Arts Universe and Philology

Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.

Τρίτη 5 Αυγούστου 2014

Ο Ερωτικός Πικάσο. The Erotic Picasso

Όταν ρωτήθηκε για τη σχέση ανάμεσα στην τέχνη και τη σεξουαλικότητα, ο Πάμπλο Πικάσο κάποτε απάντησε, «Είναι το ίδιο πράγμαWhen questioned about the relationship between art and sexuality, Pablo Picasso once replied, "It's the same thing."

Μολονότι ο Πάμπλο Πικάσο είναι ο γνωστότερος καλλιτέχνης του 20ού αιώνα, ένα σημαντικό κομμάτι του δημιουργικού του έργου παρέμενε μέχρι πρότινος άγνωστο στο ευρύ κοινό. Πρόκειται για εκατοντάδες έργα του με ερωτικά θέματα τα οποία κοσμούν κυρίως ιδιωτικές συλλογές. 

Από τα εφηβικά του χρόνια ως τα βαθιά γεράματα (πέθανε 92 ετών) ο Πικάσο δεν σταμάτησε ποτέ να εμπνέεται από τον έρωτα. 

Σπουδαστής της Σχολής Καλών Τεχνών της Βαρκελώνης ο 20χρονος Πάμπλο ανακάλυψε την απαγορευμένη γοητεία των κακόφημων συνοικιών και των οίκων ανοχής. Τις εμπειρίες του αυτές ο Πικάσο θα τις μετουσιώσει αργότερα στις Δεσποινίδες της Αβινιόν, θεμέλιο λίθο του κυβισμού. 

Στη μακρόχρονη δημιουργική καριέρα του ο Πικάσο, παράλληλα με τα άλλα πασίγνωστα έργα του, φιλοτεχνούσε, με μία δόση ενοχής αλλά και με περιπαιχτική διάθεση, ερωτικά φιλιά, περιπαθείς εναγκαλισμούς, συνουσίες εξωπραγματικές, όπως γυναίκες να ζευγαρώνουν με ταύρους. 

Οι σημειώσεις και τα σκίτσα της πρώτης περιόδου αποτελούν ένα ασεβές αυτοβιογραφικό χρονικό ωμού ρεαλισμού της νεανικής του ηλικίας, όταν ως φοιτητής στη Σχολή Καλών Τεχνών της Βαρκελώνης περιφερόταν σε κακόφημα στέκια και οίκους ανοχής.





























  


Στα σχέδια των τελευταίων ετών οι διάφορες διαμορφώσεις, οι προοπτικές και οι τεχνικές της αναπαράστασης τροφοδοτούν τις εικόνες με ένα τόσο ισχυρό ερωτικό βάρος, ώστε να τοποθετούν το θεατή στη θέση ενός απροκάλυπτου ηδονοβλεψία, στον οποίο και απευθύνεται η σκηνή. 

Το ανθρώπινο σώμα και η ερωτική επιθυμία αποτυπώνονται άλλοτε με τη χρήση τολμηρών κυβιστικών και φουτουριστικών στοιχείων, άλλοτε υπό μια εξπρεσιονιστική ματιά, άλλοτε με την επιστροφή στο νεοκλασικισμό και άλλοτε υπό τη μορφή σουρεαλιστικών συνθέσεων.



Παρά τις υφολογικές αυτές παραλλαγές, πρόκειται απλά για επιτηδευμένες παραμορφώσεις του ιδίου θέματος, του έρωτα. Ενός έρωτα ωμού και βίαιου.


Τα απόκρυφα σημεία του γυναικείου σώματος ασκούσαν μεγάλη γοητεία στον Πικάσο, ιδιαίτερα προς το τέλος της ζωής του. Στα 80 του, λόγου χάρη, ο καλλιτέχνης δείχνει μια εμμονή στα γυναικεία σεξουαλικά όργανα τα οποία παρουσιάζει με εξαιρετική ωμότητα, για να τονίσει ότι γι' αυτόν πλέον είναι απαγορευμένος καρπός: «Η ηλικία μας αναγκάζει να κόψουμε το τσιγάρο, αλλά η επιθυμία παραμένει. Το ίδιο ισχύει και για τον έρωτα» είχε πει φλεγματικά. 




A group of paintings and sketches from 1899 to 1905 provide an anecdotal account of Picasso's experiences in the brothels of Barcelona and Paris at the turn of the century. By the 1930s, this early naturalism was sublimated into erotic symbolism. 




The paintings and sculptures from this period represent rounded anthropomorphic forms and phallic protuberances intertwine alongside the iconic couplings of girls, gods and Minotaurs, while female toreadors are impaled on the horns of bulls. 

Finally, the complex engravings and sloppy paintings of the last decade of Picasso's life mark a return to a more anatomically detailed style.


For Picasso and his contemporaries, sex presented an escape from the stultifying morality of the Catholic Church and the bourgeois hypocrisy that went with it. 











Ποιον θα σόκαραν σήμερα οι ηδονικές «Δεσποινίδες της Αβινιόν»; Κι όμως, στα χρόνια του Πικάσο η απεικόνιση του ερωτισμού πρόσφερε μιας πρώτης τάξεως διέξοδο από τον αστικό πουριτανισμό της εποχής. Αλλά δεν ήταν μόνο αυτό. Πέρα από εποχές, ο Πικάσο λάτρευε να αποενοχοποιεί, μέσα από τα έργα του, την ερωτική επιθυμία και τον αισθησιασμό. Άλλωστε, ο ίδιος είχε πει «η τέχνη και η σεξουαλικότητα είναι το ίδιο πράγμα».














Ο Πικάσο διαλέγει έναν από τους κοντινούς του φίλους για ν’ απεικονίσει μια πεολειχία. Ο Ισίδωρος Νονέλ με μια Γυναίκα. Σχέδιο, 1902-1903. Μουσείο Πικάσο, Βαρκελώνη. Πηγή: Στεφανί Μπονβισίνι, Ζακ Αταλί, «Η ιστορία του έρωτα».

Δευτέρα 4 Αυγούστου 2014

Η νυχτερίδα του… Μίδα. Bolivian golden bat revealed as 'new species'

Η χρυσαφί νυχτερίδα ζει στη Βολιβία και αποτελεί νέο είδος. Myotis midastactus has very short, yellow-gold fur and is thought to live only in Bolivia. Credit: Dr.Marco Tshapka

Πρόσφατα είχε ανακαλυφθεί στη Βολιβία μια νυχτερίδα που η εμφάνιση της ήταν εντελώς ξεχωριστή από τις υπόλοιπες. Η νυχτερίδα αυτή διέθετε ένα τρίχωμα με έντονο κίτρινο, χρυσαφί, χρώμα. Αρχικά οι ειδικοί πίστεψαν ότι οι νυχτερίδες αυτές ανήκαν στο είδος Myotis simus που ζει σε διάφορες περιοχές της Νοτίου Αμερικής και για κάποιο λόγο ανέπτυξαν αυτό το εντυπωσιακό χρώμα. Διεθνής ομάδα ειδικών ανάμεσα στους οποίους και επιστήμονες του Ινστιτούτου Σμιθσόνιαν στην Ουάσινγκτον μελέτησε τη χρυσαφί νυχτερίδα και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για ένα ξεχωριστό άγνωστο μέχρι σήμερα είδος.

Οι ερευνητές έδωσαν στο νέο είδος το όνομα Myotis midastactus συνδέοντας την με τον Μίδα, τον μυθικό βασιλιά της Φρυγίας, που ίσως ανάμεσα στα άλλα αντικείμενα που ακούμπησε και έγιναν χρυσά να ήταν και η εν λόγω νυχτερίδα. Τα μέχρι τώρα στοιχεία δείχνουν ότι η χρυσαφί νυχτερίδα ζει αποκλειστικά στη Βολιβία. Η ανακάλυψη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Mammalogy».

Πηγή: Journal of Mammalogy