Guido Reni, Amour sacré et Amour profane, Crowned love
and profane Love, 1623, Huile sur Toile, 131x163 cm, Génes, Palazzo Spinola.
Getting struck by Cupid's arrow may very well take your breath away and make
your heart go pitter-patter this Valentine's Day, reports sexual wellness
specialists at Loyola University Health System.
Τα
βέλη του Έρωτα είναι ικανά να μας κόψουν την ανάσα, να κάνουν την καρδιά μας να
σπάσει και το μυαλό μας να πάρει... ανάποδες στροφές, υποστηρίζουν αμερικανοί
επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Loyola.
«Όταν
ερωτευόμαστε, ο οργανισμός μας απελευθερώνει έναν χείμαρρο από χημικές ουσίες
ευφορίας, οι οποίες πυροδοτούν συγκεκριμένες αντιδράσεις» εξηγεί η δρ Πατρίσια
Μάμπι, από την Κλινική Σεξουαλικής Υγείας του Τμήματος Ψυχιατρικής και
Συμπεριφορικής Νευροεπιστήμης του πανεπιστημίου. «Αυτό το εσωτερικό ερωτικό
"ελιξίριο" ευθύνεται για το ροδαλό χρώμα στα μάγουλά μας, για τον
ιδρώτα στις παλάμες μας, για τον αγώνα ταχύτητας της καρδιάς μας» προσθέτει η
ειδικός.
Η
γιορτή του έρωτα
Amor stringing his
bow, Roman copy after Greek original by Lysippos. 2nd century AD.
Στο
πλαίσιο του εσωτερικού «πανηγυριού» τα επίπεδα χημικών ουσιών, όπως η
ντοπαμίνη, η αδρεναλίνη και η νορεπινεφρίνη, είναι υπεύθυνα για το έντονο
καρδιοχτύπι, για την ταραχή και τη γλυκιά ανησυχία που συνοδεύει την εμπειρία
του έρωτα.
Σύμφωνα
με τους ειδικούς, μαγνητικές τομογραφίες αποδεικνύουν ότι ο έρωτας «φωτίζει» τα
κέντρα απόλαυσης του εγκεφάλου. Τα ίδια σημεία του εγκεφάλου - στα οποία στην
περίπτωση των ερωτοχτυπημένων αυξάνεται η ροή του αίματος - συνδέονται με
ιδεοψυχαναγκαστικές συμπεριφορές.
«Ο
έρωτας μειώνει τα επίπεδα σεροτονίνης, κάτι το οποίο παρατηρείται και σε άτομα
που εμφανίζουν ιδεοψυχαναγκαστικές συμπεριφορές» αναφέρει από την πλευρά της η
δρ Μέρι Λιν του Πανεπιστημίου Loyola.
«Το γεγονός αυτό θα μπορούσε να εξηγεί γιατί όταν βρισκόμαστε στη συγκεκριμένη
φάση αδυνατούμε να συγκεντρωθούμε σε οτιδήποτε άλλο εκτός από τον σύντροφό μας
- τουλάχιστον στο ξεκίνημα μιας σχέσης».
Eros. Attic
red-figure bobbin, ca. 470 BC–450 BC. Painter of London D 12. Éros. Bobine
attique à figures rouges du Peintre de Londres D 12, v. 470–450 av. J.-C.
Ορισμένες
αντιδράσεις του οργανισμού όμως στα βέλη του μικρού φτερωτού θεούλη ενδεχομένως
να έχουν αρνητικές επιπτώσεις.
«Η
φράση "ο έρωτας είναι τυφλός" ανταποκρίνεται πλήρως στην
πραγματικότητα: στην αρχή της σχέσης μας τείνουμε να θεοποιούμε τον σύντροφό
μας και μέσα από τα "ροζ γυαλιά" μας να βλέπουμε μόνο όσα θέλουμε να
δούμε και όχι ολόκληρη την εικόνα του ατόμου που έχουμε πραγματικά απέναντί
μας» προσθέτει η δρ Μάμπι. «Όσοι βρίσκονται έξω από τον κύκλο του πάθους
ενδεχομένως να έχουν μια πιο αντικειμενική άποψη συγκριτικά με τους πρωταγωνιστές
του ειδυλλίου».
Καρδούλες
σε τρεις πράξεις
Red-Figure Plate
with Eros. Between circa 340 and circa 320 BC. Female heads and Eros figures
are common features on the vases attributed to the Ascoli Satriano Painter. His
real name is unknown, and he has been named after a northern Apulian town,
where many of his vases have been found. Eros is depicted as a winged youth
about to place a wreath as an offering on the "cippus" (pillar) in
front of him.
Οι
επιστήμονες υποστηρίζουν ότι ο έρωτας έχει τρία διαφορετικά στάδια: τον πόθο,
την έλξη και το δέσιμο ανάμεσα στους συντρόφους.
Η
φάση του πόθου οφείλεται στον ορμονικό «χορό» που συνοδεύεται από την έντονη
ερωτική επιθυμία. Η ροή του αίματος στα κέντρα απόλαυσης του εγκεφάλου στη φάση
της έλξης συνοδεύεται από το γεγονός ότι βρίσκουμε τον σύντροφό μας
ακαταμάχητο. Με την πάροδο του χρόνου η συγκεκριμένη συμπεριφορά αρχίζει να
«ξεθωριάζει» και περνάμε στη φάση του δεσμού, στην οποία ο οργανισμός
αναπτύσσει ανθεκτικότητα απέναντι στη διέγερση που συνοδεύεται από την
απόλαυση. Οι ενδορφίνες, σε συνδυασμό με τις ορμόνες βασοπρεσσίνη και
ωκυτοκίνη, πλημμυρίζουν τον οργανισμό στη συγκεκριμένη φάση, δημιουργώντας μια
γενικότερη αίσθηση ευφορίας και ασφάλειας, η οποία αποτελεί τη βάση για μια
μακροχρόνια υγιή σχέση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου