John George Brown, When Greek meets Greek, they comes the tug
of war, 1866. H
υπερκινητικότητα των παιδιών με ΔΕΠΥ εξυπηρετεί πολύ σημαντικούς γνωστικούς
σκοπούς, σύμφωνα με τη νέα μελέτη. Excessive movement common among
children with attention-deficit/hyperactivity disorder is actually vital to how
they remember information and work out complex cognitive tasks, a new study
shows. The findings show the longtime prevailing methods for helping children
with ADHD may be misguided.
Επί
δεκαετίες οι «απελπισμένοι» γονείς και δάσκαλοι των παιδιών με Διαταραχή
Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) προτρέπουν αυτά τα παιδιά
να μείνουν σε μια θέση και να συγκεντρωθούν ώστε να αποδώσουν στα μαθήματα.
Ωστόσο
μια νέα μελέτη που διεξήχθη από ειδικούς του Πανεπιστημίου της Κεντρικής
Φλόριδας (UCF)
έδειξε πως όσοι επιθυμούν τα παιδιά με ΔΕΠΥ να μάθουν καλό θα ήταν να τα
αφήνουν να έχουν τον... ακάθιστο. Οι συνεχείς κινήσεις που κάνουν αυτά τα
παιδιά - όπως το να χτυπούν τα πόδια τους στο πάτωμα, να κουνιούνται στην
καρέκλα, να μη στέκονται στη θέση τους - είναι ζωτικής σημασίας ώστε να
θυμούνται πληροφορίες και να φέρνουν εις πέρας πολύπλοκες γνωστικές ασκήσεις,
σύμφωνα με τη σχετική δημοσίευση που έγινε online στην επιθεώρηση «Journal of Abnormal Child Psychology».
Τα
νέα ευρήματα δείχνουν ότι οι πιο προβεβλημένες μέθοδοι που χρησιμοποιούνται επί
μακρόν με στόχο να βοηθήσουν τα παιδιά με ΔΕΠΥ ίσως είναι λανθασμένες στη βάση
τους.
«Οι
τυπικές παρεμβάσεις στοχεύουν στη μείωση της υπερκινητικότητας. Είναι ακριβώς
το αντίθετο από αυτό που θα έπρεπε να κάνουμε στην πλειονότητα των παιδιών με
ΔΕΠΥ» ανέφερε ένας από τους συγγραφείς της μελέτης, ο Μαρκ Ράπορτ, επικεφαλής
της Κλινικής Μάθησης Παιδιών του Πανεπιστημίου της Κεντρικής Φλόριδας, και
προσέθεσε: «Το μήνυμα δεν είναι "Αφήστε τα παιδιά να τρέχουν ασταμάτητα
γύρω από το δωμάτιο". Ωστόσο χρειάζεται να διευκολύνουμε τις κινήσεις τους
προκειμένου να διατηρούν τα επίπεδα εγρήγορσης που είναι απαραίτητα για να
φέρουν εις πέρας τις γνωστικές δραστηριότητες».
Διάβασμα
και τεστ επάνω στο... ποδήλατο
Children with ADHD
could perform better at school if they are allowed to move, the study suggests.
Η
νέα αυτή μελέτη μπορεί να έχει πολύ σημαντική επίδραση στον τρόπο με τον οποίο
γονείς και δάσκαλοι πρέπει να διαχειρίζονται τα παιδιά με ΔΕΠΥ. Σύμφωνα με τα
ευρήματά της, για παράδειγμα, οι περισσότεροι μαθητές με τη διαταραχή μπορούν
να έχουν καλύτερες επιδόσεις μέσα στην τάξη, όταν γράφουν εξετάσεις ή όταν
διαβάζουν τα μαθήματά τους στο σπίτι σε περίπτωση που κάθονται επάνω σε μπάλες
γυμναστικής ή σε στατικά ποδήλατα.
Προκειμένου
να καταλήξουν στα συμπεράσματά τους οι επιστήμονες μελέτησαν 52 αγόρια ηλικίας
8 ως 12 ετών. Από το σύνολο των μικρών εθελοντών οι 29 είχαν διαγνωστεί με ΔΕΠΥ
ενώ οι υπόλοιποι 23 δεν εμφάνιζαν κάποια κλινική διαταραχή και είχαν
φυσιολογική ανάπτυξη.
Από
κάθε παιδί ζητήθηκε να υποβληθεί σε μια σειρά τεστ τα οποία ήταν σχεδιασμένα
ώστε να ελέγχουν τη λειτουργική μνήμη, το σύστημα που αφορά την παροδική
αποθήκευση και διαχείριση πληροφοριών το οποίο είναι απαραίτητο στο να φέρνουμε
όλοι εις πέρας πολύπλοκα γνωστικά καθήκοντα όπως η μάθηση, η κατανόηση και ο
συλλογισμός.
Υπερκινητικότητα
για καλό σκοπό
Νέα
μελέτη έδειξε ότι οι συνεχείς κινήσεις που κάνουν τα παιδιά με Διαταραχή
Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας τα βοηθούν να είναι σε εγρήγορση
και να μαθαίνουν καλύτερα. New research shows that if you want ADHD kids to learn,
you have to let them squirm. The foot-tapping, leg-swinging and chair-scooting
movements of children with attention-deficit/hyperactivity disorder are
actually vital to how they remember information and work out complex cognitive
tasks, according to a study. Credit: © Rawpixel / Fotolia
Οι
ειδικοί έδειξαν στα παιδιά μια σειρά από μπερδεμένους αριθμούς καθώς και ένα
γράμμα που αναβόσβηνε σε μια οθόνη υπολογιστή. Τους ζήτησαν να βάλουν τους
αριθμούς στη σειρά και να ακολουθεί το γράμμα. Μια κάμερα υψηλής ταχύτητας
κατέγραφε τα παιδιά, ενώ παρατηρητές παρακολουθούσαν κάθε κίνησή τους καθώς και
το πόση προσοχή έδειχναν στο να φέρουν εις πέρας το συγκεκριμένο καθήκον.
Προηγούμενη
μελέτη του δρος Ράπορτ είχε ήδη δείξει πως η υπερκινητικότητα που θεωρείται
«σήμα κατατεθέν» στη ΔΕΠΥ δεν είναι μόνιμο χαρακτηριστικό αλλά εμφανίζεται όταν
τα παιδιά χρειάζεται να χρησιμοποιήσουν τις εκτελεστικές λειτουργίες του
εγκεφάλου, και κυρίως τη λειτουργική μνήμη τους.
Η
νέα μελέτη πηγαίνει ένα βήμα πιο μακριά αποδεικνύοντας ότι η υπερκινητικότητα
εξυπηρετεί κάποιον σκοπό. «Αυτό που ανακαλύψαμε ήταν πως όταν τα παιδιά αυτά
κινούνταν περισσότερο, στην πλειονότητά τους είχαν καλύτερες επιδόσεις.
Χρειάζεται να κινούνται για να διατηρούν την εγρήγορσή τους» σημείωσε ο δρ
Ράπορτ.
Την
ίδια στιγμή τα παιδιά της μελέτης χωρίς ΔΕΠΥ φάνηκε ότι επίσης κινούνταν
περισσότερο κατά τη διάρκεια των γνωστικών τεστ αλλά είχαν το ακριβώς αντίθετο
αποτέλεσμα: οι επιδόσεις τους ήταν χειρότερες.