Δευτέρα, 13 Μαΐου 2019

Ερωτικό γράμμα διαβάζει το «Κορίτσι» στον πίνακα του Βερμέερ; A “new” Vermeer in Dresden

Γιοχάνες Φερμέερ, «Κορίτσι που διαβάζει γράμμα μπροστά στο ανοιχτό παράθυρο». Το έργο κατά τη διάρκεια των εργασιών συντήρησης. Φωτ.: Staatliche Kunstsammlungen Dresden. Johannes Vermeer, Girl Reading a Letter at an Open Window, current intermediate state of restoration, with partially uncovered picture of Cupid. (photo: Wolfgang Kreische – © SKD)

Τα έργα των μεγάλων ζωγράφων του παρελθόντος δεν παύουν να μας εκπλήσσουν. Εργασίες συντήρησης αποκαλύπτουν στοιχεία τα οποία παρέμεναν μυστικά για αιώνες. Το γνωστό αποδεικνύεται άγνωστο. Τώρα, ένας κρυμμένος Ερωτιδέας στον πίνακα του Γιοχάνες Φερμέερ (Βερμέερ, είναι γνωστός στην Ελλάδα) «Κορίτσι που διαβάζει γράμμα μπροστά στο ανοιχτό παράθυρο» πρόκειται να αναδυθεί στον καμβά ενός από τα πιο διάσημα, παγκοσμίως, έργα της Δυτικής ζωγραφικής αφότου παρέμεινε επί δυόμισι αιώνες κάτω από μια στρώση χρώματος!

Γιοχάνες Φερμέερ, «Κορίτσι που διαβάζει γράμμα μπροστά στο ανοιχτό παράθυρο». Το έργο πριν από τις εργασίες συντήρησης. Φωτ.: Staatliche Kunstsammlungen Dresden. Johannes Vermeer (1632-1675), Girl Reading a Letter at an Open Window, ca. 1657-59 Gemäldegalerie Alte Meister, Dresden

Κατά τη διάρκεια εργασιών συντήρησης του πίνακα στη Gemaldegalerie της Δρέσδης, οι συντηρητές ανακάλυψαν, προς μεγάλη τους έκπληξη, ότι ο γυμνός θεός Έρωτας, στο πάνω δεξιά τμήμα του έργου, είχε καλυφθεί με χρώμα πολλά χρόνια μετά το θάνατο του ζωγράφου. Στο πρωτότυπο έργο, ο «πίνακας μέσα στον πίνακα» στον οποίο αναπαρίστατο ο Ερωτιδέας ήταν κρεμασμένος στον τοίχο πίσω από το κορίτσι που διάβαζε το γράμμα. Αυτό είχε διαπιστωθεί, πριν από 40 χρόνια, έπειτα από εξέταση του έργου με ακτίνες Χ. Οι ειδικοί, όμως, είχαν καταλήξει ότι ο ίδιος ο μεγάλος Φλαμανδός ζωγράφος τον είχε καλύψει με χρώμα. Αποφασίστηκε να αποκαταστήσουν τον Ερωτιδέα στον πίνακα όταν εργαστηριακά τεστ αποσαφήνισαν ότι είχε καλυφθεί δεκαετίες αργότερα από την ολοκλήρωση του έργου από τον Φερμέερ.

«Αυτό είναι η πιο εντυπωσιακή εμπειρία της καριέρας μου» δήλωσε η επικεφαλής συντηρήτρια στην Πινακοθήκη της Δρέσδης, Ούτα Νάιντχαρντ. «Το κάνει διαφορετικό έργο ζωγραφικής».

Ο πίνακας ολοκληρώθηκε γύρω στο 1657, ανήκει στις συλλογές της Δρέσδης από το 1742 και είναι ένας από τους μόνο 35 πίνακες ζωγραφικής που οριστικά αποδίδονται στον μαέστρο.

«Είναι η μοναδική ένδειξη που υπαινίσσεται ιστορία έρωτα» δηλώνει η Νάιντχαρντ.