Αλεξανδρινή
Ποπ Αρτ: Ο Αντι Γουόρχολ χάρισε στον Αλέξανδρο τα 15 λεπτά διασημότητας που δεν
είχε ποτέ ανάγκη σε μια σειρά από μεταξοτυπίες τις οποίες φιλοτέχνησε το 1982,
έπειτα από παραγγελία του συλλέκτη Αλέξανδρου Ιόλα. Andy Warhol. Alexander the Great. 1982.The Baltimore Museum of Art: Gift of Sylvia de
Cuevas, New York, in Memory of her Uncle, Alexandre Iolas. BMA 2010.57 ©2010
The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc./Artists Rights Society
(ARS), New York
Ο
Mέγας Aλέξανδρος είχε πολύ συγκεκριμένες
προτιμήσεις όσον αφορά την επιλογή των καλλιτεχνών που θα φιλοτεχνούσαν τη
μορφή του. Σύμφωνα με πηγές των ελληνιστικών και ρωμαϊκών χρόνων, ο ζωγράφος
Απελλής και ο γλύπτης Λύσιππος ήταν οι «imagemakers» του, όπως έχει γράψει πολύ εύστοχα η
ιστορικός τέχνης Νίκη Λοϊζίδη, ομότιμη καθηγήτρια ΑΣΚΤ και επισκέπτρια
καθηγήτρια στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου στη Λεμεσό.
Giambattista
Tiepolo, Alexandre et Bucéphale,
huile sur toile, 58 x 34,7 cm, Paris, musée du Petit Palais. Vers 1757-1760.
Από
εκεί και πέρα, κάθε εποχή ανακάλυπτε τον δικό της Αλέξανδρο και προσάρμοζε τον
προσωπικό μύθο του και την εμβέλεια των επιτευγμάτων του στις πεποιθήσεις και
στις αξίες που τη χαρακτήριζαν.
Πάολο
Βερονέζε, «Η Οικογένεια του Δαρείου
ενώπιον του Αλεξάνδρου». Λάδι σε καμβά, 236,2× 475,9 εκ. Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου, Λονδίνο. Paolo Veronese, “The Family of Darius before Alexander “ (1565–1570). Oil on canvas,
236.2cm × 475.9 cm, National Gallery, London.
Όταν
στις αρχές του 16ου αιώνα, για παράδειγμα, η Ρώμη ζούσε με τον φόβο της
προέλασης των ισπανικών και γερμανικών στρατευμάτων, η τέχνη ανέτρεχε σε
γεγονότα από την Ιστορία του μακεδόνα στρατηλάτη τα οποία αναδείκνυαν τη γενναιοδωρία
του απέναντι στον ηττημένο εχθρό του. «Η
οικογένεια του Δαρείου ενώπιον του Αλεξάνδρου» (1565-1560), του Πάολο
Βερονέζε, σίγουρα είχε αφετηρία σε αυτή την παράδοση. Και όμως, δύο αιώνες
νωρίτερα, για τον ίδιο πολιτισμό, ο Αλέξανδρος δεν ήταν ο παράφορος, ένδοξος
στρατηλάτης, αλλά πρωτίστως ένας βίαιος, ανεξέλεγκτος άνθρωπος, μια κατεξοχήν
αρνητική μορφή, έτσι όπως αποτυπωνόταν στα κείμενα του Πετράρχη.
Ο
Αλέξανδρος νυμφίος. Ο ζωγράφος της Αναγέννησης με το όνομα Il Sodoma (κατά κόσμον Τζιοβάνι Αντόνιο Μπάτσι)
αναπαριστά (περίπου το 1517) τον γάμο του Αλεξάνδρου με τη Ρωξάνη, ένα
ιδιαίτερα δημοφιλές μοτίβο στην εικονογραφία της ευρωπαϊκής ζωγραφικής,
εμπνευσμένο από τη ζωή του μακεδόνα βασιλιά. Il Sodoma, Marriage of Alexander and Roxana, circa 1517. Villa Farnesina,
Rome.
Η
αλήθεια είναι ότι οι καλλιτέχνες δεν ακολούθησαν κατά πόδας την κριτική διάθεση
των ιστορικών και των φιλολόγων. Οι μονάρχες που ανέθεταν σε καλλιτέχνες τη
ζωγραφική έργων με θέμα τον Αλέξανδρο επέλεγαν εξάλλου να ταυτίζονται με τη
λαμπερή, την ένδοξη πλευρά του φιλόδοξου στρατηλάτη και ηγεμόνα.
Ο
βασιλιάς Ήλιος και ο Αλέξανδρος Ιόλας
Charles Le Brun, Le Passage du Granique, 1665.
Στη
Γαλλία του Λουδοβίκου ΙΔ΄ ο Μέγας Αλέξανδρος αποτελούσε το ιδανικό πρόσωπο που
μπορούσε να παραλληλιστεί με τον βασιλιά ο οποίος θα δόξαζε τη χώρα του όπως
είχε κάνει παλαιότερα ο μακεδόνας βασιλιάς. Γι' αυτό και ο ζωγράφος του γάλλου
βασιλιά, Σαρλ λε Μπρεν, απεικόνισε σκηνές από το έπος του Αλεξάνδρου όπως η «Μάχη του Γρανικού» εστιάζοντας στο
θάρρος και στη ρώμη του προτύπου του Λουδοβίκου.
Αντίο,
παλλακίδα μου. Άλλο ένα εξαιρετικά δημοφιλές θέμα στην εικονογραφία που αφορά
τον Αλέξανδρο. Όταν ζήτησε από τον ζωγράφο Απελλή να φιλοτεχνήσει το πορτρέτο
της παλλακίδας του, Παγκάστης, εκείνος την ερωτεύτηκε και ο Αλέξανδρος του την
παραχώρησε. Εδώ, η εκδοχή του επεισοδίου φιλοτεχνημένη από τον Τζιοβάνι
Μπατίστα Τιέπολο, περίπου το 1740. Giovanni Battista Tiepolo, Alexander the Great and Campaspe in the
Studio of Apelles, circa 1740.
Μπαρόκ
και νεοκλασικισμός. «Ο Αλέξανδρος στέφει
τη Ρωξάνη», από τον Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς.
Οι
απεικονίσεις μαχών ήταν ούτως ή άλλως σταθερά δημοφιλείς, σταθερά παρούσες σε
εικονογραφημένα χειρόγραφα του Βυζαντίου και της Ανατολής, ενώ εξίσου αγαπητή
για τους ζωγράφους ήταν η σχέση του με την πανέμορφη Ρωξάνη, καθώς και η
ιδιαίτερα φιλική σχέση του με τον ζωγράφο Απελλή. Σύμφωνα με τον Πλίνιο τον
Πρεσβύτερο, ο Αλέξανδρος δεν δίστασε να δωρίσει στον Απελλή την αγαπημένη του
παλλακίδα, Παγκάστη, όταν διαπίστωσε ότι ο ζωγράφος την είχε ερωτευτεί, σκηνή
που αναπαράχθηκε ευρέως στη ζωγραφική.
«Ο Απελλής ζωγραφίζει την Παγκάστη», του
νεοκλασικιστή Ζακ-Λουί Νταβίντ. Jacques-Louis David, Apelle peignant Alexandre devant Campaspe, 1815.
Ωστόσο,
μετά τη Γαλλική Επανάσταση η θεματολογία που αφορά το παρελθόν εγκαταλείπεται
και «ο Απελλής (που) ζωγραφίζει την
Παγκάστη», του Ζακ-Λουί Νταβίντ, μένει ημιτελής καθώς δεν έχει
παραγγελιοδότη.
Η
αξία του βασιλιά. Ο Γάλλος Αντρέ Καστέν, ένας από τους μεγαλύτερους
εικονογράφους των ΗΠΑ, φιλοτέχνησε στα τέλη του 19ου αιώνα μια σειρά σχεδίων με
επεισόδια από τη ζωή του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Όπως η εικονιζόμενη κοπή του
Γόρδιου Δεσμού.
Ο
Αλέξανδρος του 20ού αιώνα. «Ο
Μεγαλέξανδρος με την αδελφή του τη Γοργόνα», του Μποστ. Ο Χρύσανθος
Μποσταντζόγλου εμπνέεται από τη λαογραφική παράδοση και ζωγραφίζει τον
στρατηλάτη με την αδελφή του, η οποία, σύμφωνα με τον μύθο, ήπιε το αθάνατο
νερό και εμφανίζεται σε ναύτες για να τους ρωτήσει αν ζει ο βασιλιάς
Αλέξανδρος. Αν εκείνοι απαντήσουν «ναι», τότε συνεχίζουν το ταξίδι τους. Αν
όχι, το πλοίο τους καταποντίζεται.
«Οι δύο Μακεδόνες – Μέγας Αλέξανδρος και
Παύλος Μελάς» (1977), από τον Νίκο Εγγονόπουλο.
Τον
19ο αιώνα ο μύθος του Μεγάλου Αλεξάνδρου παρακμάζει και η εικόνα του συνδέεται
με τον γεωγραφικό εξωτισμό των κατακτήσεών του, ενώ στον 20ό αιώνα και στην
περίοδο του Μεσοπολέμου γίνεται το σύμβολο ενός «νέου πολιτισμικού (και
φυλετικού) imperium».
Για
παράδειγμα, ο αγαπημένος γλύπτης του Χίτλερ, Άρνο Μπρέκερ, υιοθετούσε στα έργα
του τις κλασικές αναλογίες και την επιθετικότητα του ανδροπρεπούς ιδεώδους που
εκπροσωπούσε ο Αλέξανδρος, ενώ το τελευταίο σημαντικό έργο του ήταν ένα
μνημειακών διαστάσεων άγαλμα του στρατηλάτη (1982).
Andy Warhol, Alexander the Great, 1982 101.1 x 101.1
cm.
Μετά
τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Αλέξανδρος του Γουόρχολ, παραγγελία του συλλέκτη
Αλέξανδρου Ιόλα, είναι σαφέστατα το πιο γνωστό έργο που αφορά τον βασιλιά των Μακεδόνων.
Λαμπερός και μεγαλοπρεπής, μα ωστόσο άλλη μια «ιδεολογικά εκκενωμένη και ευρέως
καταναλώσιμη σειραϊκή εικόνα της ποπ αρτ», σύμφωνα με την κυρία Λοϊζίδη.
Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου 2014.
Ιδιαίτερα
παραστατική και ενδιαφέρουσα παρουσίαση της πορείας και της κυριαρχίας του
Μεγάλου Αλεξάνδρου στην Ανατολή από τη διευθύντρια της ΙΖ ΕΠΚΑ και της 11ης ΕΒΑ
Αγγελικής Κοτταρίδη. Μέσα από πηγές, ευρήματα, πόλεις-σταθμούς στα βάθη της
Ασίας και έργα τέχνης σε ανατολή και δύση στοιχειοθέτησε τη διάδοση του
ελληνισμού, την οικουμενική διάσταση και το μύθο του Έλληνα στρατηλάτη που
εξακολουθεί να εμπνέει ως σήμερα.
Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου 2014.