Ο θεός Απόλλωνας, η
Κασσάνδρα, ο Πάρης και η ωραία Ελένη πρωταγωνιστούν στις δύο τοιχογραφίες. O
Πάρης συναντά την ωραία Ελένη / Φωτ: Υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας. Stunning
artworks have been uncovered in a new excavation at Pompeii, the ancient Roman
city buried in an eruption from Mount Vesuvius in AD79. Archaeologists say the
frescos are among the finest to be found in the ruins of the ancient site. Mythical
Greek figures such as Helen of Troy are depicted on the high black walls of a
large banqueting hall. The frescos depict Greek mythology: Paris kidnaps Helen
which triggers the Trojan War. BBC/Tony Jolliffe
Εντυπωσιακές
τοιχογραφίες αποκαλύφθηκαν σε νέα ανασκαφή στην Πομπηία, την αρχαία
ρωμαϊκή πόλη που θάφτηκε από την έκρηξη του Βεζούβιου το 79 μ.Χ.
The black room has only emerged in the last few weeks.
Its white mosaic floor is almost complete. BBC/Tony Jolliffe
Σε μια νέα αίθουσα
που ανακαλύφθηκε, μήκους 15 μέτρων και πλάτους 6 μέτρων, βρέθηκαν τοιχογραφίες
στις οποίες διακρίνονται η Ωραία Ελένη, ο Πάρις, η Κασσάνδρα και ο Απόλλωνας,
με ευρύτερη αναφορά στον ηρωισμό, αλλά και στην δύναμη της μοίρας.
There are certainly
more than a million tiles in the mosaic floor, possibly up to three million. BBC/Tony
Jolliffe
Το
ψηφιδωτό δάπεδο της αίθουσας περιλαμβάνει περισσότερα από ένα εκατομμύριο
μεμονωμένα λευκά πλακίδια. Ο διευθυντής του πάρκου Δρ. Γκάμπριελ Ζάκτριγκελ
παρουσίασε το «μαύρο δωμάτιο» στο BBC την Πέμπτη.
Boxes full of
artefacts: One of the many oil lamps recovered during the excavation. BBC/Tony
Jolliffe
Όπως
ανέφερε, το έντονο χρώμα
των τοίχων ενδέχεται να επιλέχθηκε για να κρύψει τα σημάδια καπνού από τις λάμπες που χρησιμοποιούνταν κατά τη
διάρκεια της διασκέδασης μετά τη δύση του ηλίου.
Another fresco
depicts Leda and Zeus in the form of a swan, whose union would lead to Helen's
birth. BBC/Tony Jolliffe
Η αίθουσα αποτελεί
μέρος ενός σπιτιού που άνηκε σε εύπορη οικογένεια και στον χώρο αυτό οι
οικοδεσπότες έτρωγαν και συνομιλούσαν με τους φιλοξενουμένους τους. «Την
νύχτα, με αναμμένα τα λυχνάρια, οι μυθικές φιγούρες των τοιχογραφιών θα
έμοιαζαν σίγουρα να κινούνται» εξηγούν οι αρχαιολόγοι.
O θεός Απόλλωνας
προσπαθεί να αποπλανήσει την ιέρεια Κασσάνδρα/ Φωτ: Υπουργείο Πολιτισμού της
Ιταλίας. The god Apollo is depicted on one of the frescos trying to seduce the
Trojan priestess Cassandra. BBC/Tony Jolliffe
Στη μία τοιχογραφία, ο θεός Απόλλωνας φαίνεται να προσπαθεί να αποπλανήσει την ιέρεια Κασσάνδρα. Η απόρριψή του, σύμφωνα με το μύθο, είχε ως αποτέλεσμα να αγνοηθούν οι προφητείες της.
O Πάρης συναντά την
ωραία Ελένη / Φωτ: Υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας
Η «συνέχεια» εξιστορείται στον δεύτερο πίνακα, στον οποίο ο πρίγκιπας της Τροίας Πάρης συναντά την ωραία Ελένη - μια συνάντηση που η Κασσάνδρα γνώριζε ότι θα τους οδηγήσει στον Τρωικό Πόλεμο.
A plaster glue must be injected behind a fresco or it
is likely to come away from the wall. BBC/Tony Jolliffe
Nα σημειωθεί ότι
για τις τοιχογραφίες που πρέπει να παραμείνουν στη θέση τους, εγχέεται στο
πίσω μέρος τους κόλλα από γύψο για να μην αποκολληθούν από τους τοίχους. Η
τοιχοποιία στηρίζεται με σκαλωσιές και από πάνω τοποθετείται προσωρινή
στέγη. «Η Πομπηία είναι ένας θησαυρός που μας αφήνει πάντα άναυδους. Συνεχίζει
να μας εκπλήσσει κάθε φορά που τον ανοίγουμε και είμαι ευτυχής που στον
τελευταίο κρατικό προϋπολογισμό αυξήσαμε τα κονδύλια, ώστε να μπορέσουν να
γίνουν νέες ανασκαφές», δήλωσε ο Ιταλός υπουργός Πολιτισμού Τζενάρο
Σαντζουλιάνο.
Ο ιδιοκτήτης του μαύρου δωματίου
Φωτ: BBC
Το «μαύρο δωμάτιο» είναι ο τελευταίος θησαυρός που αναδύθηκε από την ανασκαφή, η οποία ξεκίνησε πριν από 12 μήνες, μια έρευνα που θα εμφανιστεί σε μια σειρά ντοκιμαντέρ από το BBC και το Lion TV που θα μεταδοθεί τον Απρίλιο. Ένα ευρύ οικιστικό και εμπορικό τετράγωνο, γνωστό ως «Περιοχή 9», καθαρίζεται από τεράστιες ποσότητες ελαφρόπετρας και τέφρας που εκτόξευσε ο Βεζούβιος πριν από σχεδόν 2.000 χρόνια. Το προσωπικό πρέπει να κινηθεί γρήγορα, για να προστατεύσει τα νέα ευρήματα, απομακρύνοντας ό,τι μπορεί σε μια αποθήκη.
Watch: Dr Sophie
Hay explains how a rich politician left his mark on the buildings
Η ομάδα των αρχαιολόγων είναι βέβαιη, ότι οι τρεις περιοχές που ανακαλύφθηκαν μπορούν να συνδεθούν μέσω των υδραυλικών εγκαταστάσεων αλλά και ως προς την ιδιοκτησία τους. Η ταυτότητα του ιδιοκτήτη υπονοείται σε πολυάριθμες επιγραφές με τα αρχικά “ARV“. Τα γράμματα εμφανίζονται σε τοίχους ακόμα και στις μυλόπετρες του αρτοποιείου που βρέθηκε μπροστά από το σπίτι με το «μαύρο δωμάτιο». «Γνωρίζουμε ποιος είναι ο ARV: είναι ο Aulus Rustius Verus», εξήγησε η αρχαιολόγος του πάρκου Δρ. Σόφι Χάι: «Είναι πολιτικός. Είναι πολύ πλούσιος. Πιστεύουμε ότι μπορεί να είναι αυτός που έχει το κομψό σπίτι πίσω από το αρτοποιείο».
Brilliant colours:
Ornate cornicing was also preserved under the volcanic debris. BBC/Tony
Jolliffe
Αυτό που είναι
ξεκάθαρο, είναι ότι όλα τα ακίνητα στην περιοχή βρίσκονταν υπό ανακαίνιση τη
στιγμή της έκρηξης του Βεζόβιου. Οι εργάτες, προσπαθώντας να διαφύγουν τον
κίνδυνο άφησαν τα κεραμίδια της στέγης τακτοποιημένα και στοιβαγμένα. Τα δοχεία
τους είναι ακόμα γεμάτα με ασβεστοκονίαμα, περιμένοντας να χρησιμοποιηθούν. Τα
μυστριά και οι αξίνες τους παραμένουν εκεί, αν και οι ξύλινες λαβές τους έχουν
σαπίσει εδώ και καιρό. Είναι προφανές ότι οι άνθρωποι που δούλευαν
εκεί κρατούνταν κλεισμένοι σε άθλιες συνθήκες, ζώντας δίπλα-δίπλα με
τα γαϊδούρια που γύριζαν τις μυλόπετρες. Φαίνεται ότι υπήρχε ένα παράθυρο το
οποίο μάλιστα είχε σιδερένιες ράβδους για να αποτρέψει τη διαφυγή τους. Στο αρτοποιείο επίσης
ανακαλύφθηκαν σκελετοί: Δύο ενήλικες και ένα παιδί που καταπλακώθηκαν από
πέτρες που έπεσαν. Ενδεχομένως ήταν κι αυτοί σκλάβοι που είχαν
παγιδευτεί και δεν μπόρεσαν να ξεφύγουν από την έκρηξη.
Πηγές:
https://www.bbc.com/news/science-environment-68777741
- https://www.lifo.gr/now/entertainment/pompiia-anakalypsan-nees-toihografies-empneysmenes-apo-ton-troiko-polemo
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου