Τα
ρομπότ θα έχουν καταλάβει τις θέσεις των γραφείων μας ως το 2018, σύμφωνα με
βρετανό ειδικό στην τεχνητή νοημοσύνη. Expert warns that
office jobs could vanish by 2018 because of Robots.
Οι
μηχανές θα έχουν καταλάβει τα γραφεία μας προτού καλά-καλά τελειώσει η δεκαετία
που διανύουμε. Τουλάχιστον αυτό υποστηρίζει βρετανός ειδικός στην τεχνητή
νοημοσύνη ο οποίος προβλέπει ότι ως το 2018 τα ρομπότ θα εξασκούν επαγγέλματα
τα οποία ως τώρα θεωρούσαμε ότι είναι καθαρά «ανθρώπινα». Αν πιστέψουμε τις
προβλέψεις του, υπάλληλοι γραφείων, γραμματείς, πωλητές, ασφαλιστές αλλά και
διοικητικοί υπάλληλοι θα πρέπει να αρχίσουν να ψάχνουν για άλλο αντικείμενο
εργασίας.
Ταχύτερη
πρόοδος
According to
artificial intelligence expert Andrew Anderson, machines can already automate
tasks and learn to make decisions like humans and its only a matter of time
before they replace office worker jobs completely. IBM, for example, is already
using its supercomputer Watson (pictured) to answer customer service calls.
Οι
δυσοίωνες για το ανθρώπινο επαγγελματικό μέλλον προβλέψεις έγιναν από τον
Αντριου Αντερσον, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας τεχνητής νοημοσύνης
Celaton, σε συνέντευξη που παραχώρησε στη βρετανική εφημερίδα «Daily Mail». Όπως
δήλωσε ο βρετανός ειδικός, η εταιρεία του προχώρησε σε μια αξιολόγηση όλων των
επιτευγμάτων που έχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια στον τομέα της τεχνητής
νοημοσύνης. Το συμπέρασμά της είναι ότι η αντικατάσταση των ανθρώπων από τις
μηχανές στον χώρο εργασίας θα έρθει νωρίτερα από ό,τι πιστευόταν - για την
ακρίβεια θεωρείται ότι θα συντελεστεί μέσα στην επόμενη πενταετία, καθώς η
πρόοδος που σημειώνεται στην τεχνητή νοημοσύνη είναι πολύ ταχύτερη από το
αναμενόμενο.
A robot developed
by researchers from Cornell University uses Kinect sensors, 3D cameras and a
database of household task videos to anticipate their owner’s needs. For
example, it scans the surrounding area for clues and when it spots an empty
beer bottle, can open the fridge, pick up a full bottle of beer and hand it to
its owner.
Η
πιο εντυπωσιακή πλευρά των προβλέψεων που προέκυψαν από την αξιολόγηση της
Celaton είναι ότι αυτές δεν αφορούν την «εισβολή» των μηχανών στις όχι και τόσο
απαιτητικές από άποψη δεξιοτήτων «μηχανικές» δουλειές - αυτό άλλωστε είναι κάτι
που ήδη έχει συμβεί σε σημαντικό βαθμό στη βιομηχανική παραγωγή και στον
στρατιωτικό τομέα. Αντιθέτως φαίνονται να «ανεβάζουν» το επίπεδο των ρομπότ σε
επαγγέλματα τα οποία απαιτούν έναν βαθμό συλλογιστικής και σκέψης. «Φοβάμαι ότι
πλέον είναι πραγματικότητα το γεγονός ότι οι περισσότεροι υπάλληλοι γραφείου θα
εξαφανιστούν» ανέφερε ο κ. Αντερσον. «Αυτό βεβαίως έχει τεράστιες επιπτώσεις
στις θέσεις εργασίας, όμως συνεχώς σημειώνεται πρόοδος και η τεχνητή νοημοσύνη
έχει πλέον εξελιχθεί τόσο ώστε να μπορεί να σκέφτεται και να μαθαίνει σαν
άνθρωπος».
Μηχανές
που σκέφτονται σαν άνθρωποι
Independent AI expert, Massimo Barbato – who wrote Thinking Beyond Limitation – said by 2025, machines will be able to learn, adjust, exercise judgement, and re-programme themselves. This is already seen in apps such as IBM’s Ask Watson app, pictured.
Τα
συστήματα τεχνητής νοημοσύνης μπορούν πλέον να εκτελέσουν αυτόματα και γρήγορα
πολλές εργασίες που για τον άνθρωπο απαιτούν αρκετή δουλειά και κόπο ενώ
ορισμένα πιο τελευταία μοντέλα μπορούν ακόμη και να λαμβάνουν αποφάσεις τις
οποίες ως τώρα θεωρούσαμε αποκλειστικά ανθρώπινες. «Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί
να διαβάσει και να κατανοήσει το νόημα ολόκληρων εγγράφων μαθαίνοντας μοτίβα
λέξεων και φράσεων. Αυτή η ικανότητα μάθησης - και μάλιστα μάθησης ως φυσικής
συνέπειας της επεξεργασίας των εγγράφων - ελαχιστοποιεί την ανάγκη υπαλλήλων
γραφείου για να εκτελέσουν ορισμένα επαναλαμβανόμενα καθήκοντα» τόνισε. «Το δε
γεγονός ότι μια μηχανή μπορεί όχι μόνο να εκτελέσει τα καθήκοντα αυτού του
είδους αλλά και να μαθαίνει διαρκώς να τα εκτελεί καλύτερα και ταχύτερα
σημαίνει ότι οι υπάλληλοι γραφείου δεν είναι πλέον απαραίτητοι σε αριθμό τόσο
τεράστιο όσο ήταν κάποτε». Για παράδειγμα, όπως εξήγησε ο ειδικός, μια μηχανή
μπορεί να ξεχωρίσει τις «διπλές» αιτήσεις που γίνονται προς τις ασφαλιστικές
εταιρείες αναγνωρίζοντας αμέσως ότι έχει ξαναδεί έναν αριθμό τηλεφώνου ή μια
διεύθυνση - κάτι που ένας άνθρωπος δεν μπορεί να κάνει με τέτοια ευκολία.
Επιπλέον, και πιο σημαντικό, όταν υπάρχει ανάγκη ανθρώπινης παρέμβασης, η
μηχανή μπορεί να μάθει από αυτήν διευρύνοντας και βελτιώνοντας τις επιδόσεις
της.
Ηλεκτρονικοί
πωλητές
Αν
και τα λεγόμενα του κ. Αντερσον μπορεί για κάποιους να φαίνονται ότι ανήκουν
στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας, αυτό που περιγράφει συμβαίνει ήδη σε
έναν βαθμό στο Διαδίκτυο: αρκετές εταιρείες που πραγματοποιούν πωλήσεις online
χρησιμοποιούν αυτόματα συστήματα εξυπηρέτησης πελατών. Στις αρχές του χρόνου
άλλωστε η IBM έδωσε «προαγωγή» σε έναν υπερυπολογιστή της ονόματι Watson
μετατρέποντάς τον σε ρομποτικό κέντρο υποδοχής του τμήματος εξυπηρέτησης
πελατών. Το σύστημα συλλέγει δεδομένα σχετικά με τους πελάτες και φροντίζει να
δίνει τις απαντήσεις που ταιριάζουν καλύτερα στην κάθε περίπτωση. Στη συνέχεια
ο Watson εξατομικεύει τις απαντήσεις του με βάση την εταιρεία και το είδος του
πελάτη ώστε να είναι «προετοιμασμένoς» και για ενδεχόμενες μελλοντικές κλήσεις.
Από
την πλευρά τους, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Μπίλεφελντ ανέπτυξαν ένα ρομπότ
το οποίο φιλοδοξεί να κάνει καριέρα σε ένα από τα κατ' εξοχήν επαγγέλματα που
απαιτούν την ανθρώπινη επαφή και την προσωπική σχέση - αυτό του μπάρμαν. Το όνομα αυτού Joint
Action in Multimodal Embodied Systems ή, πιο «φιλικά», JAMES. Ακόμη και αν ο JAMES των ερευνητών του
Μπίλεφελντ δεν κατορθώσει ποτέ να γίνει απλώς... Τζέιμς και να κερδίσει τη
συμπάθεια και τις εξομολογήσεις των πελατών ενός μπαρ, ο κ. Αντερσον είναι
πεπεισμένος ότι τα ρομπότ «αλλάζουν το παιχνίδι» στην αγορά εργασίας. Η επόμενη
πενταετία θα δείξει αν έχει δίκιο.