Georges Lemmen, Clear Night, Moon, 1891.
Aπό ένα θαύμα
Aπό
ένα πρόσωπο πρωίας
Παίρνεται
ο θυμός μου
Σελήνη
αθρόα παρουσία
Eλένη
η καμπύλη του κόσμου
M'
εβένινη σημασία
H
πύλη ανοίγει στον ξένο
Στ'
αγέρι
T'
αλέτρι οργώνει τον κάμπο
Eκεί
που δε βλέπει η καρδιά
Bελάζουν
τ' αστέρια στην κρύπτη.
Vincent van Gogh, Starry Night over the Rhone, 1888. Oil
on canvas, 72.5 cm × 92 cm, Musée d'Orsay, Paris.
(από
το «Σαν Πνοή του Aέρα», Eρμής
1999)
Ο
Γιώργος Σαραντάρης γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη, γιος του Δημήτρη Σαραντάρη
και της Μαλθίντας το γένος Σωτηρίου, καταγόμενων από το Λεωνίδι της Κυνουρίας.
Από το 1912 ως το 1931 έζησε στην Ιταλία, όπου εγκαταστάθηκε η οικογένειά του.
Από νεανική ηλικία στράφηκε στη λογοτεχνία και τη μελέτη της φιλοσοφίας, ενώ
παράλληλα ασχολήθηκε με τις ξένες γλώσσες. Σπούδασε νομικά στα πανεπιστήμια της
Μπολώνια και της Ματσεράτα, και πήρε διδακτορικό δίπλωμα. Στην Ιταλία έγραψε
τους πρώτους στίχους του, στα ιταλικά και στα ελληνικά και δημοσίευσε ποιήματα
στην ιταλική και γαλλική γλώσσα. Το 1931 επέστρεψε στην Ελλάδα και μπήκε στους
λογοτεχνικούς κύκλους. Κατά τη διάρκεια του πολέμου του 1940 στρατεύτηκε στην
Αλβανία και αρρώστησε από κοιλιακό τύφο. Μεταφέρθηκε στην Αθήνα, όπου πέθανε το
1941.
Την
πρώτη του εμφάνιση στο χώρο της ελληνικής λογοτεχνίας έκανε το 1933 μέσα απ’
τις σελίδες του περιοδικού Νέα Ζωή με το διήγημα Μάρθας βίος, με το οποίο εισήγαγε στον ελληνικό χώρο το είδος του
γαλλικού αντι - μυθιστορήματος (antiroman). Τον ίδιο χρόνο δημοσίευσε και την
πρώτη του ποιητική συλλογή Οι Αγάπες του
χρόνου. Ακολούθησαν τα Ουράνια (1934)
και τα Αστέρια (1935) και πολλά ακόμη
ποιήματα δημοσιευμένα στα περιοδικά Νέα Γράμματα, Νέα Εστία, Κύκλος, και
Μακεδονικές Ημέρες (Θεσσαλονίκης). Τελευταία του ποιητική συλλογή ήταν η Στους φίλους μιας άλλης χαράς,
δημοσιευμένη στις αρχές του 1940, που έγινε δεκτή με ενθουσιασμό από το Μήτσο
Παπανικολάου. Ο Γιώργος Σαραντάρης υπήρξε ένας από τους πρώτους ανανεωτές
έλληνες ποιητές του μεσοπολέμου και ένας από τους πρώτους εισηγητές του
υπαρξισμού στη χώρα μας. Ο φιλοσοφικός του στοχασμός κινήθηκε στα πλαίσια της
αναζήτησης του απολύτου ενάντια στη φθορά της ανθρώπινης υπόστασης, εκφρασμένης
μέσω της κατάργησης της παραδοσιακής ποιητικής φόρμας και γλωσσικής έκφρασης.
Επιδράσεις δέχτηκε μεταξύ άλλων δέχτηκε από τη σκέψη των Ουνγκαρέττι, Νίτσε,
Κίρκεγκωρ, Ντοστογιέφσκι, Σεστώφ και Μπερντιάγιεφ. Ασχολήθηκε επίσης με το
φιλοσοφικό δοκίμιο και τις ποιητικές μεταφράσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου