Το ιστολόγιο "Τέχνης Σύμπαν και Φιλολογία" είναι ένας διαδικτυακός τόπος που αφιερώνεται στην προώθηση και ανάδειξη της τέχνης, της επιστήμης και της φιλολογίας. Ο συντάκτης του ιστολογίου, Κωνσταντίνος Βακουφτσής, μοιράζεται με τους αναγνώστες του τις σκέψεις του, τις αναλύσεις του και την αγάπη του για τον πολιτισμό, το σύμπαν και τη λογοτεχνία.
Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.
H νέα πανοραμική εικόνα του Άρη από το
σημείο που βρίσκεται το Curiosity.
This is a reduced version of a mosaic from NASA's Mars rover Curiosity
containing 1.3 billion pixels in the full-resolution version. It shows
Curiosity at the "Rocknest" site, where the rover scooped up samples
of windblown dust and sand, and was released on June 19, 2013. Viewers can
explore this image with pan and zoom controls at http://mars.nasa.gov/bp1/. CREDIT:
NASA/JPL-Caltech/MSSS
Μια
εκπληκτική εικόνα από την περιοχή που βρίσκεται ο ρομποτικός εξερευνητής Curiosity στον Άρη είναι στη διάθεση των φίλων του
Διαστήματος. Η NASA
έφτιαξε μια φωτογραφία που αποτελεί συνδυασμό 900 εικόνων που έχει τραβήξει με
τις κάμερες που διαθέτει το ρομπότ. Πρόκειται για μια πανοραμική άποψη του
κρατήρα Γκέιλ στον οποίο βρίσκεται το Curiosity. Η νέα εικόνα έχει ανάλυση ενός
δισεκατομμυρίου εικονοστοιχείων (pixels)!
A stunning
panoramic image from the Curiosity rover offers an incredibly detailed look at
the dusty, lonely landscape of the red planet. And thanks to NASA's computer
science geniuses, you can take a guided tour of the rocky landscape from your
couch.
Dorothea Tanning, Birthday, 1942, Philadelphia, Museum
of Art
Το
λεωφορείο σταματά, ο οδηγός σου χαμογελά, τα παράθυρα είναι αστραφτερά και τα
λεφτά ψιλά. Το τελευταίο από τα μονά καθίσματα στην αριστερή πλευρά είναι
άδειο, λες και το έχουν κρατήσει για σένα, αυτό που σου αρέσει περισσότερο απ’
όλα, με το τζάμι πίσω του. Το λεωφορείο προχωράει, τα φανάρια πρασινίζουν για
να περάσει κι ο νεαρός που τρώει σπόρια μαζεύει τα φλούδια σ’ ένα σακουλάκι.
Ο
ηλικιωμένος εισπράκτορας σήμερα δεν θέλει εισιτήριο, αγγίζει μονάχα το γείσο
του καπέλου του και εύχεται με μια ευχάριστη φωνή να έχουμε μια όμορφη μέρα.
Και
πράγματι θα είναι μια όμορφη μέρα. Γιατί σήμερα έχεις γενέθλια. Είσαι έξυπνη,
χαριτωμένη και η ζωή είναι μπροστά σου. Ακόμα τέσσερις στάσεις, θα χτυπήσεις το
κουδούνι κι ο οδηγός θα σταματήσει, ειδικά για σένα.
Θα
κατέβεις από το λεωφορείο, κανείς δεν θα σε σπρώξει κι η πόρτα θα κλείσει όταν
θα έχεις πλέον απομακρυνθεί. Και το λεωφορείο θα ξεκινήσει, οι άνθρωποι θα σου
κάνουν χαρούλες κι ο νεαρός που έτρωγε σπόρια θα σου κουνάει το χέρι μέχρι να
εξαφανιστεί, δίχως λόγο και αιτία.
Ποιος
χρειάζεται δικαιολογίες, σήμερα έχεις γενέθλια και στα γενέθλια συμβαίνουν
ευχάριστα πράγματα. Και το κουτάβι που τρέχει τώρα προς το μέρος σου θα
κουνήσει την ουρά του όταν το αγγίξεις, ακόμα και τα σκυλιά διακρίνουν τις
γιορταστικές επετείους.
Στο
διαμέρισμά σας άνθρωποι θα περιμένουν στα σκοτεινά, πίσω από τα όμορφα έπιπλα
που εσύ η ίδια έχεις διαλέξει. Μόλις ανοίξεις την πόρτα, θ’ αναπηδήσουν και θα
σε αιφνιδιάσουν. Ακριβώς όπως αρμόζει σε κάθε έκπληξη.
Θα
είναι όλοι εκεί, οι άνθρωποι που αγαπάς, οι πλέον ακριβοί και οι πιο
σημαντικοί. Και θα φέρουν δώρα, που είτε έχουν αγοράσει είτε έφτιαξαν μόνοι
τους. Δώρα ευφάνταστα, αλλά και πράγματα πρακτικά.
Οι
εύθυμοι θα διασκεδάσουν, οι σοβαροί θα περάσουν καλά, ακόμα και οι μελαγχολικοί
θα χαμογελάσουν αληθινά. Το φαγητό θα είναι υπέροχο, μετά θα προσφέρουν
φράουλες και θα τελειώσουν με μιλκ-σέικ βανίλια, από το νοστιμότερο μαγαζί της
πόλης.
Θα
βάλουν ένα δίσκο του Κιθ Τζάρετ και όλοι θα τον ακούσουν, θα βάλουν ένα δίσκο
του Σατί και κανείς δεν θα νιώθει θλιμμένος. Και όσοι είναι μόνοι τους θα
νιώσουν μαζί απόψε, και κανείς δεν θα ρωτάει: «Πόση ζάχαρη;», γιατί όλοι πλέον
γνωρίζουν τους πάντες.
Στο
τέλος θα φύγουν, κι όσοι θέλεις θα σε φιλήσουν κι όσοι δεν θέλεις θα σου σφίξουν
το χέρι. Και μονάχα αυτός θα μείνει, ο άνδρας με τον οποίο ζεις, ωραίος και
γεμάτος κατανόηση και πιστός.
Αν
επιθυμείς, θα κάνετε έρωτα ή θα σου κάνει μασάζ στο κορμί με λάδι, που
αρωμάτισαν στο μαγαζί ακολουθώντας μια ειδική συνταγή. Αν το ζητήσεις, θ’
ανάψει τη λάμπα αλογόνου και θα μείνετε αγκαλιασμένοι χωρίς να μιλάτε,
αναμένοντας την ανατολή.
Κι
εκείνο το μαγικό βράδυ, αν είμαι εκεί, θα πιω μιλκ-σέικ βανίλια και θα
χαμογελάσω αληθινά, θα δοκιμάσω το υπέροχο φαγητό. Και πριν φύγω, θα σε φιλήσω
ή μπορεί απλά και μόνο να σου σφίξω το χέρι.
Έτγκαρ
Κέρετ
«Γενέθλια»
Igor
Postash, Clown's Birthday
“Τότε
που τα γενέθλιά μου γιόρταζαν, εγώ ήμουν ευτυχής
και
κανένας δεν ήταν πεθαμένος στο παλιό σπίτι
και
μέχρι τότε υπήρχε μια παράδοση από αιώνες,
και
η χαρά όλων και η δική μου
ταίριαζαν
όμορφα παρέα, σαν θρησκεία.
Τότε
που τα γενέθλιά μου γιόρταζαν,
εγώ
είχα τη μεγάλη τύχη να μην καταλαβαίνω τίποτα
να
είμαι έξυπνος για τους δικούς μου και να μην έχω
τις
ελπίδες που είχαν οι άλλοι για μένα.
Όταν
ήρθε η ώρα να έχω ελπίδες
τότε
δεν ήξερα να ελπίσω.
Όταν
ήρθε η ώρα να αντιμετωπίσω τη ζωή,
έχασα
το νόημά της.
Ναι,
αυτό που ήταν το προσδόκιμο για μένα,
αυτό
που ήταν της καρδιάς,
αυτό
που ήταν για τους επαρχιώτικους χορούς
αυτό
που ήταν για κείνους που μ’ αγαπούσαν
όταν
ήμουν παιδί
αυτό
που ήταν- α, Θεέ μου!-
μόνο
σήμερα ξέρω τι ήταν…
Τι
απόσταση! (Πια δεν το συναντώ…)
Τότε
που τα γενέθλιά μου γιόρταζαν…”
Φερνάντο
Πεσσόα
«Ποίημα
Γενεθλίων»
Fuco Ueda, A Birthday of L
Ποιος.
Ο
μήνας της ανθοφορίας τελείωσε. Τα φρούτα μαζεύτηκαν,
Φαγώθηκαν
ή σάπισαν. Είμαι ολόκληρη στόμα.
Οκτώβρης,
ο μήνας της αποθήκευσης.
Αυτό
το υπόστεγο, μουχλιασμένο σαν στομάχι μούμιας:
Παλιά
εργαλεία, χερούλια και σκουριασμένοι χαυλιόδοντες.
Είμαι
σαν στο σπίτι μου εδώ, ανάμεσα στα νεκρά κεφάλια.
Άσε
με να καθίσω μέσα σ’ ένα ανθοδοχείο,
Οι
αράχνες δεν θα το προσέξουν.
Η
καρδιά μου κομμένο γεράνι.
Τουλάχιστον
ο άνεμος ας άφηνε ήσυχα τα πνευμόνια μου.
Σκυλίσιο
σώμα οσφραίνεται τα πέταλα. Ανθίζουν ανάποδα.
Κροταλίζουν
σαν ορτανσίες.
Κεφάλια
με παρηγορούν καθώς σαπίζουν,
καρφωμένα
στα δοκάρια της στέγης από χθες:
Τρόφιμοι
ιδρύματος που δεν πέφτουν σε χειμερία νάρκη.
Λάχανα:
σκουληκιασμένο μωβ, βερνίκι ασημί,
Ένδυμα
μουλαρίσιων αυτιών, κελύφη νυχτοπεταλούδας
αλλά
με πράσινη καρδιά
Οι
φλέβες τους άσπρες σαν ξύγκι γουρουνιού.
Ω
η ομορφιά της συνήθειας!
Οι
πορτοκαλιές κολοκύθες δεν έχουν μάτια.
Τούτοι
οι διάδρομοι γεμάτοι γυναίκες που νομίζουν πως
είναι
πουλιά.
Ιδού
ένα σχολείο βαρετό.
Είμαι
ρίζα, είμαι πέτρα, ένας σβώλος κουκουβάγιας,
Χωρίς
όνειρο κανένα.
Μητέρα,
είσαι το μοναδικό στόμα
Για
το οποίο θα γινόμουν η γλώσσα του. Μητέρα της ετερότητας
Φάγε
με. Ρωγμή στο καλάθι των αχρήστων, σκιά των εισόδων.
By
Carmen Roig
Είπα:
Πρέπει να το θυμάμαι αυτό από τότε που ήμουν μικρή.
Υπήρχαν
τόσο τεράστια λουλούδια,
Πορφυρά
και κόκκινα στόματα, παντελώς αξιαγάπητα.
Τα
στεφάνια από κλαδιά βατομουριάς μ’ έκαναν να κλαίω.
A new analysis of
data from the Chandra space telescope revealed 26 black hole candidates in the
Andromeda Galaxy. This is the largest collection of possible black holes found
in another galaxy besides that of the Milky Way, Earth’s home galaxy. Credit:
X-ray (NASA/CXC/SAO/R.Barnard, Z.Lee et al.), Optical (NOAO/AURA/NSF/REU
Prog./B.Schoening, V.Harvey; Descubre Fndn./CAHA/OAUV/DSA/V.Peris)
Το
διαστημικό τηλεσκόπιο Chandra
έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από 150 παρατηρήσεις στον γαλαξία της
Ανδρομέδας τα τελευταία 13 χρόνια. Ομάδα επιστημόνων του Κέντρου Αστροφυσικής HarvardSmithsonian στις ΗΠΑ μελέτησαν τα δεδομένα που
προέκυψαν από αυτές τις παρατηρήσεις και πιστεύουν ότι εντόπισαν 26 μικρές
μελανές οπές.
Στην
Ανδρομέδα έχουν ήδη εντοπιστεί εννέα μαύρες τρύπες. Αν η ανακάλυψη των
ερευνητών του HarvardSmithsonian
επιβεβαιωθεί ο αριθμός των μελανών οπών στον γειτονικό μας γαλαξία θα φτάσει
τους 35 και πιθανώς να υπάρχουν και άλλες.
Η
ανακάλυψη
A close-up of the
candidate black holes in Andromeda, as seen by the Chandra X-Ray Observatory.
Credit: X-ray (NASA/CXC/SAO/R.Barnard, Z.Lee et al.), Optical
(NOAO/AURA/NSF/REU Prog./B.Schoening, V.Harvey; Descubre
Fndn./CAHA/OAUV/DSA/V.Peris
Οι
ερευνητές εντόπισαν 26 κοσμικά αντικείμενα τα οποία πιστεύουν ότι είναι μικρές
μαύρες τρύπες. Εκτιμούν ότι είναι προϊόν του θανάτου γιγάντιων άστρων και ότι
κάθε μια εξ αυτών έχει μάζα 5-10 φορές μεγαλύτερη από αυτή του Ήλιου. Επτά από
αυτές τις μελανές οπές βρίσκονται πέριξ του κέντρου του γαλαξία της Ανδρομέδας
σε μια ακτίνα χιλίων ετών φωτός από αυτό.
Μια
προσομοίωση σε υπερυπολογιστή προσφέρει νέα στοιχεία σχετικά με τις διεργασίες
που λαμβάνουν χώρα στο εσωτερικό μιας μαύρης τρύπας. Η προσομοίωση δείχνει πώς
η ύλη που εισέρχεται σε μια μελανή οπή εκπέμπει φως αποκαλύπτοντας παράλληλα
τον τρόπο με τον οποίον λειτουργεί ένα μέρος του μηχανισμού των πιο μυστηριωδών
αντικειμένων στο Σύμπαν. This animation of
supercomputer data takes you to the inner zone of the accretion disk of a
stellar-mass black hole. Gas heated to 20 million degrees F as it spirals toward
the black hole glows in low-energy, or soft, X-rays. Just before the gas
plunges to the center, its orbital motion is approaching the speed of light.
X-rays up to hundreds of times more powerful ("harder") than those in
the disk arise from the corona, a region of tenuous and much hotter gas around
the disk. Coronal temperatures reach billions of degrees. The event horizon is
the boundary where all trajectories, including those of light, must go inward.
Nothing, not even light, can pass outward across the event horizon and escape
the black hole. Music: "Lost in
Space" by Lars Leonhard, courtesy of artist.
Οι
ερευνητές συνεχίζουν την προσπάθεια τους και κάνουν νέες παρατηρήσεις για να
επιβεβαιώσουν τα ευρήματα τους. Ήδη «στοχεύουν» αυτά τα 26 αντικείμενα με το
διαστημικό παρατηρητήριο XMM-Newton και τα πρώτα αποτελέσματα των παρατηρήσεων
δείχνουν ότι πράγματι πρόκειται για μελανές οπές.
Ο γαλαξίας και η
σύγκρουση
Ο
Γαλαξίας της Ανδρομέδας (γνωστός και ως M31) είναι ένας σπειροειδής γαλαξίας στον
αστερισμό Ανδρομέδα, στον οποίο οφείλει και το όνομά του. Eίναι το πιο απομακρυσμένο αντικείμενο ορατό
με γυμνό μάτι. Βρίσκεται σε απόσταση 2,5 εκατομμυρίων ετών φωτός από εμάς και
μαζί με τον γαλαξία μας αποτελούν τους δύο μεγαλύτερους γαλαξίες τoυ τοπικού σμήνους γαλαξιών. Οι επιστήμονες
έχουν διαπιστώσει ότι η Ανδρομέδα και ο δικός μας γαλαξίας βρίσκονται σε πορεία
μετωπικής σύγκρουσης που αναμένεται να γίνει σε τέσσερα δισεκατομμύρια χρόνια.
The quark wing of
the particle zoo includes (a) quark pairs called mesons, (b) quark triplets
called baryons, and possibly (c) four-quark combinations that may explain the
Zc(3900) observations. APS/Alan Stonebraker
Δύο
μεγάλες ανεξάρτητες επιστημονικές ομάδες, μία στην Ιαπωνία και μία στην Κίνα,
ανακοίνωσαν ότι για πρώτη φορά ανίχνευσαν στους επιταχυντές τους σαφείς
ενδείξεις για ένα υποατομικό σωματίδιο που αποτελείται από τέσσερα κουάρκ. Το
εν λόγω σωματίδιο, που ονομάστηκε Zc(3900), είναι πιθανό ότι υπήρχε από τις
πρώτες στιγμές μετά τη δημιουργία του σύμπαντος με την «Μεγάλη Έκρηξη».
Τα
κουάρκ (και τα αντι-κουάρκ που αποτελούν την αντιύλη) είναι τα πιο θεμελιώδη
σωματίδια της ύλης και δεν μπορούν να διαιρεθούν περαιτέρω. Συγκροτούν τα
μεγαλύτερα στοιχειώδη σωματίδια, τα πρωτόνια και νετρόνια, τα οποία, με τη
σειρά τους, απαρτίζουν τα άτομα. Μέχρι σήμερα, οι φυσικοί θεωρούσαν ότι τα
υποατομικά σωματίδια περιέχουν είτε τρία κουάρκ (όπως τα πρωτόνια και
νετρόνια), είτε δύο (όπως τα πιόνια και τα καόνια που υπάρχουν στην κοσμική
ακτινοβολία).
Diagram of
Different Quark Flavors The different sizes of the quarks represent their
masses. A proton and electron are shown at the bottom left corner, for
comparison. Incnis Mrsi on Wikimedia Commons
Κανείς
νόμος της Φυσικής δεν απαγορεύει να υπάρχουν περισσότερα κουάρκ μέσα σε ένα
σωματίδιο. Η -για πρώτη φορά- πειραματική ανακάλυψη ενός «κουαρτέτου» κουάρκ
ανοίγει πιθανώς το δρόμο για την ανακάλυψη και άλλων μορφών «εξωτικής» ύλης.
The Belle detector
in Japan. O3/Wikimedia
Οι
ανακαλύψεις από το ιαπωνικό εργαστήριο Belle (στον επιταχυντή High Energy
Accelerator Research Organization της Tsukuba) και το κινεζικό BESIII (Beijing
Electron Positron Collider), που παρουσιάστηκαν στο περιοδικό φυσικής «Physical
Review Letters», σύμφωνα με το «Nature», ήρθαν ως αποτέλεσμα ερευνών στο
σωματίδιο Υ(4260), που είχε ανακαλυφθεί το 2005 μετά τη σύγκρουση ηλεκτρονίων
και ποζιτρονίων (δηλαδή ύλης και αντιύλης) στους επιταχυντές.
The data bump from
Belle and BESIII. Physical
Review Letters
Αυτή
τη φορά, οι επιστήμονες βρήκαν ενδείξεις για ένα νέο σωματίδιο με ενέργεια
περίπου 3,9 γιγαηλεκτρονιοβόλτ (σχεδόν τετραπλάσια από το βάρος του πρωτονίου),
το οποίο φαίνεται να έχει τέσσερα κουάρκ, ένα ζεύγος κουάρκ και ένα ζεύγος
αντικουάρκ. Οι κατοπινές αναλύσεις ενισχύουν την πεποίθηση ότι το νέο σωματίδιο
Zc(3900), που έχει ηλεκτρικό φορτίο, είναι μια άγνωστη έως τώρα μορφή ύλης.
The BESIII detector
in China is one of two experiments to detect four-quark particles. IHEP
«Η
ανακάλυψη του σωματιδίου αποτέλεσε μεγάλη έκπληξη», δήλωσε ο φυσικός Ζιτσίνγκ
Λίου του Ινστιτούτου Φυσικής Υψηλών Ενεργειών του Πεκίνου, μέλος του πειράματος
Belle. Σύμφωνα με τους επιστήμονες του ιαπωνικού πειράματος, που ανίχνευσαν 159
σωματίδια Zc(3900), η πιθανότητα στατιστικού λάθους στους υπολογισμούς τους
είναι μικρότερη από μία στα 3,5 εκατομμύρια. Εξάλλου και το κινεζικό πείραμα
BESIII εντόπισε 307 παρόμοια σωματίδια, οπότε η πιθανότητα λάθους απομακρύνεται
κι άλλο.
Πάντως,
οι ίδιες ερευνητικές ομάδες, καθώς και άλλες ανά τον κόσμο, θα κάνουν περαιτέρω
έρευνες για να επιβεβαιώσουν τα ευρήματά αυτά και να αποκλείσουν άλλες πιο
συμβατικές πιθανότητες. Η κυριότερη εναλλακτική λύση είναι ότι το Zc(3900) δεν
είναι ένα σωματίδιο με ένα «κουαρτέτο» κουάρκ, αλλά στην πραγματικότητα
πρόκειται για δύο ζεύγη σωματιδίων (συγκεκριμένα μεσονίων, που το καθένα έχει
ένα κουάρκ και ένα αντικουάρκ), ενωμένων μεταξύ τους σε μια δομή σαν μόριο.
Ένας
νέος ισχυρότερος επιταχυντής σωματιδίων που θα είναι έτοιμος στο πείραμα Belle
έως το 2015, αναμένεται να φωτίσει περαιτέρω το ζήτημα.
Το
LoneSignal θέλει να μας φέρει σε επαφή με εξωγήινους.
The Lone Signal project, will mark humanitys first-ever attempt to send
continuous messaging to extraterrestrial intelligence.
Ένα
νέο πρόγραμμα φιλοδοξεί να αποτελέσει την γέφυρα επικοινωνίας ανάμεσα στους
ανθρώπους και τους… εξωγήινους.
The Jamesburg Earth
Station radio dish in Carmel, California will be used to send the Lone Signal
messages to space. Image via Lone Signal.
Το πρόγραμμα ονομάζεται LoneSignal και στην ιστοσελίδα του (http://www.lonesignal.com/) μπορεί όποιος
το επιθυμεί να καταγράψει το μήνυμά του και οι υπεύθυνοι του προγράμματος θα
φροντίσουν το μήνυμα να ταξιδέψει στο Διάστημα.
Το
πρώτο μήνυμα
Strength of various
signals from Earth. Graph courtesy of Dr. Haqq-Misra.
Ο
διάσημος συγγραφέας και μελλοντολόγος Ρέι Κουρτσβάιλ ήταν από τους πρώτους που
έσπευσαν να στείλουν μήνυμα και μάλιστα το μήνυμά του κατευθύνεται στο άστρο Gliese 526.
Καλλιτεχνική
απεικόνιση του συστήματος Gliese 526 στο οποίο στέλνουμε μηνύματα επικοινωνίας.
Πρόκειται
για έναν κόκκινο νάνο που βρίσκεται σε απόσταση 17.6 ετών φωτός από τη Γη.
«Χαιρετισμούς στο Gliese
526 από το Πανεπιστήμιο Singularity.
Λαμβάνοντας αυτό το μήνυμα πρέπει να γνωρίζετε ότι οι υπολογιστές που
διαθέτουμε μας έχουν κάνει πιο έξυπνους ώστε να κατανοήσουμε καλύτερα εσάς αλλά
και τη σοφία του Σύμπαντος» αναφέρει στο μήνυμά του ο Κουρτσβάιλ.
Το
μήνυμα υπολογίζεται ότι θα χρειαστεί 18 χρόνια για να φτάσει στον προορισμό του
και σε περίπτωση που υπάρξει… απάντηση θα τη γνωρίζουμε κάπου στο 2050. Η
επιστημονική κοινότητα πάντως είναι επιφυλακτική για το αν ήταν ορθή η επιλογή
του συγκεκριμένου άστρου αφού μέχρι σήμερα δεν έχει επιβεβαιωθεί η ύπαρξη
πλανητών εκεί. Όμως τα στελέχη του LoneSignal πιστεύουν ότι το Gliese 526 όχι μόνο διαθέτει πλανήτες αλλά σε κάποιους από αυτούς
υπάρχει ζωή.
Η
live streaming μετάδοση του προγράμματος πραγματοποιείται πάντα μέσω ενός βαν
της EBU, το οποίο βρίσκεται στον προαύλιο χώρο του Ραδιομεγάρου. Από εκεί οι εργαζόμενοι στέλνουν εικόνα και ήχο σε δορυφόρο που έχει παραχωρήσει η EBU, η οποία στηρίζει τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων, προκειμένου να τη λαμβάνουν τηλεθεατές σε όλο τον κόσμο.
Σημειώνεται
ότι η Ευρωπαϊκή Ραδιοτηλεοπτική Ένωση (EBU) ενημέρωσε τους εργαζόμενους ότι
προσφέρει την υπηρεσία Eurovision News Exchange που έχει έδρα τη Γενεύη
προκειμένου να μεταδίδει το live streaming της μαραθώνιας ζωντανής ενημερωτικής
εκπομπής που παράγουν οι εργαζόμενοι της ΕΡΤ που βρίσκονται στο κτίριο για μια
ακόμα ημέρα, παρά την απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στο κλείσιμο της
εταιρείας.
ΕΡΤ3
ERT staff are
continuing to broadcast from their studios and broadcasting via streaming which
can be monitored on the homepage of the EBU website.
The EBU has been
accessing the stream and retransmitting it via satellite to give Europe's
public service media access to ERT's news content.
The Diolkos (Δίολκος, from the Greek διά, dia
"across" and ὁλκός, holkos
"portage machine" was a paved trackway near Corinth in Ancient Greece
which enabled boats to be moved overland across the Isthmus of Corinth. The
shortcut allowed ancient vessels to avoid the long and dangerous
circumnavigation of the Peloponnese peninsula. The phrase "as fast as a
Corinthian", penned by the comic playwright Aristophanes, indicates that
the trackway was common knowledge and had acquired a reputation for swiftness. The
main function of the Diolkos was the transfer of goods, although in times of
war it also became a preferred means of speeding up naval campaigns. The 6 km
(3.7 mi) to 8.5 km (5.3 mi) long roadway was a rudimentary form of railway, and
operated from c. 600 BC until the middle of the 1st century AD. The scale on
which the Diolkos combined the two principles of the railway and the overland
transport of ships remained unique in antiquity.
Ο
«Δίολκος των νεών» υπήρξε ένα από τα σημαντικότερα έργα της μηχανικής των
αρχαίων Ελλήνων, ο οποίος ένωνε τα δύο μεγάλα λιμάνια που υπήρχαν κατά την
αρχαιότητα, αντί του Ισθμού της Κορίνθου. Τα λιμάνια αυτά ήταν οι Κεχρεές
(Σαρωνικός κόλπος) και το Λέχαιον (Κορινθιακός κόλπος).
Image of a ship on
Attic black-figure pottery (c. 520 BC). This is the sort of boat that the Diolkos
may have transported in Periander's time. Coupe aux bateaux, détail de
l'intérieur montrant une frise de cinq bateaux en course. Coupe attique à
figures noires, v. 520 av. J.-C. Provenance : Cerveteri. Argile fine recouverte
d'un vernis rouge orangé, figures peintes au vernis noir, avec rehauts rouges
et blancs.
Ο
Δίολκος κατασκευάστηκε για να αποφεύγουν τα πλοία τον περίπλου της Πελοποννήσου
και την επικινδυνότητα που αντιμετώπιζαν οι ναυτικοί στον μανιασμένο κάβο
Μαλέα.
The Isthmus with
the Canal of Corinth close to which the diolkos ran.
Η
κατασκευή του Δίολκου ήταν το αποτέλεσμα αρκετών αποτυχημένων αποπειρών
δημιουργίας ισθμού, ο οποίος θα ένωνε τους δύο κόλπους, αλλά ένα τέτοιο
τεράστιο έργο ήταν φυσικό να μην ολοκληρωθεί ποτέ λόγω των δυνατοτήτων της
εποχής.
ΗΠροτομήτουΠερίανδρου. Bust of Periander
bearing the inscription “Periander, son of Cypselus, Corinthian”. Marble, Roman
copy after a Greek original from the 4th century.
Ο
πρώτος που είχε την ιδέα διάνοιξης διώρυγας στον Ισθμό ήταν ο γνωστός τύραννος
της Κορίνθου, Περίανδρος (6ος αιώνας π.χ. ) και τον ακολούθησαν οι Δημήτριος ο
Πολιορκητής, Ιούλιος Καίσαρας, αυτοκράτορες Γάιος και Αδριανός, Γάιος
Καλιγούλας και ο Νέρωνας. Ο τελευταίος μάλιστα, το 67 μ.χ. πραγματοποίησε τα
εγκαίνια της διάνοιξης σκάβοντας με μια χρυσή αξίνα και μεταφέροντας μια χούφτα
χώμα, υπό τη συνοδεία της μπάντας.
Σε
σχεδιάγραμμα του Γερμανού ερευνητή Walter Werner, η διαπιστωμένη διαδρομή του
Δίολκου.
Η
κάθε αποτυχημένη απόπειρα επιδείκνυε στους επίδοξους κατασκευαστές του ισθμού
την χρησιμότητα του Διολκού. Ενός λιθόστρωτου δρόμου που κατασκευάστηκε επί
τυραννίας του Περίανδρου κι ένωνε τα δύο μεγάλα λιμάνια της Μεσογείου θάλασσας.
Εμφανή
ίχνη από ρόδες, στο κομμάτι του Δίολκου που βρίσκεται στην Στερεά, στο έδαφος
της Σχολής Μηχανικού.
Ο
Δίολκος ήταν ένας δρόμος φάρδους 3,5 - 5 μέτρων, στη μέση του οποίου υπήρχαν
αυλακώσεις που πάνω τους κυλούσαν οι πλατφόρμες, οι οποίες μετέφεραν τις
τριήρεις και άλλα σκάφη. Οι αυλακώσεις αυτές (λούκια) ήταν δύο και ονομάζονταν
«ολκοί» και σκοπός τους ήταν να μην εκτροχιάζονται οι πλατφόρμες με τα πλοία,
ειδικά στις στροφές, καθώς η διαδρομή ήταν μεγάλη και ο δρόμος ελισσόταν
ανάμεσα από λόφους. Από τα αυλάκια πήρε και το όνομά της η οδός Δίολκος.
Δυστυχώς
κατά τις ανασκαφές που έγιναν δεν βρέθηκε παρά μόνο ένα μικρό τμήμα της οδού
και μέχρι στιγμής δεν έχουν βρεθεί τα ίχνη των μηχανισμών που χρησίμευαν για να
έλκουν οι δούλοι τις πλατφόρμες με τα σκάφη. Οι όγκοι των χωμάτων από τη
διάνοιξη του Ισθμού, έχουν θάψει τα πάντα. Την ύπαρξη μηχανισμών γνωρίζουμε από
τη μαρτυρία του Θουκυδίδη που αναφέρει ότι οι «πρώτοι που έφτασαν στον Ισθμό
ήταν οι Λακεδαιμόνιοι και άρχισαν να κατασκευάζουν μηχανές για να σύρουν τα
καράβια».
Μια
ταινία 22 λεπτών, δημιουργημένη με το σύστημα του animation (εικονοκινητική
τεχνική) αναπαριστά με μοναδικό τρόπο το εξαιρετικό μνημείο τεχνικού πολιτισμού
της αρχαίας Ελλάδας, τον Δίολκο: μια οδό από ξηράς για την μεταφορά πλοίων
ανάμεσα στον Σαρωνικό και τον Κορινθιακό κόλπο κατά μήκος του Ισθμού της
Κορίνθου, τότε που δεν υπήρχε ο πορθμός.
Η
ταινία παρουσιάζει κι άλλες τεχνολογικές λεπτομέρειες, αλλά και σκηνές της ζωής
των ναυτικών εκείνης της μακρινής εποχής: ναύτες που παίζουν ένα ένα τυχερό
παιχνίδι μέσα στο πλοίο, επίσκεψη στον ναό του Ποσειδώνα, γλέντι σε καπηλειό
όπου η ύδραυλις παίζει μουσική (πρόκειται για αυθεντικό κομμάτι αρχαίας
ελληνικής μουσικής με τίτλο “να χαίρεσαι όσο ζεις”!), καθώς και μια
συναισθηματική συντυχία.
Πρόκειται
για ένα έργο-συμβολή στην μελέτη της αρχαίας ελληνικής Τεχνολογίας, μια
παραγωγή του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας σε συνεργασία με την Εταιρεία
Μελέτης Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας.
Δημιουργοί
της ταινίας είναι οι Θ. Π.Τάσιος, Ν. Μήκας, Γ. Πολύζος, οι οποίοι έχουν λάβει
ως τώρα δύο βραβεία: Καλύτερης ταινίας αναφερόμενης στην αρχαιότητα στο 5ο
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου στην Κύπρο (Νοέμβριος 2009) και Καλύτερης
εκπαιδευτικής ταινίας στην 8η Διεθνή Συνάντηση Αρχαιολογικής Ταινίας του
Μεσογειακού Χώρου στην Αθήνα (Μάιος 2010).
Μια
βραβευμένη ταινία animation αναπαριστά με μοναδικό τρόπο το εξαιρετικό μνημείο
τεχνικού πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας, τον Δίολκο.