Μαρμάρινο
ανάγλυφο με τον Ορφέα, την Ευρυδίκη και τον Ερμή με την ιδιότητα του
Ψυχοπομπού. Ρωμαϊκό αντίγραφο του 1ου αι. π.Χ./1ου αι. μ.Χ. από ελληνικό έργο
του 5ου αι. π.Χ. Νάπολη, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Marble relief with
Orpheus, Eurydike and Hermes as Psychopompos (guide of souls) Roman copy of the
1st c. BC/1st c. AD after a 5th c. BC Greek relief. Napoli, Museo Archeologico
Nazionale Photo © Su concessione del Ministero dei Beni e delle Attività
Culturali e del Turismo – Soprintendenza per i Beni Archeologici di Napoli. Did you know that
ancient Greeks regarded Death and Hypnos twins? The exhibition BEYOND. Death and Afterlife in Ancient
Greece which opens at the Cycladic Art Museum in Athens, explores one of
the most important issues that puzzled and continues to concern humans; the
fate of the immortal soul after the death of the mortal body.
Το
ξέρατε πως οι αρχαίοι Έλληνες θεωρούσαν τον Θάνατο και τον Ύπνο, αδέλφια; Και
μάλιστα δίδυμα;
Η
έκθεση Επέκεινα, που παρουσιάζεται
από σήμερα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, εξετάζει ένα από τα σημαντικότερα
μυστήρια που απασχόλησε και εξακολουθεί να απασχολεί τον άνθρωπο: την τύχη της
αθάνατης ψυχής μετά τον θάνατο του φθαρτού σώματος. Η έκθεση παρουσιάζει τα
τελετουργικά και τις συνήθειες, καθώς και τις κυρίαρχες αντιλήψεις των αρχαίων
Ελλήνων για τη ζωή μετά τον θάνατο από την εποχή των ομηρικών επών έως τον
Πλάτωνα.
Ορειχάλκινος
κρατήρας, 425-400 π.Χ. Από τον τάφο Α στο Δερβένι Θεσσαλονίκης. Αρχαιολογικό
Μουσείο Θεσσαλονίκης. Bronze krater, 425-400 BC. From a tomb Α at Derveni,
Thessaloniki Thessaloniki Archaeological Museum Photo © Hellenic Ministry of
Culture and Sports. People have always
sought to understand the unknown and over a broad field of inquiry – from
explaining natural phenomena and exploring space to understanding how the human
body functions and inquiring into the past or even the future. It is therefore
entirely natural that we should wonder about the greatest unknown of all, the
hereafter (the “beyond”). What awaits a human after the death of his or her
mortal body? Is there a soul and, if so, just what is it? Do our actions in
this life have repercussions on the fate of the soul in the next world? Is
there any interaction between the living and the dead? Which doctrine can
ensure eternal bliss?
Όπως
χαρακτηριστικά αναφέρουν οι διοργανωτές: «Μέσα από την έκθεση Επέκεινα ζητούμε
από τον επισκέπτη να στοχαστεί πάνω στα πανανθρώπινα ζητήματα της ζωής και του
θανάτου, να αναζητήσει και να βρει τις ομοιότητες και τις διαφορές με τις
αντιλήψεις ανθρώπων που έζησαν χιλιάδες χρόνια πριν από εμάς, να αναρωτηθεί
πόσα από τα στοιχεία επιβίωσαν στο πέρασμα των χρόνων, λαμβάνοντας νέες μορφές
αλλά διατηρώντας τις παλιές αγωνίες. Ο επισκέπτης θα δει να ξεδιπλώνονται
μπροστά του όλα αυτά που ο ίδιος φοβάται, πιστεύει ή ελπίζει».
Gold model of pair
of scales, 16th c. BC. From a tomb at Mycenae. Athens National Archaeological
Museum Photo © Hellenic Ministry of Culture and Sports, photographer Irene
Miari. These questions
transcend space and time, just as the inscrutable “beyond” transcends these
earthly dimensions. These questions have preoccupied everyone at some point and
they continue to do so at every age and in every part of the world because of
the inescapability of death. Many scholars have addressed several aspects of
death in the international literature, and we have made good use here of the
results of their in-depth investigations into the subject. But the exhibition
Beyond attempts to present not just the many different faiths and beliefs
associated with the dead and death, but also various views of the next world,
as expressed in ancient Greek art and literature.
Η
έκθεση χωρίζεται σε 5 ενότητες: «Η στιγμή του θανάτου», «Έθιμα ταφής», και οι
τρεις εκδοχές του Άδη: «Ο Ομηρικός Άδης», «Ο Βακχικός-Ορφικός Άδης», και «Ο
Πλατωνικός Άδης». Οι τρεις αυτές εκδοχές αφορούν στις φιλοσοφικές και
θρησκειολογικές τάσεις των διαφόρων περιόδων της αρχαίας ελληνικής κοινωνίας. Η
έκθεση θα παρουσιάσει 120 αρχαία αντικείμενα από 21 μουσεία της Ελλάδας και του
εξωτερικού.
Through the 120 objects from
21 Greek and international museums emerges one of the most
important issues that puzzled and continues to concern humans; the fate of the
immortal soul after the death of the mortal body. The descriptions in
the Homeric epics of the underworld as they were depicted on ancient works of
different periods is the starting point of this exhibition. As epilogue, the Platonic concepts –which mark the shift of perceptions on the
divine element– both as development and in contrast to the Homeric beliefs. The show
will be divided into 5 thematic sections: The moment of death, Burial Customs,
Homeric Hades, Bacchic-Orphic Hades and Platonic Hades.
Την
επιμέλεια της έκθεσης έχουν ο καθηγητής Νίκος Σταμπολίδης, Διευθυντής του
Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, και η δρ Σταυρούλα Οικονόμου, επιμελήτρια
αρχαιοτήτων του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης. Οργάνωση-Παραγωγή: Μουσείο
Κυκλαδικής Τέχνης, σε συνδιοργάνωση με το Ίδρυμα Ωνάση και το Υπουργείο
Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Οι
ενότητες της έκθεσης
Επιτύμβια
στήλη πολεμιστή, τέλος 5ου αι. π.Χ. Εικονίζεται ο νεκρός Αλκίας Φωκεύς ως
νικητής οπλίτης που πατά νεκρό αντίπαλο. Εθνικό Αρχαιολογικό
Μουσείο Αθηνών. Funerary stele of a warrior, late 5th c. BC. The dead Alkias
Fokeus is depicted as a victorious hoplite. Athens National Archaeological
Museum Photo © Hellenic Ministry of Culture and Sports, photographer Irene
Miari
«Η
Στιγμή του θανάτου»: Στην πρώτη αυτή ενότητα της έκθεσης παρουσιάζονται
αντικείμενα με παραστάσεις της αρχαίας ελληνικής τέχνης που αφορούν στη στιγμή
του θανάτου: από την απεικόνιση του Αχιλλέα που σκοτώνει την Πενθεσίλεια και
ταυτόχρονα την ερωτεύεται, στον αμφορέα του Εξηκία του Βρετανικού Μουσείου,
στην τιμωρία του Ακταίωνος από την Αρτέμιδα σε πήλινο πλακίδιο από τη Νάπολη.
Έμφαση δίνεται στα ποικίλα συναισθήματα των πρωταγωνιστών: οίκτος, λύπη, θυμός,
απελπισία, αποφασιστικότητα, αποδοχή, αντίσταση.
Πήλινο
μικρογραφικό τραπέζι παιχνιδιού με θρηνωδούς, 580-570 π.Χ. Από τον Κεραμεικό. Αρχαιολογικό
Μουσείο Κεραμεικού. Tabula Lusoria with mourners, 580-570 BC. From the
Kerameikos cemetery. Kerameikos Archaeological Museum Photo © Hellenic Ministry
of Culture and Sports.
«Έθιμα
ταφής»: Η ενότητα περιλαμβάνει αναλυτική παρουσίαση του ταφικού τελετουργικού·
πρόθεση, εκφορά και ενταφιασμός, μέσα από τις πολλές και διαφορετικές
παραστάσεις των αρχαίων αντικειμένων. Εκτίθενται αγγεία, ειδώλια, και ποικίλα
κτερίσματα που παρουσιάζουν την προετοιμασία του νεκρού, τον θρήνο, τη μεταφορά
του στον τάφο και τον ενταφιασμό. Ειδικά επιλεγμένα αντικείμενα, όπως χρυσές
μάσκες, χαρώνειοι οβολοί, στεφάνια και επιτύμβια σήματα δεικνύουν τις
αντιλήψεις των αρχαίων για το ταξίδι του ανθρώπου στην άλλη ζωή.
Scene from Book
XXIV of the Iliad: Hector's corpse brought back to Troy (detail). Roman artwork
(ca. 180–200 CE), relief from a sarcophagus, marble. Louvre Museum.
Ξεχωριστά
παρουσιάζονται οι «ειδικοί» νεκροί», δηλαδή οι πεσόντες στον πόλεμο, οι άωροι
(άνθρωποι που πέθαναν νέοι, πριν παντρευτούν και αποκτήσουν παιδιά) και οι
βιαιοθάνατοι (αυτοί που βρήκαν βίαιο θάνατο) για τους οποίους υπήρχε
διαφορετικό τελετουργικό και ιδιαίτερα κτερίσματα.
Ερυθρόμορφος
κρατήρας με παράσταση Νέκυιας (Κάτω Κόσμου). 450-440 π.Χ. Αττικό εργαστήριο,
Αποδίδεται στον Ζωγράφο της Νέκυιας (επώνυμο αγγείο). New York, The
Metropolitan Museum of Art. Photo © The Metropolitan Museum of Art. Image
source: Art Resource, NY.
«Ο
Ομηρικός Άδης»: Στα έπη, ιδιαίτερα του Ομήρου αλλά και άλλων επικών ποιητών της
αρχαιότητας, υπάρχουν πολλές πληροφορίες σχετικά με τον Κάτω Κόσμο, πολλές από
τις οποίες εικονίζονται στην αρχαία τέχνη. Στην ενότητα αυτή εκτίθενται
αντικείμενα που εικονογραφούν τους θεούς του Κάτω Κόσμου και τους κατοίκους
του: από την απαγωγή της Περσεφόνης και τον γάμο της με τον Άδη, τους ήρωες που
κατέβηκαν ζωντανοί στον Άδη –όπως ο Οδυσσέας όπως απεικονίζεται σε ερυθρόμορφο
κρατήρα της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Γαλλίας– στις θεότητες και τις άλλες μορφές
που συνδέονται με τον Κάτω Κόσμο, όπως τους καταδικασμένους από τον Δία σε
αιώνια τιμωρία. Τέλος, μία άλλη όψη που επίσης παρουσιάζεται στο έπος· την
υπόσχεση της ευδαιμονίας στα Ηλύσια Πεδία.
Χρυσό
ενεπίγραφο φύλλο μυρτιάς ή δάφνης, τέλος 4ου αι. π.Χ. Από το ανατολικό
νεκροταφείο της Πέλλας. Φέρει στικτή επιγραφή σε τρεις στίχους: ΦΕΡΣΕΦΟΝΗΙ
ΠΟΣΕΙΔΙΠΠΟΣ ΜΥΣΤΗΣ ΕΥΣΕΒΗΣ. Εφορεία Αρχαιοτήτων Πέλλας. Photo © ΥΠΠΟΑ.
«Ο
Βακχικός-Ορφικός Άδης»: Μία τελείως διαφορετική προσέγγιση και αντίληψη του
Κάτω Κόσμου που χρωστάει πολλά στις λεγόμενες μυστηριακές λατρείες που άνθησαν
από τον 6ο αιώνα π.Χ. και εξής στον ελλαδικό χώρο. Λατρείες όπως του
Διονύσου-Βάκχου, της Περσεφόνης και της Δήμητρας αλλά και τα λεγόμενα «ορφικά»
δόγματα, πρόσφεραν στους πιστούς τους, δηλαδή στους μύστες, έναν «παράδεισο»
προορισμένο μόνο γι’ αυτούς. Το εισιτήριό τους ήταν ένα μικρό έλασμα χρυσού που
πάνω του ήταν χαραγμένες οδηγίες για το ταξίδι στον Κάτω Κόσμο ή απλά το όνομα
του νεκρού μύστη. Στην ενότητα παρουσιάζεται ο θεός Διόνυσος, η Περσεφόνη, ο
Ορφέας καθώς και επιλεγμένα χρυσά ελάσματα των μυστών από το Εθνικό
Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας και τάφους της Μακεδονίας.
Μαρμάρινη
βάση επιτύμβιου αγγείου με παράσταση καρπολογίας, 410-400 π.Χ. Από το Μοσχάτο. Εθνικό
Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών. Photo
© ΥΠΠΟΑ, φωτογράφος Ειρήνη Μίαρη.
«Ο
Πλατωνικός Άδης»: Η άποψη του Πλάτωνα για τη ζωή μετά τον θάνατο έχει
διατυπωθεί σε πολλά από τα έργα του, αλλά εικονογραφείται καλύτερα στην
Πολιτεία. Ο φιλόσοφος πρέσβευε ότι η ψυχή που είναι αθάνατη είναι εγκλωβισμένη
μέσα στο θνητό σώμα και στόχος της είναι να απεγκλωβιστεί, να περάσει μία σειρά
μετενσαρκώσεων ώσπου να μπορέσει να επιτύχει το τέλειο και να ενωθεί με την
ουράνια ενέργεια.
Male bust
(Dionysos? Plato? Dionysos-Plato? Priapus?). Bronze. 49—25 BCE. Naples,
National Archaeological Museum. Origin: Herculaneum, Villa of the Papyri, 18
Apr. 1759.
Μια
μοναδική χάλκινη προτομή που βρέθηκε στη βίλλα των παπύρων του Herculaneum, γνωστή ως Διόνυσος-Πλάτων, απεικονίζει με
τον πλέον εύληπτο τρόπο τη μείξη και ανταλλαγή μεταξύ των διαφόρων φιλοσοφικών
και θρησκειολογικών ρευμάτων της αρχαιότητας.
Πού
και πότε
Ελεφαντοστέινο
πλακίδιο από διακόσμηση νεκρικής κλίνης που εικονίζει Μαινάδα, 325-300 π.Χ. Από
τάφο της Μεθώνης. Εφορεία Αρχαιοτήτων Πιερίας. Photo © ΥΠΠΟΑ.
Διάρκεια
έκθεσης: 11 Δεκεμβρίου 2014 – 8 Φεβρουαρίου 2015. Χώρος: Μουσείο Κυκλαδικής
Τέχνης, Μέγαρο Σταθάτου, Βασ. Σοφίας & Ηροδότου 1 (τηλ.: 2107228321-3). Ωράριο
λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο: 10.00-17.00, Πέμπτη:
10.00-20.00, Κυριακή: 11.00-17.00, Τρίτη κλειστά. Ξεναγήσεις (με το εισιτήριο
του μουσείου): Σάββατο και Κυριακή: 11.30 και 14.00.