Σολομών
Νικρίτιν, «Μνημείο» 1930, ΚΜΣΤ-
συλλογή Κωστάκη. Solomon Nikritin, "Monument", 1930, SMCA-Costakis Collection. The exhibition “Solomon Nikritin – George Grosz: Political
terror and social decadence in Europe between the Wars”, curated by Lutz
Becker and Maria Tsantsanoglou is opening on June 4, 2014, at the State Museum
of Contemporary Art – Moni Lazariston, in Thessaloniki. It will show works of
George Grosz and Solomon Nikritin.
George Grosz, Twilight from Ecce Homo, 1922. Museo
Thyssen-Bornemisza, Madrid. ‘What I saw made me loathe most of my fellow
men; everything I could say has been recorded in my drawings’, wrote George
Grosz in order to explain the prints that present a monstrous menagerie of
Berlin characters.
«Αυτά που έβλεπα με έκαναν να νιώσω μεγάλη
αποστροφή για τους περισσότερους από τους συνανθρώπους μου. Όλα όσα θα μπορούσα
να πω έχουν αποτυπωθεί στα σχέδιά μου», έγραψε ο Τζορτζ Γκρος για να
εξηγήσει τα χαρακτικά του που απεικονίζουν ένα τρομακτικό «θηριοτροφείο» που
απαρτίζεται από διαφορετικούς ανθρώπινους χαρακτήρες της βερολινέζικης
καθημερινότητας.
Φανατικός
πολέμιος του ναζιστικού καθεστώτος, ο Γκρος αποτυπώνει την ασχήμια και τη
διαφθορά μιας κοινωνίας που ζούσε υπό τη σκιά του υπερ-πληθωρισμού και του
κοινωνικού αποπροσανατολισμού στα χρόνια της ανόδου του Χίτλερ και προτού
ξεσπάσει ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος.
Νικρίτιν
Σολομών, "Γυναίκα που ουρλιάζει"
(1928). Solomon Nikritin. Screaming Woman, 1928. In the same years,
the Soviet artist Solomon Nikritin, after he faced the harsh times of the Civil
War in 1921, he created a series of drawings, which he entitled “War” and they record scenes of violence.
The human figure returns schematically in many series of Nikritin’s works. He
often depicts lonely people who are unable to communicate or irrational
clusters of people, animals and buildings which he names “Monuments”. His works create a sense of an impending political
terror and of a non-humanistic society that succumbs to the absurdity of such
violence. Nikritin was a communist ideologist, although through his work he
sometimes inwardly criticizes the rising totalitarianism of the Stalinist
regime.
Την
ίδια εποχή, ο σοβιετικός καλλιτέχνης Σολομών Νικρίτιν, αφού έζησε τη φρίκη του
Εμφυλίου Πολέμου το 1919-1920, δημιούργησε μια σειρά από σχέδια που τα ονόμασε
«Πόλεμος» και στα οποία καταγράφονται
σκηνές ωμής βίας.
Νικρίτιν
Σολομών, "Η μούσα του ποιητή.
Από τη σειρά "Μνημείο""
(1930). Απεικονίζεται συμπλεγματική μορφή με ανθρώπινο κεφάλι που επιστέφει
σώμα το οποίο σχηματίζεται αφαιρετικά από γεωμετρικά σχήματα (τρίγωνο,
κυλινδρικό στερεό με σπειροειδή απόληξη) και μονοχρωματικές φόρμες. Το κεφάλι,
αν και σχηματικά αποδοσμένο, διακρίνεται με ευκρίνεια και χαρακτηρίζεται από
μια “παγωμένη” ακινησία που παραπέμπει σε γλυπτό. Η συμπλεγματική αυτή “μορφή”
ή “υβρίδιο”, η οποία κινείται χρωματικά κυρίως στους τόνους της ώχρας, είναι
τοποθετημένη στο μέσον του μήκους, εκτείνεται σε όλο το ύψος της ζωγραφικής
επιφάνειας και προβάλλεται σε ενιαίο γκρι – μπλε φόντο.
Η ανθρώπινη μορφή επανέρχεται σχηματοποιημένη σε πολλές
σειρές έργων του. Συχνά στα σχέδιά του απεικονίζονται μοναχικοί άνθρωποι που
αδυνατούν να επικοινωνήσουν ή παράλογα συμπλέγματα ανθρώπων, ζώων και
οικοδομημάτων που ονομάζει «Μνημεία».
Τα
έργα του δημιουργούν την αίσθηση ενός επικείμενου πολιτικού τρόμου και μιας
απάνθρωπης κοινωνίας που υποκύπτει στον παραλογισμό αυτού του τρόμου. Ο
Νικρίτιν ήταν ιδεολόγος κομμουνιστής, ωστόσο μέσα από το έργο του συχνά ασκεί
ενδόμυχα κριτική στον ανερχόμενο απολυταρχισμό του σταλινικού καθεστώτος.
Solomon Nikritin. The old and the new. 1935. Oil on
canvas. 178.5 x 216cm. Solomon Nikritin
(Chernigov, Ukraine, 1898 – Moscow, 1965) was a multifarious creator of Jewish
origin, who did not limit himself to painting. His archive includes a large
number of philosophical essays, theatrical plays and screenplays. He also
developed a unique artistic theory, which he called “Projectionism” on the
connection between painting, theatre and the cinema.
Ο
Σολομών Νικρίτιν (Τσέρνιγκοφ Ουκρανίας, 1898 – Μόσχα, 1965) ήταν ένας εβραϊκής
καταγωγής πολυσχιδής δημιουργός που δεν είχε περιοριστεί μόνο στη ζωγραφική.
Στο αρχείο του διασώζεται ένας μεγάλος αριθμός φιλοσοφικών δοκιμίων, θεατρικών
έργων και κινηματογραφικών σεναρίων, ενώ είχε αναπτύξει μια πρωτότυπη εικαστική
θεωρία, την οποία ονόμαζε «προβολισμό» σχετικά με τη σύνδεση της ζωγραφικής με
το θέατρο και τον κινηματογράφο.
Νικρίτιν
Σολομών, "Τεκτονική. Η σύνδεση της
ζωγραφικής με την αρχιτεκτονική" (1919). Η σύνθεση δομείται εντός ενός
όρθιου μακρόστενου ορθογωνίου, όπου ορθογώνια, τετράγωνα, τρίγωνα και ποικίλα
άλλα γεωμετρικά σχήματα κατανέμονται στο μέσον του μήκους του καμβά και σε όλο
το ύψος του, το ένα δίπλα ή κάτω από το άλλο εν είδει «λωρίδας». Ανάμεσά τους
εμφανίζονται και τέσσερις συνολικά κύκλοι μικρών διαστάσεων που τέμνονται από ευθείες
γραμμές, οι οποίες σχηματίζουν μεταξύ τους γωνίες. Τα σχήματα διακρίνονται για
την ποικιλία των μεγεθών αλλά και της χρωματικής του επεξεργασίας. Στο μέσον
του μήκους της λωρίδας και κατά μήκος του κατακόρυφου άξονα τα σχήματα
προσλαμβάνουν μορφή ανθρώπου, καθώς διακρίνεται ευκρινώς το γεωμετρικό κεφάλι
που σχηματίζει μια έλλειψη, ο μακρόστενος ορθογώνιος λαιμός, το τριγωνικό
χρώματος μπλε στέρνο και το δεξί χέρι που αποδίδει μια στερεομετρικά αποδοσμένη
ακανόνιστη γεωμετρική φόρμα.
To 1919-20 έζησε την φρίκη του Εμφυλίου
Πολέμου και το 1922-23 δημιούργησε μια σειρά από σχέδια που τα ονόμασε «Πόλεμος» και όπου καταγράφονται σκηνές
βίας. Το 1921, μαζί με τους Αλεξάντρ Λαμπάς, Σεργκέι Λουτσίσκιν, Κλίμεντ
Ρέντκο, Μιχαήλ Πλαξίν και Αλεξάντρ Τίσλερ, ίδρυσε την ομάδα «Προβολισμός» και
στη συνέχεια την ομάδα «Ηλεκτροοργανισμός», η οποία διοργάνωσε έκθεση στο
Μουσείο Ζωγραφικής Παιδείας της Μόσχας (1922). Συμμετείχε στην Πρώτη Έκθεση
Ρωσικής Τέχνης στο Βερολίνο (1922) και στο Άμστερνταμ (1923). Το 1922 επίσης
σχημάτισε την ομάδα των Προβολιστών με το όνομα «Μέθοδος». Συμμετείχε στην
Πρώτη Διαλογική Έκθεση των Ενώσεων Δραστικής Επαναστατικής Τέχνης στη Μόσχα
(1924) και υπέγραψε τη διακήρυξη των Προβολιστών στον κατάλογό της.
Νικρίτιν
Σολομών, "Διαδήλωση" (Αρχές
δεκαετίας 1930). Αφηρημένη σύνθεση που δομείται κυρίως με βάση φαρδιές
χρωματικές μάζες και κινείται βασικά στις αποχρώσεις του καφέ και λιγότερο του
κόκκινου. Στο μέσον της και κατά μήκος του κατακόρυφου άξονα, διακρίνεται ο
σχηματισμός τριών ιδιαίτερα μακρόστενων χρωματικών όγκων, που μοιάζουν με
στήλες. Κατά μήκος τους διακρίνονται σποραδικά, σε μικρογραφική απόδοση,
ανθρώπινες μορφές σε διάφορες στάσεις, συχνά με το ένα χέρι ψηλά, σαν ρήτορες.
Οι μορφές πυκνώνουν στη βάση του πίνακα, όπου ομάδες ανθρώπων συνωστίζονται σε
οριζόντια παράταξη ή ασύντακτα, σε μπουλούκια, καταλαμβάνοντας το σύνολο του
μήκους της ζωγραφικής επιφάνειας. Πάνω από το μέσο της κεντρικής “στήλης”
διακρίνεται αντικείμενο που μοιάζει με φωτεινή πηγή.
Το
1931 ήταν μέλος της ομάδας ΙΖΟΜΠΡΙΓΚΑΝΤΑ, ενώ από το 1922 εργαζόταν στο Μουσείο
Ζωγραφικής Παιδείας, ως επικεφαλής του Τμήματος Ανάλυσης. Τα χρόνια 1922-1930
δίδαξε στη Σχολή Καλλιτεχνικής Παιδείας της πόλης Ριαζάν.
Νικρίτιν
Σολομών, "Γυναίκα που πίνει"
(1927-1928). Ασπρόμαυρη ζωγραφική αναπαράσταση καθιστής γυναικείας μορφής που
είναι τοποθετημένη κατά μήκος του διαγώνιου άξονα της ζωγραφικής επιφάνειας με
κατεύθυνση από κάτω αριστερά προς τα πάνω δεξιά και καταλαμβάνει το σύνολο
σχεδόν του μεγάλων διαστάσεων αυτού πίνακα. Η ελαφρώς υπέρβαρη μορφή, της
οποίας τα χαρακτηριστικά και η ένδυση αποδίδονται σχηματικά, παρουσιάζεται
καθιστή σε καρέκλα, τμήμα της οποίας διακρίνεται, μπροστά σε τραπέζι με μπολ
και άλλο αντικείμενο (ποτήρι;), από το οποίο μικρό γωνιακό τμήμα καταλαμβάνει
την αριστερή κάτω γωνία της σύνθεσης. Η μορφή κρατά ποτήρι στο δεξί, υψωμένο
της χέρι, ενώ το στόμα της παρουσιάζεται ανοικτό σε έλλειψη, σα να τραγουδά ή
να φωνάζει. Η μορφή προβάλλεται σε μονόχρωμο, με μικρές τονικές διαβαθμίσεις,
φόντο.
Χαρακτηριστικό
στοιχείο του έργου του Νικρίτιν ήταν η εμμονή του στην εξάντληση του θέματος
μέσα από σχέδια που αποτελούσαν ένα θεματικό κύκλο. Πίστευε έτσι, ότι το έργο
τέχνης είναι ένα προϊόν που θα διαμορφωθεί στο μυαλό του θεατή και έδινε έμφαση
στη διαδικασία τόσο της παραγωγής όσο και της πρόσληψης, παρά στο τελικό
αποτέλεσμα. Η ανθρώπινη μορφή επανέρχεται σχηματοποιημένη σε πολλές σειρές
έργων του. Συχνά στα έργα του απεικονίζονται μοναχικοί άνθρωποι που αδυνατούν
να επικοινωνήσουν ή παράλογα συμπλέγματα ανθρώπων, ζώων και οικοδομημάτων που
δημιουργούν την αίσθηση ενός επικείμενου πολιτικού τρόμου και μιας κοινωνίας
που υποκύπτει στον παραλογισμό αυτής της βίας. Παρόλο που ο Νικρίτιν ήταν
ιδεολόγος κομμουνιστής, μέσα από το έργο του συχνά ασκεί ενδόμυχα κριτική στον
ανερχόμενο απολυταρχισμό του σταλινικού καθεστώτος.
Νικρίτιν
Σολομών, "Προσχέδιο για το έργο
"Το Παλαιό και το Νέο""
(Αρχές δεκαετίας 1930). Στη σύνθεση εικονίζονται τέσσερις μορφές σε όρθια
(πρώτη και τρίτη από αριστερά), καθιστή (τέταρτη από αριστερά) ή διαγώνια
στάση. Οι μορφές αποδίδονται σχηματικά, μόνο σχεδόν με τα περιγράμματά τους και
δύο από αυτές (οι δύο δεξιά) με – γενικευμένα – τα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά
του προσώπου τους. Η αριστερή γυναικεία μορφή απεικονίζεται με αχνότερο
περίγραμμα και ελαφρώς αποκομμένη από τις άλλες τρεις. Έμφαση δίνεται στο
περίγραμμα της δεύτερης από αριστερά μορφής, η οποία εμφανίζεται χαμηλότερα από
τις άλλες και δομείται στη βάση ενός διαγώνιου άξονα με κατεύθυνση από κάτω
αριστερά προς τα πάνω δεξιά. Η μορφή εμφανίζεται σε προφίλ να κοιτά προς μια
σφαίρα που ίπταται πάνω από το προτεταμένο δεξί της χέρι και στο ύψος της
δεξιάς λεκάνης της διπλανής μορφής. Η πιθανόν γυμνή αυτή γυναικεία μορφή
εμφανίζεται να στέκεται με τα πόδια σε ελαφρά διάσταση, το αριστερό της χέρι
εκτεινόμενο προς τα αριστερά και το κεφάλι ελαφρώς στραμμένο προς την αντίθετη
κατεύθυνση. Τη σύνθεση συμπληρώνει δεξιά και σε μικρή απόσταση από την όρθια
μορφή, άλλη καθιστή μορφή, πιθανόν επίσης γυμνή ή μισοντυμένη, με κομμένα τα
πόδια στο ύψος των μηρών. Μπροστά της υπάρχει μικρό αντικείμενο με τη μορφή
κυκλικού δίσκου. Η σύνθεση κινείται στις αποχρώσεις του καφέ.
Ήδη
από την δεκαετία του 1920 συναντούμε έργα που περιέχουν συνθέσεις με ιδεολογικό
προσανατολισμό χωρίς όμως να ακολουθείται η αισθητική μέθοδος του Σοσιαλιστικού
Ρεαλισμού, κάτι για το οποίο ο Νικρίτιν θα υποστεί σκληρή λογοκρισία στη
δεκαετία του 1930. Το Κρατικό Μουσείο
Σύγχρονης Τέχνης κατέχει 234 έργα του καλλιτέχνη. Σε συνεργασία με την Κρατική Πινακοθήκη Τρετυακόφ, διοργάνωσε την
πρώτη παγκόσμια αναδρομική του έκθεση στη Θεσσαλονίκη, τον Ιανουάριο του 2004.
Ο
George Grosz (Βερολίνο, 1893-1959) υπήρξε ένας από τους
μεγαλύτερους σατιρικούς καλλιτέχνες του 20ου αιώνα. Συνιδρυτής της ομάδας
Ντανταϊστών του Βερολίνου, δημιούργησε εκατοντάδες σχέδια που αποτύπωναν τις
ατέλειες και τις ανισότητες της γερμανικής κοινωνίας κατά τη δεκαετία του 1920,
κάποια από τα οποία δημοσιεύονταν σε λαϊκά φωτολιθογραφικά άλμπουμ. Η έκθεση
αυτή παρουσιάζει το μεγαλύτερο και πιο σημαντικό από αυτά, με τίτλο “Ecce Homo” («Ιδού ο Άνθρωπος»), του 1923.
Τα
σχέδια απεικονίζουν ένα τερατώδες θηριοτροφείο που απαρτίζεται από
διαφορετικούς ανθρώπινους χαρακτήρες της βερολινέζικης καθημερινότητας και
αποτυπώνουν την ασχήμια και τη διαφθορά μιας κοινωνίας που ζούσε υπό τη σκιά
του υπερ-πληθωρισμού και του κοινωνικού και πολιτικού αποπροσανατολισμού.
George Grosz. Behold the Man (1921) from Ecce Homo, 1922. George Grosz
(Berlin, 1893-1959) was one of the greatest satirical artists of the 20th century.
A co-founder of the Berlin Dada group, he made hundreds of drawings depicting
the vices and injustices of German society during the 1920s, some of them
published in popular photo-lithographed portfolios. This exhibition presents
his largest and most powerful one: ‘Ecce Homo’ (‘Behold the Man’) of 1923.
Στους
δρόμους της πόλης, στα εργατικά χαμόσπιτα, στα άθλια μπαρ και στους οίκους
ανοχής βρίσκονται προαγωγοί, τυχοδιώκτες, πόρνες, ζητιάνοι, απόστρατοι
στρατιώτες, μια στημένη άρχουσα τάξη και μια ανερμάτιστη μικρο-μπουρζουαζία,
που χορεύουν μέσα στην παρακμή τον χορό του θανάτου.
Η
σειρά “Ecce
Homo” δείχνει τον Grosz στο απόγειο της τέχνης του. Αυτό που τον
κάνει τόσο μοναδικό είναι το ότι συνδύασε την κοινωνική κριτική και τη δηκτική
οξυδέρκεια μιας ευφυούς σάτιρας με τις φορμαλιστικές καινοτομίες των
πρωτοποριών του Μοντερνισμού. Οι αιχμηρές σαν ξυράφια γραμμές του κατατέμνουν
τη ζωή του Βερολίνου με συγκλονιστική οξύτητα και βάναυσο χιούμορ. Τα σχέδια
ποικίλουν από αδρές σαν γράφιτι έως περίπλοκες φουτουριστικές συνθέσεις που
παρουσιάζουν σκηνές δρόμου μέσα από πολλαπλές οπτικές γωνίες. Ανθρώπινες
φιγούρες διαδέχονται η μία την άλλη, με αυστηρά αντικειμενικές σπουδές προσώπων
και εκφράσεων, όπου ακόμα και η κάθε τρίχα και η κάθε ρυτίδα αντανακλούν κάποιο
προσωπικό ελάττωμα ενώ το κάθε μάτι γυαλίζει από μοχθηρία ή φόβο. Οι εικόνες
αυτές αποτελούν μια καυστική ματιά στη Γερμανία των τραυματικών χρόνων που
οδήγησαν στη δικτατορία των Ναζί.
George Grosz. Kraft und Anmut / Strength and Grace (1922) from Ecce
Homo, 1922.
Λίγο
μετά την έκδοση του “Ecce
Homo” το 1923, όλα τα διαθέσιμα αντίτυπα
κατασχέθηκαν από την αστυνομία του Βερολίνου και ο Grosz μαζί με τον εκδότη του διώχθηκαν με την
κατηγορία της προσβολής των ηθών. Οι Ναζί διέταξαν να καταστραφούν όλα τα
προσβλητικά τυπώματα και σχέδια, τα οποία ρίχτηκαν σε δημόσια πυρά τον Μάιο του
1933. Το ίδιο έτος ο Grosz
μετοίκησε στις ΗΠΑ. Όσο ήταν εξόριστος δυσφημίστηκε στη Γερμανία ως
«καλλιτέχνης - μπολσεβίκος» και τα έργα του κατείχαν σημαντική θέση στην
περιβόητη έκθεση «Εκφυλισμένης Τέχνης» του 1937.
George Grosz. Schönheit, dich will ich preisen / Beauty, Thee I Praise (1920) from Ecce Homo, 1922. “In Grosz’s Germany, everything and everybody is for sale. All human
transactions, except for the class solidarity of the workers, are poisoned. The
world is owned by four breeds of pig: the capitalist, the officer, the priest
and the hooker, whose other form is the sociable wife. He was one of the
hanging judges of art.” -Robert Hughes.
Μετά
τον θάνατο του καλλιτέχνη η χήρα του και οι γιοί του συνέχισαν να προωθούν το
έργο του και το 1964 έδωσαν την άδεια για αναδημοσίευση του κατεστραμμένου
άλμπουμ “Ecce
Homo”. Αυτά είναι τα
χαρακτικά που παρουσιάζονται στην παρούσα έκθεση.
George Grosz. Whiskey (1917) from Ecce Homo, 1922. The exhibition is
realized with the support of the Goethe Institute in Thessaloniki. Duration: June 4 – September 14, 2014. Opening: Wednesday, June 4, at 20:00.
Διάρκεια
έκθεσης: 4 Ιουνίου – 13 Σεπτεμβρίου 2014. Ώρες και μέρες λειτουργίας:
Τρίτη-Σάββατο 10:00-18:00. Επιμέλεια έκθεσης: Lutz Becker (επιμελητής εκθέσεων-σκηνοθέτης
κινηματογράφου) και Μαρία Τσαντσάνογλου (ιστορικός τέχνης-διευθύντρια ΚΜΣΤ). Η
έκθεση πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Goethe Institut της Θεσσαλονίκης.