Arts Universe and Philology

Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.

Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 2014

Καλή σχολική χρονιά Δάσκαλε! Δεύρο έξω!

René Magritte, Let out of school, 1927.

Καλή σχολική χρονιά δάσκαλε-α!

Προσγειώσου! Προσγειώσου στον «τσακισμένο» σου μισθό που σε οδηγεί σε απόγνωση…

Προσγειώσου στο συνωστισμό των τάξεων των παιδιών...

René Magritte, The Empire of Light, c. 1950–1954, Museum of Modern Art.

Προσγειώσου στο Λύκειο - απομίμηση φροντιστηρίου...

Προσγειώσου στον παιδαγωγικό σου ρόλο που όλο και περισσότερο εξουθενώνεται από το ρόλο του εξεταστή, του επιτηρητή, του συμβολαιογράφου επιδόσεων...

Προσγειώσου στα διδακτικά καθήκοντά σου που όλο και περισσότερο «χαρακώνονται» από τις γραφειοκρατικές - διοικητικές υποχρεώσεις που θα σου αναθέσουν...

René Magritte, Le Bon Exemple, 1953.

Προσγειώσου στη λάσπη του «τεμπέλη», του «ιδιαιτεράκια», στις ταμπέλες που σου έχουν έντεχνα φορέσει οι κυβερνήσεις μέσω των ηλεκτρονικών τους κουβερνάντων...

Προσγειώσου στα 35 χρόνια δουλειάς που σου υφαίνουν σα σάβανο...

Προσγειώσου στο νέο πειθαρχικό δίκαιο που επιχειρεί να σε δέσει χειροπόδαρα...

René Magritte, Le Voyageur, 1937.

Προσγειώσου στο νέο ρόλο του γυρολόγου που σου επιφυλάσσουν...

Προσγειώσου στο νέο ωράριο εργασίας που σου επέβαλαν...

Προσγειώσου στην απαίτηση να μετατραπείς από εκπαιδευτικός – παιδαγωγός σε «τεχνικό» που κάνει όλα τα μαθήματα αρκεί να μπαζώνει κενά, που μετακινείται από νομό σε νομό για να με φαίνονται κενά.

René Magritte, Le Chef d'oeuvre ou les mystères de l'horizon, 1955.

Προσγειώσου στο νέο επιθεωρητισμό με τον οποίο θέλουν να νομιμοποιήσουν το διχασμό, τη χειραγώγηση και την απόλυση.

Προσγειώσου και αμέσως απογειώσου! Υπολόγισε τις δυσκολίες και ταυτόχρονα περιφρόνησέ τες! άφησε τα οράματά σου, τις προσδοκίες σου να υπερβούν τους τέσσερις τοίχους του σχολείου και τους χαμηλούς ορίζοντες ενός προκατασκευασμένου ρεαλισμού.

René Magritte, Le Fils de l'Homme, 1964.

Αρνήσου στο κράτος - εργοδότη να σου φέρεται σαν επιχειρηματίας και να θέλει το σχολείο ένα εμπορικό μαγαζί και τον εκπαιδευτικό έναν κακοπληρωμένο και υπάκουο υπάλληλό του.

Αρνήσου τους λογιστικούς υπολογισμούς μιας πολιτικής που με το απατηλό σύνθημα «πρώτα ο μαθητής» δεν διστάζει, στη λογική του «Συμφώνου λιτότητας και περικοπών», να συγχωνεύει τμήματα και σχολεία, αδιαφορώντας για την υποβάθμιση των όρων μάθησης και διδασκαλίας και για τις πολύπλευρες ψυχοπαιδαγωγικές και κοινωνικές συνέπειες.

L S Lowry, Coming Out of School, 1927.

Μετάτρεψε το σχολείο από χώρο «εξεταστικής θυσίας», από μια άχαρη και ψυχρή «αίθουσα αναμονής» στην οποία αναγκαστικά περιμένει ο μαθητής μέχρι να έρθει η ώρα του μοιράσματος των τίτλων, σε χώρο γνώσης, διεκδίκησης, ζωής.

Υπονόμευσε την ανταγωνιστική σχολική ατμόσφαιρα, δημιουργώντας όρους συνεργασίας, επιβραβεύοντας τη συλλογικότητα και την αλληλεγγύη, επιχειρηματολογώντας υπέρ της θέσης, ότι «τα καλύτερα όνειρα στη ζωή μας είναι τα συλλογικά!».

Pierre Bonnard, En route pour l'école, 1895.

Γνώρισε τους μαθητές σου όχι μόνο με το αυστηρό κριτήριο της επιτυχίας ή της αποτυχίας τους στο σχολείο, αλλά με τα βασικά στοιχεία της κοινωνικής τους ταυτότητας. Δώσε στις τάξεις ένα άλλο χρώμα, πιο ανθρώπινο, πιο ζωηρό, πιο κοινωνικό. Επισήμανε σε όλους τους τόνους και προς όλες τις κατευθύνσεις ότι το σχολικό σύστημα δεν έχει το δικαίωμα να δημιουργεί παραμελημένα παιδιά.

Σκύψε πάνω στα παιδιά των «τελευταίων θρανίων», αφουγκράσου τις ανάγκες τους, μάθε τους γράμματα. Στάσου στα ξένα παιδιά, πλησίασέ τα, κατάλαβε ότι δεν είναι αυτά το πρόβλημα, αντίθετα αυτά έχουν χίλια προβλήματα. Μην επιτρέψεις, από συναδελφική αλληλεγγύη, σε κανέναν να κάνει το «στιγματισμό» διδακτέα ύλη για το μαθητή.

Πείσε τους μαθητές σου ότι οι σχέσεις σας μπορούν να πάψουν να είναι ανταγωνιστικές όταν η ουσιαστική συμμετοχή τους στη σχολική ζωή θα δρομολογηθεί στους όρους θέσπισης και τήρησης κανόνων που θα εξασφαλίζουν δικαιώματα και καθήκοντα σε όλους.

René Magritte, L'Avenir, 1936.

Μίλησε στους μαθητές σου και στους γονείς τους με απλά λόγια για τα εκπαιδευτικά προβλήματα, για τη φτώχεια και την ανεργία, για το λασπωμένο μέλλον που ετοιμάζει ο σύγχρονος Ηρώδης, για το φασισμό που καραδοκεί, για την κοινότητα συμφερόντων μαθητών-δασκάλων-εργαζομένων, για  τους αναγκαίους κοινούς αγώνες που πρέπει να γίνουν.

Αφόπλισε τον ωχαδελφισμό, τη λογική του «τόσα παίρνω, τόσο δουλεύω». Κατέβασε την καρδιά σου από την έδρα, αφουγκράσου τα χτυποκάρδια, μετάτρεψε τους μαθητές σου σε παρατηρητές - δράστες, διέγειρε την παρατηρητικότητά τους, ανάγκασέ τους να πάρουν αποφάσεις, δώσε τους επιχειρήματα, ώθησέ τους στη συνειδητοποίηση.

René Magritte, Le Sourire, 1947.

Πρόβαλε το ρόλο του δασκάλου - εμψυχωτή, αρνήσου τη μετατροπή σου σε μικρόψυχο ελεγκτή, σε συμβολαιογράφο επιδόσεων, μην αφήνεις να σε μετατρέψουν σε κακοπληρωμένο τεχνικό χωρίς διάθεση και χαμόγελο.

Μίλησε με το συνάδελφό σου, συζήτησε μαζί του τα κοινά σας προβλήματα, στήριξέ τον, κάνε τη σταματημένη του καρδιά να λειτουργήσει και πάλι, φτιάξε μαζί του και με άλλους  τον «κύκλο των ποιητών» του σχολείου σου, που θα εμπνεύσει, θα υψώσει πύργο ατίθασο στην όποια αυθαιρεσία της διοίκησης.

René Magritte, Le Survivant, 1950.

Αρνήσου την παγίδα, την χειραγώγηση και την δουλεία της αξιολόγησης που σου πλασάρουν. Η αξιολόγησή τους δεν είναι γραβάτα, είναι θηλιά!

Συνδέσου με τα συνδικαλιστικά σου όργανα, γύρισε την πλάτη σου στους συμβιβασμένους-ιδιοτελείς, φτιάξε επιτροπές αγώνα με δραστήριους-δυσαρεστημένους, άλλαξε τους συσχετισμούς, δώσε να καταλάβουν ότι εσείς θα δώσετε τη μάχη γιατί εσάς αφορά ο πόλεμος και η καταστροφή ή η σωτηρία. Πείσε ότι δεν πρέπει να περιμένουν ν' ακούσουν καμπάνες για να σηκωθούν από τον ύπνο, τα σήμαντρα εσείς θα τα ηχήσετε από μόνοι σας!  Δείξε, με την υπομονή και την επιμονή που απαιτεί η γνώση ότι ο αγώνας είναι δίκαιος, μακρύς και επίμονος,  ότι ο αντίπαλος φαντάζει μεγάλος μόνο επειδή ο κόσμος της εργασίας είναι γονατισμένος. Δώσε το χέρι σου σε όποιον πασχίζει να σηκωθεί.

René Magritte, Le Retour de flame, 1943.

Άφησε άναυδους τους σοφούς του υπουργείου, τους μάγιστρους και τους διανοούμενους της αυλής και της οθόνης, διασάλευσε την «τάξη», άναψε φωτιές στην καρδιά και το μυαλό των μαθητών σου και των γονιών τους και επανέφερε στο προσκήνιο τη ζωντανή πολιτική και την αποτελεσματικότητά της, και μαζί τον κόσμο των δραστήριων-δυσαρεστημένων! 

Χρήστος Κάτσικας

Πηγή: AlfaVita


Τα θηλαστικά εμφανίστηκαν νωρίς, δείχνουν πλάσματα «σαν σκίουροι». Squirrel-like Jurassic critters shed light on mammal origins

Τρία μυστηριώδη προϊστορικά είδη επιβεβαιώνουν τις υποψίες των ειδικών ότι τα θηλαστικά έκαναν την εμφάνιση τους νωρίτερα από όσο είχε εκτιμηθεί. This reconstruction shows arboreal mammals in a Jurassic forest. The three animals on the left side represent the three new species of euharamiyidan mammals. The other two represent a gliding species and another euharamiyidan, respectively, that were reported earlier. Credit: Zhao Chuang

Η ανακάλυψη απολιθωμάτων από τρία προϊστορικά είδη που έμοιαζαν με σκίουρους επιβεβαιώνει τις υποψίες ότι τα θηλαστικά εμφανίστηκαν πολύ νωρίτερα από ό,τι είχε εκτιμηθεί, υποστηρίζουν παλαιοντολόγοι στην επιθεώρηση «Nature».

Μυστηριώδη

The fossils of the three species. a) Holotype of Shenshou lui. b) Holotype of Xianshou linglong. c) Holotype of Xianshou songae. Paleontologists have described three new small squirrel-like species that place a poorly understood Mesozoic group of animals firmly in the mammal family tree. The study supports the idea that mammals -- an extremely diverse group that includes egg-laying monotremes such as the platypus, marsupials such as the opossum, and placentals like humans and whales -- originated at least 208 million years ago in the late Triassic, much earlier than some previous research suggests. Image credit: JIN MENG

Τα τρία νέα είδη ανήκουν σε μια μάλλον μυστηριώδη ομάδα ζώων, τα Haramiyida, τα οποία μέχρι σήμερα ήταν γνωστά μόνο από αποσπασματικά απολιθώματα. Οι επιστήμονες δεν ήταν καν σίγουροι ότι επρόκειτο για θηλαστικά. Η ανακάλυψη έξι καλοδιατηρημένων σκελετών στην επαρχία Λιαονίνγκ της βορειοανατολικής Κίνας δείχνει τώρα να επιβεβαιώνει ότι επρόκειτο όντως για θηλαστικά -το μέσο αφτί τους, για παράδειγμα, αποτελείται από τα τρία οστά που υπάρχουν στα αφτιά όλων των σημερινών θηλαστικών, από τα μαρσιποφόρα καγκουρό μέχρι τις πλακουντοφόρες φάλαινες.

Τα τρία πρωτόγονα θηλαστικά έμοιαζαν με σκίουρους, δεν ήταν όμως στενοί συγγενείς τους. An illustrated reconstruction shows the new mammal species, Xianshou songae, in this American Museum of Natural History image released on September 10, 2014. Image credit: REUTERS/ZHAO CHUANG/AMERICAN MUSEUM OF NATURAL HISTORY/HANDOUT

Τα τρία νέα είδη, με τις ονομασίες Shenshou lui, Xianshou linglong και Xianshou songae, πρέπει να ήταν αποκλειστικά δενδρόβια και είχαν βάρος μία έως δέκα φορές το βάρος ενός ποντικού. Χρονολογούνται στα 160 εκατομμύρια χρόνια, την Ιουράσια περίοδο, όταν στον πλανήτη βασίλευαν τα ερπετά, από τα οποία προέκυψαν τα θηλαστικά και τα πτηνά.

The nearly complete skeleton of Senshou lui, a newly discovered species of prehistoric mammal that was adapted for an arboreal life in Jurassic forests. Image credit: AMNH/J. Meng

Οι ερευνητές πάντως θεωρούν ότι τα θηλαστικά διαχωρίστηκαν από τα ερπετά αρκετά νωρίτερα. Πολλοί παλαιοντολόγοι θεωρούν ότι τα πρώτα θηλαστικά εμφανίστηκαν στα μέσα της Ιουράσιας περιόδου (176 έως 161 εκατ. χρόνια πριν), ενώ τώρα εκτιμάται ότι εμφανίστηκαν στα τέλη της Τριασικής (245 έως 201 εκατ. χρόνια πριν). Η εκτίμηση, επισημαίνει η ερευνητική ομάδα, βρίσκεται σε συμφωνία με μελέτες που βασίστηκαν σε γενετικά δεδομένα.

Τα απομεινάρια μιας… Πρύμνας. Puppis A: An X-ray Tapestry

Νέα εντυπωσιακή εικόνα του υπερκαινοφανούς Puppis A. The image shows the remains of a supernova that would have been witnessed on Earth about 3,700 years ago. The remnant is called Puppis A, and is around 7,000 light years away and about 10 light years across. This image provides the most complete and detailed X-ray view of Puppis A ever obtained, made by combining a mosaic of different Chandra and XMM-Newton observations. Low-energy X-rays are shown in red, medium-energy X-rays are in green and high energy X-rays are colored blue. These observations act as a probe of the gas surrounding Puppis A, known as the interstellar medium. The complex appearance of the remnant shows that Puppis A is expanding into an interstellar medium that probably has a knotty structure. Image credit: NASA/CXC/IAFE/G.Dubner et al & ESA/XMM-Newton

O υπερκαινοφανής αστέρας Puppis A στον αστερισμό της Πρύμνας βρίσκεται σε απόσταση περίπου επτά χιλιάδων ετών φωτός από εμάς. Η έκρηξη σουπερνόβα σύμφωνα με τους επιστήμονες είναι πιθανό να έγινε ορατή στον πλανήτη μας πριν από περίπου 3,700 έτη. Τα διαστημικά τηλεσκόπια Chandra και XMM Newton έστρεψαν τους φακούς τους και φωτογράφησαν τον Puppis A.

X-ray & Infrared Image of Puppis A. Image credit: NASA/CXC/IAFE/G.Dubner et al & ESA/XMM-Newton

Η NASA έδωσε στη δημοσιότητα μια εντυπωσιακή φωτογραφία που αποτελεί σύνθεση των εικόνων και δεδομένων που κατέγραψαν τα δύο τηλεσκόπια. Σε αυτή απεικονίζονται τα απομεινάρια του άστρου τα οποία υπολογίζεται ότι καλύπτουν μια έκταση δέκα ετών φωτός. Τα νέα δεδομένα θα φωτίσουν περισσότερο τον μηχανισμό και την εξέλιξη των υπερκαινοφανών.