως στις κεφαλές και στα φτερά
των Σφιγγών» πληροφορεί το ΥΠΠΟΑ. Τα τμήματα παλάμης και τα μικρότερα θραύσματα
από τα δάκτυλά τους που βρέθηκαν ανάμεσα στα αμμώδη χώματα, αφήνουν ανοιχτό το
ενδεχόμενο να εντοπιστούν κι άλλα μέρη τους.
Οι
πέντε από τις έξι Καρυάτιδες κοσμούν το Μουσείο Ακρόπολης.
Τι
γνωρίζουμε όμως για τον τύπο αυτό των γλυπτών, με διασημότερους εκπροσώπους τις
έξι Κόρες που στήριζαν την οροφή της νότιας πρόστασης του Ερεχθείου και οι
οποίες σήμερα βρίσκονται οι πέντε «ξαναγεννημένες» με τη βοήθεια της σύγχρονης
τεχνολογίας στο Μουσείο της Ακρόπολης και η έκτη, που αφαίρεσε βίαια ο Έλγιν το
1801, στο Βρετανικό Μουσείο; Σύμφωνα με την επικρατέστερη άποψη, οι Καρυάτιδες
ταυτίζονται με τις νεαρές κοπέλες από τις Καρυές της Λακωνίας, που χόρευαν με
καλάθια στο κεφάλι σε τελετουργίες προς τιμήν της Καρυάτιδος Αρτέμιδος. Οι
γυναικείες μορφές τους χρησιμοποιήθηκαν στην αρχαία αρχιτεκτονική -κυρίως στον
ιωνικό ρυθμό- αντί για κίονες, ενώ το «ανδρικό» τους αντίστοιχο είχε τη μορφή
του Άτλαντα.
The Caryatids of
the Erechtheion reflect the sculpture of "elaborate style" of the
last quarter of the 4th century B.C. In the book "Akropolis through its Museum," professor Panos Valavanis notes
that "the architectural role of the
daughter is served by their stance (axial skeleton), their heavy clothing
(vertical external aspects of the veil as streaks of columns), the complicated
and voluminous hairstyle (for strengthening the support of the head), and a
kind of basket on the head". He also says that the six statues were
projects of different sculptures who copied a pattern, possible a work of
Phidias's students or even of Callimachus, while he is not excluding that each
daughter had clothing of different colors. One of the most convincing
explanations for their symbolic nature is that they are Libation Bearers, who
were attributing values to the ancient king of Cecrops city, whose tomb was
located just below the south porch of the Erechtheion.
Όπως
αναφέρουν οι πληροφορίες, οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου αντικατοπτρίζουν τη
γλυπτική του «πλούσιου ρυθμού» του τελευταίου τέταρτου του 4ου αι. π. Χ., στο
δε βιβλίο των Εκδόσεων Καπόν «Η Ακρόπολη
μέσα από το Μουσείο της», ο καθηγητής Πάνος Βαλαβάνης σημειώνει «ότι ο αρχιτεκτονικός ρόλος των κορών
υπηρετείται από τη στάση τους (αξονικός σκελετός), τα βαριά τους ενδύματα
(κατακόρυφες εξωτερικές πτυχές του πέπλου σαν ραβδώσεις κιόνων), την περίπλοκη
και ογκώδη κόμμωσή τους (για την ενίσχυση του αδύναμου για στήριξη αυχένα), και
ένα είδος καλαθιού στο κεφάλι που λειτουργεί ως κιονόκρανο». Ο ίδιος, δε,
πληροφορεί ότι τα έξι αγάλματα αποτελούσαν έργα διαφορετικών γλυπτών που
αντέγραψαν κάποιο πρότυπο, πιθανόν έργο μαθητών του Φειδία ή ακόμη και του
Καλλίμαχου, ενώ δεν αποκλείει κάθε μία Κόρη να έφερε διαφορετικά χρώματα στην
ενδυμασία της. Από τις πιο πειστικές ερμηνείες για τον συμβολικό τους
χαρακτήρα, είναι ότι πρόκειται για χοηφόρους, που απέδιδαν τιμές στον αρχαίο
βασιλιά της πόλης Κέκροπα, ο τάφος του οποίου βρισκόταν ακριβώς κάτω από τη
νότια πρόσταση του Ερεχθείου.
Από
τον θησαυρό των Σιφνίων σώζονται η ζωφόρος, το ανατολικό αέτωμα, το περίθυρο
και οι Καρυάτιδες (πηγή: Μουσείο Δελφών). Precursors of the
Caryatids of the Erechtheion, considered the Daughters that adorned the
Treasure Siphnian, which is dated shortly before 525 B.C. and is one of the
most impressive monuments in the sanctuary of Delphi. Instead of columns, two
daughters supported the entablature of the building (the statues are exhibited
in the Museum of Delphi), while one retains much of the trunk and head, with a
basket decorated with embossed Dionysian scene with maenads and Silenus. Their clothes
must have been colored (red, blue, green, ocher and gold color) for more
sensationalism.
Πρόδρομες
μορφές των Καρυάτιδων του Ερεχθείου θεωρούνται οι Κόρες που στόλιζαν τον
Θησαυρό των Σιφνίων, ο οποίος χρονολογείται λίγο πριν το 525 π. Χ. και είναι
ένα από τα εντυπωσιακότερα μνημεία στο ιερό των Δελφών. Αντί για κίονες, δύο
Κόρες στήριζαν τον θριγκό του κτιρίου (τα αγάλματα εκτίθενται στο Μουσείο των
Δελφών), ενώ η μία διατηρεί μεγάλο μέρος του κορμού και το κεφάλι με τον κάλαθο
διακοσμημένο με ανάγλυφη διονυσιακή σκηνή μαινάδων και σιληνών. Τα ενδύματά
τους πρέπει να ήταν κι αυτά χρωματισμένα (με κόκκινο, μπλε, πράσινο, ώχρα και
χρυσαφί χρώμα) για περισσότερο εντυπωσιασμό.
Caryatid Attica,
Greece, 54 – 48 BC. The inhabitants of
the village still regard [this sculpture] with a very high degree of
veneration. They attributed to its presence the fertility of the land, and it
was for this reason that they heaped around it the manure intended for their
fields. E D Clarke, 1801. Two other Caryatids, of the first century B.C.,
adorned and supported the small entrance of the Sanctuary of Demeter at
Eleusis. Vast in size, one is a central exhibit in the museum of Eleusis, while
the second is in the Fitzwilliam Museum in Cambridge.
Δύο
άλλες Καρυάτιδες, του 1ου αι. π. Χ. αυτή τη φορά, στόλιζαν και στήριζαν τα
μικρά προπύλαια του Ιερού της Δήμητρας της Ελευσίνας. Τεράστιες σε μέγεθος, η
μία αποτελεί κεντρικό έκθεμα του μουσείου της Ελευσίνας, ενώ η δεύτερη
βρίσκεται στο Fitzwilliam Museum
του Cabridge.
Η
«Κιστοφόρος Κόρη» (πηγή: Μουσείο της Ελευσίνας). The
"Cistophoric Daughter," as it is known the Caryatid in the Greek
museum, bears in her head a Keystone, a cylindrical container that was used for
storing food, which the Cistophoric hold in the mystery cults, such as those of
Eleusis. The Caryatid which is located in Cambridge museum, carries the same decorative
pattern with the emigrant sister, while her story is quite common with the
story of the Caryatid grabbed by Elgin: It was done about the same period with
the sack of the Acropolis from Edward Clark, Cambridge doctorate, specialist in
mineralogy, who achieved the transfer of the giant marble Cistophoric Caryatid
from Eleusis in England.
Η
«Κιστοφόρος Κόρη», όπως είναι γνωστή η Καρυάτιδα του ελληνικού μουσείου, φέρει
στην κεφαλή της την κίστη, ένα κιβώτιο κυλινδρικού σχήματος που χρησίμευε για
τη φύλαξη τροφών και το οποίο κρατούσαν στις μυστηριακές λατρείες, όπως αυτές
των Ελευσινίων, οι κιστοφόροι. Η Καρυάτιδα που βρίσκεται στο μουσείο του
Κέιμπριτζ, φέρει κι αυτή το ίδιο διακοσμητικό μοτίβο με την ξενιτεμένη αδελφή
της, ενώ η ιστορία της έχει αρκετά κοινά με την Καρυάτιδα που άρπαξε ο Έλγιν:
Έγινε περίπου την ίδια περίοδο με τη λεηλασία στην Ακρόπολη από τον περιηγητή
Έντουαρντ Κλαρκ, διδάκτωρ του Kέιμπριτζ,
ειδικό στην ορυκτολογία, ο οποίος πέτυχε τη μεταφορά από την Ελευσίνα της
κολοσσιαίας μαρμάρινης Kαρυάτιδας-Kιστοφόρου στην Αγγλία. Μια ιστορία που
«πρωταγωνιστεί» στο αρχαιολογικό ντοκιμαντέρ της Ελένης Στούπου-Κατσαμούρη «Το
παράξενο πεπρωμένο της αρπαγείσας κόρης», το οποίο κέρδισε το βραβείο μικρού
μήκους στο Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαιολογικών Ταινιών της Αμιένης το 2010.
Οι
«Μαγεμένες» της Θεσσαλονίκης εκτίθενται στο Μουσείο του Λούβρου.
Τέλος, οι «Μαγεμένες» της Θεσσαλονίκης, οι ανάγλυφες παραστάσεις που κοσμούσαν κάποτε τις δυο πλευρές των πεσσών μιας κορινθιακής κιονοστοιχίας, έχει επικρατήσει να ονομάζονται ως οι «Καρυάτιδες» της πόλης. Νεότερες από τις προηγούμενες (είναι ρωμαϊκές, των τελών του 2ου αι. μ.Χ.), αλλά με παρόμοια ιστορία υφαρπαγής να τις συνοδεύουν, οι «Μαγεμένες» εκτίθενται σήμερα στο μουσείο του Λούβρου. Τα οκτώ ανάγλυφα απεικόνιζαν μυθολογικές μορφές που σχετίζονταν με τη λατρεία του Διονύσου, όπως του ίδιου του θεού, της Αριάδνης, του Γανυμήδη, της Αύρας και του Διόσκουρου. Αργότερα οι Χριστιανοί τις ονόμασαν «Είδωλα», ενώ οι Ισπανοεβραίοι της πόλης «Las Incantadas», δηλαδή οι Μαγεμένες. Βρίσκονταν κοντά στην Αρχαία Αγορά, δίπλα από τα Λουτρά Παράδεισος. Το 1864 αφαιρέθηκαν και μεταφέρθηκαν στη Γαλλία, με την άδεια των οθωμανικών αρχών, από τον Γάλλο παλαιογράφο Εμανουέλ Μίλερ. Η ιστορία τους έγινε ακόμα ένα αρχαιολογικό ντοκιμαντέρ, με τίτλο «Οι Μαγεμένες» (2010), μια παραγωγή του Αρχαιολογικού Ινστιτούτου Μακεδονικών και Θρακικών Σπουδών (https://www.youtube.com/watch?v=RdrNgPkENwU).