Edvard
Munch, The Kiss, 1897.
[...]
Το
παθιασμένο φιλί μιας φόνιας τελετουργίας, όπου καμιά φυσιολογία δεν έχει
σημασία. Τα σαπισμένα στόματα, τα δύσοσμα σάλια, αναδίδουν μονάχα το πάθος της
διαιώνισης. Το είδος ανθίσταται μέσα μου, για να περάσει τον αιώνα, ερωτεύεται
τον πιθανό του θάνατο. Τον αδιέξοδο. Τον στοιχειωμένο.
Θα
κινούμαι μοιραία — ένα περίστροφο κίνημα — στην απόσταση της ύλης μου από το
θεό της. Στη θετικότητα της θέωσης, την ερημιά της ερήμωσης νιώθοντας, κρύβομαι
εκεί που η νύχτα μαζεύεται στο φεγγάρι της να σε βλάψει. Θίγεται το σκοτάδι —
εγώ, για να με νικήσεις και να φυλάγομαι, με την ευθιξία του προσφερόμενου. Ο
φόβος του φόβου, σαν όμαιμο νόημα, πλάθει ένα ζώο συντροφικό, εσένα, και το
ρίχνει στη σκιά μου.
Διπλώνομαι.
Να σ' αποθηκεύσω. Και γιατί αυτό το ταπεινό μερίδιο πρέπει να σκύψει στην
καρδιά. Σα μοναξιά απ' τη μοναδικότητα — η ελευθερία. Από ελευθερία αφανίστηκε
ο λαός μου.
Φίλησέ
με σάπια, εδώ που είμαι όλοι μαζί οι κατακτημένοι, στα εύσημα της άλωσης, όλοι
μαζί οι ανώφελοι.
Pablo
Picasso, The Kiss, 1969.
[...]
Από
τη συλλογή «Αντέρως η ερημιά» (1990)
Ελένη
Μερκενίδου