Lovis Corinth
(1858–1925), Female Half-Nude by a Window
(1908), oil on canvas, 100 × 75.5 cm, Private collection. Wikimedia Commons.
«Εγώ είμαι που είχα πει: θα σ’ αγαπώ για πάντα.
Μα
όσο περνούν τα χρόνια το για πάντα
όλο
και τρέμει πιο πολύ σαν αναφιλητό
κι
η αγάπη είναι μια λέξη που αποφεύγουμε
όπως
τα μάτια αυτών που γύρισαν από εξορία – και που
θα
ξαναπάν […]
Από
μια μοναξιά σ’ άλλη περνάμε – αυτό είναι όλο,
αφήνουμε
τα χέρια που κρατούσαμε ως τώρα
(χωρίς
να μάθουμε ποτέ μας πως μας είχαν χρόνια πριν
εγκαταλείψει)
ζητώντας
άλλα χέρια που κι αυτά θα μας εγκαταλείψουν
–
μα τι χέρια να ‘ναι αυτά;
Τουλάχιστον
αυτή τη μοναξιά την είχες συνηθίσει,
ήξερες
πια τους τοίχους, τις γωνιές, να μη σκοντάφτεις στο
σκοτάδι,
ήξερες
να μην πέφτεις πάνω στις πληγές των άλλων
γνώριζες
τα βήματα του «κανείς…»
και
το συρτό αλύχτημα της επιθυμίας στα σωθικά σου.
Τουλάχιστον
αυτή τη μοναξιά την ήξερες,
γιατί
γυρεύεις άλλη; …
–
Όχι, μη, μη μου μορφάζεις στο σκοτάδι σαν πληγή,
δεν
είμαι εγώ που στήνω αυτό το δίλημμα,
εγώ
παραμιλώ – άμμος μεθυσμένη από ήλιους και κύματα,
άμμος
που πίστη δεν κρατάει, μα επιθυμία μονάχα…
Παραμιλώ
γιατί φοβάμαι
το
ξέγδαρμα της μέρας που περνάει και φεύγει
τη
σκόνη στα γαρίφαλα των βάζων
τους
στοιχειωμένους δρόμους, τ’ αυτοκίνητο
που
σταματάει μπροστά στον κήπο
–
να, σβήνει τώρα τα χρυσά λεπρά του μάτια,
άκου
τον παφλασμό της πόρτας του (σα να πέφτει
και
να πνίγεται ένα κορμί στην ίδια του σκιά).
Έρχονται
φίλοι που άλλοτε αγωνίζονταν, και τώρα
σταδιοδρομούν,
γεμίζουνε
τις κάμαρες προσέχοντας να μην αγγίξου
τα
χθεσινά τους λόγια που έμειναν με βλέφαρα ανοιχτά
πάνω
στους τοίχους,
πίνουν,
καπνίζουν σαν ερείπια
μαθαίνοντας
ο ένας στον άλλον πως γίνεται κανείς,
από
άνθρωπος, σκιά – φοβάμαι,
είναι
στιγμές που κιτρινίζουν τα πόδια μου
κι
ας είμαι ακόμα νέα, νέα πολύ,
τριγυρισμένη
από θροΐσματα αστεριών
και
στίχους νοτισμένους απ’ το πρόσωπό σου…
Με
τα βαριά πολυταξιδεμένα μου ριγμένα τώρα
απ’
τους ανέμους σ’ άλλα πρόσωπα,
πόσο
θα σε κρατήσω ακόμα, πόσο,
φως
κουρασμένο μέσα μου,
άσπιλη
νοσταλγία – πόσο ακόμα; –
με
τα μαλλιά ριγμένα τώρα σ’ άλλα πρόσωπα…»
Aksel Waldemar
Johannessen (1880–1922), The Artist’s
Daughter Aasa at the Window (1922), oil on canvas, 89 × 75 cm, Private
collection. Wikimedia Commons.
Βύρων
Λεοντάρης, «Ψυχοστασία», Ύψιλον/ βιβλία