Πρόκειται
για μία λήκυθο από τον 5ο π.Χ αιώνα ο οποίος κατασκευάστηκε με επαναστατική
τεχνική. Οι ερευνητές έδωσαν στη δημοσιότητα την εικόνα των αόρατων χρωματικών
στρωμάτων της λήκυθου. A chemical map of Greek art revealed that a
calcium-based color additive was used for white, which would have added an
additional step. It also raised questions about the firing process due to the
absence of zinc in the black regions. It had been assumed that a zinc additive
was key to achieving the black figures in the heating process. Credit: SLAC National Accelerator
Laboratory
Μια
σημαντική αποκάλυψη έκανε ομάδα ειδικών στις ΗΠΑ. Χρησιμοποιώντας μια νέα
τεχνική (φθορισμό με πηγή σύγχροτρον ακτίνων Χ) κατάφεραν να εντοπίσουν
κρυμμένα ή καλύτερα «αόρατα» στρώματα βαφών σε μία λήκυθο της Αρχαίας Αθήνας
του 5ου π.Χ αιώνα.
Η
ανακάλυψη
Η λήκυθος που μελέτησαν οι αμερικανοί ερευνητές. Athenian oil-flask
(lekythos) from 500-480 B.C., decorated in the black-figure technique. Credit: Cantor Arts Center
Οι
λήκυθοι ήταν δοχεία στα οποία τοποθετούνταν λάδι και η βασική τους χρήση ήταν
για το μύρωμα των νεκρών. Ερευνητές του Κέντρου Τεχνών Cantor και του Πανεπιστημίου Στάνφορντ στην
Καλιφόρνια χρησιμοποίησαν την τεχνική και κατάφεραν ουσιαστικά να δημιουργήσουν
τον χημικό του χάρτη. Όπως αποκαλύφθηκε ο καλλιτέχνης που ζωγράφισε το δοχείο
χρησιμοποίησε διάφορες ουσίες (ασβέστιο, κάλιο, σίδηρο) για την παραγωγή συγκεκριμένων
χρωμάτων (πράσινο, κόκκινο, μπλε) τα οποία ανέμιξε με τέτοιο τρόπο ώστε να
επιτύχει το καλύτερο δυνατό μαύρο και άσπρο χρώμα που χρησιμοποίησε στην
απεικόνιση.
A custom-made mount
held the delicate pot during a rotational scan at SSRL. Credit: Cantor Arts Center
Η
πιο σημαντική αποκάλυψη όμως είναι ότι στην δημιουργία του δοχείου δεν
χρησιμοποιήθηκε ψευδάργυρος που θεωρείται το βασικότερο συστατικό για να
επιτευχθεί η παραγωγή μαύρου χρώματος κατά την διαδικασία της θέρμανσης ενός
κεραμικού αντικειμένου. Αυτό εντυπωσίασε αλλά και προβλημάτισε τους ειδικούς
πιστοποιώντας έτσι την ευρέως διαδεδομένη άποψη ότι οι δημιουργοί των κεραμικών
στην Αρχαία Ελλάδα και ειδικά στην Αρχαία Αθήνα είχαν αγγίξει τον ανώτερο βαθμό
τελειότητας στην τέχνη τους. Οι ειδικοί δεν έχουν καταφέρει ακόμη να
κατανοήσουν πλήρως τον τρόπο κατασκευής αυτών των αντικειμένων και τα νέα
ευρήματα αναμένεται να βοηθήσουν σε αυτή την κατεύθυνση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου