To Facebook κατηγορείται ότι μελέτησε ψυχολογικά
εκατοντάδες χιλιάδες χρήστες του εν αγνοία τους. A team of
researchers have proven that emotions can spread through the users of online
social networks. The data use policy of Facebook makes the experiment legal
even without the consent of their test subjects. (Photo: Joe Lodge)
Η
διεξαγωγή ενός επιστημονικού πειράματος στο Facebook χωρίς την συναίνεση των μελών του έχει
προκαλέσει διαδικτυακή κατακραυγή, καθώς οι δυνητικά υποκείμενοι δεν είδαν με
καλό μάτι την δοκιμή δημιουργίας συναισθημάτων online και της μεταφοράς τους στον πραγματικό
κόσμο.
Αντιδράσεις και
εξηγήσεις
Facebook’s Data Use
Policy permits the company to conduct experiments on users by relying on the
term “research” in the Data Use Policy.
Τον
Ιανουάριο του 2012 ο αριθμός των θετικών και των αρνητικών μηνυμάτων που είδαν
690.000 μέλη του Facebook στο News Feed τους ήταν καθοδηγούμενος. Στο πλαίσιο
της ίδιας μελέτης, συγκεντρώθηκαν και αξιολογήθηκαν ως θετικά ή ως αρνητικά και
τα μηνύματα που έγραψαν όσοι είδαν τα τεχνητά αυτά μηνύματα. Το συμπέρασμα της
μελέτης ήταν πως εκείνοι που υποβλήθηκαν στην ανάγνωση λιγότερων θετικών
σχολίων τελικά εκφράστηκαν με πιο αρνητική διάθεση. Αντίθετα, όσοι υποβλήθηκαν
σε λιγότερους αρνητικούς όρους, έγραψαν λιγότερα αρνητικά μηνύματα. Το πείραμα
έγινε με τυχαίο δείγμα μελών του Facebook και η
σχετική μελέτη δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση «PNAS» της 17ης
Ιουνίου 2014.
Τα
δεδομένα αυτά έδειξαν ότι η εμπειρία συναισθημάτων των χρηστών online επηρεάζεται από τα μηνύματα που λαμβάνουν online, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει την
συμπεριφορά τους offline,
υποστηρίζουν οι ερευνητές.
The experiment
tested whether emotional contagion occurs between individuals on Facebook, a
question the authors (a Facebook scientist and two academics) tested by using
an automated system to reduce the amount of emotional content in Facebook news
feeds. The authors found that when they
manipulated user timelines to reduce positive expressions displayed by others “people produced fewer positive posts and
more negative posts; when negative expressions were reduced, the opposite
pattern occurred.” The results suggest that “emotions expressed by others on Facebook influence our own emotions,
constituting experimental evidence for massive-scale contagion via social
networks.” For a long time research
on emotional contagion was premised on the need for in-person and nonverbal
cues, this experiment suggests “in-person
interaction and nonverbal cues are not strictly necessary for emotional
contagion, and that the observation of others’ positive experiences constitutes
a positive experience for people.”
Παρά
τα αρνητικά σχόλια που συσσωρεύονται κυρίως στο Twitter, η εταιρεία αρκείται να διευκρινίσει ότι η
μελέτη δεν συνδέεται προσωπικά με κάποιους λογαριασμούς. O data scientist Adam Kramer που σχεδίασε το εγχείρημα αποδίδει την
ανησυχία που προκλήθηκε στον τρόπο που παρουσιάστηκε στο ακαδημαϊκό περιοδικό,
χωρίς να αναφέρεται στο γεγονός ότι οι χρήστες δεν γνώριζαν ότι υπόκεινται σε
κάποια δοκιμασία που αφορούσε στα συναισθήματά τους -πάντως, τέτοιοι
πειραματισμοί προβλέπονται στους όρους χρήσης της υπηρεσίας που συνυπογράφουν
τα μέλη.
Facebook users:
this is not the first time you've been experimented on. Photo: Telegraph
Το
γεγονός έχει προκαλέσει αναπόφευκτα πολλά ερωτηματικά σε σχέση με τον αριθμό
και το περιεχόμενο των πειραμάτων συμπεριφοράς που μπορεί να έχει διεξάγει το Facebook με ανάλογες μεθόδους καθώς τις
συμπεριφορές που μπορεί να έχει επιχειρήσει να καθοδηγήσει (π.χ. την αγοραστική
συμπεριφορά).