Κάρολος
Κουν, Γιάννης Τσαρούχης, Μάνος Χατζιδάκις και Ραλλού Μάνου συνεργάστηκαν τον
Αύγουστο του 1959 στους Όρνιθες του Αριστοφάνη.
Ήταν
μια συνάντηση γιγάντων που έμελλε να μείνει στην ιστορία για τους λάθος λόγους.
Η παρθενική παράσταση του Θεάτρου Τέχνης στο Ηρώδειο τον Αύγουστο του 1959 με
τους Όρνιθες του Αριστοφάνη συσπείρωσε γύρω από τον σκηνοθέτη Κάρολο Κουν τον
Γιάννη Τσαρούχη στα σκηνικά και τα κοστούμια, τον Μάνο Χατζιδάκι στη μουσική,
τον Βασίλη Ρώτα στη μετάφραση και τη Ραλλού Μάνου στις χορογραφίες.
Ο
στόχος ήταν ένας Αριστοφάνης που θα διαφοροποιούνταν από την ακαδημαϊκή
προσέγγιση του Εθνικού Θεάτρου. Η αλήθεια είναι ότι τη βραδιά της πρεμιέρας
τίποτα δεν ήταν πραγματικά έτοιμο. Ούτε τα σκηνικά, ούτε τα κοστούμια, ούτε η
διδασκαλία των τραγουδιών. Δεν ήταν αυτό, όμως, που τάραξε το κοινό. Για την
ακρίβεια, ένα μικρό μέρος του κοινού εξέφρασε με κραυγές αποδοκιμασίας το μένος
του για την προσβολή του θρησκευτικού του αισθήματος, όταν ο ιερέας στη σκηνή
της θυσίας εμφανίστηκε με καμιλαύκι ορθόδοξου παπά και ο χορός απαντούσε στις
ευχές του λέγοντας «αμήν». Άλλοι φώναζαν «αίσχος -σταματήστε» κι άλλοι
«συνεχίστε».
Σκίτσα
του Γιάννη Τσαρούχη για τα κουστούμια της παράστασης…
Την
επομένη δημιουργήθηκε τεράστιος σάλος από τον Τύπο και ο υπουργός Προεδρίας της
Κυβερνήσεως Κωνσταντίνος Τσάτσος απαγόρευσε τη δεύτερη προγραμματισμένη
παράσταση. Η ανακοίνωση του υπουργείου δικαιολόγησε τη διακοπή ως εξής: «Το
χθες εμφανισθέν έργον, ατελέστατα προπαρασκευασμένον, απετέλεσε παραμόρφωσιν
του πνεύματος του κλασικού κειμένου, ωρισμέναι δε σκηναί αυτού παρουσιάσθησαν
κατά τρόπον προσβάλλοντα το θρησκευτικόν αίσθημα του λαού…». Ο Τσάτσος την
πλήρωσε επίσης με τη χαρακτηριστική γελοιογραφία του Φωκίωνα Δημητριάδη, που
τον αναπαριστούσε ως κότα με λουρί.
Η
παράσταση επαναλήφθηκε το καλοκαίρι του 1960 ολοκληρωμένη, με αντικατάσταση της
χορογράφου από τη Ζουζού Νικολούδη, η μουσική του Χατζιδάκι έγινε αργότερα
χορόδραμα από τον Μωρίς Μπεζάρ και ο Κουν, το 1962, με τους ίδιους ακριβώς
Όρνιθες κέρδισε στο Παρίσι το Α’ Βραβείο του Φεστιβάλ των Εθνών. Η παράσταση
σήμερα θεωρείται θρύλος.
Αξίζει
μια αναδρομή στο παρελθόν..
Ο
Ποιητής..
"Ο
Αριστοφάνης είναι ο τελευταίος του χορού με τις τέσσερες μεγάλες μορφές του
θεάτρου και της δημοκρατίας, τον σεμνόν Αισχύλο, τον μακάριο Σοφοκλή, τον
τραγικόν Ευριπίδη και τούτον τον χαριτωμένο, τον πατέρα της κωμωδίας. Αν άφηνε
η τύχη και την κληρονομιά τούτη, όπως τόσους άλλους ανεχτίμητους θησαυρούς, να
χανόταν, αν δεν έφτανε ως τ' αφτιά μας ο ζωντανός λόγος που λάλησαν αυτές οι
εξαίσιες μορφές, πολύ μικρή και σκοτεινήν ιδέα θα μπορούσαμε να σχηματίζαμε,
όχι μόνον για κείνη τη χρυσή εποχή, παρά και για τη Ζωή μας την ίδια, τόσο
λαμπρό 'ναι το φως που ρίχνουν οι τέσσερες αυτοί στο πνεύμα του κόσμου.
Ο
Αριστοφάνης, Αθηναίος, γεννημένος στην Αίγινα από πλούσιο σπίτι, έζησε και
πέθανε στην Αθήνα (452-325 π.Χ). Ήταν πνεύμα ανώτερο και γενναίο, κι αφοσιώθηκε
στο θέατρο• πίστευε, όπως κι η πολιτεία τότε, στη μεγάλη αποστολή της τέχνης
για την προαγωγή της κοινωνίας κι αυτή την απoστoλή υπηρέτησε με τα έργα του
(44 κωμωδίες, που σώζονται οι 11). Σατίρισε τις κακίες του καιρού του, τη
δημαγωγία, την αργομισθία, τη συκοφαντία, τη σοφιστεία, ακόμα και τις νέες
ιδέες, βλέποντας σ' αυτές την αιτία κι όχι το σύμπτωμα της διαφθοράς της
κοινωνίας.
Η
γλώσσα του είναι καθάρια Αττική, το ύφος του σεμνό, παρ' όλες τις αισχρολογίες
του, ο λόγος του μουσικός, ο στίχος του χορευτικός, τα χορικά του απ' τα
ωραιότερα δείγματα της λυρικής ποίησης. Γι' αυτές του τις χάρες και την
παρρησία του ο Αριστοφάνης αγαπήθηκε απ' τους Αθηναίους, που τον ετίμησαν με το
στεφάνι της ιερής ελιάς, που στεφάνωναν τους εθνικούς ήρωες. Αγαπήθηκε απ'
όλους τους λαούς κι είναι μέτρο πολιτισμού η εκτίμηση του έργου του.
Η
κωμωδία του "Όρνιθες"
πρωτοπαραστάθηκε στα Μεγάλα Διονύσια το 414 π.Χ. και πήρε το δεύτερο Βραβείο,
(πρώτος Αμειψίας με το"Κωμασταί", τρίτος Φρύνιχος με το
"Μονότροπος").
Chouette armée,
œnochoé des Anthestéries attique à figures rouges, vers 410-390 av. J.-C., musée du Louvre.
Η
Αθήνα τότε βρισκόταν στο μεσουράνημά της: η ειρήνη απ' το 421 είχε επουλώσει
τις πληγές του πολέμου και ξανανιώσει τη δύναμη και την ορμή και την
καταχτητική της όρεξη. Είχε κιόλας ριχτεί στη μεγαλύτερη υπερπόντια επιχείρηση
που ξεκίνησε από ελληνικό λιμάνι και που 'γινε η καταστροφή της.
Rider with birds
and a winged figure, perhaps Nike (Victory). Lakonian black-figured kylix, ca.
550–530 BC. The Dramatis Personae in ancient comedy depends on interpretation
of textual evidence.
Αλλά
το κακό δεν είχε γίνει ακόμα όταν παίχτηκαν οι "Όρνιθες". Ο ουρανός χαμογελούσε κι η Αθήνα χαιρόταν τον πλούτο
και την προκοπή της, όλη αισιοδοξία κι έξαρση. Η έξαρση αυτή καθρεφτίζεται στην
κωμωδία τούτη, όπου συνάμα σατιρίζεται και η υπερβoλή της έξαρσης, η έπαρση.
Ε
μωρέ μωρέ, να μην τσιγκλάτε των θεών
τη
φοβερήν οργή, μην όλο σας το γένος
το
καταχώσει με του Δία το φτυάρι η Δίκη,
σας
κατακεραυνώσει και σας κάνει στάχτη
κορμιά
και πολυκατοικίες σας συθέμελα...
Η
προειδοποίηση τούτη, σε μας σήμερα, που γνωρίζουμε ό,τι ο ποιητής τότε
αγνοούσε, φαίνεται προφητική τραγική ειρωνεία.
Ένας
Αθηναίος, που λιγώθηκε από την καλοπέραση στην Αθήνα, φεύγει, ανεβαίνει στα
πουλιά και τα πείθει να χτίσουν στον αέρα πολιτεία, ν' αποκλείσουν τους θεούς
και να εξουσιάσουν τον κόσμο. Μ' αυτή του την υπόθεση ο ποιητής βρίσκει
ευκαιρία να βάλει σε κίνηση όλον τον μηχανισμό της σκηνής και με τα φανταχτερά
ποικιλόχρωμα πουλιά και τα πετάγματά τους και τα λαλήματά τους να κάνει μια
παράσταση φαντασμαγορική, πλούσια σε θέαμα, λυρισμό, γέλιο και πνεύμα."
ΒΑΣΙΛΗΣ
ΡΩΤΑΣ - Εισαγωγή του Βασίλη Ρώτα από την μετάφραση - διασκευή του έργου "Όρνιθες" του Αριστοφάνη. Εκδ.
Θέατρο/Επικαιρότητα.
Η
παράσταση που ανέβασε το Θέατρο Τέχνης στην Επίδαυρο το 1975 με όλο το
επιτελείο του εκείνη την εποχή. (Γενική πρόβα 15.8.1975)
Κινηματογραφικά
την επιμελήθηκε ο Μίμης Κουγιουμτζής, που είναι γνωστό ότι εκτός από το μεγάλο
πάθος του για το θέατρο λάτρευε και τον κινηματογράφο.
Σκηνοθεσία: Κάρολος Κουν
Σκηνοθεσία: Κάρολος Κουν
Μουσική:
Μάνος Χατζιδάκις
Σκηνικά-Κοστούμια:
Γιάννης Τσαρούχης
Χορογραφία:
Ζουζού Νικολούδη
Μετάφραση: Βασίλης Ρώτας
Μετάφραση: Βασίλης Ρώτας
«Η
αφετηρία και η βάση του θεάτρου, όπως και κάθε μορφής τέχνης, είναι η ποίηση
και η μαγεία. Αν λείψουν αυτά, δεν υπάρχει θέατρο» Κάρολος Κουν.
Entance and Attack
of the Birds, music by Manos Hadjidakis for Aristophanes' comedy, The Birds.