Η
Sally Mann γεννήθηκε το 1951 στο Lexington της Virginia και σπούδασε θεωρία της
φωτογραφίας στο Praestegaard Film School και στο Ansel Adams Yosemite Workshop.
“I want my work to
be about the people and places that I love, in all their complexity…and the
hope is that it will have a universal resonance in spite of being so personal.
To that end, I’m not afraid to use lyricism, romance and intimacy which, like
venom to the snake-handlers, offer terrible risk but also a ticket to
transcendence.” – Sally Mann
Οι
πρώτες της δουλειές το διάστημα 1971-1991, Dream Sequence, the Lewis Low
portfolio, Portraits of women και Platinum Prints (που εκδίδονται όλες μαζί το
1994 υπό τον τίτλο Still Time) περνάνε σχετικά απαρατήρητες από κοινό και
κριτικούς και η Mann δουλεύει για τα προς το ζειν, φωτογραφίζοντας γάμους και
άλλες τελετές κατά παραγγελία.
Η
ίδια γίνεται γνωστή με τις ενότητες, Αt twelve: Portraits of young women (1988)
και Immediate Family (1992). Εδώ, η Mann πραγματεύεται τα μπερδεμένα
συναισθήματα που δημιουργεί το πέρασμα από την παιδική ηλικία στην εφηβεία,
φωτογραφίζοντας τις κόρες της με έναν τρόπο που θα σχολιαστεί αντιφατικά και
ενίοτε αρνητικά από τους θεωρητικούς και τους κριτικούς, μερικοί από τους
οποίους την κατηγορούν ότι παράγει παιδική πορνογραφία. Οι φωτογραφίες της αναμειγνύουν
την αθωότητα με τον ερωτισμό και την παιδική ανεμελιά με την βιωματική
ενηλικίωση.
Στον πρόλογο του Immediate Family γράφει: “Αυτές είναι οι φωτογραφίες των παιδιών μου. Κάποιες είναι υπαινικτικές, κάποιες μυθοπλαστικές και κάποιες τελείως φανταστικές. Οι περισσότερες όμως απεικονίζουν καθημερινές καταστάσεις που κάθε μητέρα έχει ζήσει. Φωτογραφίζω τα παιδιά μου όταν είναι θυμωμένα, άρρωστα, γυμνά, όταν μορφάζουν, όταν ποζάρουν.”
“If I could be said to have any kind of
aesthetic, it’s sort of a magpie aesthetic – I just go and I pick up whatever
is around. If you think about it, the children were there, so I took pictures
of my children. It’s not that I’m interested in children that much or
photographing them- it’s just that they were there…” – Sally Mann
Στον πρόλογο του Immediate Family γράφει: “Αυτές είναι οι φωτογραφίες των παιδιών μου. Κάποιες είναι υπαινικτικές, κάποιες μυθοπλαστικές και κάποιες τελείως φανταστικές. Οι περισσότερες όμως απεικονίζουν καθημερινές καταστάσεις που κάθε μητέρα έχει ζήσει. Φωτογραφίζω τα παιδιά μου όταν είναι θυμωμένα, άρρωστα, γυμνά, όταν μορφάζουν, όταν ποζάρουν.”
Οι
κακές κριτικές και οι κατηγορίες περί παιδικής πορνογραφίας, θα αναγκάσουν την
Mann να στραφεί κατόπιν σε διαφορετικά θέματα. Στις τελευταίες της δουλειές,
Mother Land:Recent Georgia and Virginia Landscapes (1997), What remains (2003)
και Deep South (2003) η Mann φωτογραφίζοντας με παλιές μηχανές και
ταλαιπωρημένους φακούς, δημιουργεί ονειρικές εικόνες τοπίων, αντλώντας έμπνευση
από το ρεύμα του πικτοριαλισμού και κυρίως από τους Watkins και O’Sullivan.
Στις
περισσότερες δουλειές της, η Mann εμφανίζει και εκτυπώνει μόνη της, για να έχει
τον απόλυτο έλεγχο των έργων της. Αξίζει επίσης να σημειωθεί οτι η Μann έχει
πειραματιστεί με διαφορετικές μηχανές όλων των φορμά καθώς και με Polaroid, και
ότι από την δεκαετία του 80 δουλεύει κυρίως με μηχανές μεγάλου φορμά, εκ των
οποίων κάποιες είναι κατασκευασμένες στα τέλη του 19ου αιώνα.
To be able to take
my pictures, I have to look, all the time, at the people and places I care
about. And I must do so with both ardor and cool appraisal, with the passions
of eye and heart, but in that ardent heart there must also be a splinter of ice. —Sally Mann. Photo: Annie
Leibovitz
Έργα της φιλοξενούνται σε μερικά από τα σημαντικότερα μουσεία της Αμερικής. Το περιοδικό Time, την ονόμασε φωτογράφο της χρονιάς για το 2001.