Αυτοπροσωπογραφία, Self-portrait. 1623.
Ο
17ος αιώνας είναι η εποχή του Ρούμπενς. Ο Ρούμπενς (1577-1640), ένας
ξεχωριστός, κοσμοπολίτης ζωγράφος στη Φλάνδρα (στην καθολική περιοχή των Κάτω
Χωρών), η τέλεια έκφραση του μπαρόκ, με χαρακτηριστική θεατρικότητα και
μνημειακότητα, πληθωρικός στη σύνθεση και στο χρώμα, με έντονα αισθησιακά γυμνά
(αποθεώνει το γυναικείο γυμνό), ήξερε να ενσωματώνει την παράδοση στο προσωπικό
του ύφος.
Peter Paul Rubens. The judgment of Paris (Iliad 24:25–30).
circa 1601. oil on panel. 133.9 × 174.5 cm (52.7 × 68.7 in). London, National Gallery.
Ήταν
ένας από τους πιο παραγωγικούς ζωγράφους όλων των εποχών, απέκτησε μεγάλη φήμη
και πλούτο, και ως διπλωμάτης βοήθησε τη Φλάνδρα στην Ιταλία και την Ισπανία.
Peter Paul Rubens. Ganymede receives the bowl from Hebe (Met. 10:152ff). 1611-1612. oil on
canvas. 203 × 203 cm (79.9 × 79.9 in). Vienna, Schwarzenberg Palace.
Peter Paul Rubens. Venus and Cupid. circa 1606-1611. oil on
canvas. 137 × 111 cm (53.9 ×
43.7 in). Madrid, Museo Thyssen-Bornemisza.
Peter Paul Rubens. Perseus freeing Andromeda (Met. 4:665-739). 1639-1640. Oil on
canvas. 267 × 162 cm. Madrid, Museo del Prado.
Δημιούργησε
πλήθος μυθολογικών επινοήσεων, όχι μόνο γιατί ως ζωγράφος ήταν εξαιρετικά
ευρηματικός, αλλά γιατί ήταν τέλειος γνώστης των κλασικών πηγών, ο κατεξοχήν
πεπαιδευμένος ζωγράφος (pictor
doctus) της εποχής του.
Peter Paul Rubens. Venus and Adonis (Met. 10:529-559). Ca.
1635-1640. Oil on canvas. 197.5 × 242.9 cm. New York, Metropolitan Museum of
Art.
Διάλεγε
όπως και άλλοι ζωγράφοι του 17ου αιώνα ελκυστικά μυθολογικά θέματα ή θέματα με
ηθικοπλαστικό περιεχόμενο από την κλασική εποχή, γιατί πίστευε βαθιά ότι τα
έργα ζωγραφικής των Ελλήνων ήταν τα ωραιότερα που δημιουργήθηκαν ποτέ.
Ρούμπενς,
Η πανηγυρική είσοδος της Μαρίας των
Μεδίκων. Η βασιλεία. Bernard Picard, χαρακτικό.
Απόλλων του Belvedere. Βατικανό, Museo Pio Clementino.
Μελέτησε
αρχαία κλασικά αγάλματα, τα οποία έπαιξαν σημαντικό ρόλο στο έργο του. Εδώ όμως
η χρήση των αρχαίων προτύπων είναι διαφορετική. Δεν είναι το μέσο για να
δημιουργήσει το δικό του έργο, αλλά περισσότερο αποτελούν ένα είδος λόγιας
φιλολογικής παραπομπής σε σημαντικά αρχαία πρωτότυπα, και νιώθει περήφανος να
το κάνει αισθητό. Έτσι, χρησιμοποιεί τον Λαοκόοντα
π.χ. για τη μορφή του Χριστού στο έργο της ιταλικής του περιόδου Στέφανος εξ ακανθών (1602· Grasse, Νοσοκομείο) ή τον Απόλλωνα Belvedere
στη σειρά για τη Μαρία των Μεδίκων.
Ρούμπενς,
Ο Ιούστος Λίψιος και οι μαθητές του ή
Οι Τέσσερις φιλόσοφοι, 1611-1612 (167
x 143). Φλωρεντία, Palazzo Pitti.
Στους
Τέσσερις φιλοσόφους (1611/1612) το
τοπίο με τμήμα από τον Παλατίνο λόφο της Ρώμης και η μαρμάρινη προτομή σε κόγχη
που πίστευαν ότι εικονίζει τον Σενέκα είναι έμμεσες αναφορές στην αρχαιομάθεια
των εικονιζόμενων.
Peter Paul Rubens. Achilles recognized among the daughters of
Lycomedes (Met. 13:162-170). 1630-1635. Oil on panel. 45.5 × 61.2 cm. Rotterdam,
Museum Boijmans Van Beuningen.
Peter Paul Rubens. Le Combat des Amazones, Fights of Amazones.
(Plutarch 1:27). 1617-1618. Oil on panel. 120.3 × 165.3 cm. Munich, Alte
Pinakothek.
Peter Paul Rubens. Venus, Cupid, Bacchus and Ceres. (Eunuchus
732). Ca. 1612-1613. Oil on canvas. 140.5 × 200 cm. Kassel, Gemäldegalerie Alte
Meister.
Ο
Ρούμπενς φιλοδοξούσε να αναδημιουργήσει χαμένους πίνακες του Απελλή, του Ζεύξη
και άλλων συναδέλφων του της κλασικής εποχής και έτσι σαν νέος Απελλής έφτιαξε
την Ανακάλυψη του Αχιλλέα ανάμεσα στις
κόρες του Λυκομήδη, την Αμαζονομαχία,
το Συμπόσιο της Αφροδίτης κ.ά.
Peter Paul Rubens (follower). The abduction of Europa (Met.
2:836-875). year unknown. 130.2 × 197.5 cm (51.3 × 77.8 in). New York City.
Peter Paul Rubens. The punishment of Prometheus by Zeus' eagle (Theogony
507-616). circa 1610-1611. oil on panel. 189 × 240 cm (74.4 × 94.5 in).
Philadelphia, Philadelphia Museum of Art.
Peter Paul Rubens. The Fall of Phaeton (Met. 2:150-327).
circa 1604-1605. oil on canvas. 98.4 × 131.2 cm (38.7 × 51.7 in). Washington,
D.C., National Gallery of Art.
Αν
εξαιρέσει κανείς τις μεγάλες σειρές μυθολογικών του θεμάτων, όπως τη σειρά για
τη Μαρία των Μεδίκων και άλλες αντίστοιχες παραγγελίες, υπάρχουν γύρω στα εκατό
ακόμη αυτόνομα ζωγραφικά του έργα με μυθολογικές σκηνές, χωρίς να υπολογίζονται
αλληγορίες κτλ. Για την παραγωγή του αυτή ο Φριντλέντερ συγκρίνει τον Ρούμπενς
με τον Όμηρο: «οι δύο μεγαλύτεροι αφηγητές της υδρογείου».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου