Arts Universe and Philology

Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.

Τετάρτη 3 Οκτωβρίου 2012

Περικλής Γιαννόπουλος, τρομακτικά επίκαιρος Έλλην: Νέον πνεύμα

Δημήτρης Πικιώνης, Ελπίς

σκοτώσατε τν λληνικν ΝΕΟΤΗΤΑ.

Κα θνος χωρς ΝΕΟΛΑΙΑΝ εναι νοιξις χωρς ΑΝΘΗ.

λλ δν εναι μόνον τυχς κα ατ π πλέον, τ πελπιστικόν. Πάντα τατα εναι μεταβλητ κα πάμπολλα δυνατν κα αθωρε μεταβλητά· διότι εναι κατασκευάσματα τεχνητ κα καταντήματα φυσικ ες τς ποβλακωμένας κα χλωροφορμισμένας Κοινωνίας κα δ μόνον π τν διευθύνουσαν ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΝ ΚΤΗΝΩΔΙΑΝ.

κενο τ ποο εναι ληθς κα βαθς ΑΠΕΛΠΙΣΜΟΣ, εναι ΕΛΕΕΙΝΟΤΗΣ ΤΗΣ ΝΕΟΤΗΤΟΣ. Τς Σχολιευομένης, τς Σπουδαζούσης, τς Στρατευομένης, τς Πανεπιστημιακς, τς Διανοουμένης, τς Καλλιτεχνούσης, τς ΠΤΩΧΗΣ κα τς τρισχειροτέρας ΠΛΟΥΣΙΑΣ, τς εσερχoμένης Νεότητος, ετε ες τν δεολογικόν, ετε ες τν Καλλιτεχνικόν, ετε ες τν Πρακτικν Κόσμον: Τν ΝΕΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ. Νεότης. ψυχος, καρδος, μυαλος, νανδρος, νελεύθερος, χαρακτήριστος, μ λας τς Νεανικς κδηλώσεις πούσας, μ λας τς νθρωπινς κφράσεις κα Δυνάμεις, κατεβασμένας π τ μηδέν. Νεότης, οτιδανή: ΜΙΣΘΟΣ, Νεότης, χυδαία: ΨΗΦΟΣ. Τ Σχολεα κφουρνίζοντα γράμματα κα νάγωγα κα μισελληνικ κα Φραγκομαν Κούτσουρα. Τ Πανεπιστήμιον κβράζον ντ ΝΕΩΝ ΑΝΔΡΩΝ Σαπισμένην νθρωπότητα Σάπιων Δικηγορίσκων κα Τιποτένιων πιστημόνων, να ξύτατον Πανωλικότατον όν, ξολοθρευτικν κα Κοινωνίας κα θνους, μεταδίδοντα π τν βαρυτάτην της μορφήν, τν δίαν της Σαπίλαν, Ψυχς, Καρδίας κα Νο, ες λον τν λλαδικν ργανισμόν.

Κα Νεότης ατ Τοιαύτη, σάπια ως τ κόκκαλον, σάπια κατ τν νον, κατ τν ψυχν κατ τ ασθήματα, χωρς τίποτε νδρικν κα τίποτε νθρωπινόν, ξαπολυομένη ες τος δρόμους τς Ερώπης κα ποφραγκευομένη κα ποκατεργαρευομένη, κα ποθρασυνομένη κα πογινομένη κα πανερχομένη δι ν καθαρίσ κα ποβορβοροσα, δι ν ξυγιάν κα ποτελματίζουσα, δι ν φωτίσ κα ποσκοταδιάζουσα, δι ν ξευγενίσ κα ποχωριατίζουσα, δι ν ξανθρωπίσ κα ποθηριώνουσα μ μίαν μοναδικν ΛΥΣΣΑΝ Πενταροθηρίας, Θεσιθηρίας, Ψηφοθηρίας, Προικοθηρίας ναισχυντοτάτης Ρεκλάμας, ναισχυντοτάτου ξευτελισμο λων τν παγγελμάτων κα λων τν θνικν, Κοινωνικν, ρχν, δεν κα Πραγμάτων, μ μίαν ΑΜΑΘΕΙΑΝ παντς Πράγματος κα μίαν ΑΝΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΑΝΤΙΛΗΨΕΩΣ οουδήποτε Πράγματος Σοβαρο, οασδήποτε δέας Σοβαρς, καταπλήσσουσαν κα ΤΟΥΒΛΑ. Νέοι θέλοντες ν νεωτερίσουν κα φοροντες τος Πνευματικος τσουμπέδες το παπούλη των. Νέοι ναγλυφόμενοι δι ν πολιτικίσουν κα φέροντες τν Νεωτερισμόν τς... θνοσυνελεύσεως! Νέοι Μουσικοί, θέλοντες ν πολεμήσουν τ Βουλγαρικώτατον δεον κα γωνιζόμενοι ν βγάλουν τν Γερμανικήν του Γραμματικν δι ν βάλουν τν ταλικήν! Νέοι Ζωγράφοι, Γλύπται, Μουσικοί, ρχιτέκτονες πανερχόμενοι μ γωϊσμν φουσκωμένον σν ερόστατον, δι ν φωτίσουν τν Τόπον των κα ν μ πάρχ οτε ΜΙΑ, διωτικ τολάχιστον Σχολή, λλ. Ζωγραφικς. Οτε ΜΙΑ, λλ. Γλυπτικς. Οτε ΜΙΑ, λλ. ρχιτεκτονικς. Οτε ΜΙΑ, λλ. Μουσικς. Οτε κν να μάζευμα δύο, τριν, νθρώπων, κπροσωπούντων μίαν οανδήποτε -δέαν, στω κα ξένην, οασδήποτε Τέχνης, ργαζομένων δι᾿ ατήν, οτε κν δύο νθρωποι, γωνιζόμενοι δι θεωρίαν Τέχνης τινος, δυναμένην ν διατυπωθ στω κα μ δύο λέξεις, οτε κν νθρωπος ΕΝΑΣ, Καλλιτέχνης ΕΝΑΣ, δυνάμενος ν διατυπώσ τολάχιστον, μιλητικς, μίαν οανδήποτε θεωρίαν τς Τέχνης του μ διόμιση λέξεις!

Κα Νέοι τρέμοντες ν σκεφθον λεύθερα, ν ξυσθον διαφορετικά. Νέοι τρέμοντες τν Νεότητα. Τ Νέον παράγον τρόμον. Νέα δέα παράγουσα συγκοπήν, σν προτεταμένον περίστροφον ες τ στθος. Νεότης σύσσωμος, Πλουσία, Πτωχή, πιστημονική, παγγελματική, Καλλιτεχνική, φιλολογική, στιβαζομένη ες τν θύραν κάθε μισθο, δι ν νοικιασθ, ν γγαρευθ, ν πουληθ, σύσσωμος, -ΠΛΟΥΣΙΑ κα ΠΤΩΧΗ- σπρωχνομένη κοπαδηδν κα λληλοπατουμένη κα γρονθοκοπουμένη, μ τ διπλώματα ες τ χέρια, σν ν σαν πιστοποιητικ ναπήρων, δι κάθε κατοντάδραχμον θέσιν Σσρωτο.

Κα Πλούσια Νεότης, δυνατοσα ν ννοήσ, τι εναι τ ΠΟΛΥΤΙΜΩΤΕΡΟΝ ΣΤΟΙΧΕΙΟΝ τς Πατρίδος της, μακρν δεν μακρν μακρν Τεχνν, μακρν νεργειν δυνατοσα ν ννοήσ, τι εναι σχυρότερος Κοινωνικς Παράγων Προόδου, δι τς τομικς Πρωτοβουλίας κα τς νεξαρτήτου ργασίας, καταντήσασα ες τοιοτον σημεον ξευτελισμο κα ΑΦΙΛΟΤΙΜΙΑΣ, στε ν μ κατορθώσ ν δημιουργήσ, ν στήσ ες τ πόδια της, ν ναθρέψ, οτε τουλάχιστον ΜΙΑΝ: ΕΛΛΗΝΙΔΑ ΚΟΚΚΟΤΑ. Πανελλαδικ Νεότης, στάθη νίκανος ν δώσ ες τν Τόπον: ΜΙΑΝ ΚΟΚΚΟΤΑ. Κα Νεότης τοιαύτη ΠΛΟΥΣΙΑ Νεότης, εναι μόνον δι ν στοιβαχθ ες τ πόγεια το Κατακλούμ, χι μόνον μ τος φραγκικος Μαύρους Γάτους, λλ κα μ τος λλαδικος Λερόμαυρους Μπακαλόγατους τν Πανεπιστημίων κα τος Γρύζιους Γάτους τν Πατρίων, πο τν διέπλασαν τοιαύτην κα ν κατακλυσθ μ μίαν τρόμπαν νερο, ν πνιγ πως πνίγουν τ χρηστα γατιά.

Περικλής Γιαννόπουλος

Κα περβανον κάθε περιγραφν τς Τραγικοτάτης ληθείας Στεφάνωμα ντάξιον τς λλαδικς Νεότητος, νας δθεν Νέος λληνισμός, φευρεθες ες τος Καφφενέδες, κκολαφθες πό τος Μπελτέδες των Καφφέδων, σημαιοφορούμενος π τ ρχικατεργαρικότατον πιστημονικν φς -ΚΥΝΑΙΔΙΚΟΤΑΤΟΝ ΨΕΥΔΟΣ- νς Παρισινο ΜΕΛΑΧΡΟΙΝΟΥ, νς φραγκολεβαντίνου, περιγράπτου πνευματικς ενουχικότητος κα ποτροπαιοτάτης ΑΜΑΘΕΙΑΣ, νς Κτήνους, δυνατοντος ν ννοήσ τίποτε π τν στορίαν τς φυλς κα τν λλην. δέαν κα τν λλην. Γλσσαν, παραδουχούμενος π δευτέρου Μουρλο Κουκκουλεμπόρου, Λονδρέζου ατο, φανταστικς Νεοελληνισμς Μισελληνικώτατος, θέλων ν σπάσ τν νότητα τς στορίας, τν νότητα τς Γλώσσης, τν νότητα τς Θρησκείας, ν ποκόψ τν λληνισμόν, π κάθε παρελθόν του -σν ν εναι Τορκος, σν ν εναι Βούλγαρος, σν ν εναι χειρότερος λων, ΦΡΑΓΚΟΣ, ποος παιδεύεται ναν αἰῶνα τώρα, ν κατορθώσ ατό, δι᾿ λων τν μέσων κα τν βδελυροτέρων κα τν πανθρωποτέρων- Παραδίδων Ατός, μ τ δια του τ χέρια, ες τος Φράγκους, τ δολοφόνα ατ πλα κα ξυμνν ατούς, πο τ ρπάζουν λλαλάζοντες κα τν ξωθον μ τος μνους των, πως τος τρισκαταράτους Φαρμακίδας λλοτε, ες τ ν κατακομματιάσ κα ξουθενώσ τν φυλήν του, νας Νέος λληνισμός. Λώβα ληθινή, τοιαύτης οβόλου δριμύτητος, στε ν προξενήσ ντελ παραίσθησιν, ες νθρώπους καθ᾿ λα λογικωτάτους κα Σεβαστοτάτους, στε ν παρασυρθον, ν πιτρέψουν ν δημιουργηθ δ, ες τς ΑΘΗΝΑΣ, ες τος πρόποδας το περτάτου Ναο τς Οκουμένης, νας Νοσταλγικότστος ΝΕΟΤΣΑΡΟΥΧΙΣΜΟΣ φραγκοβρακάδων, μ Σύμβολον να φηνιασμένον ΤΣΑΡΟΥΧΙ, θέλων ν γκρεμίσ τν Παρθεννα, δι ν στήσ τ παληοτσάρουχον το παπούλη του κα γκαρίζ νέτως τν μανέ του.

13

Κάτω λλς τν: ΨΗΦΩΝ, τν ΜΙΣΘΩΝ, τν ΧΑΡΤΟΠΑΙΚΤΩΝ κα τν ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ.

Ατ εναι Τωριν λλάς, Καταχρεωκοπημένη Πνευματικς π τν πρώτην της μέραν. Καταχρεωκοπημένη Πραγματικς. Μ Κράτος γνήσιον, ληστρικότατον, Τσουλν. Στρυφογυρίζουσα διεξοδως ες τ δια καμώματα κα τ δια ψεύματα, τν πρώτων μερν τς λευθερίας της, τ ποα βαρύνθησαν κα ο πέτρες, δυνατοσα ν σταθ ες τ πόδια της, δυνατοσα ν δημιουργήσ τ παραμικρν θνικόν, ναρκώνουσα κα καταπνίγουσα τν Τιτάνειον δύναμιν το λληνικο τόμου, καταδολοφονοσα κα καταατιμάζουσα, καθ᾿ λα τ σημεα το λληνισμο, π να δη αἰῶνα, μ τος Προξένους της, καταληστεύουσα ατόν, δένουσα τ χέρια του κα κρατοσα σφικτ ατόν, ες τ πανταχόθεν ραπίσματα χάριν της, ν Ατ στουπ ες τ Βουλευτικόν της μεθύσι, κυλιέται ες τ Παραδείσειον περιβόλι της, κατατρωγομένη π τν σωτάτην της λέπραν, τν μάθειαν, τν νηθικότητα κα τν χυδαιότατον γωϊσμόν, θεόστραβη πρ το ργου τ ποον νέλαβε ν κτελέσ, ναίσθητος πρ τν κακν κα τν χαμν, πο προξενε ες τν φυλν κα ες αυτήν, μ πρόσωπον φουσκολωβιασμένον κα γκέφαλον παράλυτον, λόκληρον καρκίνον, μεταδίδοντα σπασμωδικάς, τρελλς κινήσεις ες τ Σμα το λληνισμο. Ατ εναι Τωριν λλάς. λλς τν Κλεφτν-ρώων. Τν Κλεφτν Κουτσούρων· Κα λλς τν Παιδιν ατν -ντ ψηλν ριστοκρατν φορτωμένων μ τν Πατρικν Δόξαν το Πυρς κα τν δίαν Δόξαν Πνεύματος κα Εγενείας- Τραμπουκογαλάντιδων κα τέλος τν πογόνων ατν κα τν διαδόχων τν Συστημάτων των, Κλεφτν το 97, Κλεφτν κφυλισμένων, Κλεφτν νηθίκων, Κλεφτν Γραμματοστραβν κα Γραμματολεπρν, Κλεφτν ΜΠΟΥΦΩΝ κα τρισχειρότερον κα συνολικότερον, λων, ΕΛΛΑΣ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ.


Ατή, μυδρς, εναι Τωρινή Σας λλάς. Κα θ το νεξήγητον θαμα, πς εναι δυνατν ν πάρχ τ τερατδες ατ κατασκεύασμα, ἐὰν δν τ στήριζεν ερ Συμμαχία τν Μεγάλων Κροκοδείλων, ποκύψασα ες τν θικν πίεσιν τν Λαν κα ναγκασθεσα ν κυρώσ τν λευθερίαν κα δημιουργήσ θνος νεξάρτητον -λλ φαινομενικς, λλ δέσασα τος πάντας κα τ πάντα χειροπόδαρα νέκαθεν, λλ᾿ ξωθοσα Ατ ες λους τος κρημνος κα τος τιμασμος- ἐὰν δν εχε συμφέρον μέγιστον ν τ διατηρ, πως το τν αἰῶνα ατόν, πως εναι τώρα κα χειρότερον κόμη, δι ν κατακομματιάζ κα διαρπάζ Ατ τν λληνισμν νέτως, δημιουργοσα κα ξωθοσα Βλάχους κα Βουλγάρους, λαος βλάκας, λυσσντας καθ᾿ μν, τν φυσικν των Εεργετν κα Προστατν, φουσκώνοντας σν νδιάνους, κα σν νδιάνους βλάκας, δυνατοντας ν ννοήσουν, τι παχύνονται μάταια τρώγοντες μς, δι ν χρησιμεύσουν μίαν μέραν δι τν Πασχαλινν Βότκα το Μουζίκου κα τ Χριστούγεννα το φράγκου. Κα κόμη θ το θαμα, πς φίσταται τοιοτον κατασκεύασμα, ἐὰν δν τ κράτει, κυριώτερον κόμη, κολοσσαία Δύναμις το λληνισμο, πραγματικ Ατ Δύναμις κα τ Γόητρον τς ρχαίας μας λλάδος, Γόητρον σχυρότερον το Γοήτρου τν Θεν, δύο δυνάμεις τρισμέγισται, νυπολόγιστοι, τς ποίας νηθίκως κα χυδαιότατα κμεταλλεύεται Τωρινή, χωρς κν ν τς ννο κα α ποαι κρατον βύθιστον τ Ληστρικν ατ ΦΡΕΝΟΚΟΜΕΙΟΝ.

Κα διέξοδος; Μία κα μόνη. να καλ πρωΐ,  Τωρινο όμματοι Βλάκες, θ ερεθτε παναστατημένοι, χωρς ν γνωρίζετε τ πς κα τ τί κα τ διατί, χωρς ν ξεύρετε τ θέλετε κα τ γυρεύετε κα πο πηγαίνετε. Κα τν πανάστασιν ατν τν ασθάνεσθε, τν πικαλεσθε, τν ποθετε, ρχίσατε πρ καιρο ν τν λέγετε, ν τν γράφετε, ν τν συνηθίζετε, ν τν περιμένετε ς μόνην Σας Σωτηρίαν: δι ν Σς γλυτώσ π τος νηθίκους λαβυρίνθους κα πό τους τραγελάφους -δι ν Σς γλυτώσ π τν αυτόν Σας. Κα  πανάστασις ατή, πως κα οαδήποτε λλη μεταβολή, μ τ μυαλ πο χετε κα μ τος νθρώπους πο βάζετε ες τν σβέρκον Σας, θ Σς ξαπατήσ κα θ Σς βυθίσ χειρότερα, ες χειροτέρους τραγελάφους κα σκότη, θ Σς ποτελειώσποσχομένη ν Σς διορθώσ -πως  κάθε μεταβολ πο κάματε,- κα θ Σς ποκοιμίσ, δι ν πεταχθτε μετ λίγα τη ρθοί, π τν Νέον Σας πνον... κα δτε τέλος μ πεταγμένα μάτια μπρός Σας, τν Πραγματικόν... ΧΑΡΟΝ.

Νέον Πνεύμα  (1906) (απόσπασμα)

Περικλής Γιαννόπουλος  (1871-1910)

Η κρατούσα ως σήμερα θεωρία για τη δημιουργία της σελήνης φαίνεται να ανατρέπεται από έναν απροσδόκητο μάρτυρα: το τιτάνιο, Titanium paternity test fingers Earth as moon’s sole parent



Για τους αρχαίους Έλληνες ήταν η σύντροφος του Ενδυμίωνα, θεού του ύπνου, για μας είναι ένα καλοσυνάτο πρόσωπο, που μας κοιτάζει αφηρημένο κάθε μήνα, και για τους επιστήμονες είναι το κοντινότερο προς τη Γη ουράνιο σώμα. Ο λόγος είναι για τη Σελήνη, τον μοναδικό φυσικό δορυφόρο της Γης, η ιστορία της οποίας εξακολουθεί να αποτελεί για τους επιστήμονες ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα. Οι πρώτες θεωρίες των αρχών του 20ού αιώνα δεν ήταν συμβατές με τα αστρονομικά δεδομένα του συστήματος Γης – Σελήνης, ενώ η επικρατούσα σήμερα θεωρία μεταξύ των αστρονόμων φαίνεται να μην είναι συμβατή με τα γεωλογικά δεδομένα της Σελήνης. Ο Αριστοτέλης δίδασκε ότι η Σελήνη είναι μια τέλεια σφαίρα φτιαγμένη από αιθέρα, η οποία περιφέρεται σε τέλεια κυκλική τροχιά γύρω από τη Γη. Οι παρατηρήσεις του Γαλιλαίου όμως έδειξαν ότι η επιφάνεια της Σελήνης είναι καλυμμένη από βουνά, πεδιάδες και κρατήρες, έτσι ώστε να μοιάζει περισσότερο με την επιφάνεια της Γης παρά με μια τέλεια σφαίρα. Από τότε ως σήμερα έχουν συγκεντρωθεί για τη Σελήνη περισσότερες πληροφορίες απ’ όσο για οποιοδήποτε άλλο ουράνιο σώμα. Θα περίμενε κανείς ότι με τόσα στοιχεία θα γνωρίζαμε με λεπτομέρεια την ιστορία του δορυφόρου μας. Και όμως, σήμερα εξακολουθούν να υπάρχουν αμφιβολίες για τον τρόπο δημιουργίας της, αφού οι ερευνητικές προσπάθειες αστρονόμων και γεωλόγων δείχνουν να καταλήγουν σε αλληλοσυγκρουόμενα αποτελέσματα.
Ο δρόμος προς την… Ταυτόχρονη Δημιουργία
Τα πρώτα στοιχεία της Σελήνης που υπολογίστηκαν με μεγάλη ακρίβεια, μετά την εποχή του Γαλιλαίου, ήταν η τροχιά της και η διάμετρός της και, στη συνέχεια, η μάζα της. Αντίθετα με αυτά που πίστευε ο Αριστοτέλης, η τροχιά της δεν είναι κυκλική αλλά περίπλοκη και, σε πρώτη προσέγγιση, ελλειπτική. Η δε μάζα της είναι λίγο μεγαλύτερη από το 1% της μάζας της Γης, τιμή που μπορεί να φαίνεται μικρή αλλά στην πραγματικότητα είναι μεγάλη, αφού όλοι οι υπόλοιποι δορυφόροι του Ηλιακού Συστήματος έχουν μάζα μικρότερη από το 1‰ της μάζας του πλανήτη γύρω από τον οποίο περιφέρονται. Με βάση αυτά τα στοιχεία, καθώς και τις φωτογραφίες της επιφάνειας της Σελήνης, οι αστρονόμοι πρότειναν διάφορες θεωρίες για τον τρόπο σχηματισμού της. Η παλαιότερη θεωρία, η οποία μάλιστα είχε προταθεί από τον Τζορτζ Ντάργουιν, τον γιο του γνωστού μας – από τη θεωρία της εξέλιξης των ειδών – Δαρβίνου, υπέθετε ότι η Σελήνη δημιουργήθηκε από τη Γη, όταν ένα κομμάτι ύλης αποσπάστηκε από την περιοχή του ισημερινού του πλανήτη μας λόγω της φυγόκεντρης δύναμης. Η θεωρία αυτή εγκαταλείφθηκε, επειδή για να συμβεί ένα τέτοιο φαινόμενο θα έπρεπε η Γη να περιστρέφεται τόσο γρήγορα ώστε η διάρκεια της ημέρας να είναι μόνο πέντε ώρες. Μια μεταγενέστερη θεωρία βασίζεται στην υπόθεση ότι η Σελήνη ήταν ένα είδος μεγάλου αστεροειδούς, που συνελήφθη από το βαρυτικό πεδίο της Γης στα αρχικά στάδια της δημιουργίας του Ηλιακού Συστήματος. Η θεωρία αυτή απαιτεί μια ιδιαίτερα πυκνή γήινη ατμόσφαιρα την εποχή της σύλληψης, που απ’ ό,τι φαίνεται ποτέ δεν υπήρχε. Έτσι στα τέλη της δεκαετίας του 1960 διδαχθήκαμε στο Πανεπιστήμιο την επικρατούσα τότε θεωρία της ταυτόχρονης δημιουργίας. Κατ’ αυτήν Γη και Σελήνη δημιουργήθηκαν ταυτόχρονα από το ίδιο πρωταρχικό νέφος αερίου και σκόνης, την εποχή της δημιουργίας των πλανητών του Ηλιακού Συστήματος από τα υπολείμματα του υλικού που δημιούργησε τον Ήλιο.
Η θεωρία της σύγκρουσης με άλλον πλανήτη
Το 1969 όμως, όταν οι πρώτοι άνθρωποι πάτησαν το πόδι τους στην επιφάνεια της Σελήνης και έφεραν πίσω δείγματα από την επιφάνεια του δορυφόρου μας, ανατράπηκε και η θεωρία της ταυτόχρονης δημιουργίας. Ο λόγος είναι ότι η χημική σύσταση της επιφάνειας της Σελήνης διαφέρει σημαντικά από αυτήν της Γης και, άρα, δεν είναι δυνατόν τα δύο ουράνια σώματα να προέρχονται από το ίδιο αρχικό σύννεφο αερίου και σκόνης. Έτσι εμφανίστηκε στο προσκήνιο η πιο πρόσφατη θεωρία, αυτή της σύγκρουσης της Γης με ένα σώμα του αρχικού Ηλιακού Συστήματος στο μέγεθος του Άρη. Σύμφωνα με τη σύγχρονη αντίληψη, την εποχή που δημιουργήθηκε το Ηλιακό μας Σύστημα, πριν από 4,5 δισεκατομμύρια χρόνια, οι συγκρούσεις ανάμεσα στα ουράνια σώματα που περιφέρονταν γύρω από τον Ήλιο ήταν ένα πολύ συνηθισμένο φαινόμενο. Στη θέση όπου βρίσκεται σήμερα η Γη είχε δημιουργηθεί αρχικά ένας πλανήτης, η πρωτο-Γη, που δεν είχε δορυφόρο. Στη συνέχεια η πρωτο-Γη συγκρούστηκε «πλαγιομετωπικά» με έναν άλλον πρωτοπλανήτη, στο μέγεθος του Άρη. Το αποτέλεσμα ήταν ότι το μεγαλύτερο μέρος της μάζας των δύο αρχικών σωμάτων συσσωματώθηκε και απετέλεσε τη σημερινή Γη. Ένα μικρό μέρος των επιφανειακών στρωμάτων των δύο πρωτοπλανητών εκτοξεύθηκε στο Διάστημα και μέσα σε μερικές δεκάδες χρόνια συμπυκνώθηκε σε ένα μεγάλο σφαιρικό σώμα, τη Σελήνη, η οποία από τότε αποτελεί τον φυσικό δορυφόρο της Γης. Η θεωρία αυτή ερμηνεύει τόσο το είδος της τροχιάς της Σελήνης όσο και το γεγονός ότι αυτή έχει μικρότερη πυκνότητα από τη μέση πυκνότητα της Γης, αφού δημιουργήθηκε από τα επιφανειακά στρώματα των δύο πρωτοπλανητών και έτσι δεν «κληρονόμησε» μέρος του πυρήνα τους που απετελείτο από σίδηρο και νικέλιο.
Διάψευση από… τιτάνιο!
Η επιστημονική έρευνα όμως δεν χαρακτηρίζεται πάντα από τη συνεχή εξέλιξη προς μια τελική «σωστή» θεωρία. Πολλές φορές εμφανίζονται «πισωγυρίσματα», όταν νεότερα ερευνητικά αποτελέσματα έρχονται σε αντίθεση με μια κρατούσα θεωρία. Έτσι για πολλούς δεν απετέλεσε έκπληξη το γεγονός ότι την περασμένη άνοιξη δημοσιεύθηκε ένα ερευνητικό αποτέλεσμα που φαίνεται αντίθετο με το παραπάνω σενάριο. Η περιεκτικότητα των σεληνιακών πετρωμάτων σε τιτάνιο είναι ίδια ακριβώς με αυτή των γήινων. Επειδή οι ενώσεις του τιτανίου δεν εξαερώνονται εύκολα, αυτό σημαίνει ότι σε μια σύγκρουση της πρωτο-Γης με άλλο σώμα το τιτάνιο των δύο σωμάτων θα έπρεπε να «κληρονομηθεί» ανέπαφο στη Σελήνη. Επειδή ο πρωτοπλανήτης είχε δημιουργηθεί σε άλλη περιοχή του Ηλιακού Συστήματος απ’ ό,τι η Γη, θα έπρεπε η περιεκτικότητά του σε τιτάνιο να διαφέρει από αυτήν της Γης, οπότε και η περιεκτικότητα της Σελήνης σε τιτάνιο θα έπρεπε γενικά να μην είναι ίδια με αυτήν της Γης. Το γεγονός ότι είναι ίδια φαίνεται να υποδεικνύει ότι η Σελήνη είχε μόνο έναν γονιό, όπως πολύ ωραία το έθεσε ένα από τα μέλη της ερευνητικής ομάδας της πρόσφατης δημοσίευσης. Με άλλα λόγια, μοιάζει σαν να ξαναγυρίζουμε στη θεωρία του Ντάργουιν! Το μέλλον θα δείξει αν η θεωρία της σύγκρουσης μπορεί να τροποποιηθεί ώστε να ερμηνεύει τα νεότερα αποτελέσματα ή αν θα εγκαταλειφθεί για κάτι καινούργιο.

Χάρης Βάρβογλης, καθηγητής του Τμήματος Φυσικής του Α.Π.Θ.


H Γη και η επιφάνεια της Σελήνης, όπως φωτογραφήθηκαν τον Δεκέμβριο του 1968 κατά τη διάρκεια της αποστολής Απόλλων 8, καθώς το διαστημικό σκάφος βρισκόταν σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη.