Arts Universe and Philology

Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.

Παρασκευή 14 Νοεμβρίου 2014

Μουσική jazz με έμπνευση τον Άλμπερτ Αϊνστάιν. Jazz music inspired by Albert Einstein

Με έμπνευση την (καθημερινή) σκέψη του Αλβέρτου Αϊνστάιν, o Darrell Katz και η Jazz Composers Alliance Orchestra (JCAO) δημιούργησε το “Why Do You Ride?” "Riding A Bicycle" is a composition by composer/arranger/conductor Darrell Katz and performed by the Jazz Composers Alliance Orchestra on their new CD "Why Do I Ride?" It's the third movement from WHEELWORKS, an eight-part suite based on Albert Einstein quotes both apocryphal and real.

“…O Darrell Katz, που διευθύνει την JCAO, ενώ παίζει και κιθάρα στο εισαγωγικό φερώνυμο track, έχει κατά νου μερικά τσιτάτα που αποδίδονται ή αφορούν στον Αϊνστάιν, τσιτάτα καθημερινού-φιλοσοφικού περιεχομένου (όχι αναγκαστικώς επιστημονικά εννοώ) και εμπνεόμενος απ’ αυτά ορίζει ένα έργο «μπιγκ-μπαντικής» jazz, με σύγχρονο κάλυμμα.

Albert Einstein is riding bicycle in front of Ben Meyer's House; Santa Barbara, California. 1933.

Μερικές από αυτές τις φράσεις «κλειδιά» είναι και οι ακόλουθες: «Δεν ξέρω με τι όπλα θα γίνει ο Τρίτος Παγκόσμιος Πόλεμος, αλλά ο Τέταρτος θα γίνει σίγουρα με ξύλα και με πέτρες», «Εκείνα που μετράνε δεν μπορεί να μετρηθούν και όλα εκείνα που μπορεί να μετρηθούν δεν μπορεί και να μετράνε», «Η μόνη απόδραση από τις δυσκολίες της ζωής είναι η μουσική και οι γάτες», «Η ζωή είναι σαν το ποδήλατο, για να είσαι σε ισορροπία θα πρέπει να κινείσαι», «Η αγάπη είναι μεγαλύτερος δάσκαλος από το καθήκον»… Αυτά και άλλα δημιουργούν ένα υπόβαθρο εννοιολογικό και κατ’ επέκταση στιχουργικό, πάνω στο οποίο θα «πατήσει» η JCAO…”

I-Any Intelligent Fool
II-What DID Albert Einstein say?
III-Riding a Bicycle

Μάχη με τον χρόνο για τη σωτηρία του Philae. The race against time to save Philae

Το πρωί του Σαββάτου θα γνωρίζουμε αν το Philae θα συνεχίσει την αποστολή του. Στον κόκκινο κύκλο βρίσκεται τo Philae όπως φωτογραφήθηκε από το Rosetta λίγο μετά την απελευθέρωσή του πάνω από τον κομήτη 67P. Daring descent: Philae is pictured here as a tiny dot as it free falls to the icy comet's surface. Rosetta's Osiris wide-angle camera took the image of the lander (circled) at 14:19:22 GMT yesterday. Separation occurred onboard the spacecraft at 08:35 GMT, with the confirmation signal arriving on Earth at 09:03 GMT.

Περιθώριο μίας μέρας φαίνεται ότι έχουν οι υπεύθυνοι του ρομπότ Philae να το φέρουν σε σωστή θέση και να αναλύσουν δείγματα του κομήτη 67P

Three historic landings: This graphic shows the team's current best guess at how events unfolded. The probe landed on the comet at around 3.30pm GMT yesterday but then bounced twice - first to a height of 0.62 miles (1km) and then to a much lower height of 65ft (20 metres) before coming to rest. It is currently thought to be about 0.62 miles (1km) from its intended landing site.

Η συσκευή μόλις ακούμπησε την επιφάνεια του κομήτη εξαιτίας της έλλειψης βαρύτητας υποχρεώθηκε να κάνει τρία μεγάλα άλματα, ένα εκ των οποίων ύψους ενός χλμ, με αποτέλεσμα το Philae να καταλήξει σε μια άγνωστη προς το παρόν τοποθεσία. 

Is Philae stuck in a cave? Pictured is panoramic image of the surface of comet 67P/ChuryumovñGerasimenko captured by Rosetta's lander. Superimposed in the centre of the image is a sketch of the lander in the position the Esa team currently believe it to be resting. It is thought that one of its legs is sticking up into space while the other two are in contact with the comet.

Όπως (δυστυχώς) αποδείχτηκε το Philae είναι εγκλωβισμένο ανάμεσα σε βράχια ή σε κάποια κοιλότητα ενώ επιπλέον δεν έχει κάτσει στο έδαφος κανονικά αλλά σε πλάγια θέση.

A postcard from Philae: Pictured is the first panoramic ‘postcard’ from the surface of a comet. It shows a 360º view around the point of final touchdown. Parts of Philae’s landing gear can be seen in some of the frames.

Δεδομένου ότι η συσκευή βρίσκεται σε σκιά και δεν μπορεί να φορτίσει τη μπαταρία της, οι μηχανικοί ανησυχούν ότι θα έχει πάψει να λειτουργεί μέχρι το Σάββατο.

Εικόνα που έλαβε το Philae 40 δευτερόλεπτα πριν από την πρώτη προσεδάφιση. Η επιφάνεια είναι καλυμμένη με σκόνη που κρύβει τον υποκείμενο πάγο. First surface image: This was one of the early images released by Philae on its way to the surface. For reference, the rock towards the top right is 13 ft (four metres) wide. It's thought this image was taken before the probe bounced on the surface for the first time.

Το θετικό είναι ότι δέκα από τα έντεκα επιστημονικά όργανα του Philae έχουν συλλέξει δεδομένα, τα οποία ελήφθησαν στη Γη και τώρα αναλύονται.

Last night Philae deployed its Multi Purpose Sensor (Mupus) on the comet, pictured here on Earth before it was attached to Philae. This extendable arm is designed to measure the thermal and physical properties on the comet. It was thought using the arm may cause the lander to fall onto all three feet, but whether this has happened is not clear just yet.

Το ενδέκατο όργανο, ένα τρυπάνι για την ανάλυση δειγμάτων κάτω από την επιφάνεια, ενεργοποιήθηκε το βράδυ της Πέμπτης χωρίς να είναι ακόμα γνωστό αν λειτούργησε, δήλωσε την Παρασκευή ο Στεφάν Ούλαμετς, υπεύθυνος του Philae.

Scientists and engineers update us on the status of Philae and Rosetta, and prepare for Philae’s primary battery to run out.

Αρνήθηκε πάντως να προβλέψει πόσο θα διαρκέσει η μπαταρία του ρομπότ. «Ελπίζουμε να έρθουμε ξανά σε επαφή [με το Philae] απόψε το βράδυ» περιορίστηκε να πει σε συνέντευξη Τύπου της ευρωπαϊκής διαστημικής υπηρεσίας ESAΗ συσκευή έχει τεθεί στο μεταξύ σε κατάσταση μειωμένης κατανάλωσης ενέργειας.

Οι εντολές

This image, annotated by Emily Lakdawalla from The Planetary Society, shows the precarious position the lander is currently in. At the top the view into space can be seen. One of the feet is obscured from view. The bottom left image is the direction that the Mupus instrument was deployed to take readings from the surface of the comet.

Θα δώσουν εντολή στο ρομπότ να περιστρέψει ελαφρώς το σώμα του πάνω στα σκέλη προσεδάφισης προκειμένου να στρέψει προς τον ήλιο τον μεγαλύτερο ηλιακό συλλέκτη του. Θα δώσουν επίσης εντολή στο Philae να ενεργοποιήσει το τρυπάνι του, που μπορεί να σκάψει σε βάθος 20 εκατοστών, σε μια προσπάθεια να εξετάσουν δείγματα της επιφάνειας όσο προλαβαίνουν.

At 08.35 GMT yesterday, mission control in Darmstadt, Germany, sent a command to release the Philae probe from Rosetta's grip. This picture shows the neck region of Comet 67P/Churyumov-Gerasimenko. It was captured around 4.8 miles (7.7km) from the surface of the comet.

Θα είναι όμως μια ριψοκίνδυνη απόπειρα, καθώς το ρομπότ δεν έχει αγκιστρωθεί στο έδαφος και κινδυνεύει να εκτοξευτεί στο Διάστημα όταν πιέσει το έδαφος με το τρυπάνι. Η ESA έκανε λόγο για ιστορική επιτυχία όταν το Philae απελευθερώθηκε από το μητρικό σκάφος Rosetta και πραγματοποίησε την πρώτη ελεγχόμενη προσεδάφιση σε κομήτη.

Η θέση

Where is Philae? This image shows where the probe originally landed (marked by a red cross on the left) as well as where it may have ended up after bouncing around on the comet's surface (proposed region shaded in red on right). Scientists are yet to discover its precise location.

Δεν ήταν όμως και τόσο ελεγχόμενη, δεδομένου ότι το ρομπότ των 110 κιλών αναπήδησε δύο φορές και παρέμεινε ιπτάμενο για δύο ώρες πριν καταλήξει στην τελική του θέση. Η θέση αυτή παραμένει άγνωστη. Οι πανοραμικές εικόνες που μετέδωσε το ίδιο το Philae υποδηλώνουν πάντως ότι η συσκευή βρίσκεται στη σκιά ενός γκρεμού, με τα δύο σκέλη προσεδάφισης να ακουμπούν το έδαφος και το τρίτο να αιωρείται στο κενό.

Crash landing: The location of the first touchdown point of the Philae lander on comet 67P/C-G, marked on an image from Rosetta’s OSIRIS narrow-angle camera taken from a distance of 18.6 miles (30 km). The probe bounced twice before coming to a rest on the comet.

Οι υπεύθυνοι της αποστολής προσπαθούν τώρα να προσδιορίσουν τη θέση του με τριγωνομετρικές μεθόδους αξιοποιώντας τις ραδιοεπικοινωνίες του με το Rosetta. Το Rosetta απέχει τώρα αρκετά χιλιόμετρα από τον κομήτη, αργότερα όμως θα πλησιάσει και πιθανότατα θα εντοπίσει τελικά το ρομπότ.

Η αποστολή

Το Rosetta φωτογράφησε το Philae λίγο μετά την απελευθέρωση του. Goodbye! This series of images shows the lander as it headed towards the comet's surface after Rosetta released it. Credit: ESA

Η αποστολή, κόστους 1,3 δισ. δολαρίων, εκτοξεύτηκε το 2004 και έγινε φέτος η πρώτη που ακολουθεί έναν κομήτη στο ταξίδι του γύρω από τον Ήλιο. Οι κομήτες, σώματα από πάγους, σκόνη και βράχια, θεωρούνται κατάλοιπα από το σχηματισμό του Ηλιακού Συστήματος πριν από 4,6 δισ. χρόνια.

What's next for Philae: the sensors that will reveal what life on a comet is like.

Τα δεδομένα του Rosetta θα μπορούσαν να επιβεβαιώσουν ή να διαψεύσουν τη θεωρία που θέλει τους κομήτες να έφεραν στη Γη το νερό της, ίσως και τα βασικά συστατικά της ζωής.

Η μακροζωία κρατά τα μυστικά της. No magic gene behind supercentenarians' longevity

Vincent Van Gogh, Patience Escalier, 1888. Huile sur Toile, 69x5 6 cm. Collection Particulière. Η τελευταία μελέτη σε υπεραιωνόβιους δεν κατάφερε να εντοπίσει τα «μαγικά» γονίδια. What does it take to live to a 110? If supercentenarians have a magic gene that helps them reach this age, it is lying low. A thorough search for longevity gene variants in 17 supercentenarians – average age 112 (the oldest was 116) – has drawn a blank.

Σε αποτυχία κατέληξε ουσιαστικά και η νέα, πιο ολοκληρωμένη από κάθε άλλη φορά, προσπάθεια των επιστημόνων να εντοπίσουν κάποιο «μαγικό» γονίδιο -ή περισσότερα- που χαρίζουν σε μερικούς ανθρώπους μακροζωία, επιτρέποντάς τους να τα εκατοστίσουν κυριολεκτικά. Μια νέα αμερικανική γενετική έρευνα ανέλυσε το DNA 17 ανθρώπων (16 γυναικών και ενός άνδρα) ηλικίας 110 έως 116 ετών, αλλά δεν κατάφερε να βρει κάποιον γενετικό παράγοντα που να «κάνει τη διαφορά». Οι έρευνες όμως για το μυστήριο της μακροζωίας θα συνεχιστούν, καθώς η ελπίδα πεθαίνει τελευταία. Απώτερος στόχος των επιστημόνων είναι η δημιουργία ενός φαρμάκου που θα επεκτείνει τη διάρκεια της ζωής (όποιος βρει αυτό το φάρμακο, θα γίνει πάμπλουτος...)

Η τελευταία προσπάθεια

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή αναπτυξιακής βιολογίας και γενετικής Στούαρτ Κιμ του Πανεπιστημίου Στάνφορντ της Καλιφόρνια, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό “PLoS One”, σύμφωνα με τα πρακτορεία Ρόιτερς και Γαλλικό και το “New Scientist“, ανακοίνωσαν ότι η γενετική ανάλυση δεν έφερε στο φως κάποιο γενετικό χαρακτηριστικό (π.χ. σπάνιες μεταλλάξεις γονιδίων), που να είναι κοινό και στα 17 υπεραιωνόβια άτομα. Stuart Kim of Stanford University in California and his colleagues compared the genomes of 16 women and one man aged 110 or older with those of 34 people aged 21 to 79, they found no significant differences in IGF-1 or any other gene (PLoS One, DOI: 10.1371/journal.pone.0112430). Ironically, one supercentenarian woman had a gene variant known to raise the risk of sudden death through irregular heart rhythms.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή αναπτυξιακής βιολογίας και γενετικής Στούαρτ Κιμ του Πανεπιστημίου Στάνφορντ της Καλιφόρνια ανακοίνωσαν ότι η γενετική ανάλυση δεν έφερε στο φως κάποιο γενετικό χαρακτηριστικό (π.χ. σπάνιες μεταλλάξεις γονιδίων), που να είναι κοινό και στα 17 υπεραιωνόβια άτομα.

Οι επιστήμονες θεωρούν πιθανό ότι η μακροζωία προκύπτει από ένα συνδυασμό πολλών παραγόντων. «Η ελπίδα μας ήταν ότι θα βρίσκαμε ένα γονίδιο της μακροζωίας, αλλά απογοητευτήκαμε αρκετά», δήλωσε ο Στούαρτ Κιμ, αλλά τόνισε ότι «δεν είναι παρά η αρχή της αναζήτησης για γονίδια - κλειδιά που φέρνουν υπερβολική μακροζωία». Έτσι, προς το παρόν, παραμένει μυστήριο γιατί λίγοι άνθρωποι, στη συντριπτική πλειονότητα γυναίκες, ζουν ακόμη και πάνω από 110 χρόνια. Υπολογίζεται ότι σε όλο τον κόσμο το «κλαμπ» των ανθρώπων που έχουν γιορτάσει τα 110ά γενέθλιά τους, περιλαμβάνει γύρω στα 75 άτομα (22 στις ΗΠΑ), σχεδόν όλες γυναίκες. Η μελέτη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «PLoS ONE».

Η ανάλυση

Οι άνθρωποι που ξεπερνούν τα 100, είναι πολύ λιγότερο πιθανό (ποσοστό μόλις 19%) να πάθουν καρκίνο, έμφραγμα ή εγκεφαλικό, ενώ αντίθετα ο μέσος άνθρωπος στην ηλικία των 85 ετών έχει πιθανότητα περίπου 50% να διαγνωστεί με καρκίνο και 35% με καρδιολογικά προβλήματα.

Η νέα μελέτη ήταν η πρώτη που ανέλυσε το DNA πολλών υπεραιωνόβιων (και οι 17 έχουν πεθάνει στο μεταξύ σε μέση ηλικία 112 ετών), συγκρίνοντάς το με το DNA 34 ατόμων ηλικίας 21 έως 79 ετών. Είχαν προηγηθεί μεμονωμένες έρευνες στο γονιδίωμα μόνο ενός ή δύο υπεραιωνόβιων ανθρώπων.

Ο Κιμ δήλωσε πεπεισμένος ότι η υπερβολική μακροζωία έχει γενετικό υπόβαθρο, χάρη στο οποίο επιβραδύνεται η διαδικασία της γήρανσης. Όπως είπε, «αυτοί οι υπεραιωνόβιοι έχουν ένα διαφορετικό ″ρολόι″ χάρη στο οποίο παραμένουν πραγματικά άκρως λειτουργικοί για μακρύ χρονικό διάστημα. Είναι αρκετά ξεκάθαρο ότι πρόκειται για κάτι γενετικό. Όμως, τα ευρήματά μας δείχνουν ότι η γενετική επίδραση είναι πολύπλοκη. Πρέπει να είναι πολλά γονίδια ή διαφορετικά γονίδια σε κάθε υπεραιωνόβιο αυτά που του δίνουν τη δυνατότητα να ζει τόσο πολύ».

Τι αναφέρουν

Kim said the 17 supercentenarians did not report obvious health habits that explain their longevity. As a group, he said, they did not have especially healthy eating or exercise habits. "About half of them were smokers," Kim added.

Ένας από τους 17 υπεραιωνόβιους ασκούσε το επάγγελμα του γιατρού ως την ηλικία των 103 ετών και ένας άλλος οδηγούσε αυτοκίνητο έως την ηλικία των 107 ετών. Από την άλλη, σύμφωνα με τους ερευνητές, οι 17 υπεραιωνόβιοι δεν ανέφεραν κάποιες ιδιαίτερα υγιεινές συνήθειες, που να δικαιολογούν την μακροζωία τους. Ως ομάδα, δεν έκαναν ούτε ιδιαίτερα υγιεινή διατροφή, ούτε ασκούνταν σωματικά σε τακτική βάση. Μάλιστα περίπου οι μισοί ήσαν και καπνιστές!

Misao Okawa, a 116-year-old Japanese woman born in 1898, is recognized as the world's oldest person. At her birthday this year in Osaka, she credited sushi and sleep for her longevity. Photo: Getty Images

Μια 116χρονη ιαπωνέζα, η οποία γεννήθηκε το 1898, αναγνωρίζεται σήμερα ως ο γηραιότερος άνθρωπος στον κόσμο. Στη διάρκεια των φετινών γενεθλίων της, απέδωσε την μακροζωία της στη διατροφή της με ″σούσι″ και στον καλό ύπνο.

Πέθανε ο πατέρας της αλγεβρικής γεωμετρίας Αλεξάντερ Γκρότεντικ. Alexander Grothendieck, eccentric maths genius, dies in France

O Aλεξάντερ Γκρότεντικ γεννημένος στις 28 Μαρτίου 1928 ήταν Γερμανός μαθηματικός και η κεντρική προσωπικότητα πίσω από τη θεωρία της αλγεβρικής γεωμετρίας. Το ερευνητικό του πρόγραμμα εξάπλωσε τα όρια του κλάδου, συμπεριλαμβάνοντας βασικά στοιχεία από την αβελιανή άλγεβρα, τοπολογικών χώρων, θεωρία κατηγοριών μέσα στα ευρήματα του. Alexandre Grothendieck à Pont-à-Mousson en 1948. Il a 20 ans. (DR)

Ο Αλεξάντερ Γκρότεντικ, ένας από τους μεγαλύτερους μαθηματικούς του 20ού αιώνα, πέθανε την Πέμπτη σε νοσοκομείο της νότιας Γαλλίας σε ηλικία 86 ετών, ανακοινώθηκε από νοσοκομειακές πηγές.

Πρωτοπόρος

Ο Αλεξάντερ Γκρότεντικ στο Μόντρεαλ το 1970. Alexander Grothendieck in Montreal, 1970. Credit: (MFO / CC BY SA 2.0)

Κεντρική προσωπικότητα πίσω από τη σύγχρονη άλγεβρα, ο Αλεξάντερ Γκρότεντικ (Alexander Grothendieck) είχε αποσυρθεί στη νοτιοδυτική Γαλλία και ζούσε απομονωμένος στο χωριό Λασέρ, θέλοντας να κρατηθεί μυστικός ο τόπος διαμονής του. Γεννήθηκε τον Μάρτιο 1928 στο Βερολίνο από πατέρα Ρώσο, Εβραίο, αναρχικό και μητέρα δημοσιογράφο, ακτιβίστρια.

Η Togliatti επιφάνεια είναι μία αλγεβρική επιφάνεια πέμπτου βαθμού. Η εικόνα αναπαριστά ένα κομμάτι του πραγματικού γεωμετρικού τόπου. This Togliatti surface is an algebraic surface of degree five. The picture represents a portion of its real locus.

Έχει τιμηθεί με το Βραβείο Fields, το αντίστοιχο του Βραβείου Νόμπελ για την επιστήμη των Μαθηματικών. Υπήρξε πρωτοπόρος στη διατύπωση της θεωρίας της αλγεβρικής τοπολογίας και κεντρικό πρόσωπο στη διαμόρφωση της θεωρίας της αλγεβρικής γεωμετρίας.

Πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στη Γαλλία, αν και θεωρούσε τον εαυτό του απάτριδα. Το 1970 αποχώρησε για πολιτικούς λόγους από το Ινστιτούτο Ανωτάτων Επιστημονικών Σπουδών, όπου δίδαξε και πραγματοποίησε το μεγαλύτερο μέρος του έργου του, και επικεντρώθηκε σε πολιτικά ζητήματα Συνταξιοδοτήθηκε επισήμως το 1988 και αργότερα μετοίκησε στη νότιο-δυτική Γαλλία, όπου έζησε σε συνθήκες απομόνωσης.

Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2014

Η Αθήνα ως πηγή έμπνευσης. Athens, 180 years the capital of Greece

Άγγελος Γιαλλινάς, Ακρόπολη, υδατογραφία σε χαρτί. Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών. Aggelos Giallinas, Acropolis, watercolour on paper. Municipal Gallery of Athens. The exhibition “Athens, 180 years the capital of Greece” marks the re-opening of the historical building of the Municipal Gallery, at Peiraios str. 51 in Athens. The year 2014 marks 180 years since the “once prettier city of the world”, as characterized by Strabo, became the capital of the newly established Greek State (1834) and 100 years since the founding of the Municipal Art Gallery of Athens. The exhibition includes more than a hundred paintings, engravings, and sculptures from the collections of the Municipal Gallery, inviting the public in a dialogue between present and past.

«Αθήνα, 180 χρόνια πρωτεύουσα της Ελλάδας» είναι ο τίτλος της έκθεσης που διοργάνωσε ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων σηματοδοτώντας την επαναλειτουργία του ιστορικού κτιρίου της Δημοτικής Πινακοθήκης, στην Πειραιώς. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από την ίδρυσή της (1914).

Αλέξανδρος Χριστόφης, Τζαμί Μοναστηράκι, ελαιογραφία σε μουσαμά. Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών. Alexandros Christofis, Monastiraki mosque, oil on canvas. Municipal Gallery of Athens.

Περισσότερα από εκατό έργα ζωγραφικής, χαρακτικής και γλυπτικής από τις συλλογές της Δημοτικής Πινακοθήκης παρουσιάζονται στην έκθεση, που είναι αφιερωμένη στους καλλιτέχνες που αγάπησαν και απαθανάτισαν με την τέχνη τους γωνιές και στιγμιότυπα, ανθρώπους, μνημεία και ιδέες μιας από τις ιστορικότερες πόλεις της Ευρώπης.

Κώστας Πλακωτάρης, Λυκαβηττός, υδατογραφία σε χαρτί. Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών. Kostas Plakotaris, Lycabettus, watercolour on paper, Municipal Gallery of Athens. The exhibition narrates via the artists’ expressive language and wealth of perspectives, drawing inspiration from city’s history, monuments, picturesque neighborhoods, charming neoclassical buildings, Athenian sunlight, chromatic spots game, everyday civic life, that once lived and loved, that still live and love” says Kalli Petrochilou, curator to the Municipal Gallery.

«Η έκθεση διηγείται, με την εκφραστική γλώσσα και τον πλούτο των απόψεων των καλλιτεχνών που εμπνεύστηκαν από την ιστορία της, τα μνημεία, τις γραφικές γειτονιές, τα γοητευτικά νεοκλασικά κτίρια, το αθηναϊκό φως, το παιχνίδι των χρωματικών κηλίδων, την καθημερινή πλευρά της πόλης, που έζησαν και αγάπησαν, που ζουν και αγαπούν. Μια καθημερινότητα γεμάτη βαθιές αντιθέσεις, μιας πόλης σκληρής και απρόσωπης μα και την ίδια στιγμή μια καθημερινότητα τρυφερή και οικεία γεμάτη από τα όνειρα και τις προσδοκίες των κατοίκων της. Ρεαλιστικές τάσεις, εννοιολογικές αναφορές, αφαιρετικές προσεγγίσεις, καταγράφουν τις διαφορετικές απόψεις των καλλιτεχνών» αναφέρει σχετικά με την έκθεση η Έφορος της Δημοτικής Πινακοθήκης Κάλλη Πετροχείλου.

Σταύρος Παπαπαναγιώτου, Παλιά Αθήνα, ελαιογραφία σε μουσαμά. Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών. Stavros Papapanagiotou, Old Athens, oil on canvas. Municipal Gallery of Athens.

Σε μια άλλη πλευρά της έκθεσης στρέφει την προσοχή μας ο Γιάννης Κολοκοτρώνης, Αναπληρωτής Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης του ΔΠΘ. «Η πρόκληση της εποχής μας δεν αφήνει ανεκμετάλλευτη την ευκαιρία να ξαναδιαβάσουμε μέσα από τα έργα, συσχετίζοντας το παρόν με το παρελθόν: το παρελθόν δεν επαναλαμβάνεται ούτε ξαναγίνεται, αλλά επιμηκύνεται χρονικά μέσω των έργων αν δεν καταστραφούν. Όπως, για παράδειγμα, οι 58 μικρές μαρμάρινες νεοκλασικές προτομές των αγωνιστών, φιλελλήνων και πολιτικών που κοσμούσαν την, κατεδαφισμένη σήμερα, Έπαυλη του Νικολάου Θων, οικοδομημένη το 1880, στη συμβολή των λεωφόρων Αλεξάνδρας και Κηφισίας. Εξαιρετικά δείγματα νεοκλασικής γλυπτικής δεν εμπλουτίζουν από το 2007 απλά μόνο τις συλλογές της Δημοτικής Πινακοθήκης, αλλά μεταθέτουν την προσοχή μας και στα λάθη, κατά καιρούς, των πολιτικών αποφάσεων απέναντι στην ιστορία» επισημαίνει.

Γεράσιμος Στέρης, Εργασία, ελαιογραφία σε χαρτί. Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών. Gerasimos Steris, Work, oil on canvas. Municipal Gallery of Athens. The exhibition is organised in five sections: (1) City Hall Decoration (2) Athenian Landscape Painting  – Archaeological sites (3) Everyday Life – History (4) Physiognomies and (5) Sculpture.

Η έκθεση διαρθρώνεται σε πέντε θεματικές ενότητες: «Διακόσμηση Δημαρχιακού Μεγάρου», «Αθηναϊκή τοπιογραφία – Αρχαιολογικοί χώροι», «Καθημερινότητα – Ιστορία», «Φυσιογνωμίες» και «Γλυπτική».

Ερνέστος Τσίλλερ, Δημοτικό θέατρο (Αθηνών), υδατογραφία σε χαρτί. Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών. Ernst Ziller, The Municipal Theatre of Athens, watercolour on paper. Municipal Gallery of Athens.

Ιωσηφίνα Δήμα-Ziller, Μέγαρο Δουκίσσης Πλακεντίας, ελαιογραφία σε ξυλοτέξ. Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών.

Βίκυ Τσαλαματά, Πάντα στην πόλη αυτή θα φτάνεις, χαρακτική - μεικτή τεχνική. Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών.

Το φιλότεχνο κοινό θα περιηγηθεί ανάμεσα σε έργα, μεταξύ άλλων, των: Σταύρου Παπαπαναγιώτου (πρώτος  Έφορος της Πινακοθήκης το 1914),  Άγγελου Γιαλλινά, Δημήτρη Φιλιππότη, Θεόφιλου Χάνσεν, Ερνέστου Τσίλλερ, Γεώργιου Ιακωβίδη, Εμμανουήλ Ζαΐρη, Κωνσταντίνου Παρθένη, Φώτη Κόντογλου, Γεώργιου Γουναρόπουλου, Περικλή Βυζάντιου, Δημητρίου  Γαλάνη, Αγήνωρα Αστεριάδη, Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, Ορέστη Κανέλλη, Γεώργιου Προκοπίου, Δημητρίου Βιτσώρη, Γεράσιμου Στέρη, Θάλειας Φλωρά-Καραβία, Τάσου Αλεβίζου, Ηλία Δεκουλάκου, Γιάννη Γαΐτη, Τάκη Μάρθα, Γιάννη Σπυρόπουλου, Αλέκου Φασιανού.

Περικλής Βυζάντιος, Κυριακάτικος περίπατος, ελαιογραφία σε μουσαμά. Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών.

Στο πλαίσιο της έκθεσης, την επιμέλεια της οποίας έχουν η Κάλλη Πετροχείλου και ο Γιάννης Κολοκοτρώνης, θα πραγματοποιηθούν εκπαιδευτικά προγράμματα, ξεναγήσεις και ποικίλες εκδηλώσεις τόσο για τη γνωριμία του κοινού με τις συλλογές όσο και την ενθάρρυνση του διαλόγου για θέματα της πολιτισμικής ταυτότητας της Αθήνας.

Φώτης Κόντογλου, Σχέδιο διακόσμησης Δημαρχείου, μολύβι σε χαρτόνι. Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών.

Πληροφορίες

Η Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών. The Municipal Gallery of Athens.

Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων, Πειραιώς 51, Πλατεία Κουμουνδούρου. Τηλ.: 210 3231841.

Ώρες λειτουργίας έκθεσης: Τρίτη έως Σάββατο: 10.00-19.00, Κυριακή: 10.00-15.00.

Πηγή: Αρχαιολογία Online         


Σε άγνωστο σημείο μέσα σε κρατήρα βρίσκεται το Philae. Philae 1 km from original landing site, exact location unknown

Οι δραματικές σκιές στην πρώτη εικόνα από την επιφάνεια υποδηλώνουν ότι το Philae έχει πέσει σε κοιλότητα. Κάτω αριστερά διακρίνεται ένα από τα σκέλη προσεδάφισης. It has one leg off the ground and very little sunlight. Rosetta’s lander Philae is safely on the surface of Comet 67P/Churyumov-Gerasimenko, as these first two CIVA images confirm. One of the lander’s three feet can be seen in the foreground. The image is a two-image mosaic. Credit: ESA/Rosetta/Philae/CIVA

H συσκευή Philea σταθεροποιήθηκε στην επιφάνεια του κομήτη 67P, αφού πρώτα αναπήδησε δύο φορές και μετακινήθηκε εκατοντάδες μέτρα. Φαίνεται όμως ότι έχει πέσει δίπλα σε γκρεμό με το πλάι, και ίσως δεν βλέπει τον Ήλιο για αρκετές ώρες ώστε να φορτίσει τη μπαταρία του.

Υπάρχει επικοινωνία με τη διαστημοσυσκευή αλλά βρίσκεται σε σημείο που δεν υπάρχει αρκετό ηλιακό φως για να φορτίζεται η μπαταρία του. The original landing site is shown in red. Philae bounced across the crater to somewhere within the blue diamond. Credit: ESA

«To ρομπότ βρίσκεται κάτω από έναν γκρεμό σε άγνωστη τοποθεσία, με τα δύο σκέλη προσεδάφισης να ακουμπούν το έδαφος και το τρίτο να αιωρείται στο κενό», ανακοίνωσε ο Ζαν-Πιέρ Μπιμπρίνγκ, υπεύθυνος του οργάνου CIVA που μετέδωσε τις πρώτες εικόνες.

«Μένει να δούμε αν θα τα ξαναπούμε και αύριο» είπε σε συνέντευξη Τύπου της ευρωπαϊκής διαστημικής υπηρεσίας ESA στο Ντάρμσταντ της Γερμανίας.

Comet Landing with Rosetta's Philae Probe Explained. By Karl Tate, Infographics Artist.

Για την ιστορική προσεδάφιση της Τετάρτης, το Philae απελευθερώθηκε από το μητρικό σκάφος Rosetta και έπεσε  αργά μέχρι τον κομήτη. Απέτυχε όμως να ενεργοποιήσει δύο άγκιστρα με τα οποία θα συγκρατούνταν στην επιφάνεια -ο 67P έχει τόσο ασθενή βαρύτητα ώστε το ρομπότ κινδυνεύει να εκτιναχθεί στο Διάστημα. Αυτό παραλίγο να συμβεί όταν άγγιξε την επιφάνεια και αναπήδησε, παραμένοντας εν πτήσει για τουλάχιστον δύο ώρες πριν προσεδαφιστεί ξανά σε νέα θέση.

Εικόνα του κομήτη που μετέδωσε το Philae κατά την αργή κάθοδό του. Πάνω δεξιά διακρίνεται ένα από τα τρία σκέλη προσεδάφισης. A photograph taken by the lander Philae as it prepared to land on comet 67P. Photograph: ESA via Getty Images

«Ακόμα δεν έχουμε αγκιστρωθεί» ανέφερε ο Στεφάν Ούλαμετς, πρότζεκτ μάνατζερ του Philae. «Είμαστε σίγουροι ότι προσεδαφιστήκαμε την πρώτη φορά, μετά όμως έγινε ένα αρκετά μεγάλο άλμα». «Πρέπει να έφτασε σε ύψος ενός χιλιομέτρου» είπε. Η μπαταρία του Philae επαρκεί για 60 ώρες λειτουργίας χωρίς νέα φόρτιση από τους ηλιακούς συλλέκτες. Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι στο σημείο που έπεσε έχει λιακάδα μόλις για μιάμιση ώρα κάθε «μέρα» του κομήτη, διάρκειας 12 ωρών. Αυτό σύμφωνα με τους επιτελείς της αποστολής σημαίνει ότι ναι μεν το Philae θα παραμείνει ζωντανό αλλά δυστυχώς οι λειτουργικές του δυνατότητες θα είναι ιδιαίτερα περιορισμένες. Τις επόμενες ώρες το κέντρο ελέγχου της αποστολής θα επικοινωνήσει με το Philae και του στείλει καινούργιες εντολές και οδηγίες. Όσον αφορά την επαναφορά του Philae σε κανονική και όχι πλάγια θέση οι επιτελείς της αποστολής ανέφεραν ότι θα προσπαθήσουν το επιτύχουν χρησιμοποιώντας για αυτό τον σκοπό έναν από τους βραχίονες της συσκευής.