Το ιστολόγιο "Τέχνης Σύμπαν και Φιλολογία" είναι ένας διαδικτυακός τόπος που αφιερώνεται στην προώθηση και ανάδειξη της τέχνης, της επιστήμης και της φιλολογίας. Ο συντάκτης του ιστολογίου, Κωνσταντίνος Βακουφτσής, μοιράζεται με τους αναγνώστες του τις σκέψεις του, τις αναλύσεις του και την αγάπη του για τον πολιτισμό, το σύμπαν και τη λογοτεχνία.
Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.
Jean Dunad, Grand éléphant, Large elephant. Η
πανίσχυρη προβοσκίδα των ελεφάντων όπως φαίνεται κρύβει και μια πανίσχυρη
όσφρηση. Elephants have the best sense of smell among mammals, according to
scientists.
Οι
ελέφαντες φαίνεται πως διαθέτουν την ανώτερη αίσθηση όσφρησης μεταξύ των ζώων,
πέντε φορές καλύτερη από των ανθρώπων και υπερδιπλάσια σε σχέση με τους σκύλους
που φημίζονται για την ευαίσθητη μύτη τους, σύμφωνα με μια νέα ιαπωνική
επιστημονική έρευνα. Και το μυστικό δεν βρίσκεται μόνο στην μακριά προβοσκίδα,
αλλά και στα γονίδιά της.
Η
μελέτη
Έχουν
ανώτερη από όλα τα θηλαστικά, πέντε φορές καλύτερη από τον άνθρωπο. Researchers
who examined olfactory receptors, the proteins involved in detecting smell,
found that African elephants had almost 2,000 olfactory genes - more than twice
that of dogs and five times more than human beings.
Ερευνητές
του Τμήματος Εφαρμοσμένης Βιολογικής Χημείας του Πανεπιστημίου του Τόκιο
ανέλυσαν δείγματα από διάφορα θηλαστικά, συγκρίνοντας πόσα γονίδια για
εξειδικευμένους κυτταρικούς υποδοχείς για την όσφρηση διαθέτει το καθένα.
Η
γενετική ανάλυση αποκάλυψε πως οι αφρικανικοί ελέφαντες, κατέχοντας σχεδόν
2.000 γονίδια όσφρησης (συγκεκριμένα 1.948), έναντι περίπου 1.000 των σκύλων,
είναι «πρωταθλητές» μεταξύ των ζώων (τουλάχιστον αυτών που μελετήθηκαν, όπως
αλόγων, χοίρων, λαγών, χιμπατζήδων, αγελάδων, τρωκτικών κ.α.), πράγμα που τους
επιτρέπει να μυρίζουν καλύτερα το περιβάλλον τους. Έως σήμερα κάτοχος του ρεκόρ
ευαίσθητης μύτης θεωρείτο ο αρουραίος, αλλά πλέον χάνει τα σκήπτρα, καθώς
τελικά διαθέτει πολύ λιγότερα σχετικά γονίδια (γύρω στα 1.300).
«Όπως φαίνεται, η μύτη ενός ελέφαντα δεν
είναι μόνο μακριά, αλλά επίσης ανώτερη» δήλωσε ο Γιοσιχίτο Νιιμούρα,
επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας. Οι ερευνητές πάντως δεν έχουν κατανοήσει
πλήρως πώς "δουλεύουν" τα εν λόγω γονίδια. Σε κάθε περίπτωση, η
οσφρητική ικανότητα βοηθά ένα είδος να επιβιώσει καλύτερα στο περιβάλλον του,
βρίσκοντας πιο εύκολα τροφή και συντρόφους, ενώ μπορεί να αποφεύγει πιο
αποτελεσματικά και τα ζώα - θηρευτές.
Ο
μηχανισμός
André Maire, Eléphants d'Asie. "The functions of these genes are not well
known, but they are likely important for the living environment of elephants,"
said Yoshihito Niimura, author of the report.
Τα
γονίδια της όσφρησης κωδικοποιούν μια σειρά από πρωτεΐνες, οι οποίες βρίσκονται
στα κύτταρα της ρινικής κοιλότητας και προσδένονται στα μόρια των οσμών. Στη
συνέχεια, τα νευρικά κύτταρα μεταφέρουν τις πληροφορίες για τις μυρωδιές στον
εγκέφαλο, όπου γίνεται η ταξινόμηση και η αντίδραση στα ερεθίσματα.
Οι
άνθρωποι διαθέτουν πολύ λίγα γονίδια (μόλις 396) σχετικά με τους υποδοχείς της
όσφρησης, πράγμα που δείχνει ότι ως είδος έχουμε σταδιακά πάψει να εξαρτιόμαστε
από την μύτη μας, αλλά αντίθετα έχουμε δώσει μεγαλύτερη έμφαση στην όραση. Η
νέα μελέτη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Genome Research».
To celebrate the
15th anniversary of NASA's Chandra X-ray Observatory, we have released four new
images of supernova remnants. These show Chandra's ability to study the remains
of supernova explosions, using images that are the sharpest available in X-ray
astronomy. The images of the Tycho and G292.0+1.8 supernova remnants show how
Chandra can trace the expanding debris of an exploded star. The images show
shock waves, similar to sonic booms from a supersonic plane, that travel
through space at speeds of millions of miles per hour. The images of the Crab
Nebula and 3C58 show the effects of very dense, rapidly spinning neutron stars
created when a massive star explodes. These neutron stars can create clouds of
high-energy particles that glow brightly in X-rays. The image for G292 shows
oxygen (yellow and orange), and other elements such as magnesium (green) and
silicon and sulfur (blue) that were forged in the star before it exploded. For
the other images, the lower energy X-rays are shown in red and green and the
highest energy X-rays are shown in blue. Credit: NASA/CXC/SAO
Στις
23 Ιουλίου του 1999 το διαστημικό τηλεσκόπιο Chandra της NASA εγκαταστάθηκε στο Διάστημα και άρχισε να
καταγράφει τα πιο εντυπωσιακά φαινόμενα του Σύμπαντος όπως παραδείγματος χάριν,
τους υπερκαινοφανείς αστέρες.
Στο
πλαίσιο του εορτασμού η NASA
δημοσιεύει μια σειρά από εικόνες που έχει στείλει το Chandra στη διάρκεια αυτών των 15 ετών οι οποίες
έχουν «λουστραριστεί» και υποστεί επεξεργασία για να είναι όσο το δυνατόν πιο
εντυπωσιακές στο… πάρτι γενεθλίων που διοργανώνει η NASA.
Τα
απομεινάρια του σουπερνόβα G292.0+1.8 που εντόπισε και κατέγραψε το Chandra. At a
distance of about 20,000 light years, G292.0+1.8 is one of only three supernova
remnants in the Milky Way known to contain large amounts of oxygen. These
oxygen-rich supernovas are of great interest to astronomers because they are
one of the primary sources of the heavy elements (that is, everything other
than hydrogen and helium) necessary to form planets and people. The X-ray image
from Chandra shows a rapidly expanding, intricately structured, debris field
that contains, along with oxygen (yellow and orange), other elements such as
magnesium (green) and silicon and sulfur (blue) that were forged in the star
before it exploded. Credit: X-ray: NASA/CXC/Penn State/S.Park et al.; Optical:
Pal.Obs. DSS
Μια
εξ αυτών των εικόνων απεικονίζει τον υπερκαινοφανή αστέρα G292.0+1.8, τα απομεινάρια του οποίου
διακρίνονται με εξαιρετική λεπτομέρεια. Το μεγαλύτερο προσόν του Chandra είναι ότι μπορεί να εντοπίζει και να
καταγράφει τους υπερκαινοφανείς αστέρες (τα σουπερνόβα), τα φαινόμενα και
γενικότερα το κοσμικό περιβάλλον που έχει προκύψει από την τρομερή έκρηξη.
Η
διαστημική αποστολή που ονομάστηκε Principia. The title page of Isaac Newton’s
world-changing three-part text on physics, Naturalis
Principia Mathematica, describing the principal laws of motion and gravity.
When ESA astronaut Tim Peake sets off for his six-month space journey in 2015,
he will be flying under the mission name of Principia.
Ο
Βρετανός αστροναύτης Tim Peake, ο οποίος θα ταξιδέψει την επόμενη χρονιά στο
διάστημα, θέλησε να τιμήσει έναν σπουδαίο συμπατριώτη του: τον Ισαάκ Νεύτωνα. Η
διαστημική αποστολή που θα τον οδηγήσει στο διάστημα για να παραμείνει έξι
μήνες ονομάστηκε, με δική του πρωτοβουλία, Principia. Σαφής αναφορά στο σπουδαίο
έργο του Νεύτωνα, Philosophiae Naturalis Principia Mathematica (Μαθηματικές Αρχές της Φυσικής
Φιλοσοφίας).
Tim Peake, the
British astronaut who is heading the the International Space Station at the end
of 2015, has revealed the name of his mission. The European Space Agency
received 4000 entries to its competition to name the mission and Major Peak
chose the name 'Principia' in honour of Sir Isaac Newtonand his book 'Principia
Mathematica'. Previous mission names have included 'Marco Polo' for the Italian
astronaut Roberto Vittori, and 'Odissia' for the Belgian astronaut Frank de
Winne.
Να
υπενθυμίσουμε ότι ο Σερ Ισαάκ Νεύτων (1643 -1727) υπήρξε Άγγλος Φυσικός,
Μαθηματικός, Αστρονόμος, Φιλόσοφος, Αλχημιστής και Θεολόγος. Θεωρείται πατέρας
της Κλασσικής Φυσικής, ενώ τεράστια ήταν η συμβολή του στη θεμελίωση των
σύγχρονων μαθηματικών και συγκεκριμένα του διαφορικού και απειροστικού
λογισμού. Τη θέση του στην Ιστορία της επιστήμης την κέρδισε διατυπώνοντας, εκτός
των άλλων, τους νόμους της κίνησης και της βαρύτητας, που σύμφωνα με τον θρύλο
την αναζήτησε ύστερα από την πτώση ενός μήλου από μια μηλιά.
ESA astronaut Tim
Peake inspecting a Russian Orlan suit during training at the Gagarin Cosmonaut
Training Centre near Moscow. Orlan suits allow astronauts to venture outside
the International Space Station for up to seven hours to install new equipment
or conduct maintenance and repairs. Image credit:Gagarin
Cosmonaut Training Centre
Περισσότερα
από 4000 άτομα ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του Tim Peake, ο οποίος αναζητούσε
όνομα για τη διαστημική αποστολή. Το όνομα Principia ήταν πολύ δημοφιλές
ανάμεσα στις προτάσεις. Συνολικά προτάθηκε είκοσι φορές. «Είμαι ενθουσιασμένος με την επιλογή αυτού του ονόματος, η οποία τιμά
έναν από τους σπουδαιότερους επιστήμονες της Βρετανίας», δηλώνει ο Tim
Peake. Και προσθέτει: «Ελπίζω ότι αυτή η
επιλογή θα ενθαρρύνει τους ανθρώπους να δουν τον κόσμο διαφορετικά, σαν να τον
βλέπουν πρώτη φορά, όπως, ακριβώς, τον είχε δει και ο Ισαάκ Νεύτων».
Earth seen from
space. ESA astronaut Alexander Gerst is sharing his incredible views from 400
km above on the International Space Station. Alexander will run over 100
experiments for all space agencies during his six-month Blue Dot mission. Image
credit:ESA/NASA
Το
ταξίδι του Tim Peake, με προορισμό τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, θα ξεκινήσει
το Νοέμβριο του 2015 από το Κοσμοδρόμιο του Μπαϊκονούρ στο Καζακστάν. Εκεί μαζί
με έξι ακόμα συναδέλφους του θα κάνουν επιστημονικά πειράματα που δεν μπορούν
να γίνουν σε κανένα σημείο της γης.
“As with Galileo, Newton, and Einstein, Dr.
Emoto’s clear vision helps us see ourselves and our universe differently.
Science and spirit unite, resulting in a profound and undeniable quantum leap
in how we view our world, and how we can reclaim our health and create peace.”
- Marcus Laux, ND, Editor, Naturally Well Today.
Ο
Masaru Emoto είναι ο άνθρωπος που αποκάλυψε πως το νερό αισθάνεται, το νερό
καταγράφει μνήμες, επηρεάζεται από το πνεύμα, υπακούει στο νόμο της ομορφιάς. Και
απόδειξη πως η σκέψη μπορεί να αλλάξει τον κόσμο. Αν το μικρό και το μεγάλο,
σύμφωνα με την γνωστή εξίσωση, έχουν την ίδια φύση, όπως μπορεί να επηρεαστεί
μια σταγόνα νερού μπορεί να επηρεαστούν και οι ωκεανοί.
O
γιαπωνέζος Emoto, επικεφαλής σήμερα του I.H.M. General Research Institute,
ξεκίνησε όλη αυτήν την ιστορία με τις κρυσταλλικές μορφές του παγωμένου νερού
πάνω σε ορθολογιστική βάση.
Ξεκίνησε
να μελετά την ποιότητα και την σύσταση ύδατος από διάφορες περιοχές της γης και
είδε αμέσως εντυπωσιακές και μάλλον αναμενόμενες διαφορές. Για παράδειγμα, το
νερό που προερχόταν από μια καθαρή βουνίσια πηγή έδειχνε όμορφους, συμμετρικούς
κρυστάλλους κάτω από το μικροσκόπιο, όταν αντίθετα, το αστικό νερό μιας
βεβαρυμένης από μόλυνση περιοχής έδειχνε εξίσου άτσαλες, «βρώμικες»
κρυσταλλικές δομές.
Η
εργασία του άρχισε το 1994 και γρήγορα πήρε άλλες κατευθύνσεις. Η ποιοτική
αλλαγή στους σαν χιόνι κρυστάλλους του νερού ήταν τόσο έντονη και η αντίθεση
ανάμεσα στο «καλό» και το «κακό» νερό τόσο τονισμένη που ο Emoto πέρασε σε new
age διαστάσεις και άρχισε να μελετά ηθικές και αισθητικές διαστάσεις στο νερό.
Το
ότι το νερό είναι ενεργειακά σπουδαίο στοιχείο, ο σημαντικότερος καταλύτης στη
γη και ακρογωνιαίος λίθος των τελετουργικών στις απανταχού θρησκείες, αρχαίες
και σημερινές είναι γεγονός. Κατά κάποιο τρόπο ο γιαπωνέζος ερεύνησε την
αλήθεια πίσω από τη δύναμη του «αγιασμού», του βαπτίσματος, των καθαρμών. Και
διαπίστωσε εντυπωσιακά πράγματα. Κάτω από ηλεκτρονικά μικροσκόπια αιχμής είδε,
κατέγραψε και δημοσίευσε στοιχεία που όχι μόνο αποδείκνυαν την ικανότητα του
νερού να «εγγράφει» στη δομή του το πληροφοριακό φορτίο του περιβάλλοντός του
αλλά και την δυνατότητά του να μεταλλάσσεται, να υφίσταται αλλαγές και να
επηρεάζεται από την σκέψη. Αν υπήρχε μια καλή απόδειξη για το πώς το πνεύμα
μπορεί να επηρεάζει την ύλη, το νερό την έδινε αφοπλιστικά.
Στο
επόμενο στάδιο έκανε μια σειρά από πειράματα. Χρησιμοποίησε διπλά αποσταγμένο
νερό για ιατρική χρήση, δηλαδή την καλύτερη ποιότητα καθαρού ύδατος που υπήρχε
και άρχισε να δοκιμάζει την επιρροή διάφορων παραμέτρων. Εξέθεσε το νερό σε
λέξεις, αρνητικά και θετικά φορτισμένες, στην συνέχεια σε εικόνες, κατόπιν σε
διάφορα είδη μουσικής και τέλος στην επίδραση της προσευχής. Σε κάθε περίπτωση
είδε αλλαγές στους κρυστάλλους του νερού.
Σε
θετικές και όμορφες λέξεις όπως αγάπη,
καλό, φιλία η ανάπτυξη των κρυστάλλων έβγαζε φράκταλ, ισορροπημένες
εικόνες σαν το χιόνι. Σε επιθετικές λέξεις ή φράσεις όπως μίσος, ή θα σε
σκοτώσω, τα σχήματά του ήταν αντίστοιχα βάναυσα και άσχημα. Ο Emoto τοποθετούσε
γραμμένες σε χαρτιά/ετικέττες λέξεις που τις τοποθετούσε προς το εσωτερικό του
μπουκαλιού και περίμενε να δει τα αποτελέσματα. Στην περίπτωση που το νερό
«διάβασε» το όνομα του Χίτλερ έπαθε κυτταρικό ολοκαύτωμα βγάζοντας ένα
ασυνάρτητο, ακάθαρτο σχήμα. Στην Ποιμενική Συμφωνία του Μπετόβεν το νερό
έφτιαχνε πανέμορφους, αρμονικούς κρυστάλλους. Στην χέβι μέταλ μουσική έβγαζε
ασχήμια. Για την ακρίβεια στην ακρόαση οποιουδήποτε είδους κλασικής μουσικής
το νερό «φτιαχνόταν» ενώ στην ακουστική βία η δομή του καταστρεφόταν.
Κατόπιν
δοκίμασε με εθελοντές και επαναλαμβανόμενα πειράματα τη δύναμη της προσευχής
πάνω στο νερό και εδώ οι αποδείξεις ήταν εντυπωσιακές. Όχι μόνο επηρεαζόταν
αλλά και ένα βρώμικο αρχικά νερό μπορούσε να τροποποιηθεί από την επίδραση της
σκέψης και της προσευχής.
Ο
ερευνητής μάζεψε τις αποδείξεις, τις ταξινόμησε και τις εξέδωσε σε διαδοχικά
βιβλία με τίτλο «Μηνύματα από το Νερό»
που έγιναν διεθνή μπεστ-σέλλερ. Όχι μόνο αυτό, προκάλεσε μια εκτεταμένη μόδα
που υιοθετήθηκε από πολλές ομάδες της νέας εποχής. Πολλοί άνθρωποι δημιουργούν
«φορτισμένο θετικά νερό» τυλίγοντας ένα χαρτί με καλές λέξεις (αγάπη, υγεία,
χαρά, κ.λπ.) που τις ενισχύουν με τη σκέψη τους για να το πίνουν. Μια
παιχνιδιάρικη μέθοδος που ακόμα και στο επίπεδο της αυθυποβολής και μόνο αν
λειτουργεί, κάνει καλό.
Ο
ίδιος ο Masaru Emoto είναι πια απόλυτα πεπεισμένος για το μήνυμα που στέλνει το
νερό. Ο κόσμος δείχνει την αλήθεια με κάθε τρόπο, η φύση ταυτίζεται με την
ομορφιά, και η ομορφιά είναι πάντα το καλό, το βάδισμα στα σωστά μονοπάτια της
ύπαρξης.
Παραμαχάμσα
Σατυανάντα: Γεννήθηκε στην Αλμόρα, στο Ούτταρ Πραντές, το 1923. Το 1943
συνάντησε το Σουάμι Σιβανάντα στο Ρισικές και μυήθηκε στην Ντασνάμι Σαννυάσα.
Το 1955 άφησε το Άσραμ του Γκούρου του για να ζήσει ως περιπλανώμενος επαίτης
και μετά ίδρυσε την Διεθνή Αδελφότητα της Γιόγκα το 1963 και τη Σχολή Γιόγκα του
Μπιχάρ το 1964.Περιόδευσε σε όλο τον κόσμο και έγραψε 80 βιβλία. Το 1987 ίδρυσε
το Σιβανάντα Μαθ ένα φιλανθρωπικό ίδρυμα και το ίδρυμα Γιόγκικων ερευνών.Το
1988 απαρνήθηκε την μέχρι τότε αποστολή του, υιοθέτησε τη Κσέτρα Σαννυάσα και
τώρα ζει ως Παραμχάμσα Σαννυάσιν.
Ωστόσο,
αυτό που σήμερα αποκαλύπτεται και φαίνεται σχεδόν εξωπραγματικό στο σύγχρονο
νου, για τη φιλοσοφία και το σύστημα της γιόγκα ήταν ένας κοινός τόπος εδώ και
χιλιάδες χρόνια και γι’ αυτό και ένας σημαντικός της κλάδος είναι η μάντρα
γιόγκα ή η γιόγκα του ήχου και των δονήσεων. Σχετικά με το μάντρα, αυτήν την
πανάρχαια πρακτική της γιόγκα, ας δούμε τα λόγια του δασκάλου Παραμαχάμσα
Σατυανάντα, ο οποίος απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το πώς λειτουργεί το
μάντρα, σε περιοδεία του στην Ευρώπη και την Αυστραλία το 1979 – 1980, είπε:
«Κάθε
ήχος και κάθε μορφή αντιστοιχεί σε ένα διαφορετικό αρχέτυπο μέσα στο νου. Η διαδικασία της γνώσης λαμβάνει χώρα μέσω
των αρχετύπων. Καθώς σας μιλώ, η γνωστική διαδικασία λαμβάνει χώρα μέσα σας,
αλλά αυτή η διαδικασία δεν βασίζεται στους ήχους που στην πραγματικότητα
αρθρώνω. Μόλις ο ήχος φθάνει στον εγκέφαλο, αλλάζει τα κύματά του εγκεφάλου και
παίρνει διάφορα γεωμετρικά σχήματα. Αυτά τα σχήματα είναι αρχέτυπα. Τώρα στην
επιστήμη, η αρχή είναι ότι η αντίληψη και η γνωστική διαδικασία λαμβάνουν χώρα
μέσα μας, μέσω των αρχετύπων, και αυτό που αντιλαμβανόμαστε δεν είναι ακριβώς
αυτό που υπάρχει έξω. Υπάρχουν ατελείωτα αρχετυπικά σχήματα. Στη γιόγκα είναι
γνωστά σαν μάνταλας και γιάντρας. Οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι με την παραγωγή
ορισμένων ήχων, δημιουργούνται ορισμένα σχήματα σαν λουλούδια. Όταν
απαγγέλονταν κάποια μάντρας, ανακάλυψαν ότι δημιουργούσαν το αρχέτυπο ένος
λωτού (λουλούδι). Γι ’αυτό ο λωτός είναι τόσο κοινός στην πνευματικά κείμενα.
Έτσι διάφορα μάντρας μπορούν να δημιουργήσουν διάφορα σχήματα.
Ο
ήχος είναι μια δύναμη, και αυτή η δύναμη επηρεάζει κάποιο μέρος του σύμπαντος
και δημιουργεί κύματα στον απέραντο ωκεανό του κόσμου. Όπως τα ηλεκτρομαγνητικά ή τα ραδιοκύματα
μπορούν να γίνουν αντιληπτά, αφού μεταδοθούν μέσω της ατμόσφαιρας, με τον ίδιο
τρόπο το μάντρα έχει το δικό του πεδίο μέσω του οποίου ταξιδεύει. Σ’ αυτό το
σύμπαν που βλέπουμε γύρω μας, υπάρχουν χιλιάδες κανάλια κυμάτων. Τα ονομάζουμε
στρώματα ή ζώνες. Σε ένα στρώμα ταξιδεύουν τα ραδιοκύματα, σε ένα άλλο στρώμα
ταξιδεύουν τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα, σε ένα τρίτο στρώμα ταξιδεύουν τα κύματα
των σκέψεων.
Όταν
παράγετε έναν ήχο, αυτός φθάνει σε μία συχνότητα. Αν ο νους σας είναι
διασκορπισμένος, τότε η συχνότητα είναι υψηλή. Ο νους είναι μέρος του κοσμικού
νου, αλλά όταν ο νους σας δεν είναι συγκεντρωμένος, τότε δεν είστε σε
επικοινωνία με τον κοσμικό νου.»
Τοαπόσπασμαείναιαπότοβιβλίο: Teachings of
Swami Satyananda Saraswati, Bihar School of Yoga, Munger, Bihar, India, 1984
Η
Γη καθώς και τα σώματά μας, αποτελούνται από 80% νερό. Εύλογα λοιπόν, το νερό
μπορεί να χαρακτηριστεί ως το πιο σημαντικό στοιχείο της φύσης. Όμως... πόσο
καλά γνωρίζουμε αυτή την εκπληκτική ουσία; Γνωρίστε τις θαυματουργές ιδιότητες
του νερού μέσα από ένα υπέροχο ντοκιμαντέρ που μας αποκαλύπτει τα μυστικά του
νερού και πως μπορούμε να μεταμορφώσουμε τη ζωή μας και τον κόσμο μας... "μεταμορφώνοντας"
το Νερό. Ένα ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ για το νερό και για τις πολλές και άγνωστες
μοναδικές ιδιότητές του.
Μια
εικόνα της πρωτεύουσας τελείως διαφορετική και... vintage μας περιγράφει το
παρακάτω βίντεο: Ρετρό αυτοκίνητα και λεωφορεία... η πλατεία Συντάγματος και το
παλιό αεροδρόμιο όπως δεν τα έχετε ξαναδεί! Το υπέροχο video έδωσε στη
δημοσιότητα η British Pathé και είναι ένα τουριστικό αφιέρωμα στην παλιά Αθήνα
από το 1961!
Σε
αυτό, βλέπουμε κεντρικούς δρόμους της Αθήνας, όπως η Αμαλίας, η Διονυσίου
Αρεοπαγίτου και η Πανεπιστημίου, την Πλάκα, το Μικρολίμανο, την πλατεία
Συντάγματος, την Βουλιαγμένη, τον Υμηττό, το αεροδρόμιο του Ελληνικού και πολλά
άλλα μέρη, όπως πολλοί νέοι, δεν τα έχουν ξαναδεί!
Στο
επόμενο φιλμ του 1966 πρωταγωνιστεί η υπέροχη Ύδρα και οι Δελφοί. Βουτιές από
τα βράχια, τα πρώτα μαγιό μπικίνι και αρχαιοελληνικό φως παντού...
Thasos Island,
Greece(1965). Beaches and scenic views of the island.
Narrator states that the island has been "by-passed by the holiday-making
throngs" and the peacefulness of the island is emphasised. Narrator speaks
of how many other Greek islands have opened themselves up to tourists. Thasos
is changing though, "the tourists have found it at last".
Ελλάδα
1962 - Δήλος και Μύκονος με την κάμερα ενός Γερμανού. Delos & Mykonos 1962.
An old German
educational 16mm film showing agricultural life in Delos in the Peloponnese in
Southern Greece. The town of Argos is visited and the life of a more ambitious
boy who wants to become engineer.
Σπάνιο
υλικό από διαφημιστική καμπάνια του Ε.Ο.Τ. στην δεκαετία του 1960. Εδώ βλέπουμε
στιγμιότυπα από Μύκονο και Δήλο! Εδώ θα δείτε επίσης τον περίφημο χορό με το
τραπέζι στο στόμα του χορευτή! Rare footage from promotional campaign of the Greek
Tourist Organization in 1960’s. Here we see footage from Mykonos and Delos.
Here you will also see the famous dance with the table in the mouth of the
dancer.
Puritans, Goths,
avant-garde artists, hell-raising poets and fashion icon Coco Chanel all saw
something special in it. Now black, that most enigmatic of colours, has become
even darker and more mysterious. A British company has produced a
"strange, alien" material so black that it absorbs all but 0.035 per
cent of visual light, setting a new world record. To stare at the "super
black" coating made of carbon nanotubes – each 10,000 times thinner than a
human hair – is an odd experience. It is so dark that the human eye cannot
understand what it is seeing. Shapes and contours are lost, leaving nothing but
an apparent abyss.
Πιο
μαύρο και από το μαύρο είναι ένα νέο «εξωτικό» υλικό με την ονομασία
Vantablack, που δημιούργησαν Βρετανοί ερευνητές και το οποίο καταρρίπτει το
παγκόσμιο ρεκόρ… μαυρίλας, καθώς δεν απορροφά μόνο το 0,035% του φωτός που
πέφτει πάνω του.
Ένα
δείγμα από το νέο υλικό. Απορροφά το 99,965% φωτός που πέφτει πάνω του. A sample
of the new material. The blackness of this carbon nanotube material is so
complete we can't tell if an object is flat or shaped. Imagecredit: SurreyNanosystems
Το
υλικό δημιουργήθηκε από την εταιρεία Surrey Nanosystems, η σχετική επιστημονική
δημοσίευση έγινε στο περιοδικό οπτικής “Optics Express” και θα παρουσιαστεί
επίσημα στη διεθνή έκθεση αεροναυπηγικής Φαρνμπόροου αυτή την εβδομάδα, σύμφωνα
με τις βρετανικές «Independent» και «Daily Mail».
Το
υλικό είναι τόσο μαύρο που δεν διακρίνεται από το ανθρώπινο μάτι, προσδίνοντας
την εικόνα μιας μαύρης “τρύπας” σε οτιδήποτε καλύπτει, «εξαφανίζοντας» έτσι το
σχήμα και τις διαστάσεις του. Επίσης, είναι πολύ καλός αγωγός της θερμότητας
(επτάμιση φορές καλύτερα από τον χαλκό), ενώ παρέχει και δέκα φορές μεγαλύτερη
αντοχή από τον χάλυβα.
Το
Vantablack αποτελεί το
αποτέλεσμα της χρήσης μιας εξελιγμένης τεχνικής της εταιρείας για ανάπτυξη
νανοσωλήνων άνθρακα σε χαμηλές θερμοκρασίες στο πλαίσιο του προγράμματος «SpaceforGrowth». Surrey NanoSystems produces
Vantablack using a low-temperature carbon nanotube growth process that's usually
used when working with silicon. The process utilizes photothermal chemical
vapor deposition, with which a solid material is deposited on the substrate
from a gas.
Το
Vantablack προέρχεται από έναν συνδυασμό νανοτεχνολογίας και οπτικής επιστήμης,
καθώς είναι κατασκευασμένο από νανοσωλήνες άνθρακα 10.000 φορές πιο λεπτές από
την ανθρώπινη τρίχα, που απορροφούν σχεδόν πλήρως το φως, δημιουργώντας έτσι
την ψευδαίσθηση μιας μαύρης τρύπας.
Το
υλικό αναπτύχθηκε κατ’ αρχήν για αστρονομική χρήση σε κάμερες, τηλεσκόπια και
συστήματα υπέρυθρης σάρωσης, καθώς βελτιώνει την οπτική ευαισθησία των οργάνων
αυτών, αλλά μπορεί να βρει και άλλες πρακτικές εφαρμογές. Αν, για παράδειγμα,
κάποιος φοράει ένα μαύρο ρούχο επικαλυμμένο από το Vantablack, τότε το κεφάλι
και τα άκρα του θα φαίνονται στους γύρω του σαν να αιωρούνται σε μια ασώματη
κατάμαυρη άβυσσο!
«Είναι σαν να βλέπεις μια τρύπα, σαν να μην
υπάρχει τίποτε εκεί. Φαίνεται τόσο παράξενο», δήλωσε ο επικεφαλής
τεχνολογικών ερευνών της Surrey Nanosystems Μπεν Τζένσεν, ο οποίος ανέφερε ότι
το υλικό θα είναι ακριβό, χωρίς να δώσει λεπτομέρειες. Το υλικό θα έχει και
στρατιωτικές εφαρμογές, τις οποίες η βρετανική εταιρεία επίσης δεν είναι
διατεθειμένη να συζητήσει δημοσίως.
Ο
καθηγητής του Πανεπιστημίου του Λιντς Στέφεν Γουέστλαντ δήλωσε ότι το
παραδοσιακό μαύρο είναι ένα είδος χρώματος, αλλά πλέον οι επιστήμονες το
μετατρέπουν σε κάτι “εξωγήινο”. «Εκτός
και κοιτάζει κάποιος μια μαύρη τρύπα, κανείς πραγματικά δεν έχει δει ποτέ κάτι
που δεν έχει καθόλου φως. Αυτά τα νέα υλικά είναι τόσο μαύρα όσο είναι δυνατό,
τόσο κοντά σε μια μαύρη τρύπα, όσο μπορούμε να φανταστούμε» όπως είπε.
Το
επανορθωτικό μοντέλο του συστήματος των σφαιρών κατά την οποία το εστιατόριο
του Νέρωνα περιστρέφεται. A reconstructive model of the system of spheres on
which Nero's revolving restaurant rotated. Credit: Francoise Villedieu and
Edikom
Η
περιστρεφόμενη τραπεζαρία σε ένα πολυτελές παλάτι του αυτοκράτορα Νέρωνα υπήρχε
πραγματικά.
An 18th Century
print by J Blundell shows the scale of Nero's Golden Palace, which, if
completed, would have spanned a third of the city of Rome.
Το
υπερβολικό παλάτι του αυτοκράτορα Νέρωνα, το DomusAurea, και για το οποίο μπορούσε να
υπερηφανεύεται για τα 300 περίπου δωμάτια που το δάπεδό τους ήταν καλυμμένο από
εκθαμβωτικά γυαλισμένο λευκό μάρμαρο, αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά το 2009 από
μια ομάδα από Γάλλους και Ιταλούς αρχαιολόγους.
Archaeologists
examine a 4m diameter pillar found on the Palatine Hill in Rome, believed to
have been part of the Roman emperor Nero's legendary rotating dining room. The
researchers believe the pillar was part of the overall structure that supported
the rotating dining room.
Τώρα,
στο πολυτελές ανάκτορο έχει μόλις αποκαλυφθεί μια άλλη έκπληξη - μια
περιστρεφόμενη τραπεζαρία…! Μια
αίθουσα που κάποτε υπηρέτησε τους
επιφανείς επισκέπτες του περίφημου ηγεμόνα.
The find was made
during excavation of the Domus Aurea or 'Golden House' on the Palatine Hill -
one of Ancient Rome's fabled Seven Hills. ThestructurewasoneofNero'smostextravagantprojects.
Οι
αρχαιολόγοι έχουν ονομάσει την 2000 ετών περιστρεφόμενη πλατφόρμα ως μία από
τις πιο περίεργες και περίπλοκες δομές της αρχαιότητας. Η ανακάλυψη
επιβεβαιώνει μια περιγραφή του παλατιού από τον αρχαίο ιστορικό Suetonius.
A bust of Emperor
Nero who committed suicide after Rome's senate declared him a public enemy.
Ο
Νέρωνας ήταν αυτοκράτορας της Ρώμης το 54-68 μ.Χ. και ο τελευταίος της
Ιουλιο-Κλαυδιανής δυναστείας. Αυτός επικέντρωσε μεγάλο μέρος της προσοχής του
στη διπλωματία, το εμπόριο, και την ενίσχυση της πολιτιστικής ζωής της
αυτοκρατορίας.
A main source for
Roman history is De vita Caesarum, or
The Twelve Ceasars. It was written by
Gaius Suetonius Tranquillus, the secretary of Emperor Hadrian, in AD121. Suetonius
portrays Nero as a good ruler who sank into sexual depravity. He wrote: 'Not satisfied with seducing free-born boys
and married women, Nero raped the Vestal Virgin Rubria.' He added: 'Having tried to turn the boy Sporus into a
girl by castration, he went through a wedding ceremony with him - dowry, bridal
veil and all - which the whole Court attended; then treated him as a wife.'His feasts now lasted from noon till
midnight, with occasional break for diving into a warm bath or, if it were
summer, into snow-cooled water.'
Αλλά
ήταν επίσης γνωστός τόσο για την τυραννία που επέβαλε αλλά και τη ζωή της
υπερβολής που έζησε Το 64 μ.Χ., μεγάλο μέρος της πόλης καταστράφηκε κατά τη
μεγάλη πυρκαγιά της Ρώμης, την οποία πολλοί (;) Ρωμαίοι πίστευαν ότι ο ίδιος
είχε ξεκινήσει με σκοπό την εκκαθάριση της γης για το σχεδιαζόμενο ανακτορικό
συγκρότημα του.
A gold coin showing
Nero and his mother, Agrippina the Younger, and, below, his mistress Poppaea
Sabina.
Είναι
γνωστός ως αυτοκράτορας που ήταν πρώιμος διώκτης των Χριστιανών. Ήταν υπεύθυνος
για πολλές εκτελέσεις, μεταξύ των οποίων και η μητέρα του, η γυναίκα του, και
το πιθανότερο, του ετεροθαλής αδελφού του Britannicus.
The Golden Palace
was built on the Palatine Hill, where legend said the founders of Rome, Romulas
and Remus were cared for by a she-wolf.
Η
κατασκευή του παλατιού του Νέρωνα ξεκίνησε αμέσως μετά τη μεγάλη πυρκαγιά είχε
καθαρίσει τις αριστοκρατικές κατοικίες στις πλαγιές του Παλατινού Λόφου.
Χτισμένο από τούβλα και μπετόν στα λίγα χρόνια μεταξύ της πυρκαγιάς και της αυτοκτονίας
του Νέρωνα το 68 μ.Χ., η εκτεταμένη χρήση σε φύλλα χρυσού που έδωσε στη βίλα
και το όνομά της δεν ήταν το μόνο
εξωφρενικό στοιχείο του ντεκόρ του: γύψινες οροφές βρέθηκαν με ημιπολύτιμους
λίθους και καπλαμά από ελεφαντόδοντο, ενώ οι τοίχοι είχαν νωπογραφίες,
συντονίζοντας τη διακόσμηση σε διαφορετικά θέματα σε κάθε μεγάλη ομάδα των
δωματίων.
Στον
Παλατίνο Λόφο στη Ρώμη. The Palatine Hill in Rome. Historian Suetonius wrote a
vivid description of the palace in the ‘Lives
of the Caesars, Nero’: “Its vestibule
was large enough to contain a colossal statue of the emperor a hundred and
twenty feet high; and it was so extensive that it had a triple colonnade a mile
long. There was a pond too, like a sea, surrounded with buildings to represent
cities, besides tracts of country, varied by tilled fields, vineyards, pastures
and woods, with great numbers of wild and domestic animals. In the rest of the
house all parts were overlaid with gold and adorned with gems and
mother-of-pearl. There were dining-rooms with fretted ceils of ivory, whose
panels could turn and shower down flowers and were fitted with pipes for
sprinkling the guests with perfumes. The main banquet hall was circular and
constantly revolved day and night, like the heavens. He had baths supplied with
sea water and sulphur water. When the edifice was finished in this style and he
dedicated it, he deigned to say nothing more in the way of approval than that
he was at last beginning to be housed like a human being.”
Ο
ιστορικός Suetonius
έγραψε μια γλαφυρή περιγραφή του παλατιού για τις ζωές των Καισάρων, -.........Νέρων.........: «Ο προθάλαμος του ήταν αρκετά μεγάλος ώστε να
περιέχει ένα κολοσσιαίο άγαλμα του αυτοκράτορα εκατόν είκοσι πόδια υψηλό(;) και
ήταν τόσο εκτενής που είχε μια τριπλή κιονοστοιχία μήκους ενός μιλίου. Υπήρχε
μια λίμνη πάρα πολύ μεγάλη , όπως μια θάλασσα, που περιβάλλεται από κτίρια που
αντιπροσώπευαν τις πόλεις, εκτός από εκτάσεις της γης , που αυτά τα χωράφια
καλλιεργούνταν, είχαν αμπέλια και λιβάδια και τα δάση, με μεγάλο αριθμό άγριων
και κατοικίδιων ζώων. Στο υπόλοιπο του σπιτιού όλα τα μέρη είχαν επικαλυφτεί με
χρυσάφι και ήταν στολισμένα με πολύτιμους λίθους και μαργαριτάρια. Υπήρχαν
τραπεζαρίες-δωμάτια με κρουνούς από ελεφαντόδοντο, των οποίων οι πίδακες θα
μπορούσαν να μετατραπούν και ψεκαστήρες κάτω από τα λουλούδια και ήταν
εξοπλισμένα με σωλήνες για να πασπαλίζουν τους επισκέπτες με αρώματα. Η κύρια
αίθουσα δεξιώσεων ήταν κυκλική και συνεχώς περιστρεφόμενη μέρα και νύχτα, όπως
οι ουρανοί. Είχε λουτρά που τροφοδοτούνται με θαλασσινό νερό και το νερό με
θείο. Όταν το οικοδόμημα τελείωσε σε αυτό το ύφος και το αφιέρωσε στον ίδιο ,
δεν μπορώ να πω τίποτα περισσότερο και που καταδέχτηκε να στεγάζεται σαν ένα
ανθρώπινο ον…..»
Οι
αρχαιολόγοι έσκαβαν σε ένα τεχνητό πρόβολο στη βορειοανατολική γωνία του
Παλατίνου Λόφου της Ρώμης, όταν βρήκαν έναν κυκλικό , 12μετρο υψηλό πύργο, με
ένα μεγάλο κεντρικό πυλώνα με τέσσερα μέτρα σε διάμετρο και 8 ζεύγη καμάρες που
στηρίζουν δύο ορόφους. Κατά μήκος της κορυφής των άνω αψίδων, ήταν εν σειρά των
ημι-σφαιρικές οπές, που γεμίζουν με ολισθηρό άργιλο - κάπως σαν τις κοιλότητες
που χρησιμοποιήθηκαν σε μεγάλα πλοία και που περιέχουν πρωτόγονα ρουλεμάν, επί
των οποίων κινούνται πλατφόρμες που τοποθετήθηκαν για τη μεταφορά βαρέων
φορτίων.
Η
ανασκαφή πάνω στον Παλατίνο. Οι κορυφές των τόξων που υποστήριξαν τη
περιστρεφόμενη τραπεζαρία είναι ορατά στο προσκήνιο. The dig on the
Palatine. The tops of the arches that supported the revolving dining room are
visible in the foreground. Photo source: Haaretz
Οι
γραμμές των κοιλοτήτων που έχουν στη δομή πιστεύεται ότι στεγάζονται μεταλλικές
σφαίρες που υποστήριζαν τον ανακυκλούμενο όροφο. Στο κάτω μέρος του πύργου,
αρχαιολόγοι βρήκαν επίσης ενδείξεις ότι ένας μηχανισμός είχε κατασκευαστεί στον
τοίχο. Καταθέσεις ασβεστίτη στις γύρω πέτρες δείχνουν ότι η συνεχής κίνηση του
δαπέδου μπορεί να τροφοδοτείται από το νερό και η δύναμη να διοχετεύεται μέσω
ενός συστήματος γραναζιών.
Η
Maria Antonietta Tomei, αρχαιολόγος και πρώην υπάλληλος του Υπουργείου
Πολιτισμού στην Αρχαιολογική Εποπτεία, η οποία εποπτεύει την ανασκαφή πάνω στον
Παλατίνο, δήλωσε ότι η ανακάλυψη της τραπεζαρίας ρίχνει νέο φως στον αυτοκράτορα Νέρωνα. Αν και ο Νέρων έχει μια
φοβερή φήμη…. Αυτός δεν ήταν απλά μια αρνητική εικόνα….. Και τώρα, κατά την
άποψή της, η μηχανική και η αρχιτεκτονική πολυπλοκότητα της ανακυκλούμενης
τραπεζαρίας του, τονίζουν το πάθος του για την επιστήμη και την τεχνολογία,
καθώς και για τις τέχνες και τον πολιτισμό.