Gustave-Adolphe
Mossa, Pierrot s'en va, 1906
Θα
επιμένεις
Όσο
ψηλά κι αν ανεβείς εδώ θα παραμένεις.
Θα
σκοντάφτεις και θα πέφτεις εδώ μες στα χαλάσματα
χαράζοντας
γραμμές
εδώ
θα επιμένεις δίχως βία
χωρίς
ποτέ να καταφύγεις στη βολική απόγνωση
ποτέ στην περιφρόνηση
Giorgio de Chirico,
Le triomphe, 1928-29
κι
ας βλέπεις φάλαγγες ανθρώπων να τραβάν συντεταγμένοι
για το ξυλουργείο
να
δέχονται περήφανοι
την
εκτόρνευσή τους
και
να τοποθετούνται στα αυστηρά τετράγωνα
σαν πιόνια.
Pablo Picasso, Acrobat and the Young Harlequin, 1905
Εσύ
θα επιμένεις σαν να μετράς το χρόνο με τις σειρές
των
πετρωμάτων
σάμπως
νάσουν σίγουρος πως θαρθεί μια μέρα
όπου
οι χωροφύλακες κ' οι επαγρυπνητές θα βγάλουν τις στολές
τους.
Max Ernst, At the Rendezvous of Friends, 1922. Seated
from left to right: Rene Crevel, Max Ernst, Dostoyevsky, Theodore Fraenkel,
Jean Paulhan, Benjamin Peret, Johannes T. Baargeld, Robert Desnos. Standing:
Philippe Soupault, Jean Arp, Max Morise, Raphael, Paul Eluard, Louis Aragon,
Andre Breton, Giorgio de Chirico, Gala Eluard.
Εδώ
μες στα χαλάσματα που τα σπείραν άλας
θέλεις
δε θέλεις θα βαδίζεις
υπολογίζοντας
την κλίση που θάχουν τα επίπεδα
θα
επιμένεις πριονίζοντας τις πέτρες μοναχός σου
θέλεις
δε θέλεις πρέπει ν' αποχτήσεις έναν δικό σου χώρο.
ΑΡΗΣ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ
Ο
Άρης Αλεξάνδρου (λογοτεχνικό ψευδώνυμο του Αριστοτέλη Βασιλειάδη) γεννήθηκε στο
Λένινγκραντ, γιος του Βασίλη Βασιλειάδη που καταγόταν από την Τραπεζούντα και
της εσθονικής καταγωγής ρωσίδας Πολίνα Άντοβνα Βίλγκεμσον. Η οικογενειακή του
γλώσσα ήταν τα ρωσικά. Μετά από δύο χρόνια παραμονής στη Θεσσαλονίκη
(1928-1930) εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στην Αθήνα και έμεινε σε μια προσφυγική
πολυκατοικία. Στην Αθήνα έμαθε ελληνικά στο δημοτικό σχολείο και το 1933
γράφτηκε στο Βαρβάκειο Γυμνάσιο, όπου συνδέθηκε φιλικά με τον Αντρέα Φραγκιά.
Οι δυο φίλοι μαζί με τους Γεράσιμο Σταύρου, Χρίστο Θεοδωρόπουλο και Λεωνίδα
Τζεφρώνη δημιούργησαν μια μυστική ομάδα μαρξιστικού προσανατολισμού κατά τη
διάρκεια της δικτατορίας του Μεταξά, στα πλαίσια της οποίας συνέχισαν να δρουν
και κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής. Το 1940 ο Άρης έδωσε εξετάσεις στο
Πολυτεχνείο και στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών χωρίς επιτυχία, πέτυχε όμως
στις εξετάσεις της ΑΣΟΕΕ, στις οποίες πήρε μέρος λίγο αργότερα. Το 1941
προσχώρησε μαζί με τους συντρόφους του σε κομμουνιστική οργάνωση από μέλη της
πρώην ΟΚΝΕ, από την οποία αποχώρησε ένα χρόνο αργότερα. Μετά την επανέναρξη των
μαθημάτων στις πανεπιστημιακές σχολές επέστρεψε στην Ανωτάτη Εμπορική,
εγκατέλειψε όμως τις σπουδές του λίγους μήνες αργότερα και ξεκίνησε τη
μακροχρόνια μεταφραστική του εργασία στον εκδοτικό οίκο Γκοβόστη, στα πλαίσια
της οποίας πρωτοχρησιμοποίησε το όνομα Άρης Αλεξάνδρου. Παράλληλα πήρε μέρος σε
αντιφασιστικές εκδηλώσεις παραμένοντας εκτός οργανώσεων. Το 1944 τον συνέλαβαν
τα αγγλικά στρατεύματα κατά τα Δεκεμβριανά και στάλθηκε στο στρατόπεδο Ελ
Ντάμπα στη Βόρειο Αφρική, από όπου επέστρεψε το 1945. Κατά τη διάρκεια του
εμφυλίου εξορίστηκε στο Μούδρο (1948-1949), τη Μακρόνησο (1949), τον Άγιο
Ευστράτιο (1950-1951). Ως το 1958 έζησε στις φυλακές Αβέρωφ, Αίγινας και Γυάρου
μετά από καταδίκη του Στρατοδικείου Αθηνών για ανυποταξία.
Άρης
Αλεξάνδρου και Καίτη Δρόσου στο Παρίσι.
Το
1959 παντρεύτηκε την Καίτη Δρόσου. Αμέσως μετά την επιβολή της δικτατορίας του
Παπαδόπουλου έφυγε για το Παρίσι, όπου έκανε διάφορες χειρωνακτικές δουλειές
ενώ εργάστηκε επίσης ως συντάκτης στο λεξικό Robert ως το 1974, οπότε
ξανάρχισαν οι αναθέσεις μεταφράσεων από έλληνες εκδότες.
Ο
Άρης Αλεξάνδρου πέθανε στις 2 Ιουλίου του 1978 από αλλεπάλληλα καρδιακά
εμφράγματα σε ηλικία 56 χρόνων. Ως μεταφραστής συνεργάστηκε και με άλλους
έλληνες εκδότες, καθώς επίσης με τα περιοδικά Ελεύθερα Γράμματα (1946) και
Εποχές (1963) · κείμενά του δημοσίευσε στα περιοδικά Καλλιτεχνικά Νέα,
Καινούρια Εποχή, Επιθεώρηση Τέχνης, Εποχές, Η συνέχεια. Το 1946 εκδόθηκε η
πρώτη ποιητική συλλογή του με τίτλο Ακόμα τούτη η Άνοιξη. Ακολούθησαν οι
συλλογές Άγονος γραμμή (1952) και Ευθύτης οδών (1959). Τιμήθηκε με το βραβείο
ειρήνης στο φεστιβάλ της Μόσχας του 1962. Το έργο του Άρη Αλεξάνδρου
τοποθετείται στο χώρο της μεταπολεμικής ελληνικής λογοτεχνίας. Με το ποιητικό
του έργο διέγραψε την πορεία από τον στρατευμένο υπέρ του κομμουνισμού λόγο
στην έκφραση της απογοήτευσης για το μάταιο των αγώνων και στην ειρωνεία.
Ως
σταθμός ωστόσο στην ιστορία της νεώτερης λογοτεχνίας μας θεωρήθηκε το
μυθιστόρημά του Το Κιβώτιο, που ολοκληρώθηκε το 1972 μετά από εφτά χρόνια
συγγραφής και εκδόθηκε από τον Κέδρο το 1975.