Τετάρτη, 17 Οκτωβρίου 2012

Παλατινή Ανθολογία. Palatine Anthology

Head of late, small winged soul, Charon, Lekythos, Berlin, Detail

ΧΙ 300. ΠΑΛΛΑΔΑ

Πολλ λαλες, νθρωπε, χαμα δ τίθ μετ μικρόν.
σίγα κα μελέτα ζν τι τν θάνατον.

Λες, άνθρωπε, πολλά, μα στο ’πα
πως σύντομα θα μπεις στο χώμα.
Μελέτα όσο ζεις ακόμα
το θάνατό σου - γι’ αυτό σώπα.

VII 285. ΓΛΑΥΚΟΥ ΝΙΚΟΠΟΛΙΤΟΥ

Attic black figure kylix by Nikosthenes, 530 BC, Louvre Museum

Ο κόνις οδ’ λίγον πέτρης βάρος, λλ’ ρασίππου
ν σορς, ατη πσα θάλασσα τάφος·
λετο γρ σν νηί· τ δ’ στέα πο ποτ’ κείνου
πύθεται, αθυίαις γνωστ μόναις νέπειν.

Δεν είναι η πέτρα και η γη του Ερασίππου ο τάφος
μα όλη η θάλασσα - σ’ αυτήν εχάθη με το σκάφος.
Και πού σαπίζουν τα οστά και πού θα διαλυθούνε,
μονάχα οι γλάροι ξέρουνε, εκείνοι θα στο πούνε.

Χ 28. ΛΟΥΚΙΑΝΟΥ

Choreutai, Redfigure vase painting

Τοσι μν ε πράττουσιν πας βίος βραχύς στιν,
τος δ κακς μία νύξ πλετός στι χρόνος.

Είναι η ζωή μία στιγμή
γι’ αυτόν που τη γλεντάει
και μια στιγμή όλη η ζωή
για κείνον που πονάει.

Χ 58. ΠΑΛΛΑΔΑ

Narkissos, Roman marble copy of Greek bronze from Polycleitus (Polykleitos) schools, Berlin, Half detail 


Γς πέβην γυμνς γυμνς θ’ π γααν πειμι·
κα τ μάτην μοχθ γυμνν ρν τ τέλος;

Γυμνός ήρθα πάνω στη γη, γυμνός θα μπω από κάτω.
Αφού είν’ το τέλος μου γυμνό, ματαίως όλα τα πράττω.

Χ 60. ΠΑΛΛΑΔΑ

Greek burial stone, Pergamon Museum, Berlin

Πλουτες· κα τ τ λοιπόν; περχόμενος μετ σαυτο


τν πλοτον σύρεις ες σορν λκόμενος;

τν πλοτον συνάγεις δαπανν χρόνον· ο δύνασαι δ

ζως σωρεσαι μέτρα περισσότερα.



Κι αν έχεις πλούτη, τι μ’ αυτό; Πίσω δε θα τ’ αφήσεις;
Μ’ όλο το βιός σου δεν μπορείς το βίο ν’ αβγατίσεις...

Χ 63. ΠΑΛΛΑΔΑ


Clay figure with hands on head, Cemetery of Ancient Thera

Μηδέποτε ζήσας πένης βροτς οδ’ ποθνσκει·

κα γρ ζν δοκέων ς νέκυς ν τάλας.
ο δ τύχας μεγάλας κα χρήματα πολλ λαχόντες,
οτοι τν θάνατον πτσιν χουσι βίου.

Αφού δεν έζησε ποτέ, ζωή δε θα αφήσει
γιατί ο φτωχός το βίο του νεκρός τον έχει ζήσει.
Μα οι τυχεροί που είχανε γεμάτα πορτοφόλια
αυτοί το θάνατο θαρρούν του βίου τους απώλεια.

ΧΙ 278. ΛΟΥΚΙΛΛΙΟΥ

Young lady, Funeral relief from Attika, Berlin

Ες γραμματικν κερασφόρον

ξω παιδεύεις Πάριδος κακ κα Μενελάου

νδον χων πολλος τς σς λένης Πάριδας.

Σε φιλόλογο κερατά

Τον Πάρη, το Μενέλαο έξω σ’ άλλους μαθαίνεις
μα μέσα οι Πάρηδες πολλοί είν’ της δικής σου Ελένης.













today's art: Gustav Klimt, Portrait of Adele Bloch-Bauer I, 1907, Oil, silver, and gold on canvas, Neue Galerie

Ένα πορτρέτο της θεωρούμενης χρυσής εποχής του, αυτό της "Αντέλε Μπλοχ Μπάουερ 1 ", διακοσμημένο με χρυσά και ασήμια, είναι ένας από τους ακριβότερους πίνακες όλων των εποχών. Τα αιγυπτιακά μάτια με τα μυκηναϊκά σπειροειδή μοτίβα, παρέχουν στοιχεία που ενισχύουν τον «εξωτισμό» του πίνακα. Ο Ρόναλντ Λόντερ, κληρονόμος μεγάλης περιουσίας και πρώην Αμερικανός πρεσβευτής στην Αυστρία, πλήρωσε 135 εκατομμύρια δολάρια το 2006 για να τον αποκτήσει για την γκαλερί του, Neue Galerie, στη Νέα Υόρκη.

Ο Γκούσταφ Κλιμτ (Gustav Klimt, 1862 – 1918) ήταν Αυστριακός ζωγράφος και ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του κινήματος της Απόσχισης (Sezession) της Βιέννης, τον προθάλαμο της Αρτ Νουβό. Είχε σημαντική συμβολή στη διεθνή αναγνώριση της αυστριακής τέχνης και πρωτοπόρα συνδύασε την εικονιστική με την αφηρημένη. 

Klimt in a light Blue Smock by Egon Schiele, 1913.

Γεννήθηκε στη Βιέννη, γιος του Έρνστ Κλιμτ, χρυσοχόου και της Άννας. Στα 14 φοιτά  κιόλας στη Σχολή Καλών Τεχνών Βιέννης, ενώ 3 χρόνια μετά λαμβάνει τις πρώτες παραγγελίες. Το 1910 εκθέτει στη Μπιενάλε της Βενετίας, όπου μάλιστα ολόκληρη αίθουσα του αφιερώνεται.

Portrait of Amalie Zuckerkandl, 1917-18 (unfinished)


Portrait of Eugenia Primavesi, c. 1913-14. Oil on canvas, 140 x 84 cm. Private collection.

Θεωρείται κυρίαρχη καλλιτεχνική προσωπικότητα του “χρυσού αιώνα” της αυστριακής τέχνης, που έληξε με τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Προσωπογράφος της εύπορης μπουρζουαζίας της Βιέννης, συμβολίζει πια την επιτομή της δεκαετίας εκείνης, τόσο για το βαρύ πλούτο των έργων του όσο και γιατί χρειάζεται άλλο τόσο πλούτο για να τ΄ αποκτήσει κάποιος μαικήνας.

Girlfriends or Two Women Friends, 1916–17, oil on canvas, 99 × 99 cm (Galerie Welz, Salzburg, later destroyed).

Ήδη στα πρώιμα κιόλας χρόνια φαίνεται να δέχτηκε επιρροές από το μοντέρνο καλλιτεχνικό κίνημα και μετά το σκάνδαλο απόρριψης των έργων του για το Πανεπιστήμιο Βιέννης, αφοσιώθηκε στις προσωπογραφίες και την αλληγορική ζωγραφική του, με νέο ανατρεπτικό κι αισθησιακό ύφος. Η αγάπη του για τις γυναίκες, έπαιξε θεμελιώδη ρόλο στη τέχνη και στα εξαιρετικά του σχέδια, μ’ ερωτικά κυρίως θέματα.

Beethoven Frieze, 1902, Österreichische Galerie, Wien.

Η απομάκρυνση από τον ακαδημαϊσμό που σημειώθηκε στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ού αιώνα όταν προσπάθησε να συνδυάσει στη δημιουργία του τη ζωγραφική, το σχέδιο, την αρχιτεκτονική και τη μουσική. Το αντιπροσωπευτικότερο έργο του είναι η «Ζωφόρος Μπετόβεν» που παρουσιάσθηκε στην έκθεση της Secession το 1902. Τη μουσική υπόκρουση, στην αναπαράσταση τούτη της Ενάτης Συμφωνίας του Μπετόβεν, παρείχε ο Γκούσταφ Μάλερ.

Judith I, 1901, oil on canvas, 84 × 42 cm, Austrian Gallery Belvedere.

O ερωτισμός που κυριαρχεί στα έργα του προκάλεσε αρκετές φορές ισχυρότατες αντιδράσεις. Εμφανής είναι η επιμονή του στην απεικόνιση γυναικών, με τον άνδρα απόντα στο μεγαλύτερο μέρος του έργου του. Το ερωτικό στοιχείο είναι απροκάλυπτο και σε αρκετά από τα σχέδιά του, τα οποία ο ίδιος χαρακτήρισε ως φόρο τιμής «…στην αγαθή αλλά και λάγνα φυλή των υπερευαίσθητων». Προς το τέλος της καριέρας προσέγγισε τους Φωβιστές και τον Εξπρεσιονισμό εγκαταλείποντας τα έντονα διακοσμητικά στοιχεία επηρεασμένος σαφώς από την ιαπωνική τέχνη και τα χαρακτικά τους.

Philosophie, 1899–1907. Destroyed 1945.

Στις 11 Ιανουαρίου 1918, παθαίνει αποπληξία και σταματά να εργάζεται. Ούτε ένα μήνα μετά, στις 6 Φλεβάρη της ίδιας χρονιάς πεθαίνει μόλις 56 ετών. Αν και έζησε σε όλη την ενήλικη ζωή του με τη μητέρα του και τις δύο αδελφές του, όταν πέθανε εκκρεμούσαν 14 αγωγές πατρότητας σε βάρος του.











Πλανήτης με τέσσερις Ηλιους! Amateur Team Finds 'Tatooine' Planet with 2 Suns in 4-Star System

Ο πλανήτης PH1 διακρίνεται ως σκοτεινή κουκκίδα μπροστά σε δύο από τα άστρα. Στο φόντο, ένα ακόμα ζευγάρι άστρων που κινείται σε τροχιά γύρω από το πρώτο. In this family portrait of the PH1 planetary system, the newly discovered planet is depicted in this artist's rendition transiting the larger of the two eclipsing stars it orbits. Off in the distance, well beyond the planet orbit, resides a second pair of stars bound to the planetary system. Released Oct. 15, 2012. CREDIT: Haven Giguere/Yale

Δύο χρήστες του Διαδικτύου που συμμετείχαν σε εθελοντικό πρόγραμμα για τον εντοπισμό εξωπλανητών ανακάλυψαν τον μοναδικό γνωστό πλανήτη που φωτίζεται από τέσσερα άστρα ταυτόχρονα.

Ο εξωπλανήτης PH1, σε απόσταση 5.000 ετών φωτός από τη Γη, είναι ένας γίγαντας από αέριο με διάμετρο 6 φορές μεγαλύτερη από της Γης, συγκρίσιμος σε μέγεθος με τον Ποσειδώνα.

An artist's illustration of PH1, a circumbinary planet with two parent stars and twom more stars orbiting the entire system; PH1 was discovered by volunteers from the Planet Hunters citizen science project. Image released on Oct. 15, 2012. CREDIT: Haven Giguere/Yale

«Καυτό» τετραπλό ηλιοβασίλεμα

Είναι πάντως απίθανο να υπάρχουν εξωγήινοι που απολαμβάνουν το τετραπλό ηλιοβασίλεμα του PH1, αφενός επειδή δεν διαθέτει στέρεη επιφάνεια, αφετέρου επειδή η θερμοκρασία του εκτιμάται ότι κυμαίνεται από τους 250 έως τους 340 βαθμούς Κελσίου.

Ο PH1 κινείται σε τροχιά γύρω από ένα δυαδικό σύστημα -ένα σύστημα που αποτελείται από δύο άστρα σε τροχιά το ένα γύρω από το άλλο. Το ένα από τα δύο αυτά άστρα έχει μέγεθος παρόμοιο με τον Ήλιο, ενώ το άλλο είναι ένας μικρός, αμυδρός κόκκινος νάνος.

Τα δυαδικά συστήματα δεν σπανίζουν στον Γαλαξία μας, ωστόσο το σύστημα του PH1 παρουσιάζει μια επιπλέον ιδιαιτερότητα, αφού ένα δεύτερο δυαδικό σύστημα εντοπίστηκε να κινείται σε τροχιά γύρω από το πρώτο σε απόσταση 1.000 αστρονομικών μονάδων (μια αστρονομική μονάδα, ή AU, είναι η απόσταση της Γης από τον Ήλιο, περίπου 150 εκατομμύρια χιλιόμετρα).

Σε σταθερή τροχιά

Παρά την περιπλοκότητα αυτής της διάταξης, ο πλανήτης PH1 φαίνεται ότι βρίσκεται σε σταθερή τροχιά και δεν κινδυνεύει να πέσει μέσα στα άστρα ή να εκσφενδονιστεί στο διαστρικό διάστημα.

Η ανακάλυψη παρουσιάστηκε τη Δευτέρα σε συνέδριο της Αμερικανικής Ένωσης Αστρονομίας στο Ρένο της Νεβάδα. Η μελέτη είναι επίσης διαθέσιμη στην υπηρεσία προδημοσίευσης ArXIV.ar

O πλανήτης PH1 πήρε το όνομά του από το πρόγραμμα PLanetHunters.org, το οποίο ζητά από χρήστες του Διαδικτύου να βοηθήσουν στην ανάλυση των δεδομένων που μεταδίδει το τηλεσκόπιο Kepler της NASA, ειδικά σχεδιασμένο για τον εντοπισμό εξωπλανητών.

Ανακάλυψη από... διαδικτυακούς εθελοντές

Δύο αμερικανοί εθελοντές, ο Κίαν Τζεκ από το Σαν Φρανσίσκο και ο Ρόμπερτ Γκαγκλιάνο από την Αριζόνα, αναγνώρισαν στα δεδομένα του Kepler την ανεπαίσθητη μείωση της φωτεινότητας που προκαλούσε ο πλανήτης καθώς περνούσε μπροστά από τα μητρικά του άστρα.

Όπως ανακοίνωσε το Πανεπιστήμιο του Γέιλ, το οποίο διαχειρίζεται το PlanetHunters.org, η ανακάλυψη επιβεβαιώθηκε αργότερα με τη βοήθεια του μεγάλου τηλεσκοπίου Keck στη Χαβάη.

Από την εκτόξευσή του το 2009, το διαστημικό τηλεσκόπιο Kepler έχει συλλέξει ενδείξεις για 2.300 εξωπλανήτες.