Who was Lucretius?
Where did he get his radical ideas? How'd his dangerous book make it through?
Greenblatt gives us his answers in his new detective-story/history which he
calls, The Swerve: How the World Became
Modern. Lucretius, circa 55 B.C. Photograph: Spencer Arnold/Getty Images
Ένα
χειρόγραφο έρχεται στο φως αφού είχε μείνει χίλια χρόνια στην αφάνεια, αλλάζει
τον τρόπο της ανθρώπινης σκέψης και ανοίγει το δρόμο στην εξέλιξη του κόσμου
όπως τον ξέρουμε σήμερα.
Searcher for
monastic treasures: Poggio Bracciolini. Photograph:
Archive Photos/Getty Images
Εξακόσια
χρόνια έχουν περάσει από τη στιγμή που ένας διορατικός βιβλιοθήρας παθιασμένος
με τη μελέτη της αρχαιότητας, ο παπικός γραμματέας Πότζο Μπρατσολίνι, ανέσυρε
ένα παμπάλαιο χειρόγραφο από το ράφι μιας μοναστηριακής βιβλιοθήκης, είδε με
δέος τι είχε ανακαλύψει και έβαλε να το αντιγράψουν. Το χειρόγραφο, το
τελευταίο που είχε σωθεί από τη φθορά του χρόνου, περιείχε ένα λατινικό
φιλοσοφικό έπος, το Περί φύσεως (De rerum natura) του
Λουκρήτιου, ένα υπέροχο ποίημα γεμάτο με τις πιο επικίνδυνες ιδέες: ότι το
σύμπαν λειτουργεί χωρίς τη βοήθεια των θεών, ότι η δεισιδαιμονία βλάπτει τη ζωή
των ανθρώπων, ότι η ύλη αποτελείται από απειροελάχιστα σωματίδια, αόρατα,
άφθαρτα, αεικίνητα, τα άτομα. Ο Λουκρήτιος υποστήριζε ότι σε ένα τέτοιο σύμπαν
δεν υπάρχει λόγος να πιστεύουμε ότι η Γη ή οι κάτοικοί της καταλαμβάνουν
κεντρική θέση ούτε να διαχωρίζουμε τον άνθρωπο από τα άλλα ζώα.
«Δεν
είναι παράδοξο», σημειώνει ο συγγραφέας στον πρόλογό του, «το ότι η φιλοσοφική
παράδοση από όπου προέρχεται το ποίημα του Λουκρήτιου, μια παράδοση τόσο
ασύμβατη με τη λατρεία των θεών και τη λατρεία του κράτους, θεωρήθηκε
σκανδαλώδης από κάποιους, ακόμα και στον ανεκτικό πολιτισμό της Μεσογείου των
κλασικών χρόνων». Το γεγονός ότι το συγκεκριμένο έργο σώθηκε, ενώ όλα τα άλλα
έργα αυτής της παράδοσης χάθηκαν, «είναι κάτι που θα έμπαινε στον πειρασμό να
το χαρακτηρίσει κανείς θαύμα». Όμως ο Λουκρήτιος δεν πίστευε στα θαύματα.
Αντίθετα, πίστευε ότι τίποτα δεν μπορεί να παραβιάσει τους νόμους της φύσης.
Έτσι «εισηγήθηκε εκείνο που ο ίδιος ονόμαζε “παρέκκλιση” (αρχ. παρέγκλισις)»
για την αναπάντεχη και απρόβλεπτη κίνηση της ύλης, την απρόσμενη τροπή των πραγμάτων.
Ακριβώς μια τέτοια παρέκκλιση «από την ευθύγραμμη τροχιά –στη συγκεκριμένη
περίπτωση προς τη λήθη–» ήταν η ανακάλυψη του τελευταίου χειρογράφου του έργου
του. Η αντιγραφή, η μετάφραση και η διάδοση αυτού του αρχαίου ποιήματος
τροφοδότησε την Αναγέννηση, εμπνέοντας καλλιτέχνες σαν τον Μποττιτσέλλι και
στοχαστές σαν τον Τζορντάνο Μπρούνο, διαμόρφωσε τη σκέψη του Γαλιλαίου και του
Φρόυντ, του Δαρβίνου και του Άινσταϊν και είχε καταλυτική επίδραση σε
συγγραφείς από τον Μονταίνιο μέχρι τον Τόμας Τζέφερσον.
Ο
Στήβεν Γκρήνμπλατ (1943), Αμερικανός σαιξπηριστής και ιστορικός της
λογοτεχνίας, είναι καθηγητής στο Χάρβαρντ, στον τομέα των Ανθρωπιστικών
Σπουδών. Το 2012 κέρδισε το βραβείο Πούλιτζερ και το 2011 το Εθνικό Βραβείο
Βιβλίου, και τα δύο για το έργο του Παρέγκλισις.
Stephen Greenblatt, «Παρέγκλισις.
Ο Λουκρήτιος και οι απαρχές της νεωτερικότητας», μτφρ.: Δέσποινα
Κανελλοπούλου, επιστημονική εποπτεία: Γεώργιος Α. Χριστοδούλου, έκδ. ΜΙΕΤ,
Αθήνα 2017, σελ. 537. Το εξώφυλλο της έκδοσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου