Η
Νίκη της Σαμοθράκης δεσπόζει στο κεφαλόσκαλο της κλίμακας Νταρού. Το εκπληκτικό
έργο, που χρονολογείται γύρω στο 190 π.Χ., έχει ύψος 2,75 μέτρα μαζί με τα
φτερά και 5,58 μέτρα μαζί με τη μαρμάρινη πλώρη πλοίου όπου είναι στερεωμένο.
Είναι μία από τις τρεις φτερωτές Νίκες που βρέθηκαν στον ναό των «Μεγάλων Θεών»
της Σαμοθράκης. The Louvre in Paris invites its visitors to rediscover
the Winged Victory of Samothrace, opening an exhibition on Thursday that will
run until June 2015. This emblematic statue, amongst the most renowned exhibits
at the iconic Louvre, is again on display after a year of restoration. The
exhibition traces the history of the masterpiece and its origins, linked to the
excavations on Samothrace island, in the northeast Aegean.
Με
μια νέα έκθεση που άνοιξε τις πόρτες της στο κοινό την περασμένη Πέμπτη, το
Μουσείο του Λούβρου καλεί τους επισκέπτες «να ανακαλύψουν εκ νέου ένα
αριστούργημα», αυτό της Νίκης της Σαμοθράκης, «που είναι το διασημότερο μνημείο
του μουσείου», όπως γράφει η σχετική πρόσκληση.
Η
λαμπρή σιλουέτα της Νίκης δεσπόζει περήφανη, ύστερα από την τελευταία της
συντήρηση, στο κεφαλόσκαλο της μνημειώδους κλίμακας Νταρού, που με τα 32 σκαλοπάτια
της οδηγεί στον πρώτο όροφο.
Παραδίπλα,
στην πτέρυγα «Sully» είναι η αίθουσα της έκθεσης: με κείμενα, γραφικές
απεικονίσεις, φωτογραφικό υλικό, μαρμάρινα ανάγλυφα και ευρήματα, αλλά και
βίντεο με τρισδιάστατη απεικόνιση του Ιερού των Μεγάλων Θεών στη Σαμοθράκη,
ξεδιπλώνεται η ιστορία ενός ελληνικού νησιού, με τα Μυστήρια στους θεούς του
κατά τον 2ο αι. π.Χ. και την περιπέτεια του εκπληκτικότερου αγάλματος των
ελληνιστικών χρόνων, έως τον ερχομό του στο Λούβρο.
Ανακαλύφθηκε
τμηματικά το 1863 από αρχαιολογική αποστολή με επικεφαλής τον υποπρόξενο της
Γαλλίας στην Αδριανούπολη Κάρολο Σαμπουαζό, ενώ το 1875 ταυτοποιήθηκε και η
μαρμάρινη πλώρη που αποτελούσε τμήμα του μνημείου (πιθανότατα ένα «σύμπλεγμα»
θεάς και πλοίου). This exceptional monument was unearthed in 1863 on the
small island of Samothrace in the northwest Aegean. It was discovered by
Charles Champoiseau, French Vice-Consul to Adrianople (Turkey). The goddess of
Victory (Nike, in Greek) is shown in the form of a winged woman standing on the
prow of a ship, braced against the strong wind blowing through her garments.
With her right hand cupped around her mouth, she announced the event she was
dedicated to commemorate. The colossal work was placed in a rock niche that had
been dug into a hill; it overlooked the theater of the Sanctuary of the Great
Gods. This niche may also have contained a pool filled with water in which the
ship appeared to float. Given its placement, the work was meant to be viewed
from the front left-hand side; this explains the disparity in sculpting
technique, the right side of the body being much less detailed. The highly
theatrical presentation-combined with the goddess's monumentality, wide
wingspan, and the vigor of her forward-thrusting body-reinforces the reality of
the scene.
Το
πρώτο τμήμα του αγάλματος (το κάτω μέρος έως την αρχή του θώρακα) έφτασε στο
Παρίσι στις 11 Μαΐου του 1864, με πρωτοβουλία του Γάλλου υποπρόξενου στην
Κωνσταντινούπολη Σαρλ Σουαμπουαζό. Ο ίδιος επέστρεψε επανειλημμένα στο νησί για
ανασκαφές, τις οποίες συμπλήρωσαν και άλλες αποστολές Αυστριακών και
Αμερικάνων. Το άγαλμα απέκτησε τη σημερινή του μορφή σε τρεις φάσεις: το 1864,
το 1880 με την προσθήκη των φτερών, το 1933 με την τοποθέτηση της πρύμνης του
πλοίου που είναι και η βάση για το άγαλμα.
Κατά
τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, το άγαλμα απομακρύνθηκε από το Λούβρο, η
δε επανατοποθέτησή του στο κεφαλόσκαλο, το 1945, θεωρήθηκε «ως ισχυρό σύμβολο
της ανακτημένης ελευθερίας».
The Winged Victory
of Samothrace is back on its pedestal in the Louvre Museum in Paris following restoration wok. Since September, a
team of French and foreign experts supervised restoration work on the statue of
the Greek goddess Nike with the aim of highlighting the original contrast
between the pale marble statue and the darker blue-gray of its ship's prow
support. The 4-million-euro project was completed with the help of sponsorships
and private donations, organizers said. It came three years after another
Louvre masterpiece, the Venus de Milo, was touched up. [AP/Remy de la
Mauviniere]
Τον
Σεπτέμβριο του 2013, αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο, έγινε η τελευταία
συντήρηση της Νίκης της Σαμοθράκης στο Λούβρο, με υπερσύγχρονα μέσα, που
διήρκεσε έναν ολόκληρο χρόνο. Παράλληλα, έγινε ένα καλύτερο συνταίριασμα των
μαρμάρων (23 κομμάτια, 27 τόνοι) που συνθέτουν την πρύμνη του πλοίου και δόθηκε
μια καλύτερη κλίση, ώστε να είναι ορατό το άγαλμα στο σύνολό του, από το
χαμηλότερο επίπεδο της κλίμακας Νταρού.
Το
πλούσιο φωτογραφικό υλικό της έκθεσης δίνει τις λεπτομέρειες για τα διάφορα
στάδια συντήρησης του αγάλματος, ενώ άλλες φωτογραφίες και τοπογραφικά
μεταφέρουν τον επισκέπτη στον τόπο των Μυστηρίων της Σαμοθράκης. Επισημαίνεται,
μάλιστα, και το σημείο όπου είχε τοποθετηθεί η Νίκη, προσφορά στους θεούς
κάποιου ηγεμόνα, πιθανώς ύστερα από νίκη του σε ναυμαχία. Επιπλέον, ένα βίντεο
δείχνει την τρισδιάστατη απεικόνιση του χώρου των Μυστηρίων, με τα περιστύλια
και τα πολλαπλά κτίρια ελληνιστικής εποχής, καθώς και τον αριστουργηματικό
«Θόλο της Αρσινόης», στρογγυλό κτίριο (ροτόντα) διαμέτρου 25 μέτρων, του οποίου
η αρχιτεκτονική αναγνωρίζεται ως πρωτοποριακή.
The winged goddess
of Victory (Nike, in Greek) standing on the prow of a ship overlooked the
Sanctuary of the Great Gods on Samothrace. This monument was probably an
ex-voto offered by the people of Rhodes in commemoration of a naval victory in
the early second century BC. The theatrical stance, vigorous movement, and
billowing drapery of this Hellenistic-era sculpture are combined with
references to the Classical period — prefiguring the baroque aestheticism of
the Pergamene sculptors.
Η
έκθεση που έχει τίτλο «Νίκη της
Σαμοθράκης, ανακαλύπτοντας εκ νέου ένα αριστούργημα», θα διαρκέσει έως τις
15 Ιουνίου. Η ίδια η Νίκη, όμως, θα παραμείνει προφανώς για πολλά χρόνια πλέον
σταθερά στην κορυφή της κλίμακας Νταρού, προσελκύοντας γύρω της τουρίστες αλλά
και καλλιτέχνες, ιδιαίτερα φοιτητές των Καλών Τεχνών, που με τις ώρες
υπομονετικά προσπαθούν να μελετήσουν, σχεδιάζοντας στο λευκό χαρτί το μαρμάρινο
αριστούργημα των ελληνιστικών χρόνων.
Πηγή:
ΑΠΕ-ΜΠΕ (Ολυμπία Τσίπηρα)