Η
Μαρώ Σεφέρη, ο Σεφέρης (με φωτογραφική μηχανή στα χέρια) και ο Κατσίμπαλης στην
Κω το 1955. The National Bank
of Greece Cultural Foundation, the Istituto Siciliano Studi Byzantini e
Neoellenici “Bruno Lavagnini”, the Fondazione Sicilia and the Consolato
Onoratio di Grecia a Palermo have co-organized an exhibition with photographs
by George Seferis in Palermo, which opened on May 23, 2014. [πηγή: Φωτογραφικό αρχείο Σεφέρη, ΜΙΕΤ, αναδημοσίευση από την εφημ, Το Bήμα 15.03.2009]
Έκθεση
φωτογραφιών του Γιώργου Σεφέρη συνδιοργανώνουν στο Παλέρμο το Μορφωτικό Ίδρυμα
Εθνικής Τραπέζης, το Istituto Siciliano Studi Byzantini e Neoellenici “Bruno
Lavagnini”, η Fondazione Sicilia και το Consolato Onorario di Grecia a Palermo.
This collection of
more than 2,500 negatives — not counting the host of photographic prints of
various sizes — spans some fifty years, from the 1920s to 1971, and reveals
another of the poet’s pursuits. His photographs are distinguished by their
precision of subject, technical excellence and exemplary result.
«Σταματήσαμε λίγο πιο κάτω από το Amshit και
κοιτάξαμε τον ήλιο να βουλιάζει στην ήσυχη θάλασσα της Φοινίκης. Μα γιατί
κάποτε βλέπει κανείς τα πράγματα καθαρά –θέλω να πω όπως όταν η φωτογραφική
μηχανή είναι σωστά κανονισμένη–».
In this exhibition
the visitor has an opportunity to ascertian a representative sample of the
poet's long and fertile involvement with the art of photography.
Η
ανάγκη του Σεφέρη να δει τα πράγματα καθαρά –τους τόπους, τα περιστατικά και
τους ανθρώπους που σημάδεψαν το ταξίδι της ζωής του– είναι ίσως η κύρια
διαπλαστική δύναμη πίσω από το έργο του, ομοούσια με την επιθυμία του να
«μιλήσει απλά», όπως την είχε εκφράσει σ’ ένα του ποίημα γραμμένο το 1942, εν
καιρώ πολέμου.
Μια
άγνωστη σήμερα χώρα, την Ελλάδα του '30 και του '40 καταγράφει με τον φακό του
ο μεγάλος ποιητής Γιώργος Σεφέρης. «Ξεκινήσαμε
κατά το μεσημέρι από τα Μούγλα. Θαυμάσιος δρόμος για να σε πάρουν τα δάκρυα:
πεύκα, πεύκα, τζιτζίκια και η ανάσα της ρετσίνας που σε τρελαίνει» έγραφε
στις Μέρες Ε' ο νομπελίστας ποιητής. Η παραπάνω φωτογραφία είναι από την
Τράπεζα Αχαΐας, 1939, σε μια βρύση του χωριού. Στην Τράπεζα έκανε διακοπές τα
καλοκαίρια με τα παιδιά της η Μαρώ Σεφέρη, η σύζυγος του ποιητή.
Και
το πόσο «σωστά κανονισμένη» ήταν συχνά η φωτογραφική μηχανή του Σεφέρη ο
επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να το διαπιστώσει στις εξήντα φωτογραφίες της
έκθεσης αυτής, μικρό αλλά αντιπροσωπευτικό δείγμα της γόνιμης και μακροχρόνιας
ενασχόλησης του ποιητή με την τέχνη της φωτογραφίας.
Φωτογραφίες
του Γιώργου Σεφέρη. “Seferis’s need to see things clearly — the
places, the events and the people, which marked his journey through life — is
probably the main driving force behind his work, as essential as his desire to
‘speak simply’, as expressed in one of his poems written in 1942, during the
war years. And just how ‘well-focused’ his camera often was is something the
visitor has an opportunity to ascertain in this exhibition, a small but
representative sample of the poet’s long and fertile involvement with the art
of photography,” writes the Director of the Foundation, Dionysis
Kapsalis, in the catalogue following one of the previous exhibitions of the
photographic archive.
Το
Φωτογραφικό Αρχείο Γιώργου Σεφέρη, μετά από ευγενή δωρεά της Μαρώς Σεφέρη το
1984 και της κυρίας Άννας Λόντου το 1999, απόκειται πλέον ολόκληρο στο
Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης. Περιέχει πάνω από δυόμισι χιλιάδες αρνητικά
φωτογραφιών που έβγαλε ο Σεφέρης, από το 1920, όταν ήταν ακόμη φοιτητής στο
Παρίσι, ως τον τελευταίο χρόνο της ζωής του (1971) – μισό αιώνα φωτογραφίες.
Φωτογραφία
του Γιώργου Σεφέρη. 
Η
παρούσα έκθεση προσπαθεί να αναδείξει στο κοινό τον φωτογράφο Γιώργο Σεφέρη,
στο ιστορικό κτίριο Palazzo Branciforte της Fondazione Sicilia, από τις 23
Μαΐου έως τις 29 Ιουνίου 2014.
 












 


























