Κολάζ
του Οδυσσέα Ελύτη, Ο
Κούρος
(1978).
Αυτός
ο αγέρωχος μήνας Αύγουστος…
Φρικώδης
του μεγάλου θέρους αναφώνηση
ο
τέττιγας* που γίνεται ελέφαντας
κοινοτοπίας
προβοσκίδα
η υπνώττουσα σκιά μες στο χορτάρι
τις
νύχτες τρέχουν οι κομήτες που δεν είδαμε
διάττοντες
πότε – πότε χαλαλίζουν το φως από πλήξη
κανένα
σχίσμα δεν υπήρξε τρομερότερο -:
ειν’
ο άνθρωπος και η φύση.
Ας
αυτοσχεδιάζουμε ας πίνουμε καφέδες
κάνοντας: Α!…
*τέττιγας=
τζιτζίκι
Νίκος Καρούζος,
«Φωνασκία
του αίματος»,
Τα ποιήματα, τ. Β’, Ίκαρος
Henri
Matisse, Les
Persiennes, Détail, The Shutters, Detail,
1919.
Πίσω
απ’ τις γρίλιες είναι το μεγάλο μεσημέρι.
Τα
σκόρπια σπίτια κάτασπρα, κ’ ένα κόκκινο
κάτω
απ’ το λόφο. Λίγο πιο πάνω, ξέρουμε,
είναι
η μεγάλη ασβεστωμένη μάντρα. Από κει
κατεβαίνει
η δροσιά προς τους ευκάλυπτους, κ’ ένα
άρωμα
από
σάπια ροδάκινα σωριασμένα στο δρόμο.
Άξαφνα
τα τζιτζίκια σώπασαν. Δυο ηλιοκαμένα
σώματα
στ’
άσπρα σεντόνια. Βγάλε και το δαχτυλίδι
σου –
μου
πιάνει ένα δικό μου χώρο στο μικρό σου
δάχτυλο.
Γιάννης
Ρίτσος, «Μεσημέρι
Αυγούστου»,
Ποιήματα, τ. 4ος,
Κέδρος
Vincent
Van Gogh, Soleil
du Midi, Sun of the South,
1888.
Ὁ
ἡλιοφόρος Ἰούλιος λίγος,
ὁ εὔγευστος
Αὔγουστος ἐλάχιστος
καὶ πότε κιόλα
ὁ σιγαλὸς Σεπτέμβριος.
Πρὸς τὸ κενὸ
καλπάζοντας
νὰ κρατηθεῖς, ἀπὸ ποῦ
νὰ
φύγεις,
κλειδί—κλαδί δὲν ἔχει ὁ
χρόνος λεῖος, ἀπότομος
κάθε στιγμὴ
του γκρεμὸς — πῶς νὰ σώσεις
τὴν
ἀστραπὴ τὴ ζωή σου
—μ' ἕνα ποίημα,
μ' ἕνα παιδί,
μ' ἕνα ἄγαλμα στὸ
μουσεῖο;
Μία, δύο καὶ τρεῖς φορὲς κι
ἑκατοντάδες
κι ἂν ἔρθει ὁ Ἰούλιος
κι
ὁ Αὔγουστος ἂν ἔρθει πάλι
στὸ θάνατό
σου θὰ σ' ἐγκαταλείψουν
ποὺ λίγο-λίγο,
καθημερινὸς σ’ ἔχει κερδίσει, ὅσα
φιλιὰ
κι ὅσα φτερὰ
μέσα τους κι ἂν ἐπρόφτασες
νὰ θησαυρίσεις.
Λένα
Παππά, Ιούλιος-Αύγουστος
Κολάζ
του Οδυσσέα Ελύτη, TO
MHNYMA
(1968). Το
κολάζ υπομνηματίζει ο ίδιος ο Ελύτης
στο προλογικό του σημείωμα για το βιβλίο
Το δωμάτιο με τις εικόνες (σ. 8): "H
κόρη
– άγγελος· ένας άγγελος θηλυκός σε όλη
του τη δόξα· με φτερούγες από κάτι άλλο,
που η ζωή δε μας το είχε προσφέρει ως
τότε: φτερούγες από θαλασσινά όστρακα.
Ναι, αυτό ήταν. Να σημάνει ο συναγερμός
των φυσικών στοιχείων· ο μετεωρισμός
τους στον αιθέρα της φαντασίας· και το
κατακάθισμά τους σε μια διαφορετική,
απρόβλεπτη, μη ωφελιμιστική (επιμένω
σ’ αυτό) επανασύνθεση. "
«Και
σε θραύσμα Βρισηίδας βρίσκεται και σε
κοχύλι Ευρίπου
εκείνο
που εννοώ. Θέλει να ‘χει άγριες πείνες
άπνοιας
ο
Αύγουστος για να ζητάει μελτέμι
ώστε
στο φρύδι ν’ αφήνει λίγο αλάτι και
στον
ουρανό ένα μπλε που τ’ όνομά του μέσα
στα πολλά τ’ ακούς ευώνυμο
στο
βάθος όμως είναι μπλε Ιουλίτας…»
Οδυσσέας
Ελύτης, Δυτικά
της λύπης
Γιάννης
Τσαρούχης, Αύγουστος,
1972.
«Οι
δυνάμεις που απαιτούνται για να
ολοκληρωθεί ένα καρπούζι τον
Αύγουστο
είναι κατά πολύ ανώτερες απ’ τις άλλες
που συντρέχουν
για
να συντελεστεί ένα κακούργημα σε
οποιαδήποτε στιγμή του χρόνου»
Οδυσσέας
Ελύτης, Εκ του πλησίον
Κολάζ
του Οδυσσέα Ελύτη, ΣΤΗ
ΘΑΛΑΣΣΟΣΠΗΛΙΑ (1978).
Αυτό το κολάζ, όπου ο Άγγελος “εποπτεύει”
μια γυμνή κόρη που στρώνει την θαλασσοϋφαντη
πετσέτα της σε μια θαλασσοσπηλιά,
επιβεβαιώνει την Μαρίνα Λαμπράκη –
Πλάκα στην εκτίμησή της για τις συνεικόνες
του ποιητή: “Για
τον Ελύτη το κολάζ είναι μια εναλλακτική
γλώσσα της αποκάλυψης. Στα συντακτικά
στοιχεία του, είτε προέρχονται από
φωτογραφίες είτε από έργα τέχνης,
σταχυολογούμε το ευρετήριο του φανταστικού
μουσείου του ποιητή. Ένα φανταστικό
μουσείο όπου συνοικούν χρώματα, πίνακες
ζωγραφικής, ερατεινά και μελλέφηβα
σώματα κοριτσιών και αγγέλων, πτυχές
κυμάτων και χιτώνων…”
«…Αχ
ομορφιά συ θα με παραδώσεις καθώς ο
Ιούδας
θα
‘ναι νύχτα κι Αύγουστος.
Πελώριες
άρπες πού και πού
θ’
ακούγονται και
με
το λίγο της ψυχής μου κυανό η Όξω Πέτρα
μεσ’ απ’ τη μαυρίλα
θ’
αρχίσει να αναδύεται…»
Οδυσσέας
Ελύτης, Τα
ελεγεία της Οξώπετρας
Λουκία
Νικολαίδου, Γυμνό,
1933-37.
«…Κι
η μέρα χώριζε από το κορμί σου, ανέβαινε,
άνοιγε,
μεγάλη
ευχή πάνω στα ηλιοτρόπια
Τι
ξέρει τώρα ο τζίτζικας από την ιστορία
που άφησες, τι ξέρει ο γρύλος
η
καμπάνα του χωριού που ανοίγεται στον
άνεμο
η
κάμπια, ο κρόκος, ο αχινός, το αλφάκι του
νερού
μυριάδες
στόματα φωνάζουνε και σε καλούν
έλα
λοιπόν από την αρχή να ζήσουμε τα χρώματα
ν’
ανακαλύψουμε τα δώρα του γυμνού νησιού
ρόδινοι
και γαλάζιοι τρούλοι θ’ αναστήσουν το
αίσθημα
γενναίο
σαν στήθος το αίσθημα έτοιμο να ξαναπετάξει
έλα
λοιπόν να στρώσουμε το φως
να
κοιμηθούμε το γαλάζιο φως στα πέτρινα
σκαλιά του Αυγούστου…»
Οδυσσέας
Ελύτης, Προσανατολισμοί
Paul
Delvaux,
Chrysis,
1967.
«…Σαν
να μόνο τα ονειρεύεται η Σελήνη
μα
πραγματικά τα βλέπει εκείνη.
Και
την ώρα που κλαίμε ή τα μάτια κλείνουμε
να φανταστούμε τι
γραμμένο
ακόμη απομένει κατακέφαλά μας να βρει
αναστεναγμός
ακούγεται άλλος
κι
από κει που πηγάζουνε οι ροδώνες
μια
δροσιά μυριστική με συνοδεία κιθάρας
χύνεται.
Ποταμός
του Αυγούστου μες στις πεδιάδες.
Πού
και πού επιπλέον σπίτια και συστάδες
ανθρώπων που μισούνται
κι
ερωτεύονται κάτω από τις φιστικιές
ανάβουν
τα
πάλαι ποτέ φιλιά
ξανά
και ξανά στις μύτες των ποδιών ο ίδιος
όρκος
και
τα ίδια εναντίον της μοίρας λόγια πικρά…»
Οδυσσέας
Ελύτης, Το
φωτόδεντρο και η 14η ομορφιά
Κολάζ
του Οδυσσέα Ελύτη.
«…
Έλα λοιπόν από την αρχή να ζήσουμε τα
χρώματα/ ν’ ανακαλύψουμε τα δώρα του
γυμνού νησιού/ ρόδινοι και γαλάζιοι
τρούλοι θ’ αναστήσουν το αίσθημα/
γενναίο σαν στήθος το αίσθημα έτοιμο
να ξαναπετάξει/ έλα λοιπόν να στρώσουμε
το φως/ να κοιμηθούμε το γαλάζιο φως στα
πέτρινα σκαλιά του Αυγούστου…»
Οδυσσέας
Ελύτης, Προσανατολισμοί
Γιάννης
Τσαρούχης, Έρως
με φολιδωτά φτερά,
1938.
Ο
Αύγουστος ελούζονταν μες στην αστροφεγγιά
Κι
από τα γένια του έσταζαν άστρα και
γιασεμιά
Αύγουστε
μήνα και Θεέ σε σέναν ορκιζόμαστε
Πάλι
του χρόνου να μας βρεις στο βράχο να
φιλιόμαστε
Απ΄την
Παρθένο στον Σκορπιό χρυσή κλωστή να
ράψουμε
Κι
έναν θαλασσινό σταυρό στη χάρη σου
ν΄ανάψουμε
Ο
Αύγουστος ελούζονταν μες στην αστροφεγγιά
Κι
από τα γένια του έσταζαν άστρα και
γιασεμιά.
Οδυσσέας
Ελύτης, Ο
Αύγουστος,
Τα
Ρω του Έρωτα,
εκδ. Ίκαρος.