Ένα
από τα πλέον φωτογραφημένα έργα τέχνης της Θεσσαλονίκης. Οι Ομπρέλες αρχικά
είχαν τοποθετηθεί στην Biennale
της Βενετίας το 1993 και στη συνέχεια στο Κτίριο Συμβουλίου Υπουργών της
Ευρωπαϊκής Ένωσης στις Βρυξέλες. Το 1996 το γλυπτό μεταφέρθηκε στη Θεσσαλονίκη
όταν η πόλη προετοιμαζόταν για τον ρόλο της πολιτιστικής πρωτεύουσας της
Ευρώπης ( 1997 ). Ένα άλλο έργο με όμοιο τίτλο δωρίζεται, και στήνεται στον
αύλιο χώρο, στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. The first umbrellas
were placed in the Venice Biennale in 1993 and then at the Council of Ministers
of the European Union in Brussels. In 1996 the sculpture was moved to
Thessaloniki when the city was preparing for the role of cultural capital of
Europe (1997). Another project donated a similar title, and in the courtyard,
the Museum of Contemporary Art.
«Εάν ζούσε ο Ζογγολόπουλος θα χαμογελούσε με
τον δικό του, χαρακτηριστικό τρόπο. Τι καλύτερο να περίμενε πέρα από την τόσο
μεγάλη αγάπη του κόσμου για τις Ομπρέλες; Ήθελε το έργο του να είναι μέσα στην
καθημερινότητα των πολιτών…» Με αυτά τα λόγια, ο γενικός διευθυντής του
Ιδρύματος «Γεώργιος Ζογγολόπουλος» Άγγελος Μωρέτης περιγράφει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πώς
θα ένιωθε ο περίφημος γλύπτης, για το γεγονός ότι το έργο που σμίλεψε με τόση τέχνη
κι αγάπη έχει αναδειχθεί, τον τελευταίο καιρό, σε ένα από τα πλέον
φωτογραφημένα της Θεσσαλονίκης.
Πράγματι,
μετά την ανάπλαση της Νέας Παραλίας, οι «Ομπρέλες» του Γιώργου Ζογγολόπουλου
κατάφεραν να διεισδύσουν δυναμικά στις καρδιές των κατοίκων και των επισκεπτών,
που περιμένουν καρτερικά τη σειρά τους προκειμένου να φωτογραφηθούν στο σημείο
και να «ανεβάσουν» τη φωτογραφία σε κάποιους από τους δημοφιλείς ιστότοπους
κοινωνικής δικτύωσης.
Ο
Γιώργος Ζογγολόπουλος μπροστά από τις Ομπρέλες Θεσσαλονίκης 1997 φωτό Ίδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου. Giorgos
Zongolopoulos in front of the umbrellas in Thessaloniki 1997 photo Georgios
Zongolopoulos Foundation. The sculpture 'Umbrellas' or 'Ομπρέλλες' (in Greek)
can be found if you walk by the port in Thessaloniki on the way to Macedonia
Palace Hotel. In the area 'Nea Paralia'. Created by G. Zogolopoulos, it is 13m
high and was presented in 1993 for the 46th Biennale in Venice, to celebrate
100 years of Biennale. In 1997 it was placed in Thessaloniki while the town was
Cultural Capital of Europe.
«Ξεπερνάει
κάθε προσδοκία η αγάπη του κόσμου, μετά την τοποθέτηση στο νέο σημείο της
παραλίας. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το γλυπτό δίνει τη δυνατότητα να
κινηθείς μέσα του, να περάσεις ανάμεσα και να το ακουμπήσεις. Δεν είναι ένας
ανδριάντας ή ένα άγαλμα που σε κοιτάει αφ’ υψηλού. Ο Ζογγολόπουλος πάντα ήθελε τα
έργα του να είναι ελεύθερα, να ζουν, να υπάρχουν στην καθημερινότητα των
ανθρώπων», επισημαίνει ο κ. Μωρέτης.
Το
γλυπτό τοποθετήθηκε στη Θεσσαλονίκη, στο ύψος του ξενοδοχείου «Μακεδονία
Παλλάς» το 1997, χρονιά κατά την οποία η πόλη ήταν Πολιτιστική Πρωτεύουσα της
Ευρώπης, όμως εδώ και λίγους μήνες μεταφέρθηκε κοντά στο άγαλμα του Μεγάλου
Αλεξάνδρου, σε απόσταση «αναπνοής» από τον Λευκό Πύργο.
'Umbrellas'of G.
Zogolopoulos in Thessaloniki Greece.
Κατάφερε
σ’ αυτή την τριάδα των μνημείων να κερδίσει τους δικούς του θαυμαστές και να
γίνει σημείο συνάντησης όλες τις ώρες της ημέρας – είναι ο τόπος όπου
ερωτευμένα ζευγαράκια, γονείς με τα παιδιά τους, ποδηλάτες, τουρίστες κάθονται
στο ξύλινο δάπεδο, παίζουν με τα χαμηλά σιντριβάνια νερού και φωτογραφίζονται,
κρατώντας μια από τις μεταλλικές ομπρέλες του γλυπτού.
A Woman Passes the 'Umbrellas'of
Yorgos Zongolopoulos.
«Η
ομπρέλα σαν αντικείμενο προστατευτικό είναι οικείο σε όλο τον κόσμο. Όλοι
βρίσκουμε προστασία και θαλπωρή κάτω από τον ανάλαφρο θόλο της, καταιγίδες,
άγριος ήλιος, τρυφερές συναντήσεις… Θα μπορούσαμε να τις θεωρήσουμε σαν
αντικείμενο κοινό στη χρήση του και φανταστικό στην τέχνη», είχε δηλώσει ο
ίδιος ο Ζογγολόπουλος.
Ακόμη
και οι οδηγοί που κινούνται με τα αυτοκίνητα τους στην παραλιακή λεωφόρο της
Θεσσαλονίκης συχνά χαμηλώνουν ταχύτητα για να θαυμάσουν το έργο. Για κάποιους
φαντάζει σαν μια ιεροτελεστία – σταματούν ό,τι κι αν κάνουν, έστω και για λίγα
δευτερόλεπτα, και αφήνουν το μάτι τους να «ταξιδέψει» στο σημείο εκείνο που οι
«Ομπρέλες» ενώνονται αρμονικά με τη θάλασσα.
Φωτισμός
του γλυπτού "Ομπρέλες" του Γ. Ζογγολόπουλου στη Νέα Παραλία
Θεσσαλονίκης.
«Η
επιλογή του νέου σημείου είναι ιδανική, καθώς το γλυπτό φαίνεται πλέον από παντού.
Είναι δίπλα το στοιχείο του νερού, το οποίο ο Ζογγολόπουλος το έβαζε πάντα σε
όσα έργα μπορούσε. Ήθελε να υπάρχει η αίσθηση της κίνησης και της αλλαγής. Οι
Ομπρέλες μπορούν να αποτελέσουν ένα σύμβολο του μέλλοντος, ένα έμβλημα για την
πόλη», καταλήγει ο κ. Μωρέτης.
Το
γλυπτό εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Μπιενάλε Βενετίας το 1995, όπου ήταν
τοποθετημένο σε πλωτή εξέδρα. Το ίδιο έτος συμπληρώνονταν τα 100 χρόνια
λειτουργίας του θεσμού και το γλυπτό έλαβε μεγάλη δημοσιότητα παγκοσμίως.
Η
διαφοροποίηση με την πρώτη παρουσίαση στην Μπιενάλε ήταν ότι, λόγω του δυνατού
αέρα που πνέει αρκετές φορές στην περιοχή της παραλίας, ο καλλιτέχνης πρόσθεσε
ορισμένες μεταλλικές γραμμές, που μοιάζουν με βροχή, αλλά εξυπηρετούν και στη
στήριξη του έργου.
Χαρακτηριστικό
είναι πως εκδοτικός οίκος της Κίνας προχώρησε στην έκδοση βιβλίου τέχνης απ’
όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβάνοντας νέες δημιουργίες. Η μόνη ελληνική
συμμετοχή-αναφορά ήταν ο Ζογγολόπουλος, ο οποίος ήταν και ο μόνος καλλιτέχνης
μεγάλος σε ηλικία, που δεν είναι πλέον εν ζωή.
Πορτρέτο
του Ζογγολόπουλου από τον Κ. Ηλιάδη - 1923. Portrait of Giorgos
Zongolopoulos by K.Eliades - 1923. Sculptor George Zongolopoulos was born in
Athens in 1903 and studied at The Athens School of Fine Arts. During the period
1930-1938, having graduated from The Athens School of Fine Arts, he worked as
an architect at the Ministry of Education. In 1938 he resigned from his
position at the Ministry in order to devote himself entirely to sculpture. George
Zongolopoulos will link closely sculpture to architecture to his artistic path.
A scholarship from the French government made him continue his studies and work
in Paris, while a scholarship from the Greek State Scholarship Foundation made
him move to Italy for further studies and especially in bronze casting
techniques. In the ’50s, influenced by several trips he made abroad and touched
by the newest artistic trends of his time, was driven in abstraction. Restless
soul and methodical spirit, always progressive in views and positions, he
experimented with many techniques materials. Marble and bronze his very first
media, stainless steel, Plexiglas, lenses, light, water are the materials
through which he examines in his work the meaning of the space and vacuum and
of motion and sound. The “Eternal Teenager”, as he was usually called, as an
artist so far he examined and searched for the harmony and balance in his art.
He represented Greece in the Venice Biennale for nine times, in the Cairo
Biennale in 1947 and in the Biennale of Sao Paolo in 1957. He participated in
all National Artistic Exhibitions – except during the 1967-1974 dictatorship-
and took part in dozens of solo and group exhibitions in Greece and abroad. Awarded
dozens of times with the first prize in competitions he participated in and was
honored and many times as well. Particularly significant were the Awards for
the Monument of Zalongo in 1954, for the remodeling of the oldest square in
Athens Omonia in 1958, for the sculpture of the Thessaloniki International Fair
in 1966. The hydrokinetic sculpture “Umbrellas” won the first prize throughout
Europe and was installed in the Cour d’ Honneur of the European Union building
in Brussels in 1995, a fact that was a great honor for the artist and for
Greece as well. G. Zongolopoulos tireless creates up to the end of his long
life with an unprecedented passion and fiery enthusiasm for art. His rich
artistic activity covers eight decades and distinguishes the incessant mood
renewal and development. In 2004 he established the GEORGE ZONGOLOPOULOS
FOUNDATION where and he bequeaths all his work.
«Εδώ
στη Θεσσαλονίκη είναι πολύ καλύτερα. Δεν ξέρω τι συμβαίνει. Φταίει ο μεγάλος
ορίζοντας, οι προοπτικές, αυτό το αυστηρό πλακόστρωτο της παραλίας;» είχε
αναρωτηθεί ο ίδιος ο καλλιτέχνης, μετά την τοποθέτηση του γλυπτού στην πόλη.
Πηγή:
ΑΠΕ-ΜΠΕ