Philippe-Auguste Hennequin (1762–1833), The Remorse of Orestes (1800), oil on canvas, 356 x 515 cm, Musée du Louvre, Paris. Wikimedia Commons.
Εφόνευσε τo γιo της για να μη γίνει
άντρας και πήρε την κόρη της για εραστή
γλάροι κι αετοί φρουρούν το μέλαθρό της, στον κήπο μόνο
ασφόδελοι θάλλουν, στα δώματα πνέει μουσική
ζουν όλη μέρα με το σώμα τους γυμνό, κατάσκιοι πέπλοι
συγκρατούνε κάπως τα μαλλιά των
κάθε μήνα τα βάφουν άλλο χρώμα
τώρα η μια τα ’χει βαθυπόρφυρα και της άλλης είναι σαν βαθύ
σμαράγδι
την νύχτα ξεκινούν για ορθρινές ικεσίες, όταν φτάνουν στον
τάφο του παιδιού ορχούνται με τους ήχους περασμένης ολβίας
η μάνα θρηνεί τον γιο κι η κόρη τον αδερφό
«τον σκότωσα για σένα για να ’σαι πιο δικιά μου» κράζει
εκείνη
«τον έκρυψα για σένα για να ’σαι πάντα κοντά μου» φωνεί η
άλλη
λυγμοί διαλύουν την οδύνη, το σέλας τα παραθυρόφυλλα της
βασιλικής οικοδομής
έβη ο ήλιος, κηρύχνει την ημέρα, φυσά μύρα στα λούλουδα,
ανέμους στους πλοκάμους, σκορπά τα όρνια στον ουρανό
στις δώδεκα μ’ όλο το φως του καλεί τον νιο να βγει από
αόρατο τάφο
ίστατ’ εκεί, γυμνός μελαγχαίτης και ωραίος και καλός — ένα
θαύμα
πέφτει η μάνα ξερή από την άνομη επιθυμιά, κι η κόρη κείτεται
κι αυτή
κατόπιν όλα συνεχίζονται όπως ήταν καμωμένα να συνεχισθούν
τα πάντα έρπουν προς την δύση
οι αγαπώμενες καταφεύγουν στις κλίνες των, στα καλλυντικά,
στο δηλητηριώδη χυμό των ασφοδέλων
δεν είναι όμως η αιδώ το αίσθημα που γεύονται
η ντροπή είναι του κόσμου, των γλάρων των αϊτών
δεν είναι η τύψη που τις πυρώνει
μετανοούν οι πεθερές, οι νύφες, οι πένθιμοι βράχοι και τα
άνθη
δεν είναι αγωνία, η αγωνία είναι για τη μουσική
δεν είναι ή αγωνία ή τύψη ή αισχύνη που αισθάνονται αυτές
αλλά ηδονή Ηδονή ΗΔΟΝΗ
τα άλλα όλα είναι του Ορέστη φαντασιοπληξίες.
Gustave
Moreau (1826–1898), Orestes and the
Erinyes (c 1891), oil on canvas, 180 × 120 cm, Private collection. Wikimedia Commons.
Νικόλαος Κάλας 1977. Οδός
Νικήτα Ράντου. Αθήνα: Ίκαρος. [1η έκδ.: Νικήτας Ράντος. 1934. Τετράδιο
Γ΄. Αθήνα].