Το ιστολόγιο "Τέχνης Σύμπαν και Φιλολογία" είναι ένας διαδικτυακός τόπος που αφιερώνεται στην προώθηση και ανάδειξη της τέχνης, της επιστήμης και της φιλολογίας. Ο συντάκτης του ιστολογίου, Κωνσταντίνος Βακουφτσής, μοιράζεται με τους αναγνώστες του τις σκέψεις του, τις αναλύσεις του και την αγάπη του για τον πολιτισμό, το σύμπαν και τη λογοτεχνία.
Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.
Surrealist artist
and photographer Michael Woods is the
co-author of the superb Paris and the
Surrealists (Thames & Hudson), together with his friend George Melly.
In a volume that is
digressive yet evocative of Paris's lure, Melly attempts to "provide a
parallel text" for photos by Woods. Melly is nearest his goal when he
reminisces about his decidedly unglamorous youthful wanderings through the city
and his 1952 meeting with his hero, esteemed surrealist Andre Breton; Woods's
duotone images, their grays so warm as to appear brown, often portray shop
windows, monuments, street scenes that one might witness on an aimless stroll
or from a seat in a cafe. Overall, this collaboration repeatedly asserts but
ultimately does not demonstrate that "although historic surrealism is entombed
in libraries and museums, its marvelous phantom still haunts the city of its
birth."
This book is an
interesting experiment, partly a Surrealist documentary, it brings chance into
the fairly predictable realm of history/autobiography. George Melly missed the
Paris heydey, but did manage to meet and get to know various figures associated
with the Surrealists. Moreover, Melly learned the history of Surrealism, and
attempts to weave this history into a meaningful journey - much like the random
journeys down the back-alleys such as the Surrealists enjoyed. Yet, the
narrative itself is only partially worthwhile. If Melly was perhaps a larger
figure in the history at hand, his story would gain in importance. As it
stands, however, his tale remains one man's description of his brush with fame.
The story is interesting only as a way of contextualizing the history.
The other
"half" of the book revolves the black and white photographs
contributed by Michael Woods. These images show a Paris relatively unchanged from
the Surrealist era. That is, one sees objects and images similar to what
Breton, et. al, may have seen, and, occasionally, one glimpses places and
structures that are indeed what the Surrealists saw. Again, these images are an
interesting way of contextualizing the history.
As an addition to a
library on Surrealism, Surrealists, or 20th century Paris, this book may be
worthwhile. I would not recommend it, however, as a primary source for
understanding the movement of or the people involved in Parisian Surrealism.
Ο
Αλέξανδρος Ιόλας εικονογραφημένος από τον Άντι Γουόρχολ. Alexander
Iolas by Andy Warhol.Alexander Iolas, art world’s misunderstood wild child “comes back” via New York exhibition and theatrical bio in his legendary villa in Athens.
"Early on, I did an exhibition of Andy Warhol in my gallery... The boy
is a very important artist, Andy, because he helped America. He mixes very much
with youth, and with all the chic people - you know, the bums. When you have
such a stupid expression as Andy has - when he is being silent, before the
smile starts - when you look like that, you can do anything you want in the
world. As Christ said to all those priests, 'Suffer the little children to come
unto me,' and Warhol is a horrible child. He has helped America to get rid of
its puritanism, either with his half-pornographic, half esthetic films or else
with his portraits of the fake stars he has around him and the real stars he
has always liked. He's an amazing person, and probably someday he will be considered
a saint."AlexandreIolas (ca. 1984).
O Αλέξανδρος Ιόλας, ο παρεξηγημένος στην
Ελλάδα μαικήνας, επιστρέφει στο προσκήνιο 27 χρόνια μετά το θάνατό του με
έκθεση στη Νέα Υόρκη και θεατρική βιογραφία στη βίλα του στην Αθήνα.
Ο
Αλέξανδρος Ιόλας (1907-1987) ήταν Έλληνας γκαλερίστας και σημαντικός συλλέκτης
έργων μοντέρνας τέχνης. Γεννιέται στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου ο Κωνσταντίνος
Κουτσούδης, γνωστός αργότερα ως Αλέξανδρος Ιόλας. Γόνος ευκατάστατης
οικογένειας βαμβακεμπόρων, ο Ιόλας δείχνει δείχνει από νωρίς την κλίση του στις
τέχνες και το 1927 μετακομίζει στην Αθήνα, όπου συναναστρέφεται με όλες τις
μεγάλες προσωπικότητες της εποχής. Στην Αθήνα ξεκινά και τα πρώτα του μαθήματα
στο χορό και τη μουσική. Στα 1931 φεύγει με προτροπή του Μητρόπουλου για το
Βερολίνο, με ένα σύντομο σταθμό στην Ιταλία. Αφιερώνεται στις σπουδές χορού,
γνωρίζεται με προσωπικότητες του χώρου όπως η KyraNijinsky, κόρη του διάσημου χορευτή, και δύο χρόνια
αργότερα, το 1933, υποχρεώνεται λόγω της ανόδου του ναζισμού να εγκαταλείψει τη
Γερμανία. Μετακομίζει, λοιπόν, στο Παρίσι, όπου συνεχίζει με επιτυχία τη
χορευτική του καριέρα και έρχεται σε στενή επαφή και με εικαστικούς καλλιτέχνες
και ποζάρει ως μοντέλο π.χ. για τους RaoulDufy, Τζόρτζιο ντε Κίρικο και Χέρμπερτ Λιστ. Alexander Iolas is
described as a theatrical man with a fondness for fur coats and an
extraordinary eye for talent. He was one of the most important art dealers of
the twentieth century. Yet for the amount of historically significant artists
that he was responsible for propelling to notoriety, he is almost all but
forgotten. William Klein; Courtesy of Paul Kasmin Gallery.
Πολίτης
του κόσμου, οραματιστής και γνώστης αλλά και εκκεντρικός, ελιτιστής,
τελειομανής και προκλητικός. Ένας Ίκαρος του 20ου αιώνα που πλήρωσε την
επιθυμία του να «φτάσει τον ήλιο» με κάτι περισσότερο από τη ζωή του: την
υστεροφημία του.
Αυτός
ήταν ο Αλέξανδρος Ιόλας, μια προσωπικότητα που άλλαξε όσο λίγοι την ιστορία της
διεθνούς τέχνης, για να καταδικαστεί στη λήθη από τους συμπατριώτες του Έλληνες
που εύκολα κατηγορούσαν ό,τι δεν καταλάβαιναν.
Στην
ακμή της η βίλα είχε μια κύρια δίφυλλη πόρτα του σπιτιού που ήταν φτιαγμένη από
χρυσό και μπρούτζο από τον καλλιτέχνη Καρδαμάτη. His legendary
villa, adorned with priceless pieces of art collected from all over the world
or donated from Iolas’ famous friends, was literally left to its fate, its
treasures having been lost forever.
Η
θρυλική βίλα του στην Αγ. Παρασκευή, κάποτε γεμάτη με ανεκτίμητα έργα τέχνης
απ’ όλον τον κόσμο αφέθηκε στην κυριολεξία στην τύχη της, με τους θησαυρούς που
κάποτε στέγαζε να χαθούν για πάντα.
AndyWarhol. "Unidentified Male Figure" c.1952, ink on ivory bond paper. In 1952, as
director of the Hugo Gallery in New York, Iolas gave Pop artist Andy Warhol his
first exhibition, a series titled "Fifteen Drawings on the Writings of
Truman Capote.” The two continued a close, long-standing relationship. “He
knew how to get very close to most artists he showed,” Fremont described. “And he got very involved in them.” It is pretty sure
that of the crowds flocking to view Andy Warhol exhibitions in Athens, during
the recent past (in the Byzantine & Christian Museum [2009-2010] and in the
National Gallery [1993]) very few would know that it was Iolas who introduced
Warhol in the art world, organizing his first gallery exhibition in New York
(1952) but also his last one (1987). Art students likely ignore that Iolas was
among the first to introduce American audiences to later key movements (such as
Surrealism), and he was connected with artists the status of Max Ernst, René
Magritte and Man Ray. His dream of creating a hub for young artists in his
villa was never materialized, the Greek cultural authorities having accused
him, among other things, of illegal antiquity dealing. While he was eventually
cleared of all accusations, Iolas will never be a “Great Greek”. In the
Nation’s collective memory Eden, where ideas are ranked according to their
contribution to an ideal or, even worse, the degree they abide into a framework
of a narrow-built set of “ethics”, Iolas was no less than “the forbidden
fruit”.
Λίγοι
από όσους κατέκλυσαν στο πρόσφατο παρελθόν τις εκθέσεις που πραγματοποιήθηκαν
στην Αθήνα με αντικείμενο τον Άντυ Γουόρχολ (2009-1- στο ΒΧΜ και 1993 στην
Εθνική Πινακοθήκη) θα ήξεραν ότι ήταν ο Ιόλας που οργάνωσε την πρώτη έκθεση του
Γουόρχολ στη Νέα Υόρκη (1952) αλλά, συμπτωματικά, και την τελευταία του (1987).
René Magritte. Le Pelerin, 1966. (Paul Kasmin Gallery).
His introduction to the art world was almost haphazard. One day while walking
home, a small painting displayed in the Four Paths gallery window on Rue
Matignon caught his eye. After idly admiring the work for almost a week, Iolas
gained the courage to enter his very first gallery. The painting was a di
Chirico, as the owner informed him and, from that day on, they began to develop
a relationship. Soon enough, Iolas had saved enough money to purchase his first
work of art—a small drawing by Cézanne, whom he would later meet. The people that
he met through the gallery proved to be even more invaluable than what he
learned. It wasn’t long before he was introduced to René Magritte and Max
Ernst, who were then relatively unknown artists. They quickly developed
relationships and Iolas soon become their link the international scene.
Surrealists, as they were known, depicted ordinary objects in an
unconventional, dream-like manner, exploring the unconscious and creating
vividly unique works. Fremontis the co-curator of a new
exhibition, Alexander the Great: The Iolas Gallery 1955-1987. The
show, at the Paul Kasmin
Gallery in New York, highlights various works by artists
from an array of movements including Surrealism, Minimalism and Pop that Iolas
helped introduce to the world.
Λίγοι
φοιτητές της Ιστορίας της Τέχνης θα γνωρίζουν επίσης ότι ο Ιόλας ήταν από τους
πρωτοπόρους στην εισαγωγή στις ΗΠΑ μετέπειτα κύριων ρευμάτων τέχνης (όπως ο
Σουρεαλισμός) και συνδεόταν με καλλιτέχνες του βεληνεκούς του Μαξ Ερνστ, του
Ρενέ Μαγκρίτ και του Μαν Ρέι. Το όνειρό του να εγκαθιδρύσει ένα διεθνές κέντρο
τέχνης γιε νέους καλλιτέχνες στη βίλα του δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ, με τις
ελληνικές αρχές Πολιτισμού να τον έχουν κατηγορήσει ακόμη και για παράνομη διακίνηση
έργων τέχνης. Και ακόμη και αν τελικά απαλλάχθηκε κάθε κατηγορίας, ο Ιόλας δεν
θα θεωρηθεί ποτέ «Μεγάλος Έλληνας»: στην Εδέμ της ελληνικής συλλογικής μνήμης,
όπου οι ιδέες αξιολογούνται με βάση τη συνεισφορά τους στους εθνικούς μύθους ή,
ακόμη χειρότερα, σε μια στενά εννοούμενη «ηθική», ο Ιόλας ήταν μάλλον ο
«απαγορευμένος καρπός».
Still, something
seems to change in Greece, as Iolas’ reputation seems to get restored. A documentary
on him by state TV docu-series “I Michani
tou Chronou” (Time Machine), a
biography by Nikos Stathoulis and a text by Christos Parides making social
media havoc after being published in Greece’s leading free-press, LiFO, were
the beginning. There, the late art “Maecenas” is described as a victim of
continuous bad press by the ‘80s government-friendly daily “Avriani”, while
leading figures of the time but also of the present are shown as as adding to
Iolas’ downfall (Melina Mercouri, his one-time friend and Minister of Culture
during the 80’s is an example). Last March, New York’s Paul Kasmin Art Gallery
recently hosted an exhibition dedicated to him, featuring works by Victor
Brauner, Giorgio de Chirico, William N. Copley, Joseph Cornell, Max Ernst,
Lucio Fontana, Alain Jacquet, Ray Johnson, Marina Karella, Yves Klein, Les
Lalanne, René Magritte, Roberto Matta, Jules Olitski, Man Ray, Martial Raysse,
Ed Ruscha, Niki de Saint Phalle, Harold Stevenson, Takis, Dorothea Tanning,
Paul Thek, Jean Tinguely, and, of course, Andy Warhol. And, coming back to
Greece, Iolas’ villa first opens to the public in order to host a theatrical
play based on the life of the man himself! Has the ethical” scale” changed?
Have certain parts of our society become more open-minded? Or the present
crisis that has affected culture pushes for finding new heroes?
Πρόσφατα,
πάντως, κάτι φαίνεται να αλλάζει, με τη μνήμη του Ιόλα να αποκαθίσταται. Ένα
ντοκιμαντέρ της Μηχανής του Χρόνου, μια βιογραφία του Νίκου Σταθούλη από την «Οδό Πανός» (2012) κι ένα κείμενο του
Χρήστου Παρίδη στη LiFO
περιγράφουν τον εκλιπόντα από το 1987 «μαικήνα» ως θύμα κακής δημοσιότητας,
ειδικά από την φίλα προσκείμενη στο κατεστημένο της δεκαετίας του ‘80 εφημερίδα
«Αυριανή» . Ο Παρίδης μάλιστα δεν διστάζει να κατονομάσει μορφές-θρύλους της
τότε πολιτικής σκηνής όπως η Μελίνα
Μερκούρη για το «άδειασμα» του πληθωρικού Ιόλα.
Today, art dealers
like Larry Gagosian and Charles Saatchi are as famous as the artists they
represent. But Alexander Iolas’s name isn’t so familiar—surprising, as he
introduced the greats of Surrealism, Minimalism and Pop Art to the world. Alexander Iolas and
Victor Brauner. Paris, 1965. Alexander Iolas (top photo), beside a Brauner's
painting and the artist among others at his exhibition in Paris. Photos by
Simos Tsapnidis, 12 January 1965.
Τον περασμένο Μάρτιο, στη
γκαλερί Πολ Κάσμιν της Νέας Υόρκης, η έκθεση με τίτλο «Αλέξανδρος ο Μέγας» τίμησε την προσφορά του Ιόλα μέσα από έργα των
Βίκτορ Μπράουνερ, Τζόρτζιο ντε Κίρικο, Γουίλιαμ Κόπλεϊ, Τζόζεφ Κορνέλ, Μαξ Ερνστ, Λούτσιο Φοντάνα, Αλέν Ζακέ, Ρέι
Τζόνσον, Μαρίνας Καρέλλα, Ιβ Κλάιν, LesLalanne, Ρενέ Μαγκρίτ, Ρομπέρτο Μάτα, Ζιλ Ολίτσκι, Μαν Ρέι, Εντ
Ρούσα, Νίκι ντε Σεν-Φαλ, Χάρολντ Στήβενσον, Τάκι, Ντόροθι Τάνινγκ, PaultheK, JeanTinguely, και φυσικά, του Άντυ Γουόρχολ. Επί Ελληνικού εδάφους πάλι, η
βίλα του Ιόλα άνοιξε για πρώτη φορά για το κοινό με αφορμή παράσταση με θέμα τη
ζωή του. Έχει αλλάξει τόσο το πώς ορίζουμε την ηθική; Έχουμε γίνει πιο
ανοιχτόμυαλοι, τουλάχιστον κάποια μέρη της κοινωνίας; Ή μήπως η παρούσα κρίση σε όλα τα επίπεδα μας
αναγκάζει να βρούμε νέους ήρωες;
On the 8th of June,
2014 it is the 27th anniversary of Iolas’ death. However, it seems that things
are going to be different for the legacy of the man who famously declared he
was destined to ”star”. Greek society’s scapegoat of the past has finally
become a Phoenix, raising off his ashes to be rediscovered by the generations
that shape society’s future.
Στις
8 Ιουνίου 2014 κλείνουν 27 χρόνια από τον θάνατο του Ιόλα. Αυτή τη φορά όμως
φαίνεται ότι τα πράγματα είναι διαφορετικά για την υστεροφημία του ανθρώπου που
είχε δηλώσει ότι είναι γεννημένος πρωταγωνιστής (και όχι κομπάρσος). Ο
αποδιοπομπαίος τράγος της δεκαετίας του 80 γίνεται φοίνικας και αναγεννιέται
για να ανακαλυφθεί ξανά από τις γενιές που καθορίζουν το μέλλον.