Τους
γονιδιακούς μηχανισμούς της νοημοσύνης σε διάφορα επίπεδα διερεύνησαν
εκατοντάδες επιστήμονες. Genetic differences explain just 3.2% of the variation
in educational achievement between people. Credit: Tim Smith/Panos
Διεθνής
ομάδα που αποτελούνταν από 253 επιστήμονες πραγματοποίησε μια από τις
μεγαλύτερες γενετικές μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια. Οι
ερευνητές εντόπισαν γονίδια που εμπλέκονται στο μορφωτικό επίπεδο των ανθρώπων
ενώ υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχει κάποιο μεμονωμένο γονίδιο που να καθορίζει το
επίπεδο της νοημοσύνης αλλά στο IQ εμπλέκονται χιλιάδες γονίδια. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει
δυνατότητα γενετικού σχεδιασμού για την γέννηση παιδιών με υψηλή νοημοσύνη.
Οι
σπουδές
Οι
ερευνητές ανέλυσαν το γονιδίωμα σχεδόν 294.000 ατόμων άνω των 30 ετών από 15
χώρες και βασικός τους στόχος ήταν η αναζήτηση γενετικών παραγόντων που
φαίνεται να επηρεάζουν τη διάρκεια των σπουδών. Στην έρευνα που δημοσιεύεται
στην επιθεώρηση «Nature»
συμμετείχαν ο καθηγητής Γιώργος Δεδούσης και η Ιωάννα Καλαφάτη από το Τμήμα
Επιστήμης Διαιτολογίας - Διατροφής του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, καθώς επίσης
ο καθηγητής Πάνος Δελούκας και η Σταυρούλα Κανόνη από την Ιατρική Σχολή του
Πανεπιστημίου Queen
Mary του Λονδίνου. Οι
ερευνητές εντόπισαν 74 γονίδια που σχετίζονται με το μορφωτικό επίπεδο άλλα
έσπευσαν να σημειώσουν ότι πρωτίστως το μορφωτικό επίπεδο επηρεάζεται από
κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες και πολύ λιγότερο από γενετικούς.
Τα
ευρήματα
Kiki
de Montparnasse, L’école,
1929. Μεγάλη μελέτη αποκαλύπτει τη γενετική βάση του… IQ. Huge study
uncovers 74 genetic markers that influence the number of years spent in
education.
Όπως
φαίνεται τα γονίδια εν μέρει επιδρούν στις νοητικές ικανότητες ενός ανθρώπου
και σε ορισμένα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς του, όπως η επιμονή, τα
οποία, με τη σειρά τους, επηρεάζουν τον αριθμό των ετών της εκπαίδευσης.
Όμως
η συνολική επίδραση των 74 γονιδίων στις διαφορές του μορφωτικού επιπέδου
μεταξύ των ανθρώπων εκτιμάται από 0,5% έως το πολύ 1%. Οι ερευνητές εκτιμούν
πάντως ότι χιλιάδες ακόμη γονίδια, άγνωστα έως τώρα, παίζουν ρόλο στο μορφωτικό
επίπεδο, το καθένα ασκώντας μια ανεπαίσθητη επίδραση.
Συνολικά,
οι γενετιστές εκτιμούν ότι η γενετική επίδραση στο μορφωτικό επίπεδο μπορεί να
εξηγεί έως και το 20% των διαφορών του μορφωτικού επιπέδου μεταξύ των ανθρώπων,
ενώ το υπόλοιπο 80% έχει να κάνει με κοινωνικούς-περιβαλλοντικούς παράγοντες.
Αλλά δεν συμφωνούν όλοι ότι η γενετική «συνιστώσα» μπορεί να είναι τόσο
σημαντική και μερικοί θεωρούν ότι η συμβολή της κινείται μάλλον κοντά στο 3%.
Η
επικάλυψη
Η
μελέτη δείχνει, επίσης, ότι ορισμένα από τα 74 γονίδια που εντοπίσθηκαν,
φαίνεται να επικαλύπτονται με γονίδια που γονίδια που σχετίζονται με τις
καλύτερες επιδόσεις στα νοητικά τεστ, πράγμα που δείχνει ότι το μορφωτικό
επίπεδο και η νοημοσύνη έχουν κάποια συνάφεια.
Από την άλλη, ορισμένα άλλα από τα 74 γονίδια εμπλέκονται στην ανάπτυξη
του εγκεφάλου, ενώ σχετίζονται και με διάφορες παθήσεις, όπως η νόσος του
Αλτσχάιμερ, η διπολική διαταραχή και η σχιζοφρένεια.
Ο
αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνια Ντάνιελ Μπένζαμιν
υπογράμμισε ότι «είναι απλουστευτικό και απολύτως παραπλανητικό να μιλάει
κανείς για "γονίδια της μόρφωσης". Από την άλλη, επιβεβαιώνεται ότι
το μορφωτικό επίπεδο, εκτός από το περιβάλλον, επηρεάζεται και από τα γονίδια,
αν και η επίδραση των επιμέρους γενετικών παραγόντων είναι μικρή».
Οι
αντιρρήσεις
Αλλά
ενώ ορισμένοι επιστήμονες θεωρούν ότι η νέα γενετική ανακάλυψη θα βοηθήσει
ανάλογες μελέτες στο πεδίο της βιοιατρικής και της κοινωνικής πολιτικής, άλλοι
ερευνητές δηλώνουν αντίθετοι με την ανάδειξη του γενετικού παράγοντα, θεωρώντας
ότι κάτι τέτοιο μπορεί να υποβαθμίσει την σαφώς μεγαλύτερη σημασία που έχουν η
ανατροφή των γονιών, η ποιότητα του εκπαιδευτικού συστήματος μιας χώρας κ.α.
«Κυβερνήσεις και χρηματοδότες πρέπει να
‘τραβήξουν την πρίζα' από τέτοιες μελέτες, οι οποίες προσφέρουν ελάχιστα χρήσιμα
πράγματα στην κατανόησή μας» ανέφεραν οι ανθρωπολόγοι Αν Μπιουκάναν και
Κένεθ Γουάις του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια.