«Γυναίκα με πέπλο», ελαιογραφία σε δέρμα,
22 εκ. Συλλογή Alpha Bank. Theodore Ralli, Veiled
woman, 1880. Alpha Bank Collection, Athens. The painter Theodore Ralli,
originating from Chios, was born in Constantinople and lived in France, for the
majority of his life. His work, inspired by Greece and the Middle East, formed
in the European current framework of Orientalism and carried out according to
the academic technique of the French school, contributed to the creation of a
new artistic tradition in Greece.
Την
έκθεση «Θεόδωρος Ράλλης: Με το Βλέμμα στην Ανατολή» εγκαινίασε το Μουσείο
Μπενάκη στους χώρους του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης. Η έκθεση, που θα διαρκέσει
έως τις 22 Φεβρουαρίου 2015, είναι αφιερωμένη στο έργο του σημαντικού Έλληνα
ζωγράφου και πραγματοποιείται με αφορμή τον εορτασμό των 10 χρόνων λειτουργίας
του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης, ενώ συγχρόνως αποτελεί την πρώτη παγκόσμια
παρουσίαση του έργου του Θεόδωρου Ράλλη μετά το θάνατό του, το 1909.
«Το ιερό φίδι», ελαιογραφία σε καμβά,
41,4x32,3 εκ. Ιδιωτική
Συλλογή. Με την ευγενική παραχώρηση των Kalfayan
Galleries, Αθήνα, Θεσσαλονίκη. Theodore Ralli, The Sacred Serpent, oil on canvas.
Private collection. Kindly granted by the Kalfayan Galleries, Athens -
Thessaloniki. The exhibition “Theodore
Ralli: Looking East” at the Benaki Museum in Athens reveals the work of
this prominent Greek artist though selected paintings, documents,
correspondence and photographs. His drawings for the illustration of books,
works inspired by literature and poetry, excerpts from the diary he kept while
visiting Mount Athos, as well as a selection of his articles published in the
press, are also on show.
Η
έκθεση φιλοδοξεί να αναδείξει το έργο του μέσα από επιλεγμένα έργα,
εξερευνώντας το «βλέμμα» της Δύσης προς την «άλλη» Ανατολή. Τα έργα προέρχονται
από τη συλλογή της Alpha
Bank, από δημόσιες
συλλογές (Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Αλέξανδρου-Σούτζου, Μουσείον της Πόλεως των
Αθηνών – Ίδρυμα Βούρου Ευταξία και Διεύθυνση Νεώτερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς
του ΥΠΠΟ), καθώς και από ιδιωτικές συλλογές. Ορισμένα από αυτά, μάλιστα,
παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο ευρύτερο κοινό, όπως τα «Γητεύτρα πυθώνων»
(ιδιωτική συλλογή, Αθήνα), «Η ευνοούμενη του σουλτάνου» (ιδιωτική συλλογή,
Λονδίνο) και «Η Νασλή» (ιδιωτική συλλογή, Αθήνα).
Ο κυριότερος εκπρόσωπος του Οριενταλισμού στην
Ελλάδα
Πορτρέτο του Θεόδωρου
Ράλλη.
Ο
Θεόδωρος Ράλλης, με καταγωγή από τη Χίο και γεννημένος στην Κωνσταντινούπολη,
έζησε το μεγαλύτερο διάστημα της ζωής του στη Γαλλία. Εκεί διαμορφώθηκε το έργο
του μέσα στο ευρωπαϊκό ρεύμα του Οριενταλισμού και σύμφωνα με την ακαδημαϊκή
τεχνική της γαλλικής σχολής. Στη συνέχεια αναδείχθηκε ως ο κυριότερος
εκπρόσωπος του Οριενταλισμού στην Ελλάδα και συνέβαλε στην δημιουργία της
νεότερης καλλιτεχνικής παράδοσης της χώρας.
«Ελληνική ομορφιά» (περίπου 1890),
υδατογραφία σε χαρτί, 24 εκ. x 16
εκ. Ιδιωτική συλλογή. Theodore
Ralli, Greek Beauty.
Το
έργο του είναι εμπνευσμένο από την Ελλάδα και τη Μέση Ανατολή και αντανακλά τη
σχέση των δύο κόσμων μέσα από το πρίσμα της γαλλικής σχολής του 19ου αιώνα.
«Η λεία» (περίπου 1905), ελαιογραφία σε
καμβά, 133 εκ. x 100 εκ. Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου. Theodore
Ralli, The Booty.
Το
ιδιαίτερο στοιχείο της τέχνης του έγκειται στην απόδοση μιας βιωμένης Ανατολής
και ως εκ τούτου οικείας και κατανοητής. Οι μορφές στα έργα του παρουσιάζονται
στις ανθρώπινες διαστάσεις τους, ενώ το βλέμμα του καλλιτέχνη παρατηρεί με
οικειότητα, κατανόηση και συμπάθεια τη ζωή τους. Ο ζωγράφος χρησιμοποίησε ένα
ακαδημαϊκό ιδίωμα, που μαζί με το υλικό των συμβόλων του και τη θεατρική
χειρονομία, δημιούργησαν τον μύθο της δικής του Ανατολής, αυτής που
οραματίστηκε, έζησε και αγάπησε.
Οι
ενότητες της έκθεσης
«Το
εργαστήριο του καλλιτέχνη στο Παρίσι, 1880-1990», Φωτογραφία, The Frick Collection, Νέα Υόρκη. Theodore Ralli’s
Paris studio 1880-1990, photograph. The Frick Collection, New York. The
exhibition is developed in three parts –an introduction presenting archival
material, a second part entitled “Faith in the East” and a third dedicated to
“The Harem and the bath”– as it attempts to explore the “look” of the West
towards the “other” East, whose depiction, as it has been studied until today,
raises a lot of questions and is being continuously revised.
Η
έκθεση χωρίζεται σε τρεις βασικές ενότητες: Η πρώτη ενότητα αποτελεί την εισαγωγική ενότητα της έκθεσης και επιχειρεί
μια γνωριμία με τη ζωή του καλλιτέχνη. Θα εκτεθούν αυτοπροσωπογραφίες του,
σπουδές, επιστολές αλλά και φωτογραφίες από τα εργαστήριά του στο Παρίσι και
στο Κάιρο. Επίσης, θα εκτεθούν σχέδια από την εικονογράφηση βιβλίων, ένας τόμο
από το αρχείο του, το ημερολόγιό του από το ταξίδι του στο Άγιο Όρος και
αποσπάσματα από την αρθρογραφία του στον τύπο της εποχής.
«Ανατολίτικο λουτρό», 1900, Πινακοθήκη
Αβέρωφ, Μέτσοβο. Theodore Ralli, Oriental
bath.
Η
δεύτερη ενότητα με τίτλο «Το Χαρέμι και το Λουτρό» περιλαμβάνει έργα όπου ο
καλλιτέχνης αποδίδει το χαρέμι ως στερεοτυπικό τόπο γοητείας και ερωτισμού
επιλέγοντας να απεικονίσει τη γυναίκα στο εσωτερικό δωματίων, πάνω σε ντιβάνια,
περιτριγυρισμένη από μεγάλα μαξιλάρια και βαρύτιμα υφάσματα, καθώς και
καλλωπιστικά φυτά, ναργιλέδες και ντέφια. Παράλληλα όμως αποδίδει στη γυναίκα,
εκτός από τον ρόλο της οδαλίσκης, πρόσθετους ρόλους οι οποίοι προβάλλουν έναν
χώρο οικείο και καθημερινό που αντιστοιχεί περισσότερο στην πραγματικότητα.
Theodore Ralli, Repos au bain, 1888.
Στα
έργα του καλλιτέχνη το λουτρό αποτελεί ένα χώρο φανταστικό, στον οποίο το
ιδιωτικό στοιχείο και η σωματική οικειότητα είναι τα κυρίαρχα γνωρίσματα. Ο
Ράλλης, μέσα από αλλεπάλληλες παραλλαγές, εστιάζει στο γυμνό σώμα και στο πρόσωπο
προσδίδοντάς τους έτσι ένα ιδεαλιστικό ύφος.
«Γυναίκα σε εσωτερικό εκκλησίας (Η κανδήλα)», ελαιογραφία σε καμβά, 35χ22
εκ. Κληροδότημα Θεόδωρου Ράλλη. Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου
Σούτζου, Αθήνα.
Η
τρίτη ενότητα με τίτλο «Η πίστη στην Ανατολή» περιλαμβάνει έργα που σχετίζονται
με τις μονοθεϊστικές θρησκείες της Ανατολής.
Απεικονίζουν ιερούς τόπους, σκηνές λατρείας και εσωτερικά ναών και
τζαμιών.
«Παραμονή εορτής», ελαιογραφία σε καμβά. Ιδιωτική
Συλλογή.
Στα
έργα αυτά η μυσταγωγική ατμόσφαιρα τονίζεται από την ιδιαίτερη χρήση του φωτός.
Η παρουσία του ανθρώπου στους χώρους αυτούς ποικίλλει, ενώ στα έργα όπου
εικονίζονται τζαμιά η παρουσία των μορφών είναι σπάνια.
Την
επιμέλεια της έκθεσης έχει η δρ Μίρκα Παλιούρα, ιστορικός τέχνης, ενώ υπεύθυνος
για τον σχεδιασμό και τη γραφιστική επιμέλεια είναι ο Σταμάτης Ζάννος.
«Η νυχτερία του πασά της Ταγγέρης», 1884,
ελαιογραφία σε μουσαμά, 116x191
εκ. Δωρεά Γεωργίου Αλεξ. Γαϊτάνου. Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου
Σούτζου. Theodore Ralli, Wake of the
Pasha of Tangier.
Την
έκθεση συνοδεύει δίγλωσσος ομότιτλος κατάλογος (ελληνικά/αγγλικά), έκδοση του
Μουσείου Μπενάκη, σε κείμενα και επιμέλεια της δρος Μίρκας Παλιούρα. Την έκδοση
χαιρετίζει η Μίνα Μωραΐτου, Επιμελήτρια της Ισλαμικής Συλλογής του Μουσείου
Μπενάκη, και προλογίζει η Κατερίνα Κοσκινά, Καλλιτεχνική Διευθύντρια του
Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου.
Πού
και πότε
Theodore Ralli, At The Bath.
Μουσείο
Μπενάκη – Ισλαμικής Τέχνης, Ασωμάτων 22 και Διπύλου 12, Τηλ. 210 3251311.
Ωράριο λειτουργίας: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 9.00-17.00, Δευτέρα,
Τρίτη, Τετάρτη: Κλειστά. Διάρκεια έκθεσης: 11 Δεκεμβρίου 2014 – 22 Φεβρουαρίου
2015.