Πέμπτη, 14 Μαΐου 2015

Με προσοχή… χρυσόψαρου. Our attention span is now less than that of a goldfish, study finds

Επί εννέα δευτερόλεπτα μπορεί να παραμείνει προσηλωμένο το χρυσόψαρο σε κάτι, τη στιγμή που ο «δικτυωμένος» άνθρωπος δεν ξεπερνάει τα οκτώ δευτερόλεπτα. According to a study conducted by Microsoft, people now have shorter attention spans than goldfish due to the popularity of portable computer devices and smartphones. Chinese Goldfish Painting.

Ο εθισμός στις φορητές συσκευές και στην διαρκή πληροφόρηση μέσω Διαδικτύου έχουν περιορίσει την προσοχή μας σε επίπεδα αντίστοιχα με την προσοχή ενός… χρυσόψαρου. Αυτό είναι το συμπέρασμα μελέτης που διεξήγαγε η Microsoft, στην οποία έλαβαν μέρος 2.112 άτομα και η οποία δείχνει ότι η τεχνολογικά «κολλημένη» καθημερινότητα έχει οδηγήσει σε έναν νέο τρόπο αντιμετώπισης του διαρκούς βομβαρδισμού πληροφοριών.

Ενίσχυση του multitasking, αποδυνάμωση της προσοχής

Ο μέσος άνθρωπος παραμένει προσηλωμένος σε κάτι για περίπου οκτώ δευτερόλεπτα, ως αποτέλεσμα του ψηφιοποιημένου τρόπου ζωής. Gadgets have driven our attention span to worse levels than that of goldfish, at an estimated 8 seconds (Getty Images).

Στο πλαίσιο της μελέτης, οι ειδικοί παρακολούθησαν την εγκεφαλική δραστηριότητα 112 εθελοντών μέσω εγκεφαλογραφήματος, προκειμένου να καταγράψουν την επίδραση της χρήσης φορητών συσκευών, της αυξημένης διάθεσης των ψηφιακών μέσων και της πληροφόρησης στην καθημερινότητά τους. Φάνηκε αρχικά, ότι ο ρόλος του «ζογκλέρ», δηλαδή η ικανότητα του multitasking, στην εποχή της ψηφιακής υπερπληροφόρησης έχει βελτιωθεί πάρα πολύ με την πάροδο των ετών. Παρατηρήθηκε ωστόσο, ότι τα επίπεδα της προσοχής και του χρόνου που αφιερώνει ο σύγχρονος άνθρωπος σε ένα συγκεκριμένο θέμα έχει μειωθεί σημαντικά.

Στη συνέχεια, οι ειδικοί ζήτησαν από 2.000 εθελοντές να απαντήσουν σε ένα ερωτηματολόγιο από όπου φάνηκε ότι ο χρόνος της προσοχής του μέσου ανθρώπου έχει μειωθεί σε μόλις 8 δευτερόλεπτα, ένα δευτερόλεπτο δηλαδή χαμηλότερη χρονικά από εκείνη ενός χρυσόψαρου που αγγίζει τα 9 δευτερόλεπτα. Το 2000, η μέση προσοχή του ανθρώπου κατά τους ειδικούς έφτανε τα 12 δευτερόλεπτα.  

Η ψηφιοποίηση οδήγησε σε νέες ικανότητες

But it might be because we are smarter than ever and crave more information.

«Στο πλαίσιο της μελέτης μας εξετάσαμε τις περιπτώσεις Καναδών, οι οποίοι ακολουθούσαν ένα πιο ψηφιοποιημένο τρόπο ζωής (παρακολουθούσαν τα ψηφιακά μέσα, είχαν στην κατοχή τους αρκετές φορητές συσκευές που φιλοξενούσαν οθόνες, δήλωναν λάτρεις των social media κ.ά.), και από τους οποίους φάνηκε ότι δυσκολεύονται να παραμείνουν προσηλωμένοι σε κάτι για παρατεταμένο χρονικό διάστημα» εξηγούν οι ειδικοί.

«Παρά το γεγονός ότι ο ψηφιοποιημένος τρόπος ζωής έχει μειώσει σημαντικά τον μέσο όρο της προσοχής μας, κάτι τέτοιο φαίνεται μακροπρόθεσμα. Για παράδειγμα, τα άτομα που υιοθέτησαν πρώτα τα social media επένδυσαν την προσοχή τους σε αυτήν την κατεύθυνση, έχουν επιδείξει δηλαδή χρονικές περιόδους ενισχυμένης προσοχής και προσήλωσης σε κάτι τέτοιο» συμπληρώνουν. «Επιπλέον, έχουν την ευφυΐα να ξεχωρίζουν τι είναι αυτό στο οποίο επιθυμούν να αφιερώσουν την προσοχή τους και τι όχι».

Eθισμός στις φορητές συσκευές

Πρόσφατη μελέτη του Κέντρου Πληροφοριών σε Θέματα Βιοτεχνολογίας των ΗΠΑ και της Εθνικής Βιβλιοθήκης Ιατρικής, είχε δείξει ότι το 79% των εθελοντών χρησιμοποιούσε φορητές συσκευές ενόσω παρακολουθούσαν τηλεόραση (γνωστό και ως dual-screening) και το 52% τσέκαρε το κινητό του κάθε 30 λεπτά.