René Magritte, Let out of school, 1927.
Καλή
σχολική χρονιά δάσκαλε-α!
Προσγειώσου!
Προσγειώσου στον «τσακισμένο» σου μισθό που σε οδηγεί σε απόγνωση…
Προσγειώσου
στο συνωστισμό των τάξεων των παιδιών...
René Magritte, The Empire of Light, c. 1950–1954,
Museum of Modern Art.
Προσγειώσου
στο Λύκειο - απομίμηση φροντιστηρίου...
Προσγειώσου
στον παιδαγωγικό σου ρόλο που όλο και περισσότερο εξουθενώνεται από το ρόλο του
εξεταστή, του επιτηρητή, του συμβολαιογράφου επιδόσεων...
Προσγειώσου
στα διδακτικά καθήκοντά σου που όλο και περισσότερο «χαρακώνονται» από τις
γραφειοκρατικές - διοικητικές υποχρεώσεις που θα σου αναθέσουν...
René Magritte, Le Bon Exemple, 1953.
Προσγειώσου
στη λάσπη του «τεμπέλη», του «ιδιαιτεράκια», στις ταμπέλες που σου έχουν
έντεχνα φορέσει οι κυβερνήσεις μέσω των ηλεκτρονικών τους κουβερνάντων...
Προσγειώσου
στα 35 χρόνια δουλειάς που σου υφαίνουν σα σάβανο...
Προσγειώσου
στο νέο πειθαρχικό δίκαιο που επιχειρεί να σε δέσει χειροπόδαρα...
René Magritte, Le Voyageur, 1937.
Προσγειώσου
στο νέο ρόλο του γυρολόγου που σου επιφυλάσσουν...
Προσγειώσου
στο νέο ωράριο εργασίας που σου επέβαλαν...
Προσγειώσου
στην απαίτηση να μετατραπείς από εκπαιδευτικός – παιδαγωγός σε «τεχνικό» που
κάνει όλα τα μαθήματα αρκεί να μπαζώνει κενά, που μετακινείται από νομό σε νομό
για να με φαίνονται κενά.
René Magritte, Le Chef d'oeuvre ou les mystères de
l'horizon, 1955.
Προσγειώσου
στο νέο επιθεωρητισμό με τον οποίο θέλουν να νομιμοποιήσουν το διχασμό, τη
χειραγώγηση και την απόλυση.
Προσγειώσου
και αμέσως απογειώσου! Υπολόγισε τις δυσκολίες και ταυτόχρονα περιφρόνησέ τες!
άφησε τα οράματά σου, τις προσδοκίες σου να υπερβούν τους τέσσερις τοίχους του
σχολείου και τους χαμηλούς ορίζοντες ενός προκατασκευασμένου ρεαλισμού.
René Magritte, Le Fils de l'Homme, 1964.
Αρνήσου
στο κράτος - εργοδότη να σου φέρεται σαν επιχειρηματίας και να θέλει το σχολείο
ένα εμπορικό μαγαζί και τον εκπαιδευτικό έναν κακοπληρωμένο και υπάκουο
υπάλληλό του.
Αρνήσου
τους λογιστικούς υπολογισμούς μιας πολιτικής που με το απατηλό σύνθημα «πρώτα ο
μαθητής» δεν διστάζει, στη λογική του «Συμφώνου λιτότητας και περικοπών», να
συγχωνεύει τμήματα και σχολεία, αδιαφορώντας για την υποβάθμιση των όρων
μάθησης και διδασκαλίας και για τις πολύπλευρες ψυχοπαιδαγωγικές και κοινωνικές
συνέπειες.
L S Lowry, Coming Out of School, 1927.
Μετάτρεψε
το σχολείο από χώρο «εξεταστικής θυσίας», από μια άχαρη και ψυχρή «αίθουσα
αναμονής» στην οποία αναγκαστικά περιμένει ο μαθητής μέχρι να έρθει η ώρα του
μοιράσματος των τίτλων, σε χώρο γνώσης, διεκδίκησης, ζωής.
Υπονόμευσε
την ανταγωνιστική σχολική ατμόσφαιρα, δημιουργώντας όρους συνεργασίας,
επιβραβεύοντας τη συλλογικότητα και την αλληλεγγύη, επιχειρηματολογώντας υπέρ
της θέσης, ότι «τα καλύτερα όνειρα στη ζωή μας είναι τα συλλογικά!».
Pierre Bonnard, En route pour l'école, 1895.
Γνώρισε
τους μαθητές σου όχι μόνο με το αυστηρό κριτήριο της επιτυχίας ή της αποτυχίας
τους στο σχολείο, αλλά με τα βασικά στοιχεία της κοινωνικής τους ταυτότητας.
Δώσε στις τάξεις ένα άλλο χρώμα, πιο ανθρώπινο, πιο ζωηρό, πιο κοινωνικό.
Επισήμανε σε όλους τους τόνους και προς όλες τις κατευθύνσεις ότι το σχολικό
σύστημα δεν έχει το δικαίωμα να δημιουργεί παραμελημένα παιδιά.
Σκύψε
πάνω στα παιδιά των «τελευταίων θρανίων», αφουγκράσου τις ανάγκες τους, μάθε
τους γράμματα. Στάσου στα ξένα παιδιά, πλησίασέ τα, κατάλαβε ότι δεν είναι αυτά
το πρόβλημα, αντίθετα αυτά έχουν χίλια προβλήματα. Μην επιτρέψεις, από
συναδελφική αλληλεγγύη, σε κανέναν να κάνει το «στιγματισμό» διδακτέα ύλη για
το μαθητή.
Πείσε
τους μαθητές σου ότι οι σχέσεις σας μπορούν να πάψουν να είναι ανταγωνιστικές
όταν η ουσιαστική συμμετοχή τους στη σχολική ζωή θα δρομολογηθεί στους όρους
θέσπισης και τήρησης κανόνων που θα εξασφαλίζουν δικαιώματα και καθήκοντα σε
όλους.
René Magritte, L'Avenir, 1936.
Μίλησε
στους μαθητές σου και στους γονείς τους με απλά λόγια για τα εκπαιδευτικά
προβλήματα, για τη φτώχεια και την ανεργία, για το λασπωμένο μέλλον που
ετοιμάζει ο σύγχρονος Ηρώδης, για το φασισμό που καραδοκεί, για την κοινότητα
συμφερόντων μαθητών-δασκάλων-εργαζομένων, για
τους αναγκαίους κοινούς αγώνες που πρέπει να γίνουν.
Αφόπλισε
τον ωχαδελφισμό, τη λογική του «τόσα παίρνω, τόσο δουλεύω». Κατέβασε την καρδιά
σου από την έδρα, αφουγκράσου τα χτυποκάρδια, μετάτρεψε τους μαθητές σου σε
παρατηρητές - δράστες, διέγειρε την παρατηρητικότητά τους, ανάγκασέ τους να
πάρουν αποφάσεις, δώσε τους επιχειρήματα, ώθησέ τους στη συνειδητοποίηση.
René Magritte, Le Sourire, 1947.
Πρόβαλε
το ρόλο του δασκάλου - εμψυχωτή, αρνήσου τη μετατροπή σου σε μικρόψυχο ελεγκτή,
σε συμβολαιογράφο επιδόσεων, μην αφήνεις να σε μετατρέψουν σε κακοπληρωμένο
τεχνικό χωρίς διάθεση και χαμόγελο.
Μίλησε
με το συνάδελφό σου, συζήτησε μαζί του τα κοινά σας προβλήματα, στήριξέ τον,
κάνε τη σταματημένη του καρδιά να λειτουργήσει και πάλι, φτιάξε μαζί του και με
άλλους τον «κύκλο των ποιητών» του
σχολείου σου, που θα εμπνεύσει, θα υψώσει πύργο ατίθασο στην όποια αυθαιρεσία
της διοίκησης.
René Magritte, Le Survivant, 1950.
Αρνήσου
την παγίδα, την χειραγώγηση και την δουλεία της αξιολόγησης που σου πλασάρουν.
Η αξιολόγησή τους δεν είναι γραβάτα, είναι θηλιά!
Συνδέσου
με τα συνδικαλιστικά σου όργανα, γύρισε την πλάτη σου στους
συμβιβασμένους-ιδιοτελείς, φτιάξε επιτροπές αγώνα με
δραστήριους-δυσαρεστημένους, άλλαξε τους συσχετισμούς, δώσε να καταλάβουν ότι
εσείς θα δώσετε τη μάχη γιατί εσάς αφορά ο πόλεμος και η καταστροφή ή η
σωτηρία. Πείσε ότι δεν πρέπει να περιμένουν ν' ακούσουν καμπάνες για να
σηκωθούν από τον ύπνο, τα σήμαντρα εσείς θα τα ηχήσετε από μόνοι σας! Δείξε, με την υπομονή και την επιμονή που
απαιτεί η γνώση ότι ο αγώνας είναι δίκαιος, μακρύς και επίμονος, ότι ο αντίπαλος φαντάζει μεγάλος μόνο επειδή
ο κόσμος της εργασίας είναι γονατισμένος. Δώσε το χέρι σου σε όποιον πασχίζει
να σηκωθεί.
René Magritte, Le Retour de flame, 1943.
Άφησε
άναυδους τους σοφούς του υπουργείου, τους μάγιστρους και τους διανοούμενους της
αυλής και της οθόνης, διασάλευσε την «τάξη», άναψε φωτιές στην καρδιά και το
μυαλό των μαθητών σου και των γονιών τους και επανέφερε στο προσκήνιο τη
ζωντανή πολιτική και την αποτελεσματικότητά της, και μαζί τον κόσμο των
δραστήριων-δυσαρεστημένων!
Χρήστος
Κάτσικας
Πηγή:
AlfaVita