Arts Universe and Philology

Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.

Δευτέρα 12 Ιανουαρίου 2015

Είμαστε αστρόσκονη. We are stardust

Η εικόνα της έκρηξης σουπερνόβα στον γαλαξία Μ81 από το τηλεσκόπιο Χαμπλ. This is an artist’s impression of supernova 1993J, which exploded in the galaxy M81. Using the Hubble Space Telescope, astronomers have identified the blue helium-burning companion star, seen at the center of the expanding nebula of debris from the supernova. Image Credit: NASA, ESA, G. Bacon (STScI)

Π​​ριν από μερικές ημέρες ένας φίλος μου έστειλε μια επεξεργασμένη φωτογραφία από το Διαστημικό Τηλεσκόπιο Χαμπλ που κατέγραφε την εικόνα ενός ασυνήθιστου είδους σουπερνόβα έκρηξης στον γαλαξία Μ81 προς την κατεύθυνση του αστερισμού της Μεγάλης Άρκτου και σε απόσταση 11 εκατ. ετών φωτός από τη Γη.

This NASA/ESA Hubble Space Telescope photo composite shows the location of supernova 1993J inside the majestic spiral galaxy M81. Though astronomers saw the star explode as a supernova 21 years ago, the glow of that explosion is still present, as seen in the inset image. The supernova has faded to the point where astronomers are confident that they have picked up the ultraviolet glow of a very hot companion star. This is the first time astronomers have been able to put constraints on the properties of the companion star in this unusual class of supernova called Type IIb. Hubble observations in ultraviolet light confirm the theory that the explosion originated in a double-star system where one star fueled the mass-loss from the aging primary star. Credit: NASA, ESA, A. Zezas (CfA), and A. Filippenko (UC Berkeley)

Μία έκρηξη σουπερνόβα ανακοινώνει στο Σύμπαν τον θάνατο ενός άστρου που διαλύεται κυριολεκτικά στα «εξ ων συνετέθη», και παρ’ όλο που εκρήξεις σουπερνόβα συμβαίνουν κάπου στο Σύμπαν κάθε δευτερόλεπτο, εντούτοις η μελέτη τους είναι ιδιαίτερα σημαντική στην κατανόηση των διαδικασιών εκείνων που οδηγούν ένα γιγάντιο άστρο στον θάνατο. Η φωτογραφία αυτή αλλά και άλλες παρόμοιες που καταγράφουν τα λείψανα κατεστραμμένων άστρων με έβαλε σε σκέψεις.

Γιατί όσο κι αν σας φανεί παράξενο, είναι πλέον γεγονός ότι το όνειρο της ανθρωπότητας να φτάσει στα άστρα και να τα ψηλαφήσει με τα ίδια του τα χέρια, ή ακόμη και να επιστρέψουμε πίσω στις πρώτες στιγμές της γέννησης του Σύμπαντος, γίνεται καθημερινά πραγματικότητα εδώ πάνω στον δικό μας πλανήτη. Σκεφτείτε το εξής: το ανθρώπινο σώμα (ενός ανθρώπου 70 κιλών για παράδειγμα) αποτελείται από 7.000 τρισεκατομμύρια τρισεκατομμυρίων άτομα. Ψηφιακά ο αριθμός αυτός είναι ίσος με το 7 ακολουθούμενο από 27 μηδενικά. Από τον τεράστιο αυτόν αριθμό ατόμων το 67% είναι υδρογόνο, ένα χημικό στοιχείο που γεννήθηκε (μαζί με το μεγαλύτερο ποσοστό ηλίου) τη στιγμή της γέννησης του Σύμπαντος πριν από 13,8 δισεκατομμύρια χρόνια. Γεγονός που σημαίνει ότι τα δύο τρίτα των ατόμων που αποτελούν το σώμα καθενός από εμάς έχουν ηλικία 13,8 δισεκατομμυρίων ετών.

Όλα τα υπόλοιπα 90 χημικά στοιχεία γεννήθηκαν στο εσωτερικό των άστρων, στις θερμοπυρηνικές τους αντιδράσεις και στις επιθανάτιες αστρικές τους εκρήξεις. Οπότε εάν κόψετε κάποιο λουλούδι, ή αν δοκιμάσετε ένα φρούτο, ή αν χαϊδέψετε το πρόσωπό σας, ακουμπάτε κάποιο άστρο. Γιατί όλα αυτά, κι οτιδήποτε άλλο υπάρχει γύρω μας, είναι κομμάτια κάποιου άστρου. Ο Ήλιος μας, η Γη μας και τα πάντα πάνω της δημιουργήθηκαν από αστροϋλικά που εκτοξεύθηκαν πριν από δισεκατομμύρια χρόνια από κάποια καταστρεφόμενη αστρική έκρηξη σουπερνόβα. Όλη η ύλη στα σώματά μας (εκτός φυσικά από το υδρογόνο) φτιάχτηκε στην «κόλαση» τέτοιων αστρικών θανάτων. Είμαστε δηλαδή αστράνθρωποι που δημιουργηθήκαμε από χημικά στοιχεία φτιαγμένα στις θανατηφόρες εκρήξεις υπεργιγάντιων άστρων. Χωρίς τις εκρήξεις των σουπερνόβα δεν θα υπήρχαν πλανήτες και δορυφόροι. Χωρίς τις σουπερνόβα δεν θα υπήρχε η Γη, δεν θα υπήρχαν βράχια και βότσαλα, δεν θα υπήρχαν φυτά και ζώα. Χωρίς τις εκρήξεις των σουπερνόβα, δεν θα υπήρχε ο άνθρωπος.

Αλλά κι εμείς ακόμη, όταν πεθάνουμε, τα χημικά στοιχεία από τα οποία αποτελούνται τα σώματά μας θα διασκορπιστούν παντού γύρω μας ενώ ορισμένα απ’ αυτά θα ενσωματωθούν σε άλλα είδη ζωής. Ήδη καθένας από εμάς αναπνέει καθημερινά αρκετές δεκάδες μόρια που είχαν εισπνεύσει πριν από εμάς ο Σωκράτης, ο Ίππαρχος, ο Νεύτων ή ο Κολοκοτρώνης.

Όπως μας λένε σήμερα οι σύγχρονοι βιολόγοι, το πρώτο ζωντανό κύτταρο στη Γη εμφανίστηκε πριν από περίπου 4 δισ. χρόνια και οι απευθείας απόγονοί του είναι διάσπαρτοι σε ολόκληρο το σώμα μας με τη μορφή των κυττάρων του αίματος που διατρέχουν τις φλέβες και τις αρτηρίες μας. Καθένας από εμάς περιλαμβάνει μέσα του 370 τρισ. κύτταρα εκ των οποίων το 90% ΔΕΝ είναι ανθρώπινα αλλά ξένοι μικροοργανισμοί και βακτήρια. Κι όμως, τα σώματά μας αποτελούν μιαν ολάκερη κοινωνία, και χωρίς όλους αυτούς τους άλλους μικροοργανισμούς δεν θα μπορούσαμε να ζήσουμε ούτε μία στιγμή, ούτε ένα δευτερόλεπτο.

Και κάτι ακόμη. Καθένα από τα ανθρώπινα κύτταρα διαθέτει 400 δισ. μόρια, τα οποία εκτελούν εκατομμύρια διαφορετικές δραστηριότητες ανάμεσα στα τρισεκατομμύρια των ατόμων από τα οποία αποτελούνται. Οι βιολόγοι υπολογίζουν ότι εκτελούνται ένα τρισεκατομμύριο τρισεκατομμυρίων δραστηριότητες κάθε στιγμή που περνάει. Αριθμητικά μιλάμε για έναν αριθμό ο οποίος αποτελείται από τη μονάδα ακολουθούμενη από 24 μηδενικά. Σκεφτείτε το για λίγο! Σ’ ένα χιλιοστό του δευτερολέπτου το σώμα μας εκτελεί δέκα φορές περισσότερες δραστηριότητες απ’ όσα είναι τ’ άστρα που υπάρχουν στο Σύμπαν. Αισθάνεστε καθόλου το τι συμβαίνει αυτή τη στιγμή στο εσωτερικό του σώματός σας; Αισθάνεστε καθόλου το ένα τρισεκατομμύριο, τρισεκατομμυρίων δράσεις που συμβαίνουν ταυτόχρονα κάθε στιγμή που περνάει; Κι όμως, το σώμα σας δραστηριοποιείται τόσο καλά ώστε καθένας από εσάς να μένει απερίσπαστος στην καθημερινότητά του!

Ένας μεγάλος αστρονόμος είχε πει κάποτε ότι «ο άνθρωπος είναι το μέσο για το Σύμπαν να γνωρίσει τον εαυτό του», και ίσως αυτό να αποτελεί και τον καλύτερο προσδιορισμό μας γιατί είμαστε πράγματι παιδιά του Σύμπαντος. Γιατί είμαστε όλοι μας αστρόσκονη, και κάποια μέρα θα ξαναγυρίσουμε στα άστρα.

Διονύσης Σιμόπουλος, επίτιμος διευθυντής του Ευγενιδείου Πλανηταρίου.

Πηγή: kathimerini.gr

Τι εξόντωσε τον πολιτισμό του Νησιού του Πάσχα; Easter Island's Demise May Have Surprising New Explanation

Οι Ράπα Νούι δεν εξαφανίσθηκαν λόγω της αποψίλωσης των δασών αλλά εξαιτίας κλιματικών αλλαγών. The downfall of Easter Island may have had more to do with preexisting environmental conditions than degradation by humans, according to a new study of the remote speck of land made famous by its enormous stone-head statues. Easter Island "heads" on the slope of Rano Raraku volcano. Credit: Image via Shutterstock

Πολλοί αρχαιολόγοι πιστεύουν ότι ο λαός των Ράπα Νούι κατέρρευσε στο Νησί του Πάσχα λόγω της απερίσκεπτης αποψίλωσης του δάσους. Άλλοι πάλι πιστεύουν ότι ο απομονωμένος πολιτισμός τους καταστράφηκε λόγω της άφιξης των Ευρωπαίων. Νέα μελέτη προσφέρει τώρα μια εναλλακτική εξήγηση: οι Ράπα Νούι ίσως έπεσαν θύματα κλιματικών αλλαγών.

Απομονωμένο αλλά πλούσιο

Το Νησί του Πάσχα είναι γνωστό από τα περίφημα μοάι, μνημειώδη αγάλματα με ανθρώπινη μορφή.

Το Νησί του Πάσχα, ή Ράπα Νούι στην τοπική γλώσσα, ένα από τα πιο απομονωμένα κατοικημένα νησιά του κόσμου, 3.500 χιλιόμετρα δυτικά της Χιλής στον Ειρηνικό. Ήταν κάποτε καλυμμένο από πλούσια δάση φοινικόδεντρων, σήμερα όμως τα δέντρα απουσιάζουν από το σκληρό τοπίο.

Οι πολυνήσιοι ναυτικοί που αποίκησαν το νησί την πρώτη χιλιετία μετά Χριστόν δημιούργησαν τον πολιτισμό των Ράπα Νούι, γνωστό από τα περίφημα μοάι, μνημειώδη αγάλματα με ανθρώπινη μορφή.  Η τελευταία μελέτη, η οποία δημοσιεύεται στην ανοιχτή επιθεώρηση «PNAS», δείχνει ότι ο πληθυσμός του νησιού μειώθηκε δραματικά λόγω τοπικών μεταβολών του κλίματος.

«Τα αποτελέσματα της μελέτης μου προκάλεσαν έκπληξη» λέει ο Τεν Λάντεφογκ, καθηγητής του Πανεπιστημίου του Όκλαντ στη Νέα Ζηλανδία και επικεφαλής της έρευνας. Η ομάδα του χρονολόγησε περισσότερα από 400 εργαλεία, κατασκευασμένα από οψιδιανό λίθο, τα οποία βρέθηκαν σε διάφορες περιοχές του νησιού. Η ανάλυση επέτρεψε στους ερευνητές να προσδιορίσουν πότε και πώς χρησιμοποιούσαν οι κάτοικοι τη διαθέσιμη γη.

Τα ευρήματα

A Rapa Nui Rock Garden, or agricultural field, with Poike volcano in the background. (Image courtesy of Christopher M. Stevenson)

Το βασικό εύρημα είναι ότι δεν υπήρχε ομοιομορφία όσον αφορά τη χρήση γης και την αξιοποίηση του δάσους σε όλη την έκταση του νησιού. «Αν και δεν έχουμε στη διάθεσή μας άμεσα δεδομένα για το μέγεθος του πληθυσμού, είναι ξεκάθαρο ότι οι κάτοικοι αντιδρούσαν σε τοπικές περιβαλλοντικές διακυμάνσεις στο νησί πριν καταστραφούν από την εισαγωγή ευρωπαϊκών ασθενειών και από άλλες ιστορικές διαδικασίες» λέει ο Δρ Λάντεφογκ.

Chemical analyses of teeth from 41 human skeletons excavated on Easter Island revealed the inhabitants ate rats rather than seafood; Here, Moai statues at Ahu Tongariki on the south-eastern part of the island, where 26 of the skeletons were found. Credit: Photo by Amy Commendador

Οι περιβαλλοντικές αλλαγές στις οποίες αναφέρονται ήταν μεταβολές στη βροχόπτωση και την ποιότητα των εδαφών, μεταξύ άλλων. Η μελέτη υποδεικνύει, χωρίς όμως να αποδεικνύει, ότι οι Ράπα Νούι έπεσαν θύματα περιβαλλοντικών περιορισμών και όχι της άπληστης αποψίλωσης των δασών. Ό,τι κι αν συνέβη, ο πληθυσμός είχε μειωθεί από τα περίπου 15.000 άτομα σε μόλις 2 με 3 χιλιάδες όταν οι Ευρωπαίοι έφτασαν στο νησί το 1722. Ασθένειες που μετέφεραν οι ευρωπαίοι ναυτικοί, σε συνδυασμό με το εμπόριο σκλάβων, μείωσαν περαιτέρω τον πληθυσμό στα 111 άτομα το 1877.

Σήμερα το Νησί του Πάσχα έχει περίπου 6.000 κατοίκους, από τους οποίους το 60% κατάγεται από τους ιθαγενείς Ράπα Νούι. Η νέα μελέτη δείχνει ότι ο απομονωμένος πολιτισμός επλήγη από περιβαλλοντικές αλλαγές πριν από την άφιξη των κατακτητών. Δεν αρκεί όμως για να αποδείξει ότι η θεωρία της εξάντλησης των φυσικών πόρων είναι εσφαλμένη, ή ότι δεν υπήρξαν άλλοι παράγοντες που έπαιξαν ρόλο. Και αυτό σημαίνει ότι το μυστήριο της εξαφάνισης των Ράπα Νούι δεν έχει λυθεί οριστικά.

Το προϊστορικό τέρας του Λοχ Νες. Was this Nessie’s ancestor? Giant prehistoric monster roamed Scottish waters

Καλλιτεχνική απεικόνιση του ιχθυόσαυρου που ζούσε στα νερά της Σκοτίας. The 'ichthyosaur' was a large dolphin-like marine reptile that grew up to 14 feet long from snout to tail. An artist's impression of the ichthyosaur recently unearthed in Scotland. Photo: Todd Marshall/PA

Εκτός από τη Νέσι, το μυστηριώδες θαλάσσιο ον που υποτίθεται ότι ζει εδώ και δεκαετίες στη λίμνη του Λοχ Νες, η Σκοτία έχει πλέον και το δικό της προϊστορικό θαλάσσιο «τέρας». Πρόκειται για ένα άγνωστο μέχρι σήμερα είδος ιχθυόσαυρου που ζούσε στα νερά της Σκοτίας.

Χαμένος κρίκος

Skye, above, is one of the few places in the world where fossils from the Middle Jurassic Period can be found.

Ο… σκοτσέζος ιχθυόσαυρος ονομάστηκε Dearcmhara shawcrossi, είχε μήκος 4,3 μέτρα και έμοιαζε με δελφίνι. Τα απολιθώματα του Dearcmhara είχαν εντοπιστεί από ένα κυνηγό απολιθωμάτων στο νησί Skye το 1959 ο οποίος τα κράτησε στην κατοχή του και τα δώρισε τελικά στην επιστημονική κοινότητα πριν από 20 χρόνια. Όμως μέχρι σήμερα κανείς ερευνητής δεν είχε ασχοληθεί με αυτά τα απολιθώματα. Τελικά ομάδα ειδικών του Μουσείου Hunterian του Πανεπιστημίου της Γλασκόβης αποφάσισε να τα μελετήσει και αποκάλυψε τελικά την ταυτότητα τους. 

Mounted Ichthyosaur skeleton. Photo by Ballista/Wikimedia

Εκτός από την ανακάλυψη ενός νέου είδους ιχθυόσαυρων ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι αυτό το είδος ζούσε πριν από περίπου 170 εκ. έτη. Πρόκειται για ένα χρονικό διάστημα για το οποίο υπάρχουν ελάχιστα ευρήματα σχετικά με την παρουσία των ιχθυόσαυρων στον πλανήτη. Με απλά λόγια ο Dearcmhara φωτίζει μια εποχή που υπάρχει σκοτάδι για τους ιχθυόσαυρους. Η ανακάλυψη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Scottish Journal of Geology».

Πέντε πλανήτες και ένας κομήτης στον ουρανό του Ιανουαρίου. Five planets and a bright comet

Καιρού επιτρέποντος, βγείτε έξω το απόγευμα, λίγο μετά το ηλιοβασίλεμα, για να θαυμάσετε τον Ερμή, τον Άρη την Αφροδίτη και τον Δία. Remember to look for Venus and Mercury after sunset! Look in the sunset direction, shortly after the sun goes down. Venus is the brighter one. This shot is Venus and Mercury over Alps Cozie and Monviso, from Turin Italy, January 8, 2015, by Marco Mereu.

Και οι πέντε πλανήτες που είναι ορατοί στο γυμνό μάτι κάνουν την εμφάνισή τους αυτό το μήνα μαζί με έναν περαστικό επισκέπτη, τον κομήτη Lovejoy Q2. Καιρού επιτρέποντος, βγείτε έξω το απόγευμα, λίγο μετά το ηλιοβασίλεμα, για να θαυμάσετε τον Ερμή, τον Άρη την Αφροδίτη και τον Δία.

Are you an early morning person? If so, look for the moon near the planet Saturn for several mornings, centered on January 16.

Αν πάλι είστε πρωινός τύπος, ο Κρόνος θα σας περιμένει λίγες ώρες πριν από την ανατολή.

Πλανητικός χορός

All five visible planets can be seen in January! Venus and Mercury up briefly after sunset. Mars in early evening. Jupiter from mid-evening until dawn. Saturn before dawn. Hector Barrios in Hermosillo, Mexico caught Venus and Mercury on January 9, 2015.

Θα πρέπει να είστε γρήγοροι για να προλάβετε να δείτε τον Ερμή, επισημαίνει στον Guardian ο Γκλεν Ρόμπερτς της Βασιλικής Εταιρείας Αστρονομίας του Καναδά. Ο μικρός πλανήτης, ο οποίος διακρίνεται οριακά με γυμνό μάτι στο νοτιοδυτικό ουρανό, βρίσκεται πολύ κοντά στον Ήλιο και κατεβαίνει κάτω από τον ορίζοντα περίπου 75 λεπτά μετά τη δύση.

Venus near the setting sun on November 18, 2014 by Helio de Carvalho Vital in Rio de Janeiro, Brazil. He wrote, “I managed to capture Venus as it is starting its return to dusk, despite the fact that it is still at a mere 6.2° distance from the sun. The photos show it a few minutes before setting behind the northern side of the 1,021-meter high Tijuca Peak, located some 6.5 km away. It was deeply immersed in the intense glare of the sun, that would set some 13 minutes later.”

Δίπλα στον Ερμή, ελαφρώς στα αριστερά του, θα βρίσκεται η λαμπερή Αφροδίτη, η οποία δύει λίγη ώρα αργότερα. Μέχρι τις 21 Ιανουαρίου οι δύο πλανήτες θα έχουν απομακρυνθεί μεταξύ τους και θα σχηματίζουν ένα τρίγωνο μαζί με τη Σελήνη. Ο Άρης, πάνω και αριστερά από τον Ερμή και την Αφροδίτη, θα παραμένει στον ουρανό για περίπου ένα δίωρο μετά τη δύση των δύο άλλων πλανητών. Δείτε την ημισέληνο λίγο πάνω και δεξιά από τον Άρη στις 22 Ιανουαρίου.

Jupiter was rivaling the streetlights, when Mohamed Laaifat Photographies captured this photo in Normandy, France.

Περίπου δύο ώρες μετά την ανατολή, ο Δίας ανατέλλει στον ανατολικό ουρανό και φτάνει στο υψηλότερο σημείο του στον ουρανό από τις δύο μέχρι τις 3 τα ξημερώματα. Μακράν το λαμπρότερο αντικείμενο στον ουρανό μετά το φεγγάρι, ο γίγαντας του Ηλιακού Συστήματος παραμένει ορατός στα δυτικά μέχρι την ανατολή του Ήλιου.

Ο Κρόνος, πάλι, έχει άλλο ωράριο. Μπορείτε να τον δείτε μερικές ώρες πριν την ανατολή στα νοτιοανατολικά. Λίγο κάτω από τον Κρόνο θα βρίσκεται το άστρο Αντάρης, το πρώτο άστρο του αστερισμού του Σκορπιού, ένας ερυθρός γίγαντας με διάμετρο 883 μεγαλύτερη από του Ήλιου. Το όνομα του άστρου σημαίνει αντίπαλος του Άρη, λόγω της λαμπρότητας και του παρόμοιου κοκκινωπού χρώματος.

Comet Lovejoy is barely visible to the eye in dark skies – a grand sight through binoculars or a telescope. This photo is by K.D. Borcoman.

Στο βορεινό ουρανό το μεγάλο αξιοθέατο είναι ο κομήτης Lovejoy Q2, ο οποίος θα είναι ορατός με γυμνό μάτι όλο τον Ιανουάριο στις περιοχές χωρίς φωτορύπανση. Ο καλύτερος τρόπος να τον εντοπίσετε είναι να βρείτε τον αστερισμό του Ωρίωνα και να κοιτάξετε λίγο πιο χαμηλά στον ουρανό. Με κιάλια ή ένα μικρό τηλεσκόπιο διακρίνεται το πρασινωπό χρώμα της κόμης του.

Και ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο. Στις 4 Ιανουαρίου η Γη πέρασε το περιήλιο, τη μικρότερη απόστασή της από τον Ήλιο. Λόγω της μειωμένης απόστασης από το μητρικό μας άστρο, το νότιο ημισφαίριο της Γης, το οποίο είναι στραμμένο προς τον Ήλιο αυτή την εποχή, απολαμβάνει ένα ιδιαίτερα θερμό καλοκαίρι.


Κυριακή 11 Ιανουαρίου 2015

Συγκέντρωση αλληλεγγύης «Je suis Charlie» στη Θεσσαλονίκη. "Je suis Charlie" solidarity gathering in Thessaloniki

Εκατοντάδες Θεσσαλονικείς συγκεντρώθηκαν στην πλατεία του Λευκού Πύργου ανταποκρινόμενοι στην πρωτοβουλία του Δήμου για την έκφραση συμπαράστασης στον λαό της Γαλλίας, μετά τα πρόσφατα τρομοκρατικά χτυπήματα στο περιοδικό Charlie Hebdo και σε άλλα σημεία του Παρισιού.







Με ένα μολύβι στο χέρι και πλακάτ που έγραφαν «Je Suis Charlie» εξέφρασαν συμπαράσταση στους δημοσιογράφους και σκιτσογράφους του περιοδικού, που εκτελέστηκαν εν ψυχρώ, καθώς και στα υπόλοιπα θύματα.

Στόχος της συγκέντρωσης η διατράνωση της αντίθεσης σε οποιαδήποτε μορφή τρομοκρατίας και η υπεράσπιση της ελευθερίας του λόγου, της σκέψης και των προσωπικών επιλογών. 


«Δεν αποδεχόμαστε τη βία, δεν αποδεχόμαστε την τρομοκρατία, δεν αποδεχόμαστε αυτόν τον φασισμό» ήταν το μήνυμα που έστειλε ο δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης, ο οποίος υπογράμμισε: «Αυτή η βαρβαρότητα αυτή η εκδήλωση βίας στο Παρίσι και με τη συνέχεια που είχε είναι εντελώς απαράδεκτη και δεν έχει καμία θέση σε μια ευρωπαϊκή κοινωνία. Το ουσιαστικό στην ιστορία είναι ότι πρέπει να ξεχωρίσουμε το Ισλάμ, τη θρησκεία τη μουσουλμανική, από μια χούφτα ανεγκέφαλους σε όλο τον κόσμο, οι οποίοι είναι τυφλωμένοι από φανατισμό». 

«Το Ισλάμ δεν είναι θρησκεία βίας, είναι θρησκεία ειρήνης και αγάπης, αυτό να έχουμε στο νου μας σε οτιδήποτε σκεφτόμαστε και να μην πέσουμε στην παγίδα των αντεκδικήσεων. Η εκδίκηση για τους θανάτους δεν είναι μέσα στο πλαίσιο της αγάπης και της ανοχής που έχει η Ευρώπη» είπε.


Στη 1μ.μ. τηρήθηκε σιγή ενός λεπτού, ως συμμετοχή στο παγκόσμιο πένθος για τα θύματα στη Γαλλία.



Φωτογραφίες: © Κωνσταντίνος Βακουφτσής

Σάββατο 10 Ιανουαρίου 2015

Λούντβιχ Βίτγκενσταϊν: Φιλόσοφος, μηχανικός, πολεμιστής και ...κηπουρός. Ludwig Wittgenstein: Philosopher, engineer, warrior and ...gardener

«O Βίτγκενσταϊν υπήρξε ο θεμελιωτής της αναλυτικής φιλοσοφίας. Ήταν εκείνος που διέκρινε μεταξύ αυτού που μπορεί να εκφρασθεί και του αρρήτου (mystical), λαμβάνοντας ως κριτήριο για τη διάκριση αυτήν την πραγματικότητα, αφού τα όρια της γλώσσας, όπως πίστευε, είναι τα όρια του κόσμου. Πέρα από τον κόσμο εκτείνεται η περιοχή του αρρήτου το οποίο, ωστόσο, δεν μπορεί να εκφρασθεί παρά μόνον να βιωθεί. Για το άρρητο, υποστήριξε, μπορούμε μόνον να σιωπούμε». Θεοδόσης Πελεγρίνης, καθηγητής Φιλοσοφίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ludwig Wittgenstein will be remembered as an enormously influential philosopher. Photograph: Hulton Getty

«Τα όρια της γλώσσας (μου) είναι και τα όρια του μυαλού μου. Οι γνώσεις μου περιορίζονται σε ό,τι μπορώ να αποτυπώσω λεκτικά». Με τις ρηξικέλευθες ιδέες του και την εκκεντρικότητα που τον χαρακτήριζε ο Λούντβιχ Βίτγκενσταϊν μυθοποιήθηκε και θεωρείται πλέον μία από τις πιο σημαίνουσες προσωπικότητες του περασμένου αιώνα. Μοναχικός, ομοφυλόφιλος, επιδεικτικά σχεδόν αδιάφορος για τον ακαδημαϊκό χώρο, ασκητικός και ευάλωτος στην ανάγκη του για το ενδιαφέρον των φίλων, υπήρξε ένας από τους κορυφαίους σύγχρονους διανοητές. Με τις ιδέες του για τη λογική και τη γλώσσα αμφισβήτησε τις παραδεδομένες θέσεις και απέρριψε παραδοσιακές εναλλακτικές. Χαρακτηριστικά έλεγε: «Θα μου φαινόταν γελοίο να αμφισβητούσε κανείς την ύπαρξη του Ναπολέοντα. Αν κάποιος όμως υποστήριζε ότι η Γη είναι μόλις 150 ετών, θα είχα μεγαλύτερη περιέργεια να τον ακούσω».

Οι περισσότεροι τον γνωρίζουν ως φιλόσοφο: η μία και μοναδική διατριβή του, το περίφημο “Tractatus”, θεωρείται ότι επηρέασε καταλυτικά τη φιλοσοφική σκέψη του 20ού αιώνα, ενώ ακόμη και ο δάσκαλός του, ο «μεγάλος» Μπέρτραντ Ράσελ, υποκλίθηκε –με λόγια και πράξεις μπροστά στο μεγαλείο του.

Ludwig Wittgenstein. Portrait on receipt of his teaching qualification.

Λίγοι γνωρίζουν ίσως ότι φοίτησε στην ίδια σχολή με τον Αδόλφο Χίτλερ, ότι ήταν οικογενειακός φίλος των αείμνηστων συνθετών Μπραμς και Μάλερ, ότι πολέμησε σε επικίνδυνα πόστα στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ότι αιχμαλωτίστηκε και τελικά τιμήθηκε για ανδρεία.

Ελάχιστοι ξέρουν πιθανώς ότι στο απόγειο της δόξας του, εργάστηκε για λίγο ως …κηπουρός σε μοναστήρι και εθελοντής τραυματιοφορέας, ότι …έδειρε έναν από τους μαθητές του και ότι πολλά από τα ελικόπτερα που χρησιμοποιήθηκαν στον Β’ Παγκόσμιο έκρυβαν στους κινητήρες τους μια δική του ιδέα.

Αυτοπορτρέτα. A series of seven photos that he took in a photo booth. Photograph: WITTGENSTEIN ARCHIVES

Ο λόγος για τον Λούντβιχ Βίτγκενσταϊν (Ludwig Josef Johann Wittgenstein), Αυστριακό φιλόσοφο εβραϊκής καταγωγής, που η πρώτη του κλίση δεν ήταν κατά τα φαινόμενα η φιλοσοφία. Ο Βίτγκενσταϊν σπούδασε μηχανικός και συγκεκριμένα μηχανολόγος και ακολούθως αεροναυπηγός.

Γεννήθηκε στις 26/4/1889, ως το όγδοο και τελευταίο παιδί μίας από τις πλουσιότερες και ισχυρότερες οικογένειες της Βιέννης των Αψβούργων, προστάτιδας των γραμμάτων και των τεχνών και με μεγάλη επιρροή.

Karl Wittgenstein was one of the richest men in Europe.

Ο πατέρας του, Καρλ, κατείχε σημαίνουσα θέση μεταξύ των σημαντικότερων βιομηχάνων της αυστροουγγρικής αυτοκρατορίας. Ο Καρλ μπορεί να έδωσε «γλυκό ψωμί» σε δεκάδες απένταρους καλλιτέχνες, αλλά φαίνεται ότι, με τις υψηλές προσδοκίες του για την πρόοδο των παιδιών του, οδήγησε άθελά του τρεις από τους τέσσερις άρρενες αδελφούς του Λούντβιχ στην αυτοκτονία.

Ένας συμμαθητής του Χίτλερ με κακές σχολικές επιδόσεις

Μέχρι 14 ετών, έκανε μαθήματα κατ΄ οίκον και αργότερα φοίτησε στην τεχνική σχολή «Realschule», όπου μαθήτευε την ίδια περίοδο και ο Χίτλερ (δεν υπάρχουν σαφείς ενδείξεις αν οι δύο τους γνωρίζονταν) και από όπου οι μαθητικοί έλεγχοί του φωτογράφιζαν έναν μαθητή με μέτριες/κακές επιδόσεις.

Γύρω στο 1906 ξεκίνησε σπουδές μηχανολόγου, στην Technische Hochschule, από όπου πήρε πτυχίο το 1908 για να ξεκινήσει αμέσως μετά σπουδές αεροναυπηγού στο Μάντσεστερ.

Το πρώτο πράγματα που τράβηξε την προσοχή του ήταν οι χαρταετοί. Έτσι, οι πρώτες του έρευνες αφορούσαν την κατασκευή χαρταετών για έναν μετεωρολογικό σταθμό.

Published in 1903, this book was the first comprehensive treatise on the logical foundations of mathematics written in English.

Ταυτόχρονα όμως διάβαζε και με αυτόν τον τρόπο ήρθε σε επαφή και με το έργο του Ράσελ, «The Principles of Mathematics».

Wittgenstein's Aero Engine. From the patent paper of 1910.

Εκείνη την περίοδο πάνω-κάτω ολοκλήρωσε τα σχέδια για την κατασκευή ενός κινητήρα αεροπλάνου, η οποία χρησιμοποιήθηκε για το σχεδιασμό ελικοπτέρων στον Β΄Παγκόσμιο.

Φωτογραφικό πορτρέτο του Λούντβιχ Βίτγκενσταϊν από το 1929, την περίοδο που έλαβε υποτροφία από το Trinity College.

Ο Βίτγκενσταϊν εξελίχθηκε γρήγορα σε δημιουργικό …κεφαλόπονο για το Ράσελ, τον οποίο επισκέφτηκε στο Trinity College. Όχι απλά τον παρακολουθούσε ανελλιπώς στις διαλέξεις του, βομβαρδίζοντάς τον με ερωτήσεις, αλλά τον απασχολούσε και εκτός διδασκαλίας, προκαλώντας εκτεταμένες συζητήσεις φιλοσοφικού περιεχομένου. 

Bertrand Russell, in 1907.

Το 1912 ο Βίτγκενσταϊν έγινε επίσημα δεκτός στο Trinity College, με επόπτη καθηγητή τον Ράσελ.

The original manuscript of Wittgenstein's Notes on Logic (1914) on display at the Wren Library, Trinity College, Cambridge.

Ήδη από το τέλος του πρώτου έτους σπουδών στο Κέμπριτζ, ο Βίτγκενσταϊν θεωρείτο διάδοχος του Ράσελ. Την ίδια περίοδο και στον απόηχο του θανάτου του πατέρα του, ο Βίτγκενσταϊν αποφάσισε να απομονωθεί στη Νορβηγία και συγκεκριμένα στο χωριό Skjolden. Εκεί εργάστηκε πάνω στο κείμενο «Logik», που θεωρείται πρόδρομο του μεταγενέστερου «Tractatus».

Wittgenstein’s Military I.D. Card.

Ο Βίτγκενσταϊν είχε στο μεταξύ υποβάλει αίτημα στις αυστριακές αρχές για τη μετάθεσή του στο μέτωπο ως απλού στρατιώτη. Η θετική απάντηση ήρθε την άνοιξη του 1916 και τοποθετήθηκε σε μάχιμη μονάδα στο ρωσικό μέτωπο, όπου ζήτησε επίσης ένα από τα πιο επικίνδυνα πόστα, αυτό του παρατηρητή.

Η Tractatus Logico-Philosophicus (Λογικο-Φιλοσοφική Πραγματεία) αποτελεί το μοναδικό φιλοσοφικό έργο που δημοσίευσε ο Λούντβιχ Βιτγκενστάιν ενόσω ήταν εν ζωή. Σήμερα θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα φιλοσοφικά κείμενα του 20ού αιώνα, εγκαινιάζοντας μία νέα κατεύθυνση στη φιλοσοφία που αφορούσε στην ανάλυση της γλώσσας. Title page of first English-language edition, 1922.

Γύρω στο 1918 τιμήθηκε για την ανδρεία του με την Ταινία του Μεταλλίου Στρατιωτικών Πράξεων μετά Ξιφών ενώ του παραχωρήθηκε και μεγάλη άδεια. Περίπου το καλοκαίρι του 1918 φαίνεται πως το Tractatus, όπως το γνωρίζουμε σήμερα, έλαβε την οριστική του μορφή.

Αιχμάλωτος στο Κόμο

P.O.W.s in Italy.

Ο Βίτγκενσταϊν βρέθηκε εκείνα τα χρόνια στην Ιταλία, όπου αιχμαλωτίστηκε από τον ιταλικό στρατό και μεταφέρθηκε στο στρατόπεδο αιχμαλώτων του Κόμο. Από εκεί κατάφερε να στείλει το χειρόγραφο του βιβλίου του στο Ράσελ, χάρη και στις προσπάθειες του τελευταίου. Στις 21/8/1919 αφέθηκε ελεύθερος και επέστρεψε στη γενέτειρά του, όπου δούλεψε ως δάσκαλος αρχικά στο αγροτικό χωριό Trattenbach και μετά το 1924 στη γειτονική κοινότητα Otterthal.

Wittgenstein with his pupils in Puchberg am Schneeberg.

Αυτό το διάστημα συνέβαλε σε μια μεγάλη σχολική μεταρρύθμιση στη χώρα του και δημιούργησε ένα ορθογραφικό λεξικό για δημοτικά σχολεία. Εγκατέλειψε οριστικά τη διδασκαλία το 1926, όταν χτύπησε έναν μαθητή του, προκαλώντας τη λιποθυμία του.

Η ανάκριση που ακολούθησε απέδειξε πως δεν είχε διαπράξει κάποιο υπηρεσιακό αδίκημα, ωστόσο ο ίδιος είχε ήδη υποβάλει την παραίτησή του και είχε αποφασίσει να μην εργαστεί ξανά ως δάσκαλος.

Κηπουρός σε μοναστήρι και αρχιτέκτονας

Η οικία Βίτγκενσταϊν, έργο του Λούντβιχ Βίτγκενσταϊν σε συνεργασία με τον αρχιτέκτονα Paul Engelmann.

Το καλοκαίρι του 1926 ο Βίτγκενσταϊν επέστρεψε στη Βιέννη, έχοντας πρώτα εργαστεί για λίγο ως …κηπουρός σε μοναστήρι. Μετά η αδελφή του ζήτησε από το Λούντβιχ να αναλάβει την κατασκευή του νέου σπιτιού της, σε συνεργασία με τον Πωλ Έγκελμαν.

 The House in Kundmanngasse.

Το έργο τους ολοκληρώθηκε, ο Βίτγκενσταϊν επανήλθε σταδιακά στη φιλοσοφία και το 1929 αποφάσισε να επιστρέψει στο Κέιμπριτζ.

«Ο Θεός αφίχθη με το τρένο των 5.15»

Ludwig Wittgenstein with Francis Skinner in Cambridge.

Ενδεικτικό της φήμης και της επιρροής που είχε αποκτήσει ήταν ένα γράμματα του Λόρδου Κέινς, ο οποίος ανακοίνωσε την επιστροφή του Βίτγκενσταϊν με τη φράση “Ο Θεός αφίχθη. Τον συνάντησα στο τρένο των 5.15”.

Παρόλα αυτά, επέστρεψε στο Κέμπριτζ χωρίς κάποιο τίτλο, υπέβαλε το Tractatus ως διδακτορική διατριβή και μόνο μετά αναγορεύτηκε διδάκτωρ.

Ludwig Wittgenstein in the Fellows’ Garden, Trinity College. Photo by Norman Malcom.

Τα επόμενα χρόνια, ο Βίτγκενσταϊν ανέπτυξε νέες φιλοσοφικές ιδέες, στη διάρκεια διαλέξεων στο Κέμπριτζ. Ομάδα φοιτητών κατέγραφε όσα έλεγε, τα οποία αργότερα δέθηκαν στο λεγόμενο «Μπλε βιβλίο».

Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου, ο Βίτγκενσταϊν συνέχισε να διδάσκει στο Κέιμπριτζ, ωστόσο αναζητούσε εργασία έξω από την ακαδημαϊκή ζωή.

Wittgenstein photographed under his own instruction in Swansea, Wales, 1947. Photograph: WITTGENSTEIN ARCHIVES

Τελικά κατάφερε να εργαστεί εθελοντικά στο λονδρέζικο νοσοκομείο «Guys» ως τραυματιοφορέας και αργότερα στο θεραπευτήριο “Βασίλισσα Βικτώρια” στο Νιούκαστλ, ως βοηθός εργαστηρίου.

«Πείτε τους πως έζησα μια υπέροχη ζωή»

Last photograph of Wittgenstein (left), with G.H. von Wright (right). Photograph: WITTGENSTEIN ARCHIVES

Πέθανε δύο ημέρες πριν από τα 62α γενέθλιά του, από καρκίνο. Πριν χάσει τις αισθήσεις του, η τελευταία του φράση - απευθυνόμενος στο γιατρό του - ήταν “Πείτε τους πως έζησα μια υπέροχη ζωή”.

Ο τάφος του Βίτγκενσταϊν στο Καίμπριτζ. Η ανεμόσκαλα αποτελεί αναφορά στην πρόταση 6.54 του Tractatus. Wittgenstein's grave at the Ascension Parish Burial Ground in Cambridge.

Σήμερα, ο τάφος του Βίτγκενσταϊν στο Κέιμπριτζ κοσμείται από το ομοίωμα μιας ανεμόσκαλας, η οποία αποτελεί στην ουσία αναφορά σε μια πρόταση του ‘’Τractatus”: «Οι προτάσεις μου αποτελούν διευκρινίσεις, όταν αυτός που με καταλαβαίνει, τελικά τις αναγνωρίσει ως στερημένες από νόημα, αφού πρώτα με τη βοήθεια τους – πατώντας πάνω τους - τις υπερπηδήσει και προχωρήσει πέρα από αυτές. Πρέπει, θα λέγαμε, να πετάξει μακριά την ανεμόσκαλα, αφού ανέβει πρώτα σε αυτή» (Tractatus Logico-Philosophicus 6.54).