Παρασκευή, 1 Νοεμβρίου 2013

Τα αληθινά χρώματα των αρχαίων αγαλμάτων. True colors of Greek statues

The painted replica of a c. 490 B.C. archer (at the Parthenon in Athens) testifies to German archaeologist Vinzenz Brinkmann’s painstaking research into the ancient sculpture’s colors. The original statue came from the Temple of Aphaia on the Greek island of Aegina. (Stiftung Archäologie, Munich) 

Η εικόνα των ολόλευκων αρχαίων αγαλμάτων είναι λανθασμένη υποστηρίζουν επιστημονικά άρθρα του Χάρβαρντ και του Πανεπιστημίου του Κολοράντο! 

Archaeologists such as Germany’s Vinzenz Brinkmann are reconstructing some of the colorfully painted sculptures and glittering bronze statuary that existed during classical antiquity. A replica of a stele erected c. 510 B.C. on the grave of the Greek warrior, Aristion, commemorates his exploits in battle. He is dressed in yellow bronze or leather armor, a blue helmet (part of which is missing), and matching blue shinguards trimmed in yellow. Stiftung Archäologie, Munich

Στην πραγματικότητα τα αγάλματα και τα γλυπτά των αρχαίων Ελλήνων και των Ρωμαίων ήταν βαμμένα με έντονα χρώματα, προσθέτουν. 

A reconstruction in bronze of the head of a young athlete shows he has been crowned with the fillet of a victor. Based on an original dating from the early 1st century A.D., the head was found in Naples in the 1700s as part of a complete figure. Reportedly, its discoverers detached the head when they realized the metal statue was too heavy to carry away intact. The striking effect of the portrait is accentuated by inlaid eyes made of silver, with pupils of red semi-precious stones, and gilding on the lips, brows and fillet. Stiftung Archäologie, Munich

Με το πέρασμα των αιώνων και την επίδραση του ανέμου, του ήλιου και της άμμου, τα χρώματα χάθηκαν, σαν να πέρασε από πάνω τους ένα χημικό αποχρωματισμού. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν τα επιστημονικά δημοσιεύματα, για να διαπιστώσει κανείς την αλήθεια της θεωρίας αυτής, αρκεί να ρίξει υπεριώδες φώς πάνω σε ένα άγαλμα. 

The “Alexander Sarcophagus” (c. 320 B.C.), was found in the royal necropolis of the Phoenician city of Sidon. But it was named for the illustrious Macedonian ruler, Alexander the Great, depicted in battle against the Persians in this painted replica. Alexander’s sleeved tunic suggests his conquests have thrust him into the new role of Eastern King, but his lion-skin cap ties him to the mythical hero, Herakles, and alludes to divine descent. Stiftung Archäologie, Munich

Όταν η κατεύθυνση του φωτός είναι σχεδόν παράλληλη με την επιφάνεια του αντικειμένου, τότε τα ίχνη του χρώματος γίνονται ορατά!

The partial color reconstruction of Athena is based on a c.490 B.C. sculpture of the Goddess from the pediment of the Temple of Aphaia on the Greek island of Aegina. Vinzenz Brinkmann typically leaves areas white where no evidence of original coloration is found. This rear view of the statue emphasizes the elaborate detailing of Athena’s aegis, or cape, trimmed with the life-like bodies of partially uncoiled green snakes. Stiftung Archäologie, Munich

Καθώς τα διαφορετικά χρώματα σβήνουν με διαφορετικό ρυθμό, το φως αποκαλύπτει τα πολύπλοκα σχέδια του χρώματος που κάποτε υπήρχαν στην λευκή επιφάνεια.

“If people say, ‘What kitsch,’ it annoys me but I’m not surprised,” says Brinkmann, who, with his wife, archaeologist Ulrike Koch-Brinkmann, colored this reconstruction of the c.550 B.C., “Lion from Loutraki.” Its stunning blue-colored mane is not unique on ancient monuments. Lions often sat atop tombs in ancient Greece, where ornamental details such as the animals’ tuffs of hair and facial markings were painted in bright colors that accented their fur. Stiftung Archäologie, Munich

Το smithsonianmag.com και ο αρχαιολόγος Vinzenz Brinkmann δημιούργησαν τις αναπαραστάσεις που βλέπετε για να δώσουν την πραγματική εικόνα κάποιων αγαλμάτων και γλυπτών της αρχαιότητας.

Κάτι ανάλογο είχε κάνει και το Βρετανικό Μουσείο με τα Μάρμαρα του Παρθενώνα!